Конспект комбінованого уроку за біоадекватною методикою на тему "Пожежна безпека. Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж." Розробка ноосферного уроку буде корисна вчителям які викладають основи здоров'я в 5 класі.
Основи здоров’я, 5 клас
Тема: пожежна безпека. Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж.
Мета: розширити й систематизувати знання учнів про умови й причини виникнення пожежі; розглянути принципи запобігання та гасіння пожеж; розвивати навички застосування простих способів індивідуального захисту; виховувати бережливе ставлення до свого життя.
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання вчителя. Перевірка готовності до уроку. Установка на позитивний настрій.
(діти разом з вчителем виходять до дошки, стають у коло, беруться за руки і промовляють)
«Добрий день, ясне сонечко! Добрий день, свіжий вітерець! Добрий день, чиста водичко! Добрий день, рідна матінко-природо! Добрий день, добрі люди! Я бажаю природі процвітання, людям — здоров’я, щастя, добра!»
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учитель називає перелік небезпек, діти записують їх у 3 колонки: природні, техногенні, соціальні.
Торнадо, смог, вибух газу, зсув, дорожньо-транспортна аварія, збройний напад, цунамі, шахрайство, сходження лавини, вибух електростанції, снігові замети, пожежа, пограбування.
Загадка:
Що буває, коли дітлахи
Запалюють удома малі сірники? (Пожежа)
До якої групи небезпек ви віднесли «пожежу»? Чому?
На уроці ми визначимо місце пожежі в класифікації небезпека.
3.«Мікрофон»
Назвати причини виникнення пожежі.
Діти озвучують варіанти відповідей, а під час обговорення з’ясовують, що пожежі — це і природна небезпека, і техногенна. їх причинами є:
4.Повідомлення учня.
Історична цікавинка про кресало
Мабуть, можна припустити, що першим джерелом вогню для людини була природа. Наприклад: удар блискавки, поціливши в сухе дерево, давав первісним людям можливість отримати вогонь, який потім ретельно оберігали. Із розвитком навичок людина навчилася сама добувати вогонь (правда, древні греки кажуть, що то Прометей викрав вогонь у бога-коваля Гефеста й подарував людям). Як би там не було, а першим способом добути вогонь став метод тертя. Можна терти безпосередньо дерево до дерева, можна удосконалити, використавши лук. Як показує практика, ці способи діють безвідмовно й донині. От тільки розучилися сучасні люди правильно добирати дерево, готувати трут, тому не сподівайтеся, що дістати вогонь цим методом вийде з першого разу й за кілька хвилин. Із часом людина збагачувала знання про навколишній світ, з’явився принципово новий спосіб добування вогню: методом висікання іскор із твердого каміння.
Найкраще для цього підходив природний мінерал-кремінь. Якщо вдарити твердим залізом (добре підходить старий напильник) по кременю, можна висікти сніп іскор.
У природі зустрічають ще один цікавий мінерал-пірит. Його використовували в перших рушницях і пістолетах.
Наступним кроком був винахід церієвого сплаву), яким і досі користуємось у кожній запальничці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Пожежа — це стихійне лихо, під час якого вогонь виходить із-під контролю людей і призводить до великої матеріальної шкоди, часто й до загибелі людей. Останнім часом щороку у світі стається близько 5 мільйонів пожеж. Щогодини у вогні гине одна людина, 2—3 особи одержують травми й опіки, кожен третій загиблий — дитина. В Україні пожежі теж приносять багато біди. Щодня виникає до 120 пожеж, у яких гине в середньому 7 чоловік. Пожежа не виникає сама по собі. Причин виникнення дуже багато.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Тема уроку: пожежна безпека. Умови й причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж.
Завдання уроку: розширити знання про умови й причини виникнення пожежі; розглянути принципи запобігання та гасіння пожеж.
V. Актуалізація опорних знань.
Дослід
Насипаємо в склянку піску, вставляємо в нього недогарок свічки й запалюємо. Потім накриваємо склянку блюдцем. Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню.
Обговорення:
Створення «трикутника вогню» в робочих зошитах.
VІ. Робота по темі уроку
Учитель починає гру: «Першою умовою виникнення горіння є наявність джерела запалювання — це все, що породжує вогонь. Під час досліду використали іскру від сірника».
Діти продовжують: «Я знаю таке джерело — ... (бенгальський вогонь, сигарета, несправний електроприлад, лупа, товсте скло, блискавка, відкритий вогонь, запальничка, сухий спирт, кресало тощо).
Другою умовою виникнення горіння є наявність займистих речовин.
Робота з підручником
Учні знаходять в підручнику приклади займитсих, незаймистих і важкозаймистих речовин.
а) Сенсорно – моторний етап
Звучить спокійна музика.
Давайте трішки відпочинемо. Сядьте зручно. Закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Посміхніться. Ми вирушаємо на прогулянку до зимового лісу.
Як чудово на прогулянці в зимовому лісі! Все навкруги біле, вкрите пухнастим м’яким снігом. На гілках дерев, особливо на широких лапах ялинок, лежать купи снігу схожі на шапки. Всі гілки схилилися під вагою снігу. Коли сніг падає з дерева, гілка розпрямляється.
Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш.
Мороз. Сніг вискрипує і хрумає пі ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу і уважно роздивитися, то кожна сніжинка як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки.
Зверніть увагу на одній великій диво-сніжинці розміщена цікава для нас інформація.
Виділяють чотири принципи припинення горіння:
Чудова пора року зима. І ми закохано дивимося на цей казковий і дивовижний світ.
Подякуйте лісу за відпочинок, за казку і нові знання, пошліть йому свою любов! А тепер настала пора завершувати нашу уявну подорож. Відчуйте прилив сил до рук і ніг. Це нові сили здоров’я наповнили вас! Вдихніть глибоко, посміхніться.
б) Символьний етап
1. Бесіда
Як же ж можна припинити горіння?
2. Створення образону.
VІІ. Фізкультхвилинка.
На галявині вогнище,
Полум’я стелиться низько-низько (Присісти),
Далі вогнище розгоряється (Піднятись),
І полум’я коливається (Імітація руками).
Ми взяли водичку прямо із кринички (Нахилитись),
Полили, загребли (Імітувати руками),
Із галявини пішли (Крокувати).
в) Логічний етап
Моделювання ситуацій (робота в парах).
Кожна пара учнів потрапляє в одну з квартир п’ятиповерхового будинку (на дошці – зображення п’ятиповерхового будинку).
З’ясовують небезпеку, що може статись. Надають поради щодо її запобігання.
Звітування пар.
г) Лінгвістичний етап
«Аукціон знань»
— Чому небезпечно ставити телевізор біля батареї?
— Чому не можна стелити килим поряд із каміном?
VІІІ. Закріплення навичок використання знань
д) Моторно – кінестетичний етап
Гра з оплесками «Займисті, незаймисті, важкозаймисті»
Установка: займисті — оплеск — один раз, важкозаймисті — два рази, незаймисті — тиша.
(Спирт, папір, гума, земля, ацетон, пісок, вода, пластмаса, солома, газ, лінолеум, фарби, нафта, цегла, скло).
е) Архівування інформації
Вчитель пропонує дітям скуштувати бублики і згадати які ж принципи припинення пожежі вони зустріли в зимовому лісі.
ІХ. Підсумок уроку
Складання правил-слоганів типу: «Запам’ятати треба твердо нам — диму не буває без вогню», «Пожежі легше запобігти, ніж загасити».
Х. Домашнє завдання.
І рівень. Опрацювати статтю в підручнику.
ІІ рівень. Виконати завдання в зошиті про пожежну безпеку в оселі.
ІІІ рівень. Творча робота: скласти вірші або намалювати плакат «Вогонь, діти, не для гри, пам’ятайте це завжди!» про причини пожеж, способи гасіння.