Математика
Тема: Рівності і нерівності. Порівняння виразів. Сантиметр. Дециметр. Метр
Мета: ознайомити учнів з новою одиницею вимірювання довжини — метром; співвідношеннями між одиницями довжини; закріпити вміння вимірювати довжину предметів різними одиницями довжини; закріпити усну нумерацію чисел в межах 100; учити розрізняти числові рівності і нерівності, читати й записувати їх; розвивати обчислювальні навички; формувати вміння порівнювати вирази і числа, використовуючи знаки «більше», «менше»; розвивати довільну увагу, уяву, логічне мислення; розширювати світогляд учнів; виховувати інтерес до предмета.
Обладнання: складаний метр, предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Тому дружно всі сідаємо.
Працювати починаємо.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усна лічба
— Полічіть десятками до 100.
— Назвіть «сусідів» числа 50; 79; 93.
— Назвіть число, в якому 6 дес. і 7 од., 8 дес. 2 од., 9 дес., 10 дес.
— Скільки повних десятків в числі 86; 40; 59?
2. Весела лічба
Жолудів десятки
Лічать поросятка.
Десять, двадцять…
Нумо, діти,
Допоможемо лічити! (30, 40…)
Чотири десятки і сім одиниць —
Стільки летіло до лісу синиць.
З ними летів ще горобчик Павло.
Скільки пташок у тій зграї було? (47)
3. Робота за підручником (с. 113, впр. 1).
45 6 90 8 27 1 33 14 5 72
— Прочитайте одноцифрові числа.
— Прочитайте двоцифрові числа.
— Яке число найменше? Найбільше?
— Запишіть одноцифрові числа в порядку зростання.
— Запишіть двоцифрові числа в порядку спадання.
— Запишіть числа, які йдуть за числами 39, 50, 89.
— Запишіть числа, які передують числам 60, 71, 34.
— Запишіть числа, які стоять між числами 45 і 47, 39 і 41, 98 і 100.
4. Гра «Подорож навколо світу»
5. Порівняння чисел і виразів із застосуванням знаків «більше» і «менше»
— Порівняйте числа, поставте знак: «<», «>» або «=».
6 7 8 12 0 20 9 5 8 4 19 20
— Порівняти вирази, поставити знак: «<», «>» або «=».
12 – 6 7 7 + 8 12 15 – 9 5 16 – 8 4
6. Перетворення іменованих чисел
— Пригадайте, скільки сантиметрів в одному дециметрі?
— Вставте пропущені числа:
12 см = ... дм ... см 2 дм = ... см
10 см = ... дм 1 дм 5 см = ... см
19 см = ... дм ... см 1 дм 1 см = ... см
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми познайомимось з новою одиницею вимірювання довжини — метром, будемо вчитись вимірювати довжину предметів різними одиницями довжини, навчимось розрізняти числові рівності і нерівності, розв’язуватимо приклади, а також будемо виконувати багато цікавих завдань.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя
— Чого більше у котів — лапок, вушок чи хвостів? (Лапок.)
— Чого найменше? (Хвостів.)
— Якщо ви так добре розумієте, що означає більше й менше, нам час перейти до порівняння чисел і виразів! Ось ці знаки вам давно відомі: «>», «=», «<». А сьогодні ми познайомимося ще з одним дивакуватим знаком. Ось він:
— Для запису результатів порівняння чисел і виразів у математиці використовують особливі знаки. Розгляньте їх. Який знак є новим?
7 = 7 15 > 16
5 + 10 = 16 – 1 14 – 10 12 – 1
10 + 6 = 16 10 + 7 < 18
це рівності це нерівності
2. Підготовча робота. Креслення відрізків
— Накреслити відрізок завдовжки 1 см; 1 дм. Запишіть 1 дм = 10 см.
3. Пояснення нового матеріалу
— Розгадайте ребус.
— Навіщо потрібні різні одиниці вимірювання довжини? Невеликі відрізки зручно вимірювати сантиметром, більші — дециметром. Сантиметр зручно використовувати, коли визначаємо довжину палички для лічби або олівця, а дециметр, коли визначаємо довжину або ширину столу.
— Сантиметрами і дециметрами незручно вимірювати довжину великих предметів, для таких вимірювань люди зазвичай користуються метром. (Демонстрація метрової лінійки.)
— Для вимірювання довжини і ширини, наприклад, кімнати використовується метр. Давайте виміряємо довжину дошки. (близько 4 м).
— 10 дециметрів становить 1 метр.
Учитель демонструє учням метрову лінійку, на якій дециметрові відрізки позначено чергуванням двох кольорів.
— Запишіть: 1 м = 10 дм. Деци — від лат. «десятий», санти — від франц. «сто». 1 м = 10 дм = 100 см. Це потрібно запам’ятати.
4. Первинне закріплення
1) Скільки в метрі дециметрів? Скільки сантиметрів?
2) Гра «Так — ні»
• Метр — одиниця вимірювання маси. (Ні)
• Метр — одиниця вимірювання довжини. (Так)
• 1 м = 10 дм. (Так)
• 100 см = 1 м. (Так)
• Довжину кімнати зручно вимірювати у сантиметрах. (Ні, у метрах)
• Висоту дерева — у метрах. (Так)
• Спортсмен пробіг дистанцію 100 см. (Ні, метрів)
• 10 см менше 1 м. (Так)
• 49 дм більше 5 м. (Ні)
• 80 см більше 7 дм. (Так)
• 5 дм менше 60 см. (Так)
3) Гра «Заповни пропуски».
1 м = дм 4 дм = см 9 м = дм 7 дм = см
1 м = см 10 см = дм 30 дм = м 40 см = дм
4) Порівняти 2 м 8 дм і 30 дм
Пояснення: 2 м — це 20 дм, та ще 8 дм, усього 28 дм, 28 < 30, отже, 2 м 8 дм < 30 дм (можна міркувати і по-іншому: 30 дм — це 3 м, 2 м < 3 м).
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідайте,
Швидко втому, проганяйте.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.
5. Робота за підручником (с. 113)
Завдання 2
— Розгляньте малюнки. Скільки в 1 дм сантиметрів?
— Скільки в 1 м дециметрів? Сантиметрів?
Завдання 3
— Розгляньте предмети. Що чим можна виміряти? Якими одиницями? (зошит – лінійкою, в дм, дошку – рулеткою, в м, шпалери – рулеткою, в м, нитку – лінійкою, в см)
Завдання 4 (практична робота)
— Виміряйте розміри класу.
— Виміряйте розміри класної дошки.
— Виміряйте розміри дверей.
— Якими вимірювальними приладами треба скористатись у кожному випадку?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 64)
2. Розв’язування задачі
Від землі до даху будинку 9 м. Зв’язали дві драбини: в 3 м і 4 м. Чи можна по них влізти на дах? (Ні, тому що 3 + 4 = 7 м, а висота 9 м)
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
3. Самостійна робота (підручник, с. 113, завдання 5)
1 варіант 2 варіант
13 – 3 10 + 10 19 – 5 18 – 7
14 + 1 15 + 1 12 + 2 16 + 2
4. Робота з геометричним матеріалом
— Покажіть спільну точку відрізків 1 і 2, 2 і 3. Виміряйте довжину найдовшого і найкоротшого відрізка.
5. Розв’язування логічних завдань
• Два учні грали в шахи 40 хвилин. Скільки хвилин грав у шахи кожен з них? (40 хв)
• У Кості і Сергійка порівну марок. Скільки марок Костя віддав Сергійкові, якщо у нього стало на 6 марок менше, ніж у Сергія? (3)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Які міри довжини ви знаєте? З якою новою одиницею ознайомилися на уроці?
1 м = ... дм 1 м = ... см
— Який новий знак ви вивчили? (Знак «не дорівнює»)
— Що розкажете вдома батькам?