1
Основи правознавства. 9 клас.
Урок 13. Громадянство. Права і свободи людини.
Мета уроку: розглянути механізми взаємовідносин особи, суспільства, держави, акцентувати увагу на їхніх особливостях;
удосконалювати вміння учнів порівнювати поняття шляхом установлення в них спільного й відмінного;
розвивати навички співпраці в групах;
формувати критичне мислення, уміння аргументовано висловлювати власне судження.
Очікувані результати: учні зможуть: називати ознаки конституції, механізми захисту прав і свобод людини та громадянина;
пояснювати та застосовувати поняття «людина», «особа», «громадянин», «громадянство», «права і свободи людини»;
характеризувати підстави набуття та припинення громадянства України; аналізувати окремі статті Конституції України;
розв’язувати правові ситуації із застосуванням набутих знань.
Основні поняття: «людина», «особа», «громадянин», «громадянство», «права і свободи людини».
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Перевірка виконання вправ із рубрики «Запитання та завдання» до § 9.
Бесіда за запитаннями з рубрик підручника «Пригадайте!» та «Поміркуйте!» (§ 10).
Підбиваючи підсумки цієї частини уроку, учитель акцентує увагу на
тому, що суспільство є системою відносин.
Суспільні відносини - це багатоманітні зв’язки, які виникають між людьми в процесі їхньої діяльності в різних сферах суспільного життя, а тому надзвичайно важливо розуміти механізм взаємодії особи, суспільства й держави.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Чим подібні і чим відрізняються поняття «людина», «особа», «гро-
мадянин»?
Робота в групах за завданням 1 (§ 10). Підбиваючи підсумки робо-
ти в групах, учитель зауважує, що поняття «людина» включає два аспекти: природний (біологічний) та соціальний (пов’язаний із життям і відносинами в суспільстві). Юридична наука вивчає окрему людину як індивіда, особу, громадянина, розглядає її відносини з державою й суспільством.
Поняття «індивід» визначає людину як окремого представника людського роду, будь-якої соціальної спільності, людину в її конкретному прояві як оригінальну і неповторну істоту. І в цьому контексті індивіда можна назвати соціальним атомом - окремою і далі неподільною частинкою людської спільності.
Особа - це людина, яка має історично зумовлений ступінь розвитку, користується правами, що надаються суспільством, та виконує обов’язки, які ним покладаються.
Із виникненням держави категорія «особа» набирає політичного змісту і пе-
ретворюється на нову категорію «громадянин».
Громадянин - це особа, яка належить до постійного населення певної держави, має нормативно закріплений статус, користується захистом держави як у межах її території, так і поза нею.
Схема на стор. 66 підручника – запис у зошит.
Людина – Особа - Громадянин.
Громадянство – це стійкий правовий зв'язок особи й держави, що виражається в їхніх взаємних правах і обов’язках.
2. Як людство прийшло до усвідомлення цінності прав і свобод людини?
Індивідуальна робота з підручником.
Технологія критичного читання. Учні знайомляться з відповідним пунктом § 7 підручника, роблячи позначки олівцем на полях: «+» —те, що добре відомо; «–» — нова інформація; «!» — найважливіша думка;«?» — , які треба додатково дослідити. На індивідуальну роботу відводиться 5—7 хвилин. Після цього відбувається обговорення тексту.
Фронтальна бесіда. 1. Що вам було в тексті добре відоме? 2. Що для вас було новим? 3. Що найбільше зацікавило? 4. Які, на вашу думку, положення є найважливішими в тексті? 5. Які запитання виникли у вас до змісту тексту? Вислухавши відповіді учнів (3—4 на кожне запитання), учитель пропонує перейти до вивчення наступного питання.
Права людини – це…(стор.70 підручника)
Право – це….
Свобода – це…
3. Якими є підстави набуття та припинення громадянства України?
Робота в парах за завданням 2 (§ 10).
Робота у групах. Кожна з груп виконує роль юридичної консультації, якій належить розв’язати юридичні ситуації пов’язані з громадянством України за допомогою витягів із Закону України «Про громадянство України (стаття 6 Закон України «Про громадянство України» на стор. 70 підручника)
І група
ІІ група
ІІІ група
Коментоване читання – стор. 71- 72
Бесіда за запитаннями:
1)- На яких засадах ґрунтується Законодавство України про громадянство?
2)- Визначте умови, за яких відбувається прийняття до громадянства України?
3) - До громадянства України не приймаються особи…?
Аналіз ситуацій з правової точки зору: (стор. 72- 73 завд. 1)2)
Учитель наголошує, що право на громадянство є невід’ємним правом
людини. Інститут громадянства в Україні відповідає міжнародним правовим стандартам, і його норми спрямовані на забезпечення стійкого правового зв’язку людини та української держави, забезпечення прав особи в різних сферах життя.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Робота в парах за завданням 1- 3 (§ 10), стор.72
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель оцінює роботу учнів та робить узагальнення за темою уроку:
людина - найвища соціальна цінність, вона наділена правами від моменту свого народження як невід’ємними умовами її фізичного і соціального існування та розвитку.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника (§ 10, с. 64—73) та виконати вправи з рубрики «Запитання та завдання» до нього. Завдання 5 – письмово.