Розробка уроку з музичної літератури 4 клас 2 семестр, урок 1

Про матеріал
На допомогу викладачам з музичної літератури 4 класу (3 р.навчання) на тему "Фелікс Мендельсон"
Перегляд файлу

   Урок №2

 

Тема: Фелікс Мендельсон. Творчий портрет.

 

1.Опитування за попередньо вивченим матеріалом

Теоретичне:

-коли народився Р.Шуман?

- на кому одружився?

- що стало причиною його смерті?

- який твір написав у 1834-35р?

Музичне:

- «Карнавал» №5 Евсебій, №21 Марш давидсбюндлерів, №9 Метелики

- Арабеска

- Концерт ля мінор 1ч.

2. Виклад нового матеріалу:

 

Якоб Людвіг Фелікс Мендельсон Бартольді біографія, фото, розповіді - німецький композитор і диригент, один з найбільших представників романтичного напряму в музиці, автор, зокрема, знаменитого весільного маршу

 

1809-1847

 німецький композитор, піаніст, диригент і педагог, один з найбільших представників романтичного напряму в музиці, автор, зокрема, знаменитого весільного маршу, голова художнього напрямку «Лейпцизька школа»

 

 Якоб Людвіг Фелікс Мендельсон народився 3 лютого 1809 року в Гамбурзі, він був першим сином відомої єврейської сім'ї, яка мала в той час значний стан і суспільне становище.

 На надзвичайні музичні здібності Фелікса та його сестри Фанні звернула увагу їхня мати Леа. Вона спочатку й була першим учителем музики своїх обдарованих дітей. Коли вона переступила межі своїх материнських можливостей, то віддала їх на піклування Людвіга Бергера, видатного піаніста і композитора. Семирічний Фелікс робив такі успіхи, що вже через три роки святкував свою першу перемогу на одному публічному приватному концерті. Одночасно він особливо старанно вчився грати на альті, який пізніше став його улюбленим інструментом.

В одинадцять років Фелікс надходить до Берлінської співочої академії. Карл Фрідріх Цельтер, керівник академії, стає його вчителем.

Музичний талант хлопчика розвивався такими бурхливими темпами, що вже в 1822 році Генріх Гейне говорив про нього як про "музичне чудо". Зі списку композицій, які у перші роки вела сестра Фанні, ми знаємо, що вже в тринадцять років Фелікс розробив майже всі жанри вокально-інструментальної музики.

1824 рік приніс багаті плоди: крім Першої симфонії до них відносяться: другий концерт для двох фортепіано та оркестру, а також фортепіанний секстет і кілька інших творів.

У жовтні 1825 до них додався його знаменитий "струнний" октет. Вельми своєрідний за своїм складом октет свідчить про таку майстерність, що дає підставу для порівняння з Моцартом або Бетховеном. Перевершила його по геніальності тільки увертюра до комедії "Сон в літню ніч", яку Мендельсон написав влітку 1826 року за кілька тижнів. Цей твір, що включає в себе добре всім відомий "Весільний марш", триває всього 12 хвилин і веде нас у казковий світ Шекспіра. Він приніс Мендельсону світову славу. Цельтер описує цей твір так: "У п'єсі  «Сон в літню ніч» головна думка знаходиться за межами музики. П'єсу не повинно чути, її потрібно знати. Вона вривається як метеор, як повітря, подібно хмарі комарів ".

11 Травня 1829р відбулася важлива музично-історична подія - перше концертне виконання "Страстей за Матвієм" Йоганна Баха. Диригував в Берлінській Співочій академії двадцятирічний Мендельсон. Ноти твору Баха Фелікс отримав від бабусі. Враження від цієї постановки було настільки сильним, що співоча академія вирішила тепер включати до свого репертуару "Пристрасті за Матвієм" щороку. Цим молодий Мендельсон дав рішучий імпульс до відродження Баха в XIX столітті, а сам отримав міжнародне визнання.

В квітні 1829 року він поїхав до Англії. Вже через кілька тижнів Фелікс святкував перший успіх після виконання своєї симфонії. Цим твором, який він написав у 15 років, і написаним роком раніше концертом для двох фортепіано з оркестром Мендельсон завоював серце Англії, і вона стала його другою музичною батьківщиною. Після закінчення музичного сезону він поїхав разом з Клінгеманом до Шотландії, історія якої надихнула його на твір грандіозної "Шотландської симфонії".

8 Травня 1830р настав, нарешті, момент, коли він міг відправитися в заплановану велику подорож по Європі: Мюнхен, Париж, Зальцбург, Відень. На початку жовтня він ступив на землю Італії. Через Венецію і Флоренцію приїхав до Риму, де залишився на всю зиму. У Римі він продовжував працювати: складав увертюру "Гебріди" і музику до "Першої Вальпургієвої ночі". Крім того, він зробив начерки до "Італійської" і "Шотландської" симфоній.

Назад його шлях пролягав через Мілан і Швейцарію. Прибувши в Мюнхен, він відчув себе "по-домашньому затишно", як у свій перший приїзд, його серце палало любов'ю до красивої Дельфіни фон Шаурот. Їй він присвятив свій клавірний концерт, який швидко написав на папері і виконав у присутності баварського короля.

Але недовго пробувши в Мюнхені, Мендельсон знову вирушає в дорогу - в Париж. Він домагається успіху як піаніст, але не як композитор. Якщо його увертюра "Сон в літню ніч" мала невеликий успіх, то з "реформаційної симфонією" було ще гірше. Так як оркестр вже на другій репетиції відхилив її як занадто "схоластичну", проект провалився.

 

 

 (Схоластика — це тип релігійної філософії, для якого характерне принципове панування теології над усіма іншими формамипізнання, знання. З іншого боку, схоластика є методом, що полягав переважно у перегляді та порівнянні висловів попередніх мислителів і Біблії та виведенні нового синтезу. Витоки схоластики можна знайти у пізньоантичній філософії, насамперед — уПрокла, який абсолютизував дедуктивізм (шукав відповіді на всі питання, виходячи з текстів Платона). Значного впливу схоластика зазнала з боку антично-грецької діалектики, а також науки та логіки в розумінні Аристотеля.

У повсякденному спілкуванні схоластикою часто називають знання, відірвані від життя, які засновані на абстрактних міркуваннях, що не перевірялися досвідом.)

 

Це було перше велике розчарування розбещеного успіхом художника, яке так глибоко уразило його, що він в листах своїй родині лише туманно натякав про це. Незабаром після цієї першої музичної поразки він отримує одну за одною сумні звістки. Спочатку йому повідомили про смерть улюбленого друга юності Едуарда Рітца, а потім -- Гете, по-батьківськи відданого друга.

Сам Мендельсон під час перебування в Парижі захворює на холеру. Він пише про "тотальну хворобу, яка в останні тижні прикувала його до ліжка ".

Незабаром приходить нова сумна звістка - помер Цельтер, який пережив свого друга Гете лише на кілька тижнів. Таким чином, Фелікс за короткий час втратив двох заступників. Після смерті Цельтера звільнилося місце керівника у Співочій академії. Для батька Мендельсона було ясно, що його син, як колишній учень Цельтера, має зайняти це місце.

25 Червень 1832р Мендельсон повертається в Берлін. Тут у березні 1833 року він закінчив найпопулярніший твір - "Італійську" симфонію, на початку якої відчувається захоплення красою цієї країни. Вперше вона була виконана 13 травня 1833 у Лондоні; диригував він сам, і це збільшило його популярність. Незабаром прийшло ще одне запрошення в Дюссельдорф на Нижньорейнський музичний фестиваль як диригента. З усіх німецьких музичних фестивалів цей, заснований в 1817 році, був безперечно самим значним. Ще до початку фестивалю з Мендельсоном було укладено договір, згідно з яким він ставав музичним керівником Дюссельдорфа.

В жовтні 1833 року він з найкращими намірами почав працювати в Дюссельдорфі, але незабаром дізнався, що навряд чи може реалізувати свої плани через дуже поганий оркестр. З іншого боку, в Дюссельдорфі він твердо став на ноги. Після того як він звільнився від директорського навантаження, знову міг більше часу приділяти композиторській діяльності.

Твори:

В цей час з'явилися частини його ораторії "Павло", нові клавірштюкі і хори, а також декілька "Пісень без слів". "Весняна пісня" з цієї збірки незабаром стала відомою і улюбленою у всьому світі.

Навесні 1835р Мендельсон вирішив розірвати договір з Дюсельдорфом. Його прощання було не дуже важким ще й тому, що вже в січні 1835 року прийшло запрошення з Лейпцига зайняти місце музичного директора.

Мендельсон в 26 років став самим молодим композитором, який коли-небудь займав настільки відповідальний пост. Почалася нова глава славної історії концертів лейпцігського Гевандхауза. З властивим йому "магнетичним красномовством мови жестів "він зміг підкорити собі музикантів, які навіть не помітили цього.

І треба ж, саме на початку повної надій діяльності в Лейпцигу його спіткав удар долі, удар, який він ледве зміг пережити, - в листопаді 1835 року помер його батько.

