11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів

Розробка уроку з природознавства "Луки".

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства на тему: "Луки". Вчителя початкових класів Богдюк Оксани Вікторівни
Перегляд файлу

Тема. Луки.

Мета: ознайомити учнів з різноманітністю рослин і тварин луків; вчити пояснювати зв’язки у живій природі на прикладі луки; розвивати пізнавальну активність, уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати і робити висновки; виховувати почуття прекрасного.

 

                                                              ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?

2. Розгадування кросворда «Луки»

416

1) Не мотор, а гуде, не пілот,
а летить, не гадюка, а жалить. (Бджола)

2) Сам чорний, та не ворон, є роги,
та не бик, шість ніг без копит. (Жук)

3) Летить — пищить, сяде — мовчить. (Комар)

4) На капусті я вродився
І капустою живився,
На капусті я вмер,
Та і знов ожив тепер.
Тільки вже й не той я став,
Що в капусті плазував:
Не плазую, а літаю,
Бо прегарні крильця маю. (Метелик)

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Діти, тема нашого уроку Луки.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

(Розглядання ілюстрацій про луки.)
— Що зображено на ілюстраціях?
— Чому ви вважаєте, що на ілюстраціях зображено саме луки?

(Ми бачимо траву, квіти, немає дерев, кущів…)

- У кожному краї є немало місць, де ростуть тільки трав’янисті рослини. Невеликі ділянки з трав’янистою рослинністю зазвичай називають лужками, великі луками.
Часто луки розташовані по берегах річок, озер, біля боліт, серед лісу на галявинах. Луки утворюються на місці вирубаних лісів. Їх можна зустріти і в горах.

Послухайте оповідання.

Сонячним ранком вилетіла бджілка з вулика і стала роздивлятися, де цвітуть яскраві, красиві квіти, принюхуватися, звідкіля пахне квітковим нектаром.
Побачила вдалині просторі луки, вкриті різнобарвними квітами, і полетіла туди. Ж-ж-ж… Ж-ж-ж…
Все ближче луки, все запашніше повітря. Ж-ж-ж. Ж-ж-ж. — летить бджілка. Вона вибрала жовту, кольору сонця, запашну квіточку, підлетіла до неї, жу — сіла. Вставила свій хоботок у квітку і, п’яніючи від задоволення, почала висмоктувати солоденький нектар.
Вибравши його, бджілка пересіла на іншу квітку — жу! Це була запашна біла квіточка. Висмоктавши нектар із неї, перелетіла на синю квіточку — жу! І так перелітала на нові і нові квіточки. Коли набрала нектару вдосталь, піднялася у повітря і полетіла додому, до свого вулика.

— Чи догадалися ви, на які квіти сідала бджілка?
— Які ж рослини ростуть на луках?

2. Робота над загадками про рослини луків

Діти відгадують загадки, вчитель показує відповідні ілюстрації.

• Луки вбралися в обнову:
Сукню одягли рожеву.
І над ними залюбки
Цілий день гудуть бджілки.
Пречудово в літню днину
Зацвітає… (конюшина).

• Росте на наших луках
Квітонька дрібна,
Дала їй сині очі
Ненечка-весна
От пройде біля неї
З усміхом хто-небудь,
Услід тихенько квітка
Промовить: «Не забудь». (Незабудка)

• Наче сонця серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку… (ромашка)

• Що за диво-дивина
В житі квітка є одна?
Палає, мов ліхтарик,
Червоний кептарик. (Мак)

- З рослинами луків ми ознайомилися. Прийшла черга ознайомитися з тваринами.

3. Розповідь про тварин луків

— Поміркуйте, яке забарвлення можуть мати тварини луків? (Трава і стебла квітів — зелені, отже, легко залишитися непоміченими зеленим тваринам; квіти — різноколірні, строкаті — отже, і тваринам строкатим і різноколірним можна сховатися; на тлі землі можуть ховатися тварини близьких відтінків…)
— Як ви гадаєте, на луках мають бути хижаки? (Повинні, щоб не розвелося надто багато тварин, що живляться рослинною їжею, щоб не була знищена вся рослинність…)
— Який основний корм можуть знайти рослиноїдні тварини на луках? (Пилок і нектар квітів, листя і корені рослин, насіння рослин… )
— Як ви вважаєте, яких розмірів мають бути тварини луків? (Не дуже великі, маленькі…)
— Які пристосування повинні мати тварини, які живляться нектаром і пилком рослин? (Вони повинні мати крила, щоб дістатися до квітки і спеціальний хоботок, за допомогою якого нектар добувається…)

Давайте детальніше знайомитися з тваринами луків.

