Урок "Лінія та силует у рисунку. Основні засоби графічної мови. Пляма. Силует. Ритм ліній і плям."

Про матеріал
Силует — площинне однотонне зображення постаті або предмета, форма яких зарисовується тільки контуром. Звичайно силует виконується чорною тушшю на білому, витинається з темного паперу й наклеюється на ясне тло (може бути й навпаки).
Перегляд файлу

5 клас

Тема:

Лінія та силует у рисунку. Основні засоби графічної мови. Пляма. Силует. Ритм ліній і плям.

Мета: 

Дати поняття про силует як виразник форми предмета.

Розвивати знання з основ композиції, відчуття рівноваги на площині при створенні плями як виражального засобу силуетного малюнка.

Навчати учнів створювати узагальнений образ форми предмета і фону, передавати пластичну виразність силуетної форми.

 Розвивати естетичне сприйняття світу, вміння знайти прекрасне в оточуючому світі, бачити красу форми в природі та мистецтві.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

На столі стоїть акваріум ,зроблений з картону.

На дошці прикріплена велика золота рибка, зроблена з паперу.

Учитель: Загадайте бажання на урок. Золота рибка виконає всі ваші бажання. Візьміть свою рибку з акваріуму та прикріпіть її на велику . Нехай всі ваші бажання збудуться!

З допомогою цієї золотої рибки нас будуть на уроці супроводжувати успіх та вдача!

ІІ. Актуалізація опорних знань

-         Які жанри образотворчого мистецтва ви знаєте?

-         Що таке графіка?

 

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

ІV. Пояснення нового матеріалу

Силует — площинне однотонне зображення постаті або предмета, форма яких зарисовується тільки контуром. Звичайно силует виконується чорною тушшю на білому, витинається з темного паперу й наклеюється на ясне тло (може бути й навпаки).

Історія виникнення силуета

Колись у Франції жив у злиднях один художник. І ось одного разу він вирішив написати листа генеральному контролеру держави Етьєну де Силуету і попросити у нього допомоги. І тільки-но він вивів його прізвище, як перо зробило кляксу. На одну лише мить художник зажурився, а потім його рука швидко перетворила кляксу на тінь, яка ніби впала на папір від постаті міністра фінансів. Лист так і не був написаний, але малюнок міністр все ж отримав. А згодом подібні до нього контурні зображення стали все частіше з'являтися, і називали їх "силуетами". Потім так назвали вид графічної техніки в образотворчому мистецтві, яка давала пласке однотонне зображення фігур і предметів.

Силует виконується тушшю на світлому фоні чи білими фарбами на темному фоні, а також силуетні зображення можна вирізати з паперу. Дотримуючись чіткості контуру предмета.

-         За допомогою якого виражального засобу створені роботи художників-графіків? (за допомогою – ЛІНІЙ, ПЛЯМИ).

Лінія може змінювати настрій, передавати характер зображуваного.

Засобами композиції є лінії, штриховка (штрих), тонові й кольорові плями, світлотінь, лінійна і повітряна перспективи.

Лінія – один з основних засобів образотворчого мистецтва, тому її використовують у начерках, малюнках і в ескізах композицій. Креслярська лінія, проведена рейсфедером, має однакову товщину, одноманітна, не вирішує просторових завдань і для художньої мети непридатна. Контурна лінія, завершуючи форму предмета, створює ілюзію силуету зображуваного предмета, хоча на площині проведені лише лінії. Лінійним малюнком можна передати враження об'єму предмета, якщо лінія будує форму в пропорціях і в перспективі, а також якщо товщина лінії змінюється щодо об'єму предмета, виявляючи пластичні властивості форми.

Штриховка при вмілому використанні відкриває багаті художньо-творчі та технічні і довгі, й короткі, й товсті лінії, плавно і послідовно робити переходи можливості. Для штриховки залежно від завдання художник може використовувати до тонких, що дає змогу передавати світлотінь об'ємних предметів і глибину простору. Штриховкою можна створювати тонові плями різної сили, а разом з лінією створювати високохудожні твори в різних видах образотворчого мистецтва (наприклад, картина І. Шишкіна "У лісі").

Тонову і кольорову плями художники використовують у начерках, замальовках і в роботі над створенням ескізів композиції. Тонова пляма допомагає вирішувати такі завдання композиції: виявлення об'єму форми, її освітлення, фактури; передача глибини простору і тонових контрастів, які закладають основу виразності. Кольорову пляму частіше використовують в оточенні відносно інших кольорів, враховуючи при цьому кольорові контрасти, які можуть будувати основу виразності композиції. Художники в начерках, замальовках, ескізах композиції використовують одноразово лінію, штрих, тонову, кольорову плями, щоб передати тонові і кольорові контрасти.

VІ. Практична діяльність учнів

Створення композиції за вибором: «Миле створіння під товстим панциром», «Рибка в акваріумі», «Грайливе кошеня»

Вчитель здійснює контроль над роботою учнів, виправляє типові помилки учнів демонструючи їх на дошці, наголошує про основні етапи роботи.

 

VІ. Підведення підсумку уроку

-         Що нового ви дізнались?

-         Над яким видом образотворчого мистецтва працювали?

-         З якими художниками познайомились?

Виставковий-вернісаж

 

docx
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
2731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку