Розробка ноосферного уроку з основ здоров'я для учнів 5 класу на тему "Почуття й емоції. Вияви почуттів. Співпереживання і співчуття." Конспект ноосферного (природовідповідного) уроку буде корисний вчителям які викладають основи здоров'я у 5 класі.
Основи здоров’я. 5 клас
Тема: Почуття й емоції. Вияви почуттів. Співпереживання і співчуття.
Мета: дати уявлення про поняття «співчуття», «співпереживання»; учити співчувати однокласникам, друзям і співпереживати з ними; формувати поняття впливу на здоров'я настрою, різних почуттів та емоцій; учити розрізняти види емоцій і почуттів; розвивати навички роботи в групах, контролю й поліпшення свого настрою; виховувати бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброт.
Обладнання: картки з обличчями, стакан з водою, фломастери, підручник, образони.
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання вчителя.
Подивімось на сонце. Воно лагідне і привітне. Давайте простягнемо до нього свої руки, візьмемо по одному промінчику і поселимо їх у свої серця. Тепер ми стали на один промінчик добрішими, чуйнішими, милосерднішими. Тож посміхнімось один одному, адже в кожному з нас тепер живе маленьке сонечко.
Діти разом з вчителем стають в коло і беруться за руки.
«Світ, Любов, Добро всім, хто праворуч від мене.
Світ, Любов, Добро всім, хто ліворуч від мене.
Світ, Любов, Добро всім, хто переді мною.
Світ, Любов, Добро всім, хто позаду мене.
Світ, Любов, Добро всім людям на планеті!»
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Діти демонструють ситуації допомоги іншим людям:
Які почуття виникли в тих, хто допомагав, і в тих, кому допомагали?
Як називають людей, які надають допомогу?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Радість, горе, здивування,
Смуток, спокій, хвилювання —
Це емоції, мій друже.
І вони важливі дуже.
Як корисні позитивні:
Сміх і радість, спокій теж!
Злість і смуток — негативні.
За емоціями стеж!
Швидко негативний настрій
Зіпсує здоров’я, знай.
Не сумуй, жартуй, всміхайся,
Завжди добрий настрій май!
Творче завдання «Фея Співчуття»
Прочитайте дітям приказки та прислів’я: «Якби один іншому не допомагав, то й світ би пропав», «Серце не камінь, людина жалістю живе», «Удвох і плакати легше», «Мала сльоза зменшує велике горе».
Діти стають у коло. Обирають Фею Співчуття. Із чашечкою води в руках вона обходить усіх дітей та бризкає на них — дарує всім сльозинки співчуття.
Потім діти по черзі розповідають їй, кому вони допоможуть (виручать із біди, зарадять у скрутні хвилини).
Обговоріть із дітьми, що можна подарувати людям, які страждають, та допоможіть приготувати для цих людей подарунки.
ІV.Оголошення теми і мети уроку.
V. Актуалізація опорних знань.
Дискримінація — це:
Толерантність — це;
Діти ланцюжком називають риси такої людини.
VІ. Робота по темі уроку
а) Сенсорно – моторний етап
Робота за змістом вірша (діти сідають зручно, розслаблюють м’язи і під спокійну, приємну музику слухають казку)
КАЗКА Дарунки фей
Давним-давно історія ця сталась,
Коли дива щодня кругом траплялись,
І кожен день з’являлися казки.
В сім’ї купця одразу дві дочки
У ніч одну прекрасну народились.
А тут якраз дві феї нагодились.
Одна з них — добра, друга зла була,
Та кожна подарунок свій дала
Новонародженим: сердечка-медальйони.
В одному серці камінь був червоний,
Неначе кров. У другому з сердець
Був жовтий, ніби сонце, камінець.
Ішли роки. Дівчата підростали
І медальйони фей носити стали.
А кожен з них чарівну силу мав.
Та от яку, — про це ніхто не знав.
Проте знайомі стали помічати,
Що стали відрізнятися дівчата:
Не та булла вже Ганна, що колись, —
У неї очі кров’ю налились.
Світились, ніби сонце, очі в Насті.
В них відчувались радість, спокій, щастя.
В душі у Ганни оселився страх.
І вдень, а особливо по ночах,
Її гнітили заздрість, гнів, тривоги,
Ненависть у душі була до всього.
А особливо до Настусі, до сестри.
І так тривало років два чи три.
А потім Ганна почала хворіти,
І в’янути, як без коріння квіти.
І ось тоді наснився Насті сон,
Що в бідах Ганни винний медальйон.
І щоб сестру від смерті врятувати,
Його потрібно як найшвидше зняти.
В кімнату Настя до сестри пішла,
Той медальйон із сонної зняла,
І замінила іншим, з себе знятим.
«А що ж робити з Ганниним, триклятим?
Де йомумісце?.. На морському дні!
— Подумала вона. — На глибині!
Щоб він нікому не приносив горя!»
І кинула його в безодню моря.
І схожі, як дві крапельки води,
Жили вони, не знаючи біди.
б) Символьний етап
1. Бесіда
Як емоції впливають на здоров’я?
Висновок. Негативні емоції (гнів, незручність тощо), як правило, викликають і фізіологічні хворобливі наслідки (біль у животі, головний біль, підвищення артеріального тиску, температуру тощо). А пригнічений настрій, що викликаний негативними емоціями, зумовлює неврози, серцево-судинні та шлунково-кишкові розлади, неврит, радикуліт тощо.
2. Створення образону.
VІІ. Фізкультхвилинка.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки в гору підняли
І на місці всі пішли.
Сіли — встали,
Сіли — встали,
І на місці пострибали.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись,
Всім навколо усміхнись.
в) Логічний етап
Робота з підручником (с. 67)
Гра «Передай маску»
1.Діти по черзі показують мімікою різні емоції (радість, сум, хвилювання тощо), а інші відгадують їх.
2.Далі діти отримують картки-схеми, де на обличчях малюють певні емоції.
г) Лінгвістичний етап
Творче домашнє завдання учнів (доповіді дітей про співпереживання і співчуття).
VІІІ. Закріплення навичок використання знань
д) Моторно – кінестетичний етап
Вправа «Озвуч фразу»
«У тебе така зачіска...» різними відтінками мовлення.
— Які з них приємно слухати? Які зіпсують настрій?
Вправа «Встав пропущені слова»
У людини є емоції і ___________. Емоції – це __________, пов’язані з конкретною ситуацією. Емоції бувають _______ та _________. Почуття – це _______________, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища. Емоції та почуття впливають на ________ людини. Людина є емоційно благополучною, якщо вміє справлятися із своїми _________, знаходити прийнятні способи їх вираження.
Гра «Відгадай!»
Клас об’єднується у дві групи. Із кожної групи один представник отримує картку, де написано якесь почуття. Його завдання показати це почуття за допомогою міміки, жестів та пантоміми. Група має відгадати, що показує ведучий. Якщо група говорить неправильно, право на відповідь переходить до іншої групи.
е) Архівування інформації
ІХ. Підсумок уроку
Рефлексія.
Продовжіть фразу: «Вміння керувати своїми емоціями допоможуть мені…», «Вміння співпереживати та співчувати рідним і близьким, знайомим і незнайомим дозволять мені…»
Узагальнююче слово вчителя.
В школі чи на вулиці, у магазині чи в лікарні, в середовищі знайомих чи незнайомих нам людей є ті, що потребують нашої підтримки і допомоги, розуміння та співчуття. Я впевнена, що коли ви зустрінете таких людей, то виявите свою толерантність, турботу та милосердя, адже всі ви добрі, чуйні, щирі діти. А знання отримані на сьогоднішньому уроці нехай допоможуть вам у цьому.
Х. Домашнє завдання.
І рівень. Опрацювати статтю в підручнику.
ІІ рівень. Влаштувати «свято кожного дня» самому собі — зустріч із друзями, телефонний дзвінок приємному співрозмовнику. Підготувати розповідь про свої почуття, співчуття від цього «свята».
ІІІ рівень. Намалювати малюнок «Милосердя я уявляю таким…»