• Летить — виє,
Сяде — землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
Ніби справжній сажотрус. (Жук)

На луках мешкають декілька видів жуків: жук-жужелиця, жук-гнойовик, жук- могильник

• Летить дід — сів на цвіт,
Волосинки розгортає,
Солоденького шукає. (Джміль)

- На квітках рослин у гарну погоду годуються безліч бджіл і джмелів. Вони збирають нектар і квітковий пилок, попутно запилюють рослини, забезпечуючи врожай насіння. Особливо велика роль джмеля — обпилювача конюшини. Тільки він своїм довгим хоботком може дістатися до нектару і пилку.
І квітам добре — запилюються, і комахи голодними не залишаться.
Бджоли живуть сім’ями по декілька років. За нектаром і пилком їм іноді доводиться літати за декілька кілометрів. Джмелі живуть одне літо і прямо на луках, у землі, у нірці можуть улаштувати своє житло. Ось на такі нірки і набрело голодне мишеня Пік з казки В. Біанкі. Послухайте уривок про його пригоди!

МИШЕНЯ ПІК
З-під землі ударив йому в ніс солодкий запах. Пік копирснув носом землю, потім ще і ще, поки не вирив ямку. На дні ямки показалися великі стільники сірого воску. У одних лежали джмелині личинки, інші були повні запашного жовтого меду. Мишеня жадібно стало лизати смачні ласощі. Вилизало увесь мед, прийнялося за личинок і живо впоралося з ними. Мишеня находило все нові і нові стільники з личинками і медом. Пік так захопився, що не помітив, як повернулися джмелі. Довелося рятуватися втечею. Густа шерстка захищала його від страшних джмелиних жал…
Одне маленьке мишеня заподіяло стільки клопоту джмелиному народу!

— А уявіть собі, що на цьому луці розвелося багато мишей, що може статися з джмелями? (Вони можуть зовсім загинути, оскільки миші знищать усіх личинок… )
— Хто може допомогти такому луку? (Різні хижаки…)

• Що то за гість:
Ніжок має шість
Аж чотири крилець має,
По квітках собі літає.
Ні бджола, ні джмелик,
Зветься… (метелик).
М. Підгірянка.

Звісно, кому як не метеликам жити на лугу? Про них складено безліч казок і легенд. В одній з казок говориться, що метелики це квіти, що ожили і зірвалися зі стеблинки. За їх красу люди дали їм красиві імена: махаон, адмірал, аполлон, лимонниця, павичеве око, голуб’янка та ін. Усі вони є прикрасою природи. Метелики живляться нектаром квітів і сприяють запиленню рослин.

— А це хто?

• У листочку народилась,
І листочком цим живилась.
А як стала виростать,
То листка годі й шукать! (Гусінь)

Більшість з них доставляє багато клопоту, поїдаючи рослини. Гусениці відрізняються великою ненажерливістю, а деякі їдять усе підряд.
Діти, мені здається, що від гусениць одна тільки шкода! А як вважаєте ви? (Відповіді учнів.)

— Як ви гадаєте, кого треба побоюватися метеликам? (Птахів)

І не лише птахів! Я прочитаю «Страшне оповідання», а ви визначите, про кого воно.

Якщо сісти у високу траву, то почуєш, як вони перемовляються.
А ось на травичку опустився метелик, не помітно його серед трави. Раптом стрибок, і метелик схоплений передніми ногами, навіть поворушитися не може — ноги у нього сильні. Ось він уже працює щелепами. А захочеш упіймати його, схопиш за задню ногу, а вона у тебе в руці і залишиться. Це хитрість комахи, щоб утекти від ворога. Вуха у них знаходяться на ногах. Хто це? . . (Коник)

— Як ви вважаєте, навіщо коникові такі довгі, сильні ноги? (Щоб стрибати)

Далі заселяємо луки!

• Сонечко вгору повзе по травиці,
Чорний горошок у нього на спинці,
Грає проміння довкола яскраве,
Сонечку Сонце всміхнулось ласкаве.

— Хто це? (Сонечко)

— А як же ця комаха може жити на луках, адже вона така помітна? Щоб відповісти на це питання, прочитаємо за ролями маленьку сценку.

НА ЛУКАХ
Автор. Одного разу зібралася на луках невелика компанія поговорити про всяку всячину: коник, метелик кропив’янка та сонечко. Кожен розповідав, як від ворогів рятується.
Метелик. Мені варто тільки скласти крила, і не відрізниш від сухого листка, а інші мої знайомі метелики, щоб стати непомітними, навпаки, розпрямляють крила. Сядуть на яскраву квітку, і не зрозумієш, де квітка, де метелик. Так і рятуємося — забарвлення допомагає.
Коник. Я теж так! Хто в захисний колір забарвлений, ворог тому не такий уже страшний. Притиснуся до зеленого стебла і не роздивишся мене! Одному тобі природа нічого не дала. Нічим не ахистила.
Метелик. Помітне, червоне, та ще з крапочками. Та як же ти досі живе?
Сонечко. Не боюся я птахів, нехай вони мене побоюються. Є у нас така їдка, пекуча рідина, яка виділяється на згинах ніжок при небезпеці. Це отруйне молочко відлякує моїх ворогів. Тому нас ніхто не чіпає. А щоб птахи нас не переплутали з іншими комахами, ми їх своїм забарвленням попереджаємо: «Дивіться, ми яскраво-червоні, для всіх небезпечні!».
Автор. Тут у повітрі якийсь птах промайнув.
Коник і метелик сховалися, а на сонечко ніхто й уваги не звернув.

— Як ви вважаєте, чому?
— Хто може погрожувати птахам луків і дрібним тваринам? (Хижі птахи, які високо літають і спостерігають за тим, що відбувається; інші хижаки, що потрапили на луки… )
Нерідко на луках можна помітити невеликі купки рихлої землі.

• Під землею риє хід
Сліпий та спритний чорний… (кріт)

Усе життя кріт живе під землею. Трапляються лише сліди його роботи — купи ґрунту, які кріт виштовхує на поверхню, риючи підземні ходи в пошуках їжі. Живиться кріт дощовими черв’яками, комахами, їх личинками, слимаками. Хутро крота коротке, густе і гладке. Очі дуже маленькі і сховані під шкірою, щоб не засипалися землею. Бачить він погано, але зір йому під землею непотрібний. Розшукувати їжу кроту допомагає добрий нюх.

• Маленький ріст, довгий хвіст
Сіра шубка, гострі зубки (Миші)

— А це хто такі?

• Без сокири і без рук, а дім будують. (Птахи)

— Чи живуть на луках птахи?
— Де більшість лісових птахів улаштовують свої гнізда? (На деревах, кущах; вище від землі; далі від хижаків… )

— Де влаштовують гнізда птахи луків?

Багато птахів літають над луками у пошуках їжі. Але є і такі, для яких лука, дім рідний. Комахи луків є їжею для птахів. Яких же птахів ми устрінемо на луці?

— Серед трави можна зустріти лугову курочку-перепелицю.
— Назва іншої пташки — деркач.
— Іще один мешканець луків — жайворонок.
— На луках можна зустріти жаб і ящірок.
— У луговому ґрунті багато черв’яків.

- Отже, луки багаті різноманітністю тварин, і всі вони пов’язані одне з одним. Бджоли збирають пилок і в той самий час запилюють рослини. Птахи стежать за тим, щоб комах і гусені не було надто багато, інакше вони гублять рослини. А старі, мертві залишки рослин і тварин переробляють дощові черв’яки, різні ґрунтові тварини, мікроорганізми, що живуть у ґрунті

Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1. Складання правил поведінки на луках

— Чи може хто-небудь знищити луки? (Людина)
— Чим вона може зашкодити? (Рвати траву, знищувати квіти, комах, спалювати траву, пасти тварин бездумно.)
— Що ми можемо робити, щоб зберегти рослини і тварин луків? (Дотримувати правила поведінки на луках.)

Правила поведінки на луках
1) Не рвіть оберемки квітів.
2) Не ловіть метеликів, не розорюйте гнізда джмелів. Без цих комах у багатьох рослин не відбудеться опилення — не буде плодів і насіння
3) Не знищуйте гусінь. Більшість з них ніякої шкоди людині не завдає
4) Не підпалюйте на луках суху торішню траву. У вогні гинуть підземні частини багатьох рослин, сонечка, джмелі, гнізда птахів.
5) Бережливо ставтеся до птахів, ящірок, жаб. Якщо їх не стане, комахи знищать рослини.

2. Гра «Четвертий зайвий»

У кожній групі підкресліть «зайве» слово, поясніть свій вибір.
• Бабка, коник, перепілка, сонечко.
• Жаба, метелик, джміль, жук.

3. Гра « Різнокольоровий килим»

З’єднайте стрілками слова лівого і правого стовпчиків

Рожевим цвіте —

ромашка

Білим —

маки

Синім —

конюшина

Червоним —

волошки

4. Гра «Переставлені склади»

Переставте склади таким чином, щоб утворилися слова — назви тварин і рослини, що зустрічаються на луках.

БА ЖА, РА ВЕЛЬ ЖУ, ШИ НА НЮ КО, РЕ ПЕ ПІЛ КА, КАЧ ДЕР, КА Я ЩІР, КА ЛЕ ЛЕ, ТИ КРО
(Жаба, журавель, конюшина, перепілка, деркач, ящірка, лелека, кроти)

V. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Які рослини луків ви запам’ятали?
— Які живі істоти зустрічаються на луках?
— Як людина впливає на життя луків?
— Як треба охороняти луки?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку