Спеціальність: «Муляр, штукатур, лицювальник-плиточник»
Предмет: «Технологія кам’яних робіт»
Тема програми : «Стропальні та монтажні роботи у будівництві»
Тема уроку : «Види монтажних кранів. Правила сигналізації під час монтажу.»
Мета уроку :
навчальна – вивчити види монтажних кранів та сучасних, їх характеристики, поняття про небезпечну зону, правила сигналізації під час монтажу;
розвиваюча - розвивати вміння та вдосконалювати навики роботи та володіння інструментом; сприяти розвитку в учнів навиків застосування теоретичних знань на практиці; формування самостійності, інформованості, творчої професійної компетентності;
виховна - виховувати в учнів ініціативність, винахідливість та почуття відповідальності за результати роботи, повагу до праці, любов до обраної професії; готувати конкурентоздатного робітника на сучасному ринку праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Вид уроку: дослідницько-пошуковий.
Матеріально-технічне забезпечення уроку: компютер, мультимедійний проектор, електронні носії з презентацією, макет автокрану.
Навчально-методичне забезпечення: плакат «Небезпечна зона крану», відео «Монтаж найбільшого крану», «Шоу кранів», презентація до уроку.
Міжпредметні зв’язки:
1.Матеріалознавство – теми «Властивості будівельних розчинів», «Сухі суміші для плиткових робіт. Клейові суміші»
2.Охорона праці – теми «Робота з електроінструментом», «Техніка безпеки під час приготування розчинових сумішей».
Література
[1] Добровольський Г.М. Штукатурні і облицювальні роботи
[2] Кошман В.І. Спеціальна технологія штукатурних і облицювальних робіт
[3] Карапузов Є.К. Матеріали і технології в сучасному будівництві
[4] Винокурова Л.В. Основи охорони праці
[5] Т.Є.Остапченко Технологія опоряджувальних робіт
Структура уроку
І. Організаційний момент (2 хв.).
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, актуалізація опорних знань та формування мотивації учня. (3 хв.)
ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежності між елементами вивчення матеріалу. (15 хв.)
ІV. Узагальнення і систематизація нових знань (15 хв.)
V. Підведення підсумків уроку (3 хв.).
VІ. Повідомлення домашнього завдання (2 хв.).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, актуалізація опорних знань та формування мотивації учня.
Викладач. Перед тим, як оголосити тему уроку я хочу, щоб ви зосередились і дали відповідь на питання, яка перша асоціація з’являється у вас при слові «будівництво»?сл.1
Орієнтовна відповідь учнів: будівельний кран.
Викладач. Звичайно в наш час, без будівельних кранів не обходиться навіть не дуже масштабне будівництво. Крани стали символами будівельників і їх незмінними помічниками, тому сьогодні поговоримо саме про них. Сл.2
Тема уроку - «Види будівельних кранів. Правила сигналізації під час монтажу.»
Мета уроку – навчитись розрізняти види будівельних кранів, вивчити правила сигналізації під час монтажу та засвоїти вимоги безпеки праці в зоні роботи крану, ознайомитись з поняттям «небезпечна зона дії крану».
В наш час кран став необхідним механізмом в різних галузях народного господарства і сприймається, як щось звичайне і повсякденне. А чи задумувались ви над тим, як і де з’явились перші крани і якими вони були?
Своєю назвою кран зобов’язаний журавлю, це слово англійською мовою так і звучить «сrane».
За даними істориків та археологів перші крани першим прототипом підйомного крана був шадуф, або простіше кажучи ричагова система піднімання води з колодязя, яку вперше стали використовувати в Древньому Єгипті більше 4000 років тому. У віддалених районах цієї країни такі механізми застосовують і зараз.
Подумайте, чи є аналоги такого механізму в українських традиційних садибах?
Орієнтовна відповідь учня. Так, це криниці-«журавлі».
Викладач. Вірно, але першим саме будівельним краном,став пристрій створений древніми греками у VI - початку V століття до нашої ери, яке піднімало великі вантажі за допомогою мотузки і шківа.
У І столітті тяговою силою для роботи підйомного крана стали людина і домашні тварини. Пізніше люди стали застосовувати ступальне колесо, яке рухалось за допомогою ніг і застосовувалось у портових кранах. Деякі з цих кранів існують і нині, як музейні експонати у Данії, Польщі та Німеччині.
Уже в XIX столітті люди винайшли паровий двигун. Ця технологія стала вирішальною у створенні підйомних кранів, такими, як ми знаємо їх зараз.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежності між елементами вивчення матеріалу.
І хоча людиною придумано велику кількість кранів, всі вони виконують приблизно однакові функції і мають деяку зовнішню схожість, але насправді різняться конструктивно, використовуючи різні принципи роботи. Давайте розглянемо основні види монтажних кранів.
Баштовий кран – вантажопідйомна машина, яка рухається по рельсових шляхах і має башту зі стрілою. Широко застосовуються у громадянському будівництві.
Козловий кран - підйомний пристрій мостового типу. Несучі елементи кріпляться на чотирьох опорах. Є моделі з одними або з двома підйомними механізмами які зазвичай мають різну вантажопідйомність з чітким розподілом підйомників на основний та допоміжний.
Мостови́й кран — підіймальний кран, що пересувається рейками на нерухомих опорах. Мостовий кран буває однобалковий (т. зв. «кран-балка») і двобалковий. Кран мостовий має широку сферу застосування — він призначений для підйому і переміщення вантажу в приміщенні або під навісом.
Самохідні крани – мають привод для вільного переміщення по будівельному майданчику, до них відносяться автомобільні, пневмоколісні і гусеничні крани.
Автомобільний кран – монтується на кузові вантажного автомобіля, мобільні, має велику швидкість пересування. Застосовуються у малоповерховому будівництві при вантажно-розвантажувальних роботах, працюють на виносних опорах - аутригерах.
Пневмоколісні крани – мають незалежну ходову частину з поворотною платформою, стрілу і кабіну керування. Недоліком даного виду кранів є можливість руху тільки по утрамбованій території.
Гусеничні крани - подібні за конструкцією до пневмоколісних, але рухаються за допомогою гусеничного механізму. Застосовуються при монтажі виробничих будівель, працюють без виносних опор.
Існують крани-гіганти, плавучі і навіть літаючі крани.
Пропоную вам визначити вид кожного крану у вашому робочому зошиті. (виконання вправи)
Як бачите, кран це потужна і небезпечна машина, тому під час роботи слід дотримуватись вимог безпеки праці. Але до того,як ми їх вивчимо, я розкрию вам секрет. У цій скриньці те, що є найбільшою цінністю у світі і я покажу це кожному з вас. (демонстрація) Що ви там бачите?
Орієнтовна відповідь учня. Себе.
Викладач. Вірно, ваше життя і здоров’я – це найбільша цінність. Тому ви повинні знати і виконувати вимоги безпеки праці під час роботи в зоні дії крану. Для цього визначимо поняття «небезпечна зона дії крану».
Небезпечна зона крана — простір, у якому працівники піддаються ризику щодо свого здоров'я, небезпеки внаслідок переміщення вантажозахоплювального органа чи пристрою з вантажем чи без нього або внаслідок падіння вантажу під час його переміщення краном.
Межі небезпечних зон, у межах яких можливе виникнення небезпеки у зв'язку з падінням предметів, встановлюються згідно БНіП. Для стрілових кранів, обладнаних пристроєм для утримання стріли, небезпечна зона роботи визначається в залежності від максимального робочого вильоту стріли, половини довжини найбільшого переміщуваного вантажу і додаткового відстані для безпечної роботи.
Для стрілових кранів, не обладнаних пристроєм, що утримує стрілу від падіння, небезпечна зона визначається в залежності від радіус падіння стріли, визначеного довжиною стріли плюс 5 м.
Небезпечну зону поворотної платформи визначають сумою радіус поворотної частини механізму і відстані безпеки.
Небезпечна зона підкранових шляхів - це територія, в межах якої заборонено перебування людей (крім машиніста) і розміщення механізмів, електрощитів і т. д. Вона визначається сумою радіусу поворотної частини механізму, половини ширини бази крана і відстані безпеки.
Небезпечні зони завжди огороджені і мають попереджувальні знаки.
Закріплення вантажів повинен виконувати лише кваліфікований стропальник, окрім випадків, коли необхідно прийняти вантаж на робочому місці (попередньо пройти навчання). Реагувати на попереджувальні звукові сигнали кранівника, бути в касці. Стропальник повинен бути помітним: мати жовтий або оранжевий жилет та каску, червону пов’язку на рукаві, блакитну сорочку.
Заборонено перебувати в небезпечних зонах, а також безпосередньо під стрілою, вантажем, рухомими механізмами крана.
В робочому зошиті позначте олівцем небезпечну зону дії крану.
Але незважаючи на небезпеку кранів існують правила сигналізації між кранівником і стропальником, які дозволяють правильно і безпечно виконувати роботи, давайте розглянемо їх.
Знакова сигналізація стропальник-кранівник
Сл..
А зараз давайте перевіримо як ви засвоїли вивчений матеріал.
ІV. Узагальнення і систематизація нових знань (15 хв.)
V. Підведення підсумків уроку (3 хв.).
VІ. Повідомлення домашнього завдання (2 хв.).
«Кубування»
Поділись:
- знаннями з історії виникнення кранів
- знаннями про способи сигналізації кранівнику
Назви:
Поясни:
Чому:
Запропонуй:
Подумай:
Прізвище та ім’я учня ______________________________________________
Урок № 102
Тема програми : «Стропальні та монтажні роботи у будівництві»
Тема уроку : «Види монтажних кранів. Правила сигналізації під час монтажу. Небезпечна зона.»
а)______________________________
б)______________________________
в)______________________________
г)______________________________
Операція |
Рисунок |
Сигнал |
Підняти вантаж або гак |
|
Переривчастий рух рукою вгору на рівні пояса, долоня повернута догори, рука зігнута в лікті |
Опустити вантаж або гак |
|
Переривчастий рух рукою вниз перед грудьми, долоня повернута донизу, рука зігнута в лікті |
Пересунути кран (міст) |
|
Рух витягнутою рукою, долоня повернута в бік потрібного руху |
Пересунути візок |
|
Рух зігнутою в лікті рукою, долоня повернута в бік необхідного руху візка |
Повернути стрілу |
|
Рух зігнутою в лікті рукою, долоня повернута в бік потрібного руху стріли |
Підняти стрілу |
|
Рух угору простягнутою рукою, попередньо опущеною у вертикальне положення, долоня розкрита |
Опустити стрілу |
|
Рух униз простягнутою рукою, попередньо піднятою у вертикальне положення, долоня розкрита |
Стоп (припинити підіймання або пересування) |
|
Різкий рух рукою праворуч і ліворуч на рівні пояса, долоня повернута донизу |
Обережно |
|
Кисті рук повернуті долонями одна до іншої на невеликій відстані, руки підняті догори |