Розробка уроку з музичної літератури 4 клас 2 семестр, урок 7

Про матеріал
Розробка уроку з музичної літератури 4 клас (3 рік навчання) на тему М.Глінка. Опера "Життя за царя"
Перегляд файлу

    Урок №7

Тема: М.Глінка.Опера “Життя за царя”

 

1.Перевірка д/з:

Теоретичне опитування:

 

  • Назвати роки життя М.І.Глінки.
  • Де майбутній композитор здобув освіту?
  • Назвати дати постановок опер Глінки.
  • У яких країнах і коли побував Глінка?
  • Який твір композитор створив у Іспанії?
  • Назвати відомі симфонічні твори М.Глінки.
  • В чому полягає головна заслуга М.Глінки в галузі симфонічної музики?

 

Музична вікторина:

 

Увертюра на іспанські теми «Арагонська хота»

Увертюра на іспанські теми «Ніч в Мадриді»

Вальс-фантазія

Фантазія на дві російські теми «Камаринська»

Романс «Не искушай» (сл. Є. Баратинського)

Увертюра до опери «Руслан і Людмила»

 

2. Виклад нового матеріалу:

 Опера «Життя за царя» - героїчна народна музична драма в 4-х діях з епілогом.

 

 

Легенду про подвиг селянина Івана Сусаніна, що завів загін поляків у непрохідну гущавину і загинув разом із ними, часто використовували російські літератори. Війна 1812 року сколихнула самосвідомість, пробудила інтерес до власної історії. Популярними стають в літературі сюжети на російські історичні теми, серед них — про подвиг костромського селянина Івана Сусаніна. Відомо, що поляки йшли на допомогу своєму воєводі Буркевичу. Заблукали. Дорогу їм зголосився показати селянин Іван Сусанін. Але замість цього завів їх у болото, де з ними і загинув. Однак при творчому підході літераторів до історії стало вважатися, ніби поляки прямували до Костроми, щоб убити 16-річного боярина Михайла Романова, який на той час ще не знав, що його оберуть на царський престол. Є й дослідники, які вважають легенду про Сусаніна як героя дуже спотвореною.

В 1815 році в петербурзькому Великому театрі відбулася прем'єра опери Катерино Кавоса «Іван Сусанін». Автором лібрето був Олександр Шаховський. Опера була написана в стилі французької «опера комік» — діалоги займали майже стільки ж місця, скільки і музика.

Через 20 років за той же самий сюжет береться Глінка. Початково він планував писати оперу за повістю Василя Жуковського «Мар'їна роща», проте поет запропонував іншу тему — тему подвигу костромського селянина Івана Сусаніна. В 1823 році з'явилася поема Кіндрата Рилєєва «Іван Сусанін», що справила помітний вплив на образ головного героя опери. Думка, подана Жуковським, захопила уяву композитора. «…Наче по чарівній дії раптом виник план цілої опери, і думка протиставити російській музиці — польську; нарешті, багато тем і навіть подробиць розробки — все це разом спалахнуло в голові моїй».

Опера була прийнята до постановки в Петербурзі. Репетиції почалися в травні 1836 року.

Прем'єра опери була призначена на 27 листопада 1836 року на відкриття Великого театру після пожежі. Партію Сусаніна виконував Осип Опанасович Петров. Партію сирітки, прийомного сина Сусаніна, співала ще зовсім молода артистка Анна Яківна Воробйова. Декоративне оздоблення залу для глядачів виконала художня артіль Василя Ширяєва.

У підготовці до вистави брав участь також і молодий Тарас Шевченко — тоді ще невідомий нікому кріпак поміщика Енгельгарда і учень маляра Ширяєва — він зробив підготовчі малюнки для орнаменту залу, що прикрашали плафон, під яким підвішувалася величезна кришталева люстра у золотій оправі — одна з головних деталей. За відмінно виконану роботу під час розпису залу він одержав право бути на спектаклі.

Після революції «Життя за царя» довгий час в СРСР не виконувалася. Завдяки поетові Сергію Городецькому, який з допомогою диригента Самуїла Самосуда створив нове «радянське» лібрето, опера Глінки була поставлена в Большом театрі в 1939 році режисером Борисом Мордвиновим. З 1945 року виставою «Іван Сусанін» Глінки в різних постановках відкриває щорічний сезон Большой театр. Партію Івана Сусаніна виконував Євген Нестеренко, потім Володимир Маторін.

Найзначніша постановка «Сусаніна» на Заході була здійснена в міланському «Ла Скала».

ЛІБРЕТО ОПЕРИ

Дія перша Мешканці села Домніно урочисто зустрічають воїнів, що повертаються після переможної битви проти поляків. Антоніда чекає на свого нареченого, Богдана Собініна. Сусанін, її батько, повідомляє їй, що поляки відступили лише тимчасово і готуються до нової битви. Сусанін твердо вирішив, що весілля Антоніди не відбудеться до тих пір, поки не вдасться вигнати поляків.

З'являється Собінін. Він повідомляє, що «на Москві собор великий обирає нам царя». Почувши добру звістку, Сусанін погоджується на весілля дочки і Собініна.

Дія друга Бал у Польщі. Поляки передчувають швидку перемогу над Москвою. Танцюють полонез, краков'як, вальс, мазурку.

Танці перериває вісник, що сповіщає погану новину («Судьба разразилась грозою!»). Група молодців викликаються відправитися на Москву і захопити Михайла Романова. Всі впевнені в успіху цього плану, і танці поновлюються.

Дія третя Ваня сидить зайнятий роботою і співає свою пісню: «Как мать убили у малого птенца». Сусанін повідомляє Вані про обрання Михайла Федоровича на царство. Вони обидва готові постояти за царя. Сусанін кличе Антоніду і благословляє молодих.

Раптово з'являються польські воїни. Вони вимагають, щоб їх провели до царя. Сусанін вирішується втілити підступний план: «Пойду, пойду. Их заведу в болото, в глушь, в трясину, в топь», а Вані тим часом наказує бігти до царя повідомити його про небезпеку. Перед розставанням Сусанін благословляє Антоніду, просить грати весілля без нього й відходить з поляками. Антоніда сумує за своїм батьком (арія «Не о том скорблю, подруженьки»).

Входить Собінін. Антоніда повідомляє йому, що трапилось («Налетели злые коршуны…»). Сповнений рішучості, він збирає військо, щоб визволити Сусаніна.

Дія четверта Ніч, глухий ліс. Собінін з озброєними селянами в темному лісі, вони шукають поляків («Братцы, в метель, в неведомой глуши»). Ваня прибігає до монастирського маєтку. Йому вдається розбудити бояр, які відправляють його до царя: «Ты, как Божий посол, впереди ступай!».

Глухий ліс. Польські вояки, стомлені, проклинають «проклятого москаля». Сусанін, передчуваючи смерть, згадує свою сім'ю (арія «Ты взойдешь, моя заря»). Поляки викривають підступний план Сусаніна і починають допитувати його, на що той відповідає прямо: «Туда завёл я вас, куда и серый волк не забегал!». За свій вчинок Сусанін отримує смертельну кару.

Епілог Народні гуляння в Москві. Лунає «Славься, славься, святая Русь». Антоніда, Ваня і Собінін сумують, адже до цього урочистого дня не дожив Сусанін. По сцені проходить військовий загін, вони дивуються, що перед ними родичі Сусаніна, про якого «в народе молва, что спас он царя!». Опера закінчується урочистим хором «Славься», вдалені видно царський поїзд, що направляється в Кремль.

 

Редакція Городецького

В редакції Городецького обрання Михайла Федоровича на царство було замінено обранням Мініна воєначальником, що мав очолити війну проти поляків. Відповідно, поляки шукали воєнний табір, де Мінін планував зібрати ополчення. Як і в оригінальній редакції, Сусанін гине, завівши поляків у глухий ліс. Опера закінчується урочистим хором «Славься»

1 дія

Починається з великої хорової інтродукції «Родина моя» - це характеристика російського народу та головних героїв твору.

 В ній 2 хори – чоловічий і жіночий. Чоловічий передає силу і безстрашність російського народу. Мелодія – рішуча, близька до рос. народних старовинних молодецьких і солдатських пісень. Мелодія жіночого хору спочатку з'являється в оркестрі, і лише потім – у голосів.

Вона жвава та світла, схожа до весняних хороводних пісень. Широкий, рухливий наспів змінюється танцювальним кроком з притупуванням.

 Завершує інтродукцію велика хорова фуга, в якій зливаються чоловічі і жіночі інтонації воєдино, завершуючи розвиток могутньою інтонацією.

Каватина і рондо Антоніди розкривають типові риси російської дівчини – ніжність і вірність її почуттів, щирість і простоту.  Задумливу каватину змінює витончене жваве рондо. Світлий і радісний характер музики виразно розкриває поетичний світ дівочих мрій.

Тріо «Не томи родимый» передає сумні переживання Собініна і Антоніди. Побудована на виразних інтонаціях міських побутових пісень.

Вихід Сусаніна «Что гадать о свадьбе»

Та ж мелодія звучить і в Сусаніна. Окремі пісенні фрази ніби перегукуються, відповідають одна одній, утворюючи імітації.

2 дія

Яскраво контрастує з 1-ю. Це характеристика поляків. Тут переважно звучить танцювальна музика. Чотири танці звучать один за одним: польський полонез, краков’як, вальс і мазурка – утворюють симфонічну сюїту, переважно з польських танців (окрім вальсу).

Ритмічні мелодії полонеза й мазурки надалі всюди супроводжуватимуть появу поляків, підкреслюючи їх зверхність і нахабність.

3 дія

В будинку Сусаніна готуються до весілля. Зненацька вриваються поляки і вимагають від Сусаніна показати дорогу до Москви. Сусанін крадькома відправляє сина Ваню попередити російські загони про небезпеку і наважується сам відвести поляків у непрохідні лісові хащі.

Пісня Вані «Как мать убили» - характеризує хлопчика – сироту. В ній вдячність і відданість названому батьку. Пісня Вані схожа до російської народної пісні.

Далі звучить родинний квартет, який переривається приходом поляків.

Сцена з поляками – це чудовий зразок драматичного ансамблю. Відповіді Сусаніна спокійні, сповнені великої гідності, зберігають властивий йому серйозний характер. Тут звучать горді слова патріота, який готовий пожертвувати своїм життям заради батьківщини.

У репліці «Велик и свят наш край родной» зароджується тема хору «Славься» з фіналу опери.

Друга відповідь «Страха не страшусь, смерти не боюсь» побудована на темі чоловічого хору з інтродукції.

 

Перед відходом Сусанін прощається з донькою. Тема сповнена скорботи та тривоги.

Весільний хор «Разгулялися, розливалися воды вешние по лугам» сповнений безтурботності, являється яскравим контрастом,який відтіняє драматичний момент. Музика його світла, у п'ятидольному розмірі, який є ттиповим для російських народних пісень.

Пісня Антоніди «Не о том скорблю подруженьки» - одна з найпоетичніших у опері. Мелодія її проста й зворушлива. У ній – інтонації, притаманні народним плачам та голосінням.

4 дія

Речитатив Вані «Бедный конь в поле пал» сповнений хвилювання. За ним звучить невелика співоча арія.

Речитатив і арія Сусаніна – один з найдраматичніших, найнапруженіших епізодів опери. Саме тут цілковито розкривається образ Сусаніна – героя і патріота. Починається речитативом «Чуют правду». Ця музика – зразок виразної пісенної декламації Глінки. Інтонації Сусаніна, як і раніше спокійні, неквапливі, мужні.

Арія «Ты взойдешь моя заря» пройнята скорботним настроєм. Сусанін передчуває швидку загибель, згадує своїх дітей і подумки прощається з ними, готуючись до смерті. Музика арії дуже стримана, мелодія проста, виразна та наспівна. 

 Розв'язка наступає тоді, коли Сусанін мужньо і твердо відповідає полякам «туда завел я вас, куда и серый волк не забегал». Слова ці у лібрето вписав сам Глінка. А в оркестрі в цей час повторюється мелодійний зворот із російської молодецької пісні «Вниз по матушке по Волге».

Епілог

У Москві народ святкує перемогу над ворогом. З'являються Антоніда, Ваня і Собінін. Вони розповідають про трагічну загибель батька.

В завершальному хорі «Славься» народ прославляє рідну землю та загиблих героїв на чолі з Мініним і Пожарським, які відстояли свободу Росії. Музика хору велична і й урочиста, і це надає їй рис гімну. Сам Глінка назвав цей хор гімном-маршем.

 

Опера «Життя за царя» - твір реалістичний, правдиво та щиро розповідає про історичні події. Музика опери глибоко національна, пісенна. Опера обрамлена великими народними сценами – інтродукцією і епілогом. Це підкреслює, що головна дійова особа опери – народ. У великих хорових сценах відображено переживання російського народу, дана його різнобічна характеристика, розкриті героїзм, мужність, душевна велич і сердечна скорбота.

3. Теоретичне закріплення матеріалу

- хто першим написав оперу «Іван Сусанін»?

- Коли М.Глінка працював над оперою?

- хто запропонував йому працювати саме над цією темою?

- коли відбулася прем’єра опери «Життя за царя»?

- з скількох дій складається опера?

- хто є автором лібрето?

- переказати короткий зміст лібрето.

- назвати основні номери 1,2 дій

- назвати основні номери 3, 4 дій

- що звучить у інтродукції та епілозі?

 

4. Музичне закріплення матеріалу

1дія Інтродукція (фрагмент)

Арія і рондо Антоніди

Вихід Сусаніна

Тріо

2 дія – полонез

Краков’як

Вальс

Мазурка

3 дія – пісня Вані

Сцена Сусаніна з поляками

Жіночий хор «Разгулялися, розливалися»

Романс Антоніди

4 дія – хор поляків «Устали мы»

Речитатив і арія Сусаніна

Завершальна сцена

Епілог – хор «Славься»

 

5. Оцінювання роботи учнів на уроці, завдання додому.

Вивчити конспект, слухати музику, вивчити 2 музичні теми напам'ять (співати і грати на своєму інструменті).

 

1

 

doc
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку