До розіграшу
залишилось:
10 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок з інтегрованого курсу «Мистецтво» у 2 класі Тема: «Пісня жайворонка»

Про матеріал

Урок з музичного мистецтва "Пісня жайворонка" у 2 класі. Урок узагальнення знань про значення інтонації, інтонаційної виразності в музиці, удосконалення вміння учнів визначати зерно-інтонацію, виражальні та зображальні інтонації в музичних творах.

Перегляд файлу

Урок з інтегрованого курсу «Мистецтво» у 2 класі

Тема: «Пісня жайворонка»

Мета: Узагальнення знань про значення інтонації, інтонаційної

виразності в музиці, удосконалення вміння учнів визначати зерно-інтонацію, виражальні та зображальні інтонації в музичних творах; відчувати  музично-емоційний зміст пісень; засвоювати поняття «веснянка»; розвивати вокально-хорові та музично-ритмічні навики; розвивати музично-слухові уявлення в процесі сприймання, виконання; виховувати любов до природи, почуття прекрасного, любов до української пісні-веснянки.

Музичний матеріал: П. І. Чайковський «Пісня жайворонка», Е.Гріг «Навесні», українська народна пісня «Ой минула вже зима», Я. Степовий «Щебетала пташечка».

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, картки з зображенням пташок, презентація, слова-малюнки до гри «Мишка», ілюстрації про зустріч весни, портрети композиторів.

    Хід уроку.

І. Організаційний момент.

   Музичне вітання.

 

 

 

Продзвенів дзвінок, добрий день! Почався урок, Добрий день!

ІІ.  Розспівування.

  1. звукоряд До мажор (релятивна система);
  2. гра «Впізнай ноту» (вчитель називає слова, в яких є назви нот, а діти впізнавши їх хлопають, наприклад: дощ, стіл, фара, парасолька, дошка, ремінь і т.д.)
  3. виконання поспівки «Ступені»;

 

 

 

      Ось  і-ду  я  вверх,    а  те-пер   у-низ.  Вверх.      Вниз.

  1. виконання поспівки «Завітайте всі до нас, тут співає другий клас»;

 

 

 

За-ві-тай-те всі  до  нас,   тут спі-ва-є   дру-гий     клас.

  1. розучування поспівки «Кап-кап»:

а) Сонечко вже на вулиці яскравіше світить, голубить нас своїми теплими промінчиками, і сніжок, який розстає, перетворюється на краплинки води, які дуже активно капають з дахів будинків. І ось такі краплинки потрапили на наш нотний стан. Скажіть, будь ласка, що вони нам нагадують?

Так, це мелодія поспівки, яку ми сьогодні з вами вивчимо.

(Вчитель звертає увагу дітей на те, що краплинки зображені різного розміру, що вказує на різну тривалість нот; на те, як мелодія рухається вгору і вниз.)

б) виконання поспівки вчителем;

 

 

 

 Кап,    кап,   кап-кап-кап       звід-ки       піс-ня        ли-не?

 

 

 

 Кап,    кап,   кап-кап-кап          ка - па - ють    крап – ли – ни.

 

в) розучування слів поспівки;

г) розучування поспівки учнями;

д) виконання поспівки та показ рукою руху мелодії.

е) виконання поспівки: перша фраза з запитальною інтонацією, друга – з інтонацією відповіді. (Повторення понять інтонація, інтонаційна виразність)

5) Гра «Впізнай поспівку за ритмічним малюнком».

(Вчитель плескає ритмічні малюнки виконаних поспівок, діти впізнають їх.)

  1. Гра «Мишка» (Зображена Мишка біля своєї нірки і біля неї розсипані слова-малюнки.)

Мишка хотіла заспівати свою улюблену пісеньку, та вийшовши зі своєї нірки вона побачила, що нотки-пустунки вирішили з нею погратися і поховалися в словах. Мишка розгубилася і не знає, що їй робити. Давайте допоможемо Мишці знайти нотки з її пісеньки.

(Діти знаходять назви нот у словах: дорога, місток, квасоля, ляда, дощ, лящ, і т.д.)

  1. Хвилинка розвантаження.

Ми з вами дружні, а чи уважні ми? Перевіримо. Необхідно хлопнуть в долоні, якщо ти відносиш себе до слідуючої категорії:

  • Хлопають усі присутні.
  • Тільки дівчатка.
  • Тільки ті, хто любить смачно поїсти.
  • Тільки ті, хто запізнюється на уроки.
  • Тільки ті, хто гарно навчається.
  • Тільки ті, хто не любить канікули.
  • Тільки ті, хто любить солодощі.
  • Тільки ті, кому подобається грати в футбол.
  • Тільки ті, у кого гарний настрій.

ІІІ Основна частина.

- Скажіть, будь ласка, яка зараз пора року? (Весна)

- А як називаються пісні, які співають весною і про весну? (Веснянки)

- А яку пісню про весну ми вже з вами знаємо?

- Ми дуже раді приходу весни і тому привітаємо її піснею «Ой минула вже зима»

1. Виконання пісні-веснянки «Ой минула вже зима».

Віддавна вважали, що весну на крилах приносять перелітні птахи. Вони замикають небо на зиму, беруть із собою ключі до вирію і, повернувшись, відмикають їх. Тому перші птахи нібито відчиняють двері теплу та сонечку. Щоб привітати птахів, матері випікали печиво у формі пташок. Рано-вранці дітлахи підвішували це печиво на фруктових деревах. В обід гурт дітей із «жайворонками» (печивом) у руках, піднятих над головами, обходив вулиці села. Потім усі йшли до найвищого пагорба і кликали пташок:

 Пташок викликаю

 З теплого краю:

 Летіть, соловейки,

 На нашу земельку,

 Спішіть, ластівоньки,

 Пасти корівоньки!

Після цього всі стежили за тим, коли над ними пролетить якась пташка. Це віщувало добру ознаку.

2. А зараз трішки відпочинемо і відгадаємо загадки:

***

Сіра шубка із пір’їн,
На морозі жвавий він.
Не орел цей стрибунець.
Хто це,  діти? - …
(Горобець)

***

Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …
(Синички)

***

Хто це у садку скрекоче,
Всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока,
З чорним хвостиком …
(Сорока)

***

В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловейко)
* * * 
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
А у лісі в холодку
Все кує, кує в садку?
Хто вона?
(Зозуля)

* * * 
І шипить він, і гелгоче – 
Каже, що вкусити хоче.
Довгу шию витягає
І немовби промовляє:
«Як вкушу, то буде знак.
Я – сердитий птах …»
(Гусак)

* * * 
Вони бувають сизі, білі, 
Воркують, в парку проживають. 
Вважають їх птахами миру, 
На щастя в небо випускають. 
І линуть в сині голубій 
Птахи чудові — ... 
(Голуби)

* * * 
Ходить гордо по подвір’ю,
Розпустивши хвіст та пір’я,
Набундючившись, мов пан…
Це не півень, не фазан.
Галасливий в нього крик.
Здогадались? Це …
(Індик)

* * * 
Скрекотуха білобока
Звуть усі її …
(Сорока)

* * * 
У хазяйстві я госопар,
Воджу череду пташок,
Вранці рано розбуджу вас  
Дасте проса кушільок.
(Півень)

* * * 
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(Сова)

* * * 
Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, - 
«Кар, кар, кар!» - усе кричить.
(Ворона)

***

Пташка ця маленька,

Лагідна, сіренька.

В небесах співає,

Сонце зустрічає. (жайворонок)

 

- На які дві групи можна поділити цих птахів?

- Так, на дві групи: свійські та дикі птахи.

 

3. Перегляд презентації про птахів (в якій звертається увага на назву пташки, розповідь про неї та який вона має голос.)

 

4. Гра «Луна»

 

 Соловейко щебече та тьохкає, зозуля кує, горобчики цвірінькають… Ось і ми з вами зараз, як пташки, повторюватимемо їх пісні.

 Уявіть, що ви луна, яка повторює пісню пташок.

 

 

 

 

 

 Тьох -   тьох      тьох - тьох – тьох

 

        

 

         

   Ку  -   ку         ку    -   ку              ку      -     ку

 

 

 

 

Цвінь цві-рінь         цвінь цві-рінь

 

5. Гра «Хто зайвий»

 Троє з перелітних пташок – зимуючі, а одна – перелітна. Знайдіть її. (На екрані зображені пташки та їх назви.)

- Грак, дятел, синиця, снігур.

 Три птаха дикі, одна домашня. Вкажіть її.

- Горобець, голуб, синиця, півень.

 Одна з цих птахів не хижа. Яка?

- Яструб, гриф, сокіл, жайворонок.

 Три пташки домашні, одна – дика.

- Індик, гусак, півень, сова.

 

ІV. Оголошення теми уроку.

 Коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше пригріває яскраве сонечко, у полях та гаях можна почути спів жайворонка – маленької непримітної пташечки, яка сповіщає про настання весни.

  Жайворонки

 В небі жайворонки в’ються,

 Заливаються, сміються,

 Грають, дзвонять цілий день,

 І щебечуть, і співають,

 І з весною всіх вітають

 Дзвоном радісних пісень.

   Олександр Олесь

 Ось і сьогодні тема нашого уроку присвячена першому віснику весни – жайворонку. І звучить вона так: «Пісня жайворонка».

 

V. Слухання музики.

 «Тануть сніги, біжать гомінкі струмки. Видзвонюють краплинами бурульки. Повертаються з вирію птахи. В синяву неба глянули перші проліски.

   (Уривок Г. Демченко «Весна»)

Красу весняної природи, яка пробуджується від зимового сну, змалював у своєму творі, який називається «Навесні», норвезький композитор Едвад Гріг.

  • Який настрій хотів передати композитор у своєму творі?
  1. Слухання Е. Гріга «Навесні»
  2. Гра «Малюємо в уяві» (Діти закривають очі і під час слухання музичного твору малюють в уяві, тобто уявляють картину, яку хотів передати композитор. По закінченні слухання твору учні розповідають кожен про свій уявний малюнок.)

Композитор Петро Ілліч Чайковський захоплювався красою природи, її чарівними звуками. Ці враження він часто передавав у своїй музиці. Послухайте твір «Пісня жайворонка».

  • Який настрій передає музика композитора?
  1. Слухання твору «Пісня жайворонка» П. Чайковського.
  • Як ви вважаєте, пісня жайворонка весела чи сумна?
  • Які звуки передають прозоре, світле звучання – низькі чи високі?
  • Про що співає жайворонок?

 

 VІ. Художньо-творча робота.

Перед кожним із вас на парті лежить шаблон пташки – жайворонка. Ваше завдання оживить цю пташку за допомогою олівців чи фарб.

  1. Повторення гами кольорів.
  2. Виконання роботи.
  3. Поки ви будете працювати я вам прочитаю розповідь про спів

жайворонка у казці «Жайворонок і сонце» Василя Сухомлинського.

    Жайворонок і сонце.

 У полі лежала сіра грудочка землі, присипана снігом. Пригріло сонечко. Розтанув сніг. Пропливала над полем хмарка. Розсипалась дощем. Упала на сіру грудочку землі гаряча краплина води, в якій відбилося Сонечко. Перетворилася грудочка землі на сіру пташку – Жайворонка.

 Злетів Жайворонок у небо. Спробував співати, а пісня вийшла поганенька. Полетів він до Сонця й просить:

  • Сонечко, золотеє Сонечко, навчи мене гарної пісні!
  • Бери цей золотий клубочок і тягни до землі, - каже Сонечко.

 Узяв Жайворонок золотий клубочок і полетів до землі. Потяглася за ним тонка-тоненька золота ниточка. Зазвучала чудова пісня.

 З того часу рано-раненько Жайворонок прилітає до Сонечка і воно дає йому клубочок золота. Тягне золоту ниточку Жайворонок над полями – і чують люди чарівну пісню. Співає блакитне небо, співає золота пшениця, співає цілий світ. як гарно!

 

  • Так як же жайворонок навчився співати?
  • Хто йому в цьому допоміг?
  • А зараз ми ще раз послухаємо твір П.Чайковського «Пісня жайворонка» і тим часом ви закінчите свої роботи, закінчите роботу по створенні своїх казково красивих жайворонків.

 

  1. Створення виставки дитячих робіт «Вісники весни – жайворонки»

 

  1. Хвилинка розвантаження.

Вчора сонце так світило,

(Встають із-за парт)

Що ведмедя розбудило.

(Руки піднімають догори і потягуються)

Виліз сонний із барлогу

Та й подався на дорогу.

(Крокують)

А на тій дорозі сніг

До ведмежих липне ніг.

(Крокують навшпиньках).

«Рано, - думає бурмило,-

Мене сонце розбудило»,

Глянув на зимовий ліс

(приклавши руку до чола дивляться по сторонам)

І швиденько спать поліз.

(Сідають за парти.)

 

 

 

 

VІІ. Вокально-хорова робота.

Ми сьогодні на уроці почнемо розучувати пісню українського композитора Якова Степового «Щебетала пташечка». Зараз я вам заспіваю її, а ви мені скажете про що йде мова в пісні.

  1. Виконання пісні учителем.
  2. Бесіда за почутим. (Зміст пісні.)
  3. Ознайомлення дітей з текстом пісні.
  4. Розучування (по фразах) пісні дітьми.
  5. Виконання пісні учнями.

 

VІІ. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

- А як називаються пісні, які співають весною і про весну? (Веснянки)

- У якому творі ми почули спів жайворонка? («Пісня жайворонка»)

- Хто написав «Пісню жайворонка»? (П.І.Чайковський)

- Як закликала весну пташечка, яка сіла на віконечко? («Щебетала…»)

- Хто змалював красу весняної природи у своєму творі? (Е.Гріг)

 

 2. Розгадування кросворда.

 

 

ж

 

з

и

м

а

 

 

ч

а

й

к

о

в

с

ь

к

и

й

 

в

е

с

н

а

 

 

 

г

р

і

г

 

 

г

р

і

м

 

  1. Пора року з якої починається новий рік.(Зима)
  2. Автор твору «Пісня жайворонка». (Чайковський)
  3. Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Наповняю ручаї

Та заквітчую гаї.

Кожен з вас мене впізна.

Відгадали? Я - … (Весна)

  1. Автор твору «Навесні». (Гріг)
  2. Біг кінь білобокий через Дунай глибокий,

Як упав – заіржав, увесь світ задрижав. (Грім)

(Ключове слово – жайвір.)

 

  1. (Звучить «Пісня жайворонка» П. І. Чайковського)

  Діти, ви дуже гарно працювали сьогодні на уроці і за це і до вас прилетіли перші вісники весни – жайворонки. Ви всі отримаєте незвичайних жайворонків, а тих, з якими діти в далеку давнину закликали пташок прилітати з теплих країв на нашу землю. (Учитель роздає випічку у формі жайворонків.)

 

 

 

 

 

   Використані джерела

  1. Золотарьова О.І., Ткемаладзе З.П. Усі уроки музичного мистецтва 1 клас. Харків Видавнича група «Основа», 2014
  2. Міжнародний день птахів. Розкажіть онуку. Березень 5-6’2013
  3. Фізкультхвилинко, починайся! Розкажіть онуку. Березень 5-6’2013
  4. Кайко А.В. Хвилинка розвантаження. Класному керівнику усе для роботи №11 листопад 2014
  5. Рикмас М.І.,  Глушко Н.П. Ой весна, весна, днем красна. Мистецтво в школі №4 квітень 2015
Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
19 січня
Переглядів
466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку