Урок з музичного мистецтва "Пісня жайворонка" у 2 класі. Урок узагальнення знань про значення інтонації, інтонаційної виразності в музиці, удосконалення вміння учнів визначати зерно-інтонацію, виражальні та зображальні інтонації в музичних творах.
Урок з інтегрованого курсу «Мистецтво» у 2 класі
Тема: «Пісня жайворонка»
Мета: Узагальнення знань про значення інтонації, інтонаційної
виразності в музиці, удосконалення вміння учнів визначати зерно-інтонацію, виражальні та зображальні інтонації в музичних творах; відчувати музично-емоційний зміст пісень; засвоювати поняття «веснянка»; розвивати вокально-хорові та музично-ритмічні навики; розвивати музично-слухові уявлення в процесі сприймання, виконання; виховувати любов до природи, почуття прекрасного, любов до української пісні-веснянки.
Музичний матеріал: П. І. Чайковський «Пісня жайворонка», Е.Гріг «Навесні», українська народна пісня «Ой минула вже зима», Я. Степовий «Щебетала пташечка».
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, картки з зображенням пташок, презентація, слова-малюнки до гри «Мишка», ілюстрації про зустріч весни, портрети композиторів.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Музичне вітання.
Продзвенів дзвінок, добрий день! Почався урок, Добрий день!
ІІ. Розспівування.
Ось і-ду я вверх, а те-пер у-низ. Вверх. Вниз.
За-ві-тай-те всі до нас, тут спі-ва-є дру-гий клас.
а) Сонечко вже на вулиці яскравіше світить, голубить нас своїми теплими промінчиками, і сніжок, який розстає, перетворюється на краплинки води, які дуже активно капають з дахів будинків. І ось такі краплинки потрапили на наш нотний стан. Скажіть, будь ласка, що вони нам нагадують?
Так, це мелодія поспівки, яку ми сьогодні з вами вивчимо.
(Вчитель звертає увагу дітей на те, що краплинки зображені різного розміру, що вказує на різну тривалість нот; на те, як мелодія рухається вгору і вниз.)
б) виконання поспівки вчителем;
Кап, кап, кап-кап-кап – звід-ки піс-ня ли-не?
Кап, кап, кап-кап-кап – ка - па - ють крап – ли – ни.
в) розучування слів поспівки;
г) розучування поспівки учнями;
д) виконання поспівки та показ рукою руху мелодії.
е) виконання поспівки: перша фраза з запитальною інтонацією, друга – з інтонацією відповіді. (Повторення понять інтонація, інтонаційна виразність)
5) Гра «Впізнай поспівку за ритмічним малюнком».
(Вчитель плескає ритмічні малюнки виконаних поспівок, діти впізнають їх.)
Мишка хотіла заспівати свою улюблену пісеньку, та вийшовши зі своєї нірки вона побачила, що нотки-пустунки вирішили з нею погратися і поховалися в словах. Мишка розгубилася і не знає, що їй робити. Давайте допоможемо Мишці знайти нотки з її пісеньки.
(Діти знаходять назви нот у словах: дорога, місток, квасоля, ляда, дощ, лящ, і т.д.)
Ми з вами дружні, а чи уважні ми? Перевіримо. Необхідно хлопнуть в долоні, якщо ти відносиш себе до слідуючої категорії:
ІІІ Основна частина.
- Скажіть, будь ласка, яка зараз пора року? (Весна)
- А як називаються пісні, які співають весною і про весну? (Веснянки)
- А яку пісню про весну ми вже з вами знаємо?
- Ми дуже раді приходу весни і тому привітаємо її піснею «Ой минула вже зима»
1. Виконання пісні-веснянки «Ой минула вже зима».
Віддавна вважали, що весну на крилах приносять перелітні птахи. Вони замикають небо на зиму, беруть із собою ключі до вирію і, повернувшись, відмикають їх. Тому перші птахи нібито відчиняють двері теплу та сонечку. Щоб привітати птахів, матері випікали печиво у формі пташок. Рано-вранці дітлахи підвішували це печиво на фруктових деревах. В обід гурт дітей із «жайворонками» (печивом) у руках, піднятих над головами, обходив вулиці села. Потім усі йшли до найвищого пагорба і кликали пташок:
Пташок викликаю
З теплого краю:
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки!
Після цього всі стежили за тим, коли над ними пролетить якась пташка. Це віщувало добру ознаку.
2. А зараз трішки відпочинемо і відгадаємо загадки:
***
Сіра шубка із пір’їн,
На морозі жвавий він.
Не орел цей стрибунець.
Хто це, діти? - …
(Горобець)
***
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …
(Синички)
***
Хто це у садку скрекоче,
Всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока,
З чорним хвостиком …
(Сорока)
***
В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловейко)
* * *
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
А у лісі в холодку
Все кує, кує в садку?
Хто вона?
(Зозуля)
* * *
І шипить він, і гелгоче –
Каже, що вкусити хоче.
Довгу шию витягає
І немовби промовляє:
«Як вкушу, то буде знак.
Я – сердитий птах …»
(Гусак)
* * *
Вони бувають сизі, білі,
Воркують, в парку проживають.
Вважають їх птахами миру,
На щастя в небо випускають.
І линуть в сині голубій
Птахи чудові — ...
(Голуби)
* * *
Ходить гордо по подвір’ю,
Розпустивши хвіст та пір’я,
Набундючившись, мов пан…
Це не півень, не фазан.
Галасливий в нього крик.
Здогадались? Це …
(Індик)
* * *
Скрекотуха білобока
Звуть усі її …
(Сорока)
* * *
У хазяйстві я госопар,
Воджу череду пташок,
Вранці рано розбуджу вас –
Дасте проса кушільок.
(Півень)
* * *
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(Сова)
* * *
Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, -
«Кар, кар, кар!» - усе кричить.
(Ворона)
***
Пташка ця маленька,
Лагідна, сіренька.
В небесах співає,
Сонце зустрічає. (жайворонок)
- На які дві групи можна поділити цих птахів?
- Так, на дві групи: свійські та дикі птахи.
3. Перегляд презентації про птахів (в якій звертається увага на назву пташки, розповідь про неї та який вона має голос.)
4. Гра «Луна»
Соловейко щебече та тьохкає, зозуля кує, горобчики цвірінькають… Ось і ми з вами зараз, як пташки, повторюватимемо їх пісні.
Уявіть, що ви луна, яка повторює пісню пташок.
Тьох - тьох тьох - тьох – тьох
Ку - ку ку - ку ку - ку
Цвінь цві-рінь цвінь цві-рінь
5. Гра «Хто зайвий»
Троє з перелітних пташок – зимуючі, а одна – перелітна. Знайдіть її. (На екрані зображені пташки та їх назви.)
- Грак, дятел, синиця, снігур.
Три птаха дикі, одна домашня. Вкажіть її.
- Горобець, голуб, синиця, півень.
Одна з цих птахів не хижа. Яка?
- Яструб, гриф, сокіл, жайворонок.
Три пташки домашні, одна – дика.
- Індик, гусак, півень, сова.
ІV. Оголошення теми уроку.
Коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше пригріває яскраве сонечко, у полях та гаях можна почути спів жайворонка – маленької непримітної пташечки, яка сповіщає про настання весни.
Жайворонки
В небі жайворонки в’ються,
Заливаються, сміються,
Грають, дзвонять цілий день,
І щебечуть, і співають,
І з весною всіх вітають
Дзвоном радісних пісень.
Олександр Олесь
Ось і сьогодні тема нашого уроку присвячена першому віснику весни – жайворонку. І звучить вона так: «Пісня жайворонка».
V. Слухання музики.
«Тануть сніги, біжать гомінкі струмки. Видзвонюють краплинами бурульки. Повертаються з вирію птахи. В синяву неба глянули перші проліски.
(Уривок Г. Демченко «Весна»)
Красу весняної природи, яка пробуджується від зимового сну, змалював у своєму творі, який називається «Навесні», норвезький композитор Едвад Гріг.
Композитор Петро Ілліч Чайковський захоплювався красою природи, її чарівними звуками. Ці враження він часто передавав у своїй музиці. Послухайте твір «Пісня жайворонка».
VІ. Художньо-творча робота.
Перед кожним із вас на парті лежить шаблон пташки – жайворонка. Ваше завдання оживить цю пташку за допомогою олівців чи фарб.
жайворонка у казці «Жайворонок і сонце» Василя Сухомлинського.
Жайворонок і сонце.
У полі лежала сіра грудочка землі, присипана снігом. Пригріло сонечко. Розтанув сніг. Пропливала над полем хмарка. Розсипалась дощем. Упала на сіру грудочку землі гаряча краплина води, в якій відбилося Сонечко. Перетворилася грудочка землі на сіру пташку – Жайворонка.
Злетів Жайворонок у небо. Спробував співати, а пісня вийшла поганенька. Полетів він до Сонця й просить:
Узяв Жайворонок золотий клубочок і полетів до землі. Потяглася за ним тонка-тоненька золота ниточка. Зазвучала чудова пісня.
З того часу рано-раненько Жайворонок прилітає до Сонечка і воно дає йому клубочок золота. Тягне золоту ниточку Жайворонок над полями – і чують люди чарівну пісню. Співає блакитне небо, співає золота пшениця, співає цілий світ. як гарно!
Вчора сонце так світило,
(Встають із-за парт)
Що ведмедя розбудило.
(Руки піднімають догори і потягуються)
Виліз сонний із барлогу
Та й подався на дорогу.
(Крокують)
А на тій дорозі сніг
До ведмежих липне ніг.
(Крокують навшпиньках).
«Рано, - думає бурмило,-
Мене сонце розбудило»,
Глянув на зимовий ліс
(приклавши руку до чола дивляться по сторонам)
І швиденько спать поліз.
(Сідають за парти.)
VІІ. Вокально-хорова робота.
Ми сьогодні на уроці почнемо розучувати пісню українського композитора Якова Степового «Щебетала пташечка». Зараз я вам заспіваю її, а ви мені скажете про що йде мова в пісні.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
- А як називаються пісні, які співають весною і про весну? (Веснянки)
- У якому творі ми почули спів жайворонка? («Пісня жайворонка»)
- Хто написав «Пісню жайворонка»? (П.І.Чайковський)
- Як закликала весну пташечка, яка сіла на віконечко? («Щебетала…»)
- Хто змалював красу весняної природи у своєму творі? (Е.Гріг)
2. Розгадування кросворда.
|
ж |
|
|||||||||
з |
и |
м |
а |
|
|||||||
|
ч |
а |
й |
к |
о |
в |
с |
ь |
к |
и |
й |
|
в |
е |
с |
н |
а |
|
|
|
|||
г |
р |
і |
г |
|
|||||||
|
г |
р |
і |
м |
|||||||
Я пробуджую поля,
Наповняю ручаї
Та заквітчую гаї.
Кожен з вас мене впізна.
Відгадали? Я - … (Весна)
Як упав – заіржав, увесь світ задрижав. (Грім)
(Ключове слово – жайвір.)
Діти, ви дуже гарно працювали сьогодні на уроці і за це і до вас прилетіли перші вісники весни – жайворонки. Ви всі отримаєте незвичайних жайворонків, а тих, з якими діти в далеку давнину закликали пташок прилітати з теплих країв на нашу землю. (Учитель роздає випічку у формі жайворонків.)
Використані джерела