Урок №1
Тема: Роберт Шуман. Творчий портрет
Роберт Шуман (1810-1856) – видатний німецький композитор-романтик, диригент, музичний критик, громадський діяч.
Народився 8 червня у м.Цвіккау (східне містечко у Німеччині, земля Саксонії) у сім'ї книговидавника. Мати – була не досить здоровою психічно. Тому, безперечно, така атмосфера не могла не вплинути на майбутнього композитора – він ріс замкненим, недовірливим хлопчиком.
В 6 р. Роберта віддають в приватну школу Дьонера, в 7р. – стає учнем відомого органіста Йогана Кунтша, а вже у 1819р., побувавши з своїм батьком на концерті Ігнаца Мошелеса Роберт вирішив, що хоче стати професійним музикантом. Батьки були проти.
В шкільні роки на Шумана справили враження літературні твори Гете, Шиллера, Байрона і давньогрецьких трагіків. В 16р. пише вірші, а також романи і трагедії. Пізніше літературним кумиром Шумана став улюбленець німецьких романтиків – Жан Поль.
1826р- смерть батька, невдовзі помирає і сестра внаслідок психічної хвороби.
1828р – переїзд у Лейпциг, вступає до університету на юриста. Бере уроки гри на ф-но у Фрідріха Віка, знайомиться з його дочкою.
1830р.- покидає університет, стає домашнім вчителем гри на ф-но у домі Віків.
1832р- переломний момент, пошкодив руку, права рука майже паралізована і це позбавляє його надії на кар’єру віртуозного виконавця. Тоді весь свій талант, енергію і пропагандистський темперамент направляє на композицію і літературно(музично)-критичну діяльність. 1-й період творчості (30-ті рр..)
Перші твори: «Метелики»(1829-31), варіації АВЕGG 1830р, Карнавал-1834-35р, Фантазія 1836р, Фантастичні п’єси та ін…
1834р- засновує «Новий музичний журнал», стає ідеологом оновлення німецької музики. Мета – підняти упавше значення мистецтва. Девіз – «Молодість і Рух». Ця газета – це втілення шуманівської мрії про Давидів Союз, або Давидсбюнд (Назва Давидсбюнд йде від біблійної легенди про Давида). Одна з перших статей була присвячена музиці Шопена.
1840р.- подолавши супротив Фрідріха Віка, одружується з його донькою Кларою Вік ( у них народилося 8 дітей).
2-й період творчості (40-ві рр.) – творчий розквіт, поворот в бік камерно – вокального циклу : «Любов поета», «Любов і життя жінки», «Коло пісень». За 1841р – написав 4 симфонії. Звертається до камерно-інструментальної творчості.
1844р.- супроводжує Клару Вік у гастрольній поїздці по Росії. З'являються перші ознаки психічного розладу.
1845р – переїзд у Дрезден.
У період 1848-49рр –пише вокальні ансамблі на вірші революційних поетів.
1850р.- переїзд в Дюссельдорф. Стає місцевим диригентом, але, не вміючи заволодіти увагою оркестру, покидаю цю посаду.
З 1854р – душевна хвороба Шумана прийняла загрозливі форми. Намагається втопитися в р.Рейн. Після чого його помістили в лікарню у м. Енденіхе близько Бону. Там він і помер 29 липня 1856р.
3. Слухання музики
- Фортепіанний цикл «Карнавал» 1834-35р.тв.9
Приводом для ств. стала подія особистого життя Шумана. Ідея підказала назва м. Аш, де проживала його наречена Ернестіна фон Фріккен. «Карнавал»- маленькі сцени, побудовані на 4 звуках – АSCH. В цьому циклі 20 пісень. Перша половина побудована на 4 звуках, а друга – на 3-х- AsCH.
- Арабеска До мажор тв.18 (видана 1839р) – побудована у формі рондо (де проведення головної теми чергується контрастними епізодами).
- Концерт ля мінор для фортепіано з оркестром, тв..54.
Історія створення незвичайна. У 1840р. Шуман написав Фантазію ля мінор, але ніхто не погоджувався її надрукувати. Через 5 р. композитор розвинув і доповнив Фантазію, зробивши її 1-ю частиною 3-частинного концерту. Перше його виконання відбулося 1 січня 1846року у Лейпцигу. Диригував оркестром – Фердинанд Гіллер, за роялем була, звичайно, Клара Шуман (Вік).
Цикл «Любов поета» 1840р- пов'язаний з поезією Гейне (німецького поета). Скл. з 16-ти номерів.
№1-«В сиянье теплых майських дней» - форма куплетна, лірична, мрійлива весняна пісня.
№5 – «В цветах белоснежных лилий» - передаються різні відтінки любові – трепет, ніжність, схвильованість.
№6- «Над Рейна светлым простором» - молитвенна зосередженість, хоральна строгість.
№7 – «Я не сержусь» - драматичний перелом
№9, «Напевом скрипка чарует» - побутова картина весілля, створена нескладним вальсовим ритмом і щемляче, сум'ятне відчуття, яке володіє героєм.
№13, «Во сне я горько плакал» - кульмінація трагізму, пісня без жодного світлого промінчика. В ній ритм траурного маршу, рецитація на одному звуці набувають особливої сили у 3-й строфі, яка починається з сколюючої партії ф-но.
№16, «Вы злые, злые песни» - фінал, в ритмі енергійного суворого маршу з неочікуваною ліричною кульмінацією у дуже помірному темпі з мелодичним зворотом з №1.
4. Закріплення нового і вивченого матеріалу:
1) теоретичне
- хто такий Роберт Шуман?
- де і коли народився?
- ким був його батько?
- яка подія відбулася 1826 р.?
- що сталося 1832р?
- про що вам говорить 1840 р.?
- 1856р – це дата якої події?
2) музичне
«Карнавал»
№9 – «Бабочки»
№21 – «Марш давидсбюндлерів»
№5 – «Евсебій»
№6 – «Флорестан»
№12- «Шопен»
№17 – «Паганіні»
«Арабеска» до мажор (фрагмент)
Концерт ля мінор для ф-но з оркестром
1ч.-(фрагмент)
3ч.-(фрагмент)
2ч.- (фрагмент)
Цикл « Любов поета»
№1, №5, №7, №16.
5. Завдання додому.
Вивчити музичні теми №1, №2, конспект.
1