Математика
Тема: Читання, запис і порівняння чисел. Одноцифрові і двоцифрові числа. Попереднє, наступне доданого числа. Додавання і віднімання одиниці
Мета: ознайомити з термінами одноцифрові і двоцифрові числа; закріпити знання усної і письмової нумерації чисел першої сотні; продовжувати вчити записувати двоцифрові числа в межах сотні, порівнювати числа і вирази, розрізняти геометричні фігури за їх властивостями; вправляти у визначенні попереднього і наступного числа до даного числа, додаванні і відніманні одиниці, вмінні складати і розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати уважність.
Обладнання: предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
Вже дзвінок сигнал нам дав —
Працювати час настав.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Робота за таблицею
Зменшуване |
30 |
19 |
|
16 |
18 |
80 |
12 |
Від’ємник |
10 |
|
60 |
4 |
|
|
|
Різниця |
|
9 |
10 |
|
3 |
40 |
2 |
— Що отримаємо, якщо від зменшуваного відняти різницю? (Від’ємник)
2. Гра «Подорож навколо світу»
3. Гра «Знайди пару»
— Знайдіть вирази з однаковими відповідями.
4. Повторення одиниць вартості, усне розв’язання задач
Двадцять гривень Соня має.
Та чи вистачить, хто знає,
На олію й шоколад?
А на хліб і мармелад?
— Що необхідно знати для того, щоб відповісти на ці запитання? (Ціну продуктів.)
Шоколад коштує 8 гривень, олія – 12 гривень, хліб – 4 гривні, мармелад – 15 гривень.
5. З’ясування значення термінів дорожче й дешевше.
— Що коштує більше — плитка шоколаду чи пляшка олії? (Олія.) Більше гривень – це дорожче, менше гривень – це дешевше.
6. Математичний диктант (підручник, с. 112, завдання 1)
— Запишіть числа 19, 91, 61, 45, 33, 17, 71, 70, 99.
— Запишіть числа 1 дес. і 2 од.; 6 дес. і 6 од.; 3 дес.; 8 дес. і 7 од.
— Запишіть, скільки у числі 42 десятків; одиниць.
— Запишіть всі двоцифрові числа, у яких число одиниць дорівнює нулю.
— Запишіть можливі рівності з чисел 20, 30, 50.
— Запишіть число, що при лічбі передує числу 80.
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми ознайомимось з термінами одноцифрові і двоцифрові числа, будемо записувати, читати і порівнювати двоцифрові числа в межах сотні, навчимось визначати попереднє і наступне число до даного числа, додавати і віднімати одиницю, складати і розв’язувати задачі, а також виконувати інші цікаві завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Виконання завдань
• Василько заплатив за булочку 9 монет по 10 к. Скільки коштує булочка?
• У бабусі було 8 мотків ниток по 10 м у кожному мотку. На плетіння рукавичок вона використала 60 м ниток. Скільки метрів ниток залишилося у бабусі?
• Дано числа 6; 1; 8; 0; 9; 61; 90; 88; 19.
— Скільки чисел записано?
— Скільки використовували різних цифр?
— Скільки цифр знадобилося для запису чисел 6, 1, 8, 0, 9?
— Скільки цифр знадобилося для запису чисел 61, 90, 88, 19?
— Які числа називаються одноцифровими, а які — двоцифровими? Чому? (Одноцифрове число містить тільки одиниці і записується однією цифрою, двоцифрове число обов’язково містить десятки, записується двома цифрами, тому 01, 02 не є двоцифровими числами.)
— Наведіть свої приклади одноцифрових і двоцифрових чисел.
— Яке одноцифрове число найменше? (1) Найбільше двоцифрове? (99)
2. Розв’язування прикладів з коментуванням
16 + 1 40 – 1 100 – 1 75 – 1 66 + 1
99 + 1 18 – 1 40 + 1 48 + 1 55 – 1
Висновок. Додавши до числа 1, ми отримуємо число, що йде за ним при лічбі — наступне, а віднявши 1 — число, яке йде при лічбі перед ним — попереднє.
3. Робота за таблицею «Додавання і віднімання 1».
Використовуючи таблицю, вчитель пояснює, як розв’язувати приклади типу
49 + 1 + 1 30 + 1 + 1 81 – 1 – 1 85 – 1 – 1.
— Отже, ці прклади ми розв’язуємо за тим же принципом, тобто додавши 1, отримуємо наступне число, а віднявши 1, отримуємо попереднє число.
4. Первинне закріплення. Розв’язування прикладів (підручник, с. 112, завдання 5)
Перші 2 приклади учні розв’язують колективно з коментуванням, наступні — самостійно.
39 + 1 + 1 20 + 1 + 1 78 – 1 – 1 65 – 1 – 1 100 – 1 – 1 91 – 1 – 1
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити:
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Треба трошки пострибати,
І в долоні поплескати.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу — все гаразд
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 66)
2. Робота за підручником (с. 112)
Завдання 2 (самостійна робота)
— Порівняйте вирази.
70 + 30 90 50 + 30 60 + 20
40 – 10 20 й 70 – 10 70 – 20
Перевірка самостійної роботи за допомогою сигнальних карток.
Завдання 3
— Про що запитується в задачі?
— Скільки аркушів паперу в 3 папках?
10 + 10 + 10 = 30 (арк.) — всього.
— Оскільки у класі 29 учнів, то їм потрібно 29 аркушів паперу. Отже, 3 папки вистачить, ще й 1 аркуш залишиться.
Завдання 4
— Розгляньте «чарівний» квадрат. Додайте числа у рядках і стовпчиках. Зробіть висновок.
— Складіть свій «чарівний» квадрат. Використайте числа 1, 3, 6.
Завдання 6
— Знайдіть ознаку відмінності однієї групи фігур від іншої. (перша група – плоскі фігури, а друга – об’ємні)
3. Складання і розв’язування задач
— Розв’яжіть задачу. (8 – 4 = 4 грн)
— Змініть питання так, щоб задача розв’язувалася двома діями. (Скільки гривень заплатили за літачок і конячку разом? 8 + 4 = 12 грн)
Офтальмологічна пауза
4. Складання виразів за малюнками
5. Самостійна робота
1 варіант
90 – 40 + 10 15 – (13 – 3) 18 – 5 – 3
4 дес. 3 од. 43 50 – 40 20 20 – 10 9
2 варіант
80 – 30 + 20 19 – (15 – 5) 16 – 5 – 1
9 дес. 2 од. 29 80 – 20 60 20 – 10 11
6. Розв’язування логічних задач
• Сергійко пофарбував сторони кубика різними фарбами. Скільки фарб для цього знадобилося? (6)
• У понеділок Ганна розв’язала одну задачу, у вівторок — дві задачі, в середу — три і так далі. Скільки задач вона розв’язала у неділю? (7)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Що нового навчилися на уроці?
— Що сподобалося на уроці?
— Яке завдання здалося складним?
— Чи знаєте ви прислів’я, у яких використовуються слова дешевше, дорожче?
— Як ви розумієте прислів’я: «Дешевша рибка — юшку геть!», «Ми не такі багаті, щоб дешеве купувати»? (Надто дешеві товари бувають поганої якості.)