Під час сумного Різдва цього року мати взяла з нього обіцянку швидше знайти "підходящу жінку". Він зустрів незабаром таку жінку. Її звали Сесіль Жанрено. Вона походила із заможної сім'ї гугенотів. 9 вересня вони побралися. Сесіль була красивою молодою, з приємним характером і чарівними манерами, але недостатньо розумною для Фелікса, на що він не звертав ні найменшого уваги, тому що високоосвічені жінки були йому огидні. Вона народила йому п'ятьох дітей. Гармонійне сімейне життя окрилило його на втілення нових композиторських задумів, серед яких у першу чергу можна назвати струнні квартети. Сімейне життя зробило його більш щасливим, ніж життя музичне.

Як композитора від посередності його утримувала висока технічність, а також гарний смак. Прикладом може служити концерт для фортепіано, з якого почалася його так звана "обивательське життя".

Після повернення з весільної подорожі він прийняв керівництво фестивалем в Бірмінгемі, зваливши на себе тим самим важку ношу. І надалі він організовував фестивалі в Бірмінгемі, Дюссельдорфі, Аахені, керував церковним хором в Берліні, директорував у Франкфурті - це лише деякі справи Мендельсона в ці роки. Він постійно переїжджає з одного місця в інше. Нарешті королю Саксонії вдалося вмовити Мендельсона в середині серпня 1845 року знову повернутися в Лейпціг. Він був призначений керівником концертів Гевандхауза і зберіг цю посаду до самої смерті.

Невтомність Мендельсона важко зрозуміти. Може бути, причиною цього діяльного занепокоєння був несвідомий страх смерті, від якого він рятувався втечею в кипучу діяльність. Однак, незважаючи на численні обов'язки директора, диригента та піаніста, він продовжував композиторську діяльність.

Мендельсон закінчив у 1840 році "Шотландську симфонію", єдиний в своєму роді ескіз музичного ландшафтного живопису. Влітку 1844 завершив концерт для скрипки. До цих пір цей концерт залишається самим улюбленим твором скрипалів та публіки.

І, нарешті, він працював над закінченням "Іллі" за Альфредом Ейнштейном, найбільшою ораторією XIX століття. Про прем'єру "Іллі" Мендельсон писав до брата свого: "Ще ніколи перше виконання мого твору не проходило так чудово. Всі три з половиною години, які вона тривала, великий зал з двома тисячами слухачів, весь оркестр, всі були в такому напруженні, що не було чути жодного шуму ". Через дратівливість і головні болі лікар заборонив Феліксу публічні виступи. Як піаніст в останній раз він виступав 19 липня 1846р на благодійному концерті, де грав разом з Фердінандом Давидом "Крейцерову сонату" Бетховена.

17 травня 1847р композитор отримав жахливу новину: у Берліні від інсульту раптово померла його улюблена сестра Фанні, його друге "я". З втратою Фанні, яка після смерті батьків символізувала для нього родину, він втратив самого себе.

Решта п'ять місяців його життя були відзначені марною боротьбою з посилюючою стомлюваністю. Вся глибина душевних переживань висловилася в його останньому великому творі, який він написав у Інтерлакіне в Швейцарії після втрати сестри. Це саме похмуре з усіх його творів - струнний квартет, який називається "Реквієм для Фанні".

В останні свої дні він лежав у напівнепритомному стані, відповідав тільки "так" і "ні", і одного разу, коли Сесіль ніжно запитала, як він себе відчуває, відповів: "Втомився, дуже втомився". Він спокійно заснув. Увечері 4 листопада 1847р дихання зупинилося, і життя покинуло його.

 

3. Слухання музики:

Музика до комедії В. Шекспіра «Сон в літню ніч»

  • Увертюра
  • Весільний марш
  • Скерцо

Шотландська симфонія 1ч.(фрагмент)

Пісня без слів ор.19 №1 Мі мажор

Пісня без слів ор.53 №3 соль мінор

Пісня без слів ор.64 №4 Соль мажор

Концерт мі мінор для скрипки з оркестром

1 частина(фрагмент)

2 частина(фрагмент)

3 частина(фрагмент)

 

3. Закріплення

Музичне:

Концерт мі мінор для скрипки з оркестром

1 частина(фрагмент)

Музика до комедії В. Шекспіра «Сон в літню ніч»

  • Весільний марш

Шотландська симфонія 1ч.(фрагмент)

Пісня без слів ор.19 №1 Мі мажор

Пісня без слів ор.53 №3 соль мінор

Пісня без слів ор.64 №4 Соль мажор

 Теоретичне:

  • коли народився Ф.Мендельсон?
  • це композитор якої країни?
  • які твори написав у 30-ті рр..?
  • а у 40-ві?
  • Яка подія відбулася у листопаді 1835р?
  • 17 травня 1847р – це дата…?
  • У якому віці помер композитор?

 

4. Завдання додому

 

  • вивчити конспект
  • вміти впізнавати на слух прослухані на уроці музичні фрагменти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку