12 червня о 18:00Вебінар: Дидактична гра як засіб навчання та виховання дітей із порушеннями зору

Розробка уроку з основ здоров'я для 5 класу

Про матеріал

Конспект комбінованого уроку за біоадекватною методикою на тему "Пожежна без­пека. Умови й причини виникнення по­жеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж." Розробка ноосферного уроку буде корисна вчителям які викладають основи здоров'я в 5 класі.

Перегляд файлу

Основи здоров’я, 5 клас

Тема: пожежна без­пека. Умови й причини виникнення по­жеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж.

Мета: розширити й систематизувати знання учнів про умови й причини виникнення пожежі; розглянути принципи запобігання та гасіння пожеж; розвивати навички застосування простих способів індивідуального захисту; виховувати бережливе ставлення до свого життя.

Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

  1.                   Гармонізація простору

Привітання вчителя. Перевірка готовності до уроку. Установка на позитивний настрій.

  1.                   Коло об’єднання

(діти разом з вчителем виходять до дошки, стають у коло, беруться за руки і промовляють)

«Добрий день, ясне сонечко! Добрий день, свіжий вітерець! До­брий день, чиста водичко! Добрий день, рідна матінко-природо! Добрий день, добрі люди! Я бажаю природі процвітання, людям — здоров’я, щастя, добра!»

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Творчий диктант

Учитель називає перелік небезпек, діти записують їх у 3 колон­ки: природні, техногенні, соціальні.

Торнадо, смог, вибух газу, зсув, дорожньо-транспортна аварія, збройний напад, цунамі, шахрайство, сходження лавини, вибух електростанції, снігові замети, пожежа, пограбування.

  1. Вправа «Займи свою позицію»

Загадка:

Що буває, коли дітлахи

Запалюють удома малі сірники? (Пожежа)

До якої групи небезпек ви віднесли «пожежу»? Чому?

На уроці ми визначимо місце пожежі в класифікації небезпека.

3.«Мікрофон»

Назвати причини виникнення пожежі.

Діти озвучують варіанти відповідей, а під час обговорення з’ясовують, що пожежі — це і природна небезпека, і техногенна. їх причинами є:

  •     природні пожежі - спека, блискавка; (до природних пожеж відносять: лісові, степові, торф’яні, польові);
  •     техногенні - людина і прилади (несправність приладів, нео­бачність людини, ігри з вогнем тощо).

4.Повідомлення учня.

Історична цікавинка про кресало

Мабуть, можна припустити, що першим джерелом вогню для людини була природа. Наприклад: удар блискавки, поціливши в сухе дерево, давав первісним людям можливість отримати во­гонь, який потім ретельно оберігали. Із розвитком навичок люди­на навчилася сама добувати вогонь (правда, древні греки кажуть, що то Прометей викрав вогонь у бога-коваля Гефеста й подарував людям). Як би там не було, а першим способом добути вогонь став метод тертя. Можна терти безпосередньо дерево до дерева, можна удосконалити, використавши лук. Як показує практика, ці способи діють безвідмовно й донині. От тільки розучилися сучасні люди правильно добирати дерево, готувати трут, тому не сподівайтеся, що дістати вогонь цим методом вийде з першого разу й за кілька хвилин. Із часом людина збагачувала знання про навколишній світ, з’явився принципово новий спосіб добування вогню: методом висікання іскор із твердого каміння.

Найкраще для цього підходив природний мінерал-кремінь. Якщо вдарити твердим залізом (добре підходить старий напильник) по кременю, можна висікти сніп іскор.

У природі зустрічають ще один цікавий мінерал-пірит. Його використовували в перших рушницях і пістолетах.

Наступним кроком був винахід церієвого сплаву), яким і досі користуємось у кожній запаль­ничці.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Пожежа — це стихійне лихо, під час якого вогонь виходить із-під контролю людей і призводить до великої матеріальної шкоди, часто й до загибелі людей. Останнім часом щороку у світі стається близько 5 мільйонів пожеж. Щогодини у вогні гине одна людина, 2—3 особи одержують травми й опіки, кожен третій загиблий — ди­тина. В Україні пожежі теж приносять багато біди. Щодня виникає до 120 пожеж, у яких гине в середньому 7 чоловік. Пожежа не ви­никає сама по собі. Причин виникнення дуже багато.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

Тема уроку: пожежна без­пека. Умови й причини виникнення по­жеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж.

Завдання уроку: розширити знання про умови й причини виникнення пожежі; розглянути принципи запобігання та гасіння пожеж.

V. Актуалізація опорних знань.

Проблемне запитання

  •     За яких умов може виникнути пожежа?

Дослід

Насипаємо в склянку піску, вставляємо в нього недогарок свічки й за­палюємо. Потім накриваємо склянку блюдцем. Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню.

Обговорення:

  •     Що необхідно, щоб почалося горіння? (Займистий матері­алгніт свічки)
  •     Де відбувається горіння? (Там, де є кисень)
  •     Коли це може трапитись? (Коли є джерело запалюванняіс­кра від сірника)
  •     Чому пожежа загасає, коли запалити свічку, а потім накри­ти її?
  •     Чому вогонь спалахує з більшою силою, якщо відчиняють вікно?

Створення «трикутника вогню» в робочих зошитах.

VІ. Робота по темі уроку

  1.  Гра «Я знаю такі джерела запалювання»

Учитель починає гру: «Першою умовою виникнення горіння є наявність джерела запалювання — це все, що породжує вогонь. Під час досліду використали іскру від сірника».

Діти продовжують: «Я знаю таке джерело — ... (бенгальський во­гонь, сигарета, несправний електроприлад, лупа, товсте скло, блис­кавка, відкритий вогонь, запальничка, сухий спирт, кресало тощо).

  1. Складання схеми.

Другою умовою виникнення горіння є наявність займистих ре­човин.

 

 

 

 

Робота з підручником

Учні знаходять в підручнику приклади займитсих, незаймистих і важкозаймистих речовин.

а) Сенсорно – моторний етап

Звучить спокійна музика.

Давайте трішки відпочинемо. Сядьте зручно. Закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Посміхніться. Ми вирушаємо на прогулянку до зимового лісу.

Як чудово на прогулянці в зимовому лісі! Все навкруги біле, вкрите пухнастим м’яким снігом. На гілках дерев, особливо на широких лапах ялинок, лежать купи снігу схожі на шапки. Всі гілки схилилися під вагою снігу. Коли сніг падає з дерева, гілка розпрямляється.

Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш.

Мороз. Сніг вискрипує і хрумає пі ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу і уважно роздивитися, то кожна сніжинка як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки.

Зверніть увагу на одній великій диво-сніжинці розміщена цікава для нас інформація.

Виділяють чотири принципи припинення горіння:

  1.         Ізоляція вогнища горіння від повітря чи зниження вмісту кисню в повітрі;
  2.         Охолодження зони горіння чи горючої  рчовини;
  3.         Інтенсивне гальмування швидкості хімічної реакції в полум’ї;
  4.         Припинення горіння в результаті впливу на нього силь­ного струменя газу та води.

Чудова пора року зима. І ми закохано дивимося на цей казковий і дивовижний світ.

Подякуйте лісу за відпочинок, за казку і нові знання, пошліть йому свою любов! А тепер настала пора завершувати нашу уявну подорож. Відчуйте прилив сил до рук і ніг. Це нові сили здоров’я наповнили вас! Вдихніть глибоко, посміхніться.

б) Символьний етап

1. Бесіда

Як же ж можна припинити горіння?

2. Створення образону.

VІІ. Фізкультхвилинка.

На галявині вогнище,

Полум’я стелиться низько-низько (Присісти),

Далі вогнище розгоряється (Піднятись),

І полум’я коливається (Імітація руками).

Ми взяли водичку прямо із кринички (Нахилитись),

Полили, загребли (Імітувати руками),

Із галявини пішли (Крокувати).

в) Логічний етап

Моделювання ситуацій (робота в парах).

Кожна пара учнів потрапляє в одну з квартир п’ятиповерхового будинку (на дошці зображення п’ятиповерхового будинку).

З’ясовують небезпеку, що може статись. Надають поради щодо її запобігання.

Звітування пар.

г) Лінгвістичний етап

«Аукціон знань»

  •     Чому на автозаправках заборонено користуватися відкритим вогнем, зокрема палити?
  •     Чому можна загасити вогонь, якщо накинути на нього цупку тканину?

— Чому небезпечно ставити телевізор біля батареї?

— Чому не можна стелити килим поряд із каміном?

  •     Чому збивати вогонь гілкою, ганчіркою слід короткими ру­хами?

VІІІ. Закріплення навичок використання знань

д) Моторно – кінестетичний етап

Гра з оплесками «Займисті, незаймисті, важкозаймисті»

Установка: займисті — оплеск — один раз, важкозаймисті — два рази, незаймисті — тиша.

(Спирт, папір, гума, земля, ацетон, пісок, вода, пластмаса, со­лома, газ, лінолеум, фарби, нафта, цегла, скло).

е) Архівування інформації

Вчитель пропонує дітям скуштувати бублики і згадати які ж принципи  припинення пожежі вони зустріли в зимовому лісі.

ІХ. Підсумок уроку

Складання правил-слоганів типу: «Запам’ятати треба твердо нам — диму не буває без вогню», «Пожежі легше запобігти, ніж загасити».

Х. Домашнє завдання.

І рівень. Опрацювати статтю в підручнику.

 ІІ рівень. Виконати завдання в зошиті про пожежну безпеку в оселі.

ІІІ рівень. Творча робота: скласти вірші або намалювати плакат «Вогонь, діти, не для гри, пам’ятайте це завжди!» про причини по­жеж, способи гасіння.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Natasha\Desktop\images (1).jpg

 

docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
1800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку