Розробка уроку з образотворчого мистецтва

Про матеріал
Тема: Дизайн . Орнамент у квадраті «Хустка для мами» Мета: надати загальне поняття візерунка й орнаменту; учити спрощувати форми рослинного світу під час створення орнаменту; поглиблювати вміння та навички учнів щодо стилізування природних форм, поєдання силуетної форми та декору; розвивати вміння бачити багатство кольорів і форм у навколишньому світі; формувати естетичний смак; збуджувати в учнів інтерес до творчої діяльності; виховувати інтерес до традицій українського народу.
Перегляд файлу

Тема:   Дизайн . Орнамент у квадраті «Хустка для мами»
Мета: надати загальне поняття візерунка й орнаменту;

            учити спрощувати форми рослинного світу під час створення орнаменту;

            поглиблювати вміння та навички учнів щодо стилізування природних форм, поєдання силуетної форми та декору;

            розвивати вміння бачити багатство кольорів і форм у навколишньому світі;

            формувати естетичний смак;

            збуджувати в учнів інтерес до творчої діяльності;

            виховувати інтерес до традицій українського народу.

Епіграф до уроку:

Хустка тернова, мамина мова

Знов нагадають серцю про те:

В рідному краї сонцем любові

Навіть колючий терен цвіте.

Хустку, хустину, жовту і синю,

носить сьогодні вся Україна.

Хід уроку
І. Організація класу. ( 1хв.)

1. Підготовка робочих місць.
2. Створення психологічного настрою.

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас!

І запрошуєм ласкаво

На урок у перший клас!

ІІ. Актуалізація опорних знань ( 1хв.)
1. Бесіда

Сьогодні у нас незвичайний урок, пов'язаний з тими речами, що вас оточують.

  • Які предмети вдома оточують нас в повсякденному житті? ( Посуд, меблі, одяг)
  • Все ці речі прикрашають люди?
  • Як саме? ( Розмальовують, вишивають, прикрашають різьбленням, ліпленням)
  • Вибираючи ту чи іншу річ, ми звертаємо увагу на оздоблення, що створюється декором, тобто прикрашенням форми та її поверхні візерунками.
    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.( 1хв.)
    ІV. Повідомлення теми уроку.( 5хв.)
    Сьогодні ми разом з вами спробуємо створити маленький витвір мистецтва. А який ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
    1.Загадка.
    Птиця вгору злітала,
    Два крила опускала,
    А як їх опускала,
    когось накривала. ( Хустина)
    Чи є хустки у вашої мами, бабусі? А ви носите хустки?
    Не цурайтесь хустинок дівчата.
    Що ж ви носите тільки шапки?
    На хустки Україна багата,
    І цвітуть ще на ній бережки.

Хустка тернова, мамина мова

Знов нагадають серцю про те:

В рідному краї сонцем любові

Навіть колючий терен цвіте.

Хустку, хустину, жовту і синю, носить сьогодні вся Україна.

Народне жіноче вбрання не можна уявити без хустки. З приходом холоду чи літньої спеки покривають голови сучасні дівчата та жінки. Хустка – оберіг волосся від пилу та бруду. Хустка з давніх-давен – основний і улюблений головний убір українських жінок. Українська хустка завжди була виразником краси українок.
Спочатку хустки були білого кольору. Пізніше їх вишивали червоними, синіми, зеленими нитками. Дуже рідко використовували чорні нитки. А вже барвисті хустки запозичені від болгарів, турків, персів.
Хустка не тільки прикрашає жінку, але й слугує оберегом.
Хустка споріднена із словом«захищати».
Вона супроводжує дитину від самого народження. Дитину замотували в хустину, щоб доля була квітчастою.
Хустку зав′язували на дитячій колисці, щоб захистити від лихого ока. Коли син вирушав у далеку дорогу, мати зав′язувала хліб у білу хустину, щоб не забував батьківського порогу.
Хустка потрібна в житті для всього: це і носовичок, це і вузлик, це і серветка, і скатертина.
Йдучи до церкви, обов′язково треба жінці пов′язати голову хусткою.
Хустина слугує не тільки оберегом, а має й лікувальні властивості.

Якщо хочете мати здоровий вигляд обличчя, носіть лляну або тернову хустину. А знаєте, чому хустину називають терновою? Люди здавна помітили: якщо шмат вовняної тканини вимочити в холодній воді, настояній на розбитих ядрах тернових кісточок, то він швидко знімає головний біль, різь в очах.

На ній - і гроно, і пелюстка,

І небо, й райдуга на ній…

Мов берегиня вроди, хустка

Здавен у нашій стороні.

