Тема: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився».
Мета: познайомити учнів із ключовими поняттями уроку; обговорити, що означає бути мудрою людиною; з’ясувати, якими чеснотами повинна володіти мудра людина та сформулювати правила, як досягти мудрості; виховувати повагу до людей похилого віку.
Обладнання уроку: зошит, портрети мудрих людей, малюнки дуба зі скриньками та Дороги Мудрості, відеозапис «У старості – мудрість» та «Все в твоїх руках», картки для роботи в групах, свиток для правил, стіннівка «Говорять діти…».
І. Організаційна частина.
― Діти, я прошу вас хвилинку постояти і посміхнутися, щоб урок відбувся у теплій, дружній атмосфері, адже
«Якщо ти хочеш, щоб життя усміхалося тобі, спочатку ти сам усміхнись життю».
—А тепер хай першими сядуть уважність і чуйність, другими – сердечність і щирість, а згодом доброта і милосердя.
—Ви завагалися? Чому? Тому, що ваші серця переповненні і одним, і другим, і третім. І це добре. Сідайте, будь ласка.
—А зупинила я вас не випадково, я хотіла, щоб ви на хвилинку замислилися над чистими джерелами своєї душі.
ІІ. Повторення та закріплення вивченого.
1. Гра «Доповни людські чесноти»
—Четвертий рік ми подорожуємо на уроках етики. В третьому класі ми подорожували Дорогою Добра і вже знаємо, як відрізнити добро від зла, розуміємо, що таке милосердя і доброчинність. Тому я пропонує зараз пограти в гру.
—Давайте назвемо головні людські успіхи та чесноти.
(Вчитель читає початок речення, а діти його завершують)
Скупість може побороти … (щедрість)
Ненависть … (любов)
Гнів … (терпіння)
Лінощі … (працелюбність)
Гордість … (скромність)
Боязливість … (сміливість)
Брехливість … (правда)
Злість … (доброта)
2. Гра «Слухання і виконання»
—А в четвертому класі ми почали подорожувати з вами Дорогою Мудрості. І подорожуючи цим шляхом ми вчимося бути мудрими. Знання, які ми отримаємо мають перетворитися на добрі справи, а потім на досвід і життєву мудрість.
—А зараз, щоб переконатися в цьому мені потрібно 2 учні. Одному ми зав’яжемо очі, а інший буде йому давати вказівку, куди йти, щоб потрапити на своє місце.
Запитання після вправи
Як учень із зав’язаними очима зміг дістатися свого місця, не маючи змоги бачити куди йде? (Він слухався вказівок)
А що могло б статися, якби учень не слухався вказівок? (Він міг би боляче вдаритися, чи піти іншим шляхом і заблукати)
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
— Уроки етики дають нам вказівки про те, як жити, - це правила, які ми вивчаємо. Якщо ми слідкуватимемо їм, то будемо хорошими, порядними громадянами своєї держави і прикладом для інших. Нам з вами неодноразово доводилося чути про ту чи іншу людину, що вона багато знає, розумна, мудра.
— А чи можуть бути мудрими діти? Чи мудрість – це властивість лише дорослої людини? А відповісти на ці запитання ви зможете після перегляду мультфільму.
(Перегляд мультфільму «У старості – мудрість»)
— А яка користь людині від мудрості?
—Так який висновок можемо зробити, коли людини стає мудрою? (Людина стає мудрою з віком)
Отже, і темою нашого уроку і є народна мудрість:
«Мудрим ніхто не вродився, а навчився»
ІV. Основна частина уроку.
1. Виступ пошукової групи.
—Готуючись до нашого уроку, у нашому класі працювала пошукова група. Давайте надамо їм слово.
Виступ
Група дітей нашого класу шукали відповідь на питання «Що таке мудрість?»
Спочатку ми запитали у наших однокласників, як вони розуміють «Що таке мудрість?» і «Що вони уявляють, почувши це слово?».
Зібравши інформацію ми зробили стіннівку «Говорять діти…», де ви маєте змогу прочитати думки дітей.
Але ми зрозуміли, що цієї інформації нам замало. Ми звернулися до батьків, дідусів та бабусь. Від них ми дізналися, що мудрість накопичується з роками, що тільки життєвий досвід сприяє формуванню мудрості в самій людині, й без проб і помилок тут не обійтись.
А ще ми дізналися, що у Християнстві мудрість вважається одним із дарів Святого Духа.
Потім ми провели пошукову роботу у бібліотеці, де знайшли в енциклопедіях цікаву інформацію.
Ми дізналися, що богинею мудрості була Афіна, а її символами мудрості були сова та змія.
Мудрість – це те, чого не вистачає більшості сучасних людей. Історія розвитку людства залишила чимало розповідей про мудреців. В усі часи були свої мудреці, якими захоплювалися, про яких складали легенди й переказали, щоб передати їх наступним поколінням.
Біблія зберегла розповідь про царя Соломона, якого вважали наймудрішою людиною. А також це були брати Кирило та Мефодій, Сократ, Аристотель, Ярослав Мудрий, Григорій Сковорода та багато інших.
Серед народної мудрості чільне місце посідають легенди, приказки, прислів’я, казки, оповідання, як вчать людей. Існує багато приказок про мудрість
«Мудрість – сіль землі»
«Мудрий, якщо треба, і воду заморозить»
«Коли мудрий помиляється, цілий світ за ним спотикається»
«Мудрість – рідна мати щастя»
А закінчити свій виступ ми хочемо таки чудовим прислів’ям «Мудрим ніхто не вродився, а навчився».
Тож учіться діти бути мудрими, бо народна мудрість вчить, як на світі жить.
2. Робота в зошиті.
—Давайте звернемося до зошита, в якому прочитаємо визначення, що таке мудрість.
Мудрість – це стан розуму і душі людини, коли вона знає, як запобігти злу і прагне творити добро, правильно використовує свої знання у житті й ділитися ними з іншими. Це приносить добро іншим і самій людині.
— Прочитавши це визначення, давайте спробуємо визначити, якою повинна бути мудра людина. (Добра, розумна)
3. Робота в групах.
—Можливо, людина повинна мати ще якісь якості, риси характеру, що дають їй право називатися мудрою? Давайте спробуємо з цим розібратися.
У класі виріс дуб зелений
На ньому скриньки чарівні.
Хто їх відкриє, той пізнає
Найкращі цінності в житті.
—І ось перед нами з’явився могутній дуб зі скриньками, в яких захованні ці цінності.
—А знаєте чому саме на дубі заховані ці скриньки? Тому що дуб – це Древо Життя. Його навіть зображують на деяких іконах (мамврійський дуб на іконі Святої Трійці).
—Тож давайте відкриємо ці скриньки і дізнаємося, якими чеснотами володіє мудра людина і складемо правила мудрості.
—Для цього нам треба попрацювати в групах і виконати завдання.
(Діти складають із розрізаних складів слово-чесноту і виводять правило мудрості, а потім вивішують на скриньки чесноти, а правила – на свиток.
Справедливість
Співчуття
Стриманість
Милосердя
Розсудливість )
—Давайте запишемо ці чесноти у зошит, щоб їх запам’ятати і намагатися їх досягти у житті.
V. Підсумок уроку.
— Як ви вважаєте, чи це всі ми назвали чесноти, якими повинна володіти мудра людина? (Ні, їх ще багато.)
Це лише головні, а подорожуючи Дорогою Мудрості ми дізнаємося про інші чесноти мудрої людини, якими вона володіє.
— Діти, а чи зустрічалися у вашому житті люди, які допомогли вам своїми мудрими порадами?
—А хто із вас хотів би стати мудрим?
—А для чого нам потрібно вчитися бути мудрими?
—Що нового ви дізналися на уроці?
—Що сподобалося вам сьогодні на уроці?
—А закінчити наш урок я хочу притчею «Все в твоїх руках»
(перегляд притчі)
—Отже, все залежить тільки від вас самих станете ви мудрою людиною чи ні.