Урок під назвою "Святкуємо разом із музикою" для 2 класу.
Мета уроку: розкрити поняття «колядка», «щедрівка», «обробка»; надати учням уявлення про музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ мовою звуків;розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності учнів;виховувати музичну культуру та моральні якості (доброту, співчуття, людяність, любов до рідного краю та народних традицій).
На уроці використано багато форм і методів роботи, які сприяють кращому сприйманню та засвоєнню нового матеріалу. Гадаю, що мій урок прийде до нагоди моїм колегам.
Дата проведення:______________________
2 клас. 1 семестр. 14 урок.
Тема семестру:"Виражальне та зображальне в музиці."
Тема уроку:"СВЯТКУЄМО РАЗОМ ІЗ МУЗИКОЮ."
Мета:
• навчальна: розкрити поняття «колядка», «щедрівка», «обробка»; надати учням уявлення про музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ мовою звуків;
• розвивальна: розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності учнів;
• виховна: виховувати музичну культуру та моральні якості (доброту, співчуття, людяність, любов до рідного краю та народних традицій).
Музичний матеріал: українські народні пісні «Ой, сивая та зозуленька»( фрагмент відео з фільму "Вечори на Хуторі близ Диканьки") - сприймання; «Щедрик» в обробці М. Леонтовича - сприймання та розучування поспівки ; А.Житкевич"Семеро гномів" - розучування із допомогою підручників для 2го класу; (Новорічні пісні на вибір учителя повторити: "Ой,летять,летять сніжинки").
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет М. Леонтовича. Зимові картинки на дошку, ялинки, сніжинки веселого настрою для дошки, що символізують настрій після музичних творів. Картки для роботи в групах.
Обладнання: комп'ютер;фортепіано; дошка;крейда; фонохрестоматія,підручник для 2 класу Л.Аристової.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід (українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання поспівками "Добрий день!","Пролунав уже дзвінок!"(тон.С-dur)
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Незабаром свято — Новий рік. Ми відчуваємо передноворічне хвилювання. Що ж принесе Новій рік? Які подарунки? Які приємні сюрпризи? Ми також хотіли б привітати своїх рідних, друзів, сусідів із цим святом. Як це зробити найкраще? Звісно — піснею! Пісні, у яких ми бажаємо щастя й добробуту добрим людям,— це особливі пісні.Чи відомі вам вони? Так ось це ми і з'ясуємо на уроці.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА ( інтерактивний метод - робота в групах)- додаток №1
Розкриття теми:
/Робота в групах. Групи дослідників та аналітиків. Дослідники розповідають те, що вони запам’ятали після прочитаної інформації на картках. А аналітики уважно їх слухають і потім відповідають на питання, які написані на картках, що лежать на їх столах/.
Дякую всім за цікаву інформацію!
Слухання музики
Збираючись на Святвечір, люди співали пісень. Пісні були різними: сумними та веселими, грайливими та задумливими. Коли сходила в небі перша зірка, то співали пісню «Ой, сивая та зозуленька». Подивіться відео та уважно вслухайтесь в пісню , яку виконують колядники.
- А потім ви скажете мені, які почуття викликала в вас ця пісня?Та який настрій має Щедрівка?
Слухання української народної пісні «Ой, сивая та зозуленька» в обробці М. Леонтовича(відео уривку фільму "Вечори на Хуторі близ Диканьки")
(Після перегляду відео, діти відповідають на запитання, що пролунали до слухання та вибирають сніжинки-настрою і чіпляють їх на дошку до ялинок.)
Молодці, гарно вмієте слухати музику! Так які ж почуття та настрої викликала в вас пісня "Ой, сивая та зозуленька" ?
Діти- (радісні! Веселі) Давайте знайдемо Сніжинку-настрій та почепимо її до ялинок! Щоб вона нагадувала нам, які почуття та настрої викликала в нас щедрівка!)
Молодці! Тепер прошу всіх піднятися та трішечки відпочити!
Музично-фізична хвилинка! (Наворічна), яка готує до наступного етапу уроку.
-Які настрої і почуття виникли у вас після зарядки? Давайте виберемо до неї також сніжинку-настрій!(діти чіпляють сніжинку до ялинки).
А чи знаєте ви, що композиторів завжди дуже приваблювала народна пісня? Чимало з них слухали народні пісні, збираючи їх у свою скарбницю, записували, додаючи у мелодію, щось своє, тобто обробляли.
Робота з поняттями
Обробка — це «прикрашання» мелодії музичного твору.
Обробку однієї із дуже відомих пісень виконав український композитор Микола Леонтович.
Він майже все життя працював керівником хору, та для нього складав свої пісні й обробляв українські народні пісні.
Вокально-хорова робота
Так ось цим одним із найяскравіших творів М. Леонтовича є відомий «Щедрик». Його мотив — це три звуки, за допомогою яких композитор побудував цілу картину народного життя. У пісні передано радісні настрої селянина, його світлі мрії, про краще життя у Новому році.
Послухайте цю пісню у виконанні хору а потім дасте відповідь на запитання.
♦ Який настрій викликає ця пісня?
Слухаємо її у виконанні хору. Ляжте, будь ласка, на парти та заплющте оченята, щоб ваші вушка змогли уважніше вслухатися в чудове звучання пісні «Щедрик».
Слухання та розучування пісні «Щедрик» в обробці М. Леонтовича.
-Отже, ви уважно слухали, який же настрій викликає ця пісня?
(давайте виберемо сніжинку настрою до цієї щедрівки та почепимо до ялинок на дошку).
Пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але душа у неї залишається українською. Давайте розучимо поспівку «Щедрик»!
Розучування поспівки "Щедрик,щедрик",яка готує голосок до співу.
Діти, а ви знаєте, що Новорічні свята не бувають без гостей із казок! До нас на урок завітають гноми, у вигляді дуже цікавої пісні О.Житкевича "Семеро Гномів" ( знайомство з піснею. Вчитель виконує її. Розучування з допомогою фортепіано, а потім за караоке. Розучити стільки, на скільки вистачає часу уроку.)
Який настрій викликала в вас ця пісня? Давайте знайдемо сніжинку до нього!(діти чіпляють сніжинку на дошці)
Правильно,вона викликала в нас веселий настрій!
А тепер нагадайте, а що таке хоровод? У мене є одна не звичайна сніжинка серед інших, хто зможе вибрати ту, яка розповідає нам про хоровод? (діти вибирають потрібну та чіпляють на дошку)
Добре! Ось ця не звичайна сніжинка говорить про те, що ми зараз будемо співати хороводну пісню " Ой, летять,летять сніжинки"/ ( різними методами виконання).- праця над недоліками в пісні, якщо це потрібно.)
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Гра "Спіймай в долоньку", діти плескають якщо почули правильну відповідь в долоньки.
♦ Які пісні виконують на Новорічні та Різдвяні свята?
(варіанти: веснянки, щедрівки, гаївки, колядки)
♦ Який настрій мають колядки та щедрівки?( варіанти: веселий; бадьорий; піднесений; сумний; журливий)
Діти, з яким настроєм ми завершуємо наш урок? Давайте виберемо сніжинку
- настрій та почепимо на дошці! А тепер поплескали самі собі, а музика вам
скаже, що ви сьогодні були всі молодці! (граю "Туш") . Дякую за урок!
До побачення!
Учні виходять із класу під музичний супровід (українська народна пісня «Ой, сивая та зозуленька» в обробці М. Леонтовича).
Додаток №1 . Робота з картками в групах.
1 група дослідників. Наші пращури — сміливі, працьовиті люди, але явища природи були для них незрозумілими, таємничими. Тому, хвилюючись за врожай і власну долю, наші пращури намагалися задобрити сили природи за допомогою різноманітних обрядів із піснями, танцями та дійствами.
2 група дослідників. Вечір напередодні Нового року називають Щедрим. Пісні, що виконували цього дня, назвали відповідно щедрівками. Зазвичай їх виконували дівчата. На Новий рік вулицями ходили гурти дітей, парубків, дівчат і колядували.
3 група дослідників. Біля кожної хати вони виконували новорічні вітальні пісні — колядки, у яких величали господарів, бажали в новому році доброго врожаю, за що отримували винагороду. Коли колядники входили до хати, вони вітали господарів зі святом.
4 група - аналітики. Питання: Що робили наші пращури для того, щоб задобрити сили природи? (Відповідь дітей )
5 група - аналітики . Питання: Чому щедрівки назвали саме так?
Що бажали колядники господарям? (Відповіді дітей)
Додаток №2. Аналіз музичних творів. Метод наглядно-слуховий.
Сніжинки, які характеризують настрій музичних творів, настрій свята, настрій пісень, які виконують діти:
1