Орнаментом називається візерунок, оснований на повторі й чергуванні його складових елементів

Слово орнамент в перекладі з лат. означає прикраса. Секрет створення орнаменту такий: потрібно повторити однаковий візерунок багато разів. Існують орнаменти: гео­метричний (крапки; прямі, ламані, зигзагоподібні, перехрещені лінії; круги, ромби, многогранники тощо); рослинний (листя, квіти, плоди та ін.), тваринний (фігури або частини фігур реаль­них чи фантастичних тварин).

Основним джерелом створення орнаменту завжди була природа. На шкурки змій, крила метелика, птахів, на пелюстки квітів природа нанесла чудові візерунки, відкриваючи перед людиною нескінченне розмаїття орнаментальних форм, кольорових відтінків, красу та багатство їх поєднань.

Головним в  орнаменті є розмір елементів, відстань між елементами, колір.
Створюючи власний орнамент, потрібно вчитися в природи, вивчати і спостерігати її форми. Необхідно спростити елемент орнаменту й відійти від реалістичного зображення природних форм. Декоративно переробити квіти, листя, гілки, ягоди будь-яких рослин.

5. Тренувальні вправи.( 3хв.)

- Спробуйте самостійно за зразком намалювати квіти та листочки до весняного орнаменту, продовжити орнамент спрощених квітів та листочків.

4. Гра « Доповни речення». ( 1хв.)

* Візерунок, побудований на ритмічному повторенні певних елементів – це … ( орнамент)

* Посередині виробу розташовується зазвичай - … ( візерунок), а по краях - … (орнамент)

* Орнамент , складений з рослинних елементів називають …( рослинним)

Орнамент, складений з ліній, рисок, геометричних фігур називають…(геометричним)

Орнамент, складений з зображення тварин називають …(тваринним)

Орнамент, складений з зображень пташок називають … (пашинним)

Відгадування загадки

Барвисте коромисло через річку повисло.

  • На допомогу вам прийшла веселка, райдуга.

І які кольри принесла? Скільки їх?

Вона вам їх позичила. Погляньте на свої фломастери є ці кольори та похідні від них.

Ви будете малювати, і кожен хто завершить свій малюнок буде повертати веселці колір.

  • Як ви гадаєте, чим найкраще прикрасити весняну хустку?
  • Для складання рослинного орнаменту потрібно спростити форму квіток.

7. Інструктаж.( 2хв.)

- Намалюйте хустину, прикрашену весняними квітами та листочками. Орнамент розмістіть по краях хустини, а візерунок – посередині.

- Кольри мають бути яскравими, соковитими. Повинні передавати радість, тепло весняного дня.

- Отож , відкриваємо майстерню по виготовленню хусток. І якщо ви вкладете в свою роботу душу і серце, то вона вийде прекрасною.

8. Практична робота.(15хв.)

Інструктаж безпеки і культури праці.

  1. Олівцем проводь лінію тоненьку, сильно не притискай олівець до паперу.
  2. Фломастери закривай, не забрудни одяг.
  3. Фломастером не натискай.
  4. Фломастером не наводь по кілька разів.
  5. Малюнок виконуй старанно, охайно.
  6. Сядь зручно і посміхнись.

Виконання навчально-практичної роботи під керівництвом вчителя.

Педагогічний малюнок.

Учитель  роздає учням шаблони квадратів, які б відповідали розмірами вимогам компонування в зображувальній площині робочого альбому зошита.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0958.JPGD:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0959.JPGD:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0943.JPG

Учитель пропонує учням самостійно виконати колірне вирішення декоративної композиції, застосувавши свої знання щодо поєднання контрастних кольорів (учитель нагадує учням, що декоративні композиції розфарбовують за принципом: спочатку – світлі та теплі кольори, потім – темні та холодні).

9. Виставка робіт.(2хв.)

V. Підсумок уроку. ( 2хв.)

Учитель здійснює вербальне оцінювання навчальних досягнень учнів із теми.

10. Складання асоціативного куща.

- Що для вас символізує хустка?

рідний край            рідна домівка

щаслива родина      ХУСТКА            мама

квітуча Україна          батьківська любов

оберіг

Оскільки хустка була обов′язковим елементом одягу жінки, то вона стала найкращим подарунком. Подарована хустка гріє душу, лікує рани, плекає віру, леліє світлі надії.

- Кому б ви хотіли подарувати свою хустку? Чому?

Вчитель.А й справді, маємо пишатися не лише щедротами українських чорноземів, багатствами річок і гір, а й силою духу, стожильністю рук, нев’янучою красою душ і помислів наших людей… І нині, коли предками і самим Господом  нам даровано свободу, незалежність, найвищий Божий дар – бути господарями на рідній землі, усі свої сили, знання, досвід і волю маємо спрямувати на те, щоб у центрі Європи постала вимріяна багатьма поколіннями, багата і квітуча держава Україна.  Не в терновому вінку мучениці, а в терновій хустині щастя.

 

 

 

http://www.te.zavantag.com/tw_files2/urls_36/147/d-146911/146911_html_27605e9b.jpg

docx
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
2805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку