8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Розробка уроку з природознавства "Ґрунт - важливе тіло природи", 3 клас. Учитель Куплевацька Світлана Вікторівна

Про матеріал

Розробка уроку з природознавства "Ґрунт - важливе тіло природи", 3 клас. Учитель Куплевацька Світлана Вікторівна

Запропонована розробка уроку детально розкриває методику активізації пізнавальної діяльності учнів засобами диференціації та ІКТ. Учитель презентує матеріал, який дозволяє створити умови для саморозвитку і самовираження учнів, розвиває навички самостійної роботи школярів, вміння співпрацювати і взаємодіяти у парі, групі, що призводить до кращого розкриття індивідуальності дітей, робить навчальний процес більш творчим та результативним.


Перегляд файлу

Управління освіти Соледарської міської ради

Донецької області

 

 

 

 

РОЗРОБКА

уроку з природознавства

за темою «Ґрунт – важливе тіло природи»,

3 клас

 

вчителя початкових класів

Соледарської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №13

з поглибленим вивченням англійської мови

Соледарської міської ради

Донецької області

Куплевацької Світлани Вікторівни

 

 

 

Тема уроку: ҐРУНТ — ВАЖЛИВЕ ТІЛО ПРИРОДИ

Мета уроку: формувати в учнів поняття «ґрунт», уявлення про перегній (гумус), про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі); формувати уміння вчитися, інформаційно-комунікативну, соцыальну, здоров’язбережувальну компетентності; розвивати мовлення, мислення школярів, уміння працювати у групі, пізнавальний інтерес, дослідницькі навички, вміння спостерігати, співставляти, робити узагальнення та висновки; спостережливість, уміння порівнювати; виховувати допитливість, самостійність, повагу до товаришів, почуття гордості за багатство рідного краю, турботливе ставлення до природних багатств.

Обладнання: мультимедійні засоби (проектор, ноутбук, презентація №25 (додаток до уроку №1), ППЗ «Природознавство, 3 клас» урок №10 (додаток до уроку №2), пісні-мультфільми «Сонечко», «Божья коровка», аудіозапис пісні «Любознайки»), макет «Шари землі», таблиця «Ґрунт», обладнання для дослідів (баночки з водою, зразки ґрунтів, сухий спирт, підставка, штатив, банка, залізна кришка, дерев’яна паличка, перчатки, серветки), зразки ґрунтів, картки із диференційованими завданнями, набір кольорових карток, лялька-іграшка Сонечко, планета Квітів, квіти із паперу, скринька із сонечками-цукерками.

Тип уроку: формування знань.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Я всміхнуся Сонечку: здрастуй, золоте!

Я всміхнуся квіточці, хай вона росте.

Я всміхнуся дзвонику – весело лунай,

На урок цікавий нас усіх збирай!

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Індивідуальне опитування. Робота за картками

2. Фронтальне опитування. Запитання один одному

— Ви готували вдома запитання за великою темою «Корисні копалини. Енергія»

— На які групи розподіляють усі корисні копалини?

— Які корисні копалини добувають у нашому рідному краї?

—Розкажіть, як удома члени вашої родини економлять енергію.

— Поміркуйте: чому горючі корисні копалини відносять до невідновлюваних джерел енергії?

3. Індивідуальне опитування. Робота за картками. Перевірка

1 учень -  Наведіть приклади паливних корисних копалин. Що між ними спільного?

2 учень -   Розкажіть, які корисні копалини називають будівельними. Чому вони отримали таку назву?

 

4. Спостереження за погодою

 

5. Відгадування загадки

— Сьогодні до нас завітав незвичайний гість – це Сонечко (демонстрація іграшки-ляльки Сонечка). Воно працює у науковій лабораторії дослідником, тому і нас запрошує до своєї лабораторії.

— Відгадайте загадку:

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми дізнаємося більше про утворення ґрунту і його родючість. Сонечко отримало повідомлення від своїх друзів-сонечок, мешканців далекої планети Квітів, що космічні вітри здули грунт, на планеті тепер нічого не росте, а їм ніде жити. Отже, давайте допоможемо зробити ґрунт на ній родючим, щоб там знову розквітли квіти.

(слайд №2)

IV. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя. Демонстрація макету «Шари землі». Робота за підручником (С. 53–55)

— Пригадайте! Яке значення мають гірські породи? Що таке ґрунт? Прочитайте про це у підручнику с. 53.

— Роздивіться малюнок на с. 53 та цей макет. Які шари землі ви бачите? Чи можуть рослини зростати без ґрунту? (ППЗ 1)

Не можна виростити врожай на голому камінні. Хоча, виявляється, ґрунти утворюються саме із гірських порід, які під дією тепла і холоду, води і вітру поступово руйнуються, подрібнюються та розпушуються. Процес руйнування гірських порід триває, поки вони не перетруться на пісок і глину.

Згодом на поверхні гірської породи з’явиться пухкий шар, у який легко проникнуть вода і повітря. Тоді в ньому поселяться не лише рослини, а й різноманітні дрібні тварини та маленькі організми — бактерії. Їхні залишки, перегниваючи, перетворюються на чорну однорідну масу — перегній. Найбільше перегною — у чорноземах, тому їх уважають найродючішими ґрунтами у світі. (ППЗ 2 - 4)

 

2. Визначення варіантів. Робота на картках із взаємоперевіркою (відповіді на дошці)

 Картка №1 (додаток №3)

3. Створення нових груп. Перехід учнів на нові місця

За виконання завдань діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

4. Динамічна пауза «СОНЕЧКО» (пісня-мультфільм «Сонечко») (додаток №2 - 5)

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

5. Дослідницька діяльність школярів – робота у групах (музичний супровід – пісня «Любознайки»). Проведення дослідів у групах (додаток №4)

 

1 група  - Середній рівень

ДОСЛІД №1 «До сладу ґрунту входить повітря»

- Додайте до баночки з водою ґрунт. Що ви помітили? Зробіть  висновок. (Ми побачили, як на поверхню почали підніматися бульбашки. Це означає, що до складу ґрунту входить повітря.)

 

2 група – Високий рівень (з учителем)

ДОСЛІД №2 «До сладу ґрунту входить вода»

-  Будемо нагрівати ґрунт на вогні, а зверху підставимо охолоджене дзеркальце. Що ви помітили? Зробіть  висновок. (Ми побачили, як водяна пара піднімалася з ґрунту, а на дзеркальці охолоджувалася і перетворювалася на краплі води. Значить, до складу ґрунту входить вода.)

 

3 група - Високий рівень

ДОСЛІД №3 «До сладу ґрунту входить перегній»

1) -  Прогріємо далі ґрунт над вогнем. Що ви помітили? Зробіть  висновок. (Ми побачили, як почав підніматися димок, відчули запах паленого перегною, а колір ґрунту став темніший. Це рештки рослин починають горіти. Отже, до складу ґрунту входить перегній.)

2) Творче завдання. Робота за підручником с. 54

- Як удобрюють ґрунт на твоїй присадибній ділянці, клумбі?

 

4 група - Високий рівень

ДОСЛІД №4 «До сладу ґрунту входить пісок, глина»

1) - Додайте до баночки з водою прожарений ґрунт. Що ви помітили? Зробіть  висновок. (Ми побачили, як на дні утворився осад з глини та піску. Вони мають різний колір. Це означає, що до складу ґрунту входить глина та пісок.)

2) Творче завдання. Робота за підручником с. 55 «Завдання для допитливих»

 

5 група - Достатній рівень

ДОСЛІД №5 «Склад ґрунту» - Робота в парах з використанням підручника с.55.

  • Замісіть з грудочки ґрунту «тісто». Розкачайте його і зробіть невеличке кільце діаметром 3 см. ( Ми повинні були зробили з тіста кільце.

1 пара - Кільця  не вийшло, бо у складі ґрунту був тільки пісок.

2 пара – Ми зобили кільце з ґрунту, але воно тріскається, то це означає, що в ґрунті є глина і пісок, але більше піску.

3 пара – А наше кільце не тріскається, бо в ґрунті більше глини.

 

   ДОСЛІД №6 «До сладу ґрунту входять мінеральні солі» - ДЕМОНСТРАЦІЯ ВЧИТЕЛЕМ (з використанням ППЗ)

- Наллємо до вогнетривкої чашки відстояної води зі скляночки. Нагріємо до повного випаровування рідини. На дні залишиться біла речовина. Це мінеральні солі, які залашилися на  дні у вигляді кристаликів.

 

2. Повідомлення висновків дослідів (від спікерів груп)

1 група  - Ми побачили, як на поверхню почали підніматися бульбашки. Це означає, що до складу ґрунту входить ПОВІТРЯ (картка прикріплюється на дошку).

Перегляд досліду №1 (ППЗ 6).

 

2 група – Ми побачили, як водяна пара піднімалася з ґрунту, а на дзеркальці охолоджувалася і перетворювалася на краплі води. Значить, до складу ґрунту входить ВОДА (картка прикріплюється на дошку).

Перегляд досліду №2 (ППЗ 7).

 

3 група

1) - Ми побачили, як почав підніматися димок, відчули запах паленого перегною, а колір ґрунту став темніший. Це рештки рослин починають горіти. Отже, до складу ґрунту входить ПЕРЕГНІЙ (картка прикріплюється на дошку).

Перегляд досліду №3 (ППЗ 8).

2) Творче завдання. 

- Мої батьки побудували на дачі теплицю. Тато вирощує овочі, а матуся розводить кімнатні рослини, квіти. Я бачив,як вони вносили до грунту добрива (у вигляді кульок-гранул чи розводили у воді і поливали. Це робиться для того, щоб рослини швидше росли та щоб отримати гарний урожай.)

 

4 група

1) - Ми побачили, як на дні утворився осад з глини та піску. Вони мають різний колір. Це означає, що до складу ґрунту входить ГЛИНА та ПІСОК (картка прикріплюється на дошку).

Перегляд досліду №4 (ППЗ 9).

2) Творче завдання «Для допитливих» (повідомлення з підручника, енциклопедій).

   1 учень – про утворення ґрунту

 2 учень – тварини збагачують ґрунт

 3 учень – роль дощових червяків

 4 учень – утворення мінеральних солей

 

5 група - Ми повинні були зробили з тіста кільце.

1 пара - Кільця  не вийшло, бо у складі ґрунту був тільки пісок.

2 пара – Ми зобили кільце з ґрунту, але воно тріскається, то це означає, що в ґрунті є глина і пісок, але більше піску.

3 пара – А наше кільце не тріскається, бо в ґрунті більше глини.

 

Вчитель. На дні залишиться біла речовина. Це кристалики мінеральних солей.

Перегляд досліду №5 (ППЗ 10).

 

Відповіді прикріплюються на магнітну дошку:

СКЛАД   ГРУНТУ

Вода

Повітря

Перегній

Пісок

Глина

За виконання завдань діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

3. Продовження розповіді учителя про родючість ґрунтів (слайди №3, 4).

 

4. Фізкультхвилинка «БОЖА КОРІВКА» (пісня-мультфільм)

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

 

1. Узагальнююча бесіда

— Із чого складається ґрунт?

ВИСНОВКИ с. 56     (Картки вивішуються на дошку)

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

2. Диференційовані завдання (на картках) (додаток №5)

Середній рівень (червона зірочка)

Достатній рівень (зелена зірочка)

Високий рівень (синя зірочка)

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

ПЕРЕВІРКА ЗАВДАНЬ -  тестові завдання (ППЗ 12)

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

3. Робота у парах. Гра «Учитель» (слайди №7-12)

— Виправте помилки.

  •        Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм.
  •        Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.
  •        Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт.
  •        Ґрунт, у якому мало перегною, називають чорноземом.
  •        У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький урожай.

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

4. Робота над прислів’ями і приказками про ґрунт (додаткове завдання)

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

1. Гра «Незакінчене речення»

— Ґрунт – це ... (верхній пухкий, родючий шар землі, на якому ростуть рослини і у якому живуть тварини).

  • Як відбувається утворення ґрунтів?
  • Що входить до складу ґрунту входять... (повітря, вода, перегній, глина, пісок).

— Основною ознакою ґрунтів уважають їх... (родючість).

  • Чорного забарвлення ґрунту надає... (перегній).

2. Творче завдання «Поміркуй!»

  • Поміркуйте, що відбувалося б на Землі, якби зникли ґрунти.

За виконання завдання діти отримують квіточку, яку прикріплюють на планету.

3. Рефлексія

  • Ми дуже гарно попрацювали на уроці, дізналися багато цікавого  про ґрунт, його складові, особливості ґрунту. Також допомогли жителям планети Квітів відновити родючість ґрунту. Вони вам дуже вдячні і на згадку про таку добру справу подаруйте один одному сонечка, які ви зробили власними руками. А наше Сонечко дарує всім вам сонечка-цукерки (Учитель роздає дітям сонечка-цукерки).
  • Дякую вам за дуже гарну роботу на уроці! Молодці!

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати статтю, переказувати, відповідати на питання с. 53–55.

doc
Додано
21 травня 2018
Переглядів
1268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку