Розробка уроку з технології лицювальних та плиткових робіт «Призначення висків, рівнів у будівництві. Види рівнів.»

Про матеріал

Розробка уроку з предмету «Технологія лицювальних та плиткових робіт» для учнів, які навчаються в професійнотехнічних закладах освіти за спеціальністю "Лицювальник-плиточник» з теми «Призначення висків, рівнів у будівництві. Види рівнів.».

Метою даного уроку є: вивчити види та призначення висків та рівнів; навчити користуватися та обирати контрольно-вимірювальний інструмент лицювальника-плиточника для відповідного виду робіт, правила користування інструментом, вимоги безпеки праці; розвивати вміння та вдосконалювати навики роботи та володіння інструментом; сприяти розвитку в учнів навиків застосування теоретичних знань на практиці; формування самостійності, інформованості, творчої професійної компетентності.


Перегляд файлу

Спеціальність: «Муляр, штукатур, лицювальник-плиточник»

Предмет: «Технологія лицювальних та плиткових робіт»

Тема програми : «Будова і застосування висків, рівнів»

Тема уроку : «Призначення висків, рівнів у будівництві. Види рівнів.»

Викладач: Кулачко О.О.

Мета уроку :

навчальна   вивчити види та призначення висків та рівнів; навчити користуватися та обирати контрольно-вимірювальний інструмент лицювальника-плиточника для відповідного виду робіт.

розвиваюча - розвивати вміння та вдосконалювати навики роботи та володіння інструментом; сприяти розвитку в учнів навиків застосування теоретичних знань на практиці; формувати  самостійність, інформованість,  професійну компетентність;

виховна - виховувати в учнів ініціативність та почуття відповідальності за результати роботи, повагу до праці, любов до обраної професії; готувати конкурентоздатного робітника на сучасному ринку праці.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань з використанням інтерактивних технологій.

Вид уроку: урок-ділова гра.

Метод проведення: вивчення технологій та виконання вправ.

Місце проведення уроку: навчальний кабінет.

Матеріально-технічне забезпечення  уроку: комп’ютер, мультимедійний проектор,  висок, рівень бульбашковий, гідрорівень, ватерпас, лазерний рівень, електронні носії з презентацією.

Навчально-методичне забезпечення: презентація «Види висків та рівнів», картки з завданнями для перевірки засвоєння матеріалу.

Література

 [1] Добровольський Г.М. Штукатурні і облицювальні роботи

 [2] Кошман В.І. Спеціальна технологія штукатурних і облицювальних робіт

 [3] Карапузов Є.К. Матеріали і технології в сучасному будівництві

 [4] Винокурова Л.В. Основи охорони праці

 

 

 

 

 

 

Структура уроку

 

І. Організаційний момент (2 хв.):

  •              привітання;
  •              перевірка присутності учнів на уроці.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, актуалізація опорних знань та формування мотивації учіння. (3 хв.)

  1.               Вступне слово викладача.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежності між елементами вивчення матеріалу. (20 хв.)

  1.               Розповідь викладача про історію виникнення будівельних рівнів та висків (5 хв.)
  2.               Ділова гра «Будівельний супермаркет» - характеристика учнями  різних видів рівнів. (10 хв.)
  3.               Практична вправа «Перевір себе» - демонстрація способу перевірки якості рівнів. (5 хв.)

ІV. Узагальнення і систематизація нових знань (10 хв.).

  1.               Виконання вправи «Труднощі перекладу».
  2.               Виконання вправи «Створення інструкції».
  3.               Виконання вправи «Будівельна скриня».
  4.               Виконання вправи «Будівельні лайфхаки»

V. Підведення підсумків уроку (3 хв.):

  •              оголошення оцінок.

VІ. Повідомлення домашнього завдання (2 хв.).

 

 

 

 

 

 

План уроку

 

І. Організаційний момент:

  •             привітання;
  •             перевірка присутності учнів на уроці.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, актуалізація опорних знань та формування мотивації учіння.

  1.              Вступне слово викладача.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежності між елементами вивчення матеріалу.

  1.              Розповідь викладача про історію виникнення будівельних рівнів та висків.
  2.              Ділова гра «Будівельний супермаркет» - характеристика учнями  різних видів рівнів.
  3.              Практична вправа «Перевір себе» - демонстрація способу перевірки якості рівнів.

ІV. Узагальнення і систематизація нових знань.

  1.              Виконання вправи «Труднощі перекладу».
  2.              Виконання вправи «Створення інструкції».
  3.              Виконання вправи «Будівельна скриня».
  4.              Виконання вправи «Будівельні лайфхаки»

V. Підведення підсумків уроку:

  •             оголошення оцінок.

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

  •              привітання;
  •              перевірка присутності учнів на уроці.

 

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, актуалізація опорних знань та формування мотивації учня.

Викладач. Сьогодні ми проведемо урок у формі ділової гри для того, щоб узагальнити знання, отримані раніше, і засвоїти нові поняття про призначення і застосування висків та рівнів при виконанні лицювальних та плиткових робіт.

Тема уроку -  «Призначення висків, рівнів у будівництві. Види рівнів».

 

  Мета  уроку – засвоїти поняття про призначення висків та рівнів, їх  різновиди та правила застосування.

 Будівництво  неможливо уявити без використання таких інструментів як будівельний рівень та висок – вони допомагають майстрам всіх професій домагатися чіткості ліній і рівності форм, забезпечують правильне виконання розмітки конструкцій та контролюють дотримання вимог до якості. До того ж, вміння правильно застосовувати контрольно-вимірювальний інструмент це показник професіоналізму кваліфікованого робітника, за яким його може оцінити роботодавець або замовник.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежності між елементами вивчення матеріалу. Розповідь викладача про історію виникнення будівельних рівнів та висків.

Згадки про перші рівні та виски можна зустріти в документах, які залишили по собі будівельники єгипетських пірамід та Великої китайської стіни, перші масони Звичайно, спочатку вони мали дещо примітивний вигляд. Наприклад, на малюнках  в книгах вільних мулярів - масонів  вони виглядали так:

 

 До речі, рівень і висок в символіці масонів мали велике значення. Висок вважався символом істини, а рівень – рівності між людьми різного походження, статусу та  віросповідання.

 З часом вони змінювались, ставали більш точними та досконалими. На сьогоднішній день існує велика кількість різних видів рівнів та висків. Давайте розглянемо їх.

Висок - це металевий грузик циліндричної форми з конусом на кінці точно в середині  якого прикріплена тонка міцна нитка або шнур. Тому цей інструмент іноді називають шнуровим виском. Щоб запобігти заплутуванню нитки її розміщують в корпусі котушки, яка сама скручується. Часто  в комплекті є ще пристосування, за допомогою якого зручніше кріпити інструмент на стіну. Це може бути магніт (для кріплення на металеві поверхні) або голка (для фіксації на дерев’яних конструкціях).

Висок — це пристрій для перевірки вертикальності поверхонь, тому його потрібно закріпити у верхній точці  площини або предмета, що перевіряється.

Деякі моделі продаються з шайбою того ж діаметру, що і циліндр. Виходить, що на одному кінці є вантаж, на іншому — шайба. Приклавши шайбу до поверхні і заспокоївши коливання вантажу, можна побачити чи є різниця між вертикаллю нитки і  площиною, що перевіряється.

До речі, тінь від нитки теж вертикальна, тому орієнтуватися можна і по ній. Приклавши нитку до вертикальної поверхні чекають поки заспокояться  коливання, а потім дивляться, чи однакова відстань від поверхні, що перевіряється, до шнура.  Маючи еталон перед очима, можна порівнювати наскільки вертикальна перед вами поверхня.

При виконанні лицювальних і плиткових робіт разом з виском спеціалісти найчастіше використовують рівень. Будівельні рівні призначені для перевірки горизонтального і вертикального розташування поверхонь елементів будівельних конструкцій  при виробництві будівельно-монтажних робіт, а також можуть служити для вимірювання малих кутів нахилу.

 Існує три основних  види рівнів за допомогою яких виконується контроль і розмітка конструкцій – це бульбашковий, гідравлічний і лазерний рівень. На минулому уроці ви отримали випереджальне завдання знайти інформацію про правила їх застосування і будову, тому зараз давайте уявимо ситуацію, коли лицювальник-початківець звертається до продавців-консультантів будівельного супермаркету з проханням підібрати рівень для виконання облицювання стін в приміщенні.

Учень («покупець»): Мені потрібен універсальний інструмент для виконання розмітки і контролю якості облицювання стін керамічною плиткою, легкий в користуванні і недорогий за ціною, що ви мені порадите?

Учень  («продавець-консультант 1»): Я пропоную вам придбати бульбашко вий рівень він  являє собою корпус з алюмінієвого сплаву довжиною 300мм, висотою 40 мм і шириною 25 мм, в якому закріплені  три спеціальні обойми з ампулами. Ампула, розташована горизонтально, служить для перевірки горизонтальності поверхні, ампула, розташована вертикально - для перевірки вертикальності поверхонь, третя ампула служить для перевірки кутів.

Ампули являють собою скляні запаяні з обох кінців трубки, заповнені спиртом або ефіром, за винятком невеликого обсягу (бульбашки), заповненої повітрям або паром. Зовнішня поверхня ампули має циліндричну форму. Внутрішня поверхня ампули має форму дуги кола великого діаметру D (100-250 м). На зовнішній поверхні такої ампули нанесені штрихи через 2 мм один від одного (по дузі). Точка, що  відповідає середній частині поділок ампули, називається нуль-пунктом. 

При будь-якому положенні ампули рівня пухирець завжди займає найвище положення.

Положення ампул в корпусі регулюють гвинтом так, щоб бульбашка повітря займала  середнє положення в трубці проти позначки нуль-пункту, коли робоча площина рівня знаходиться в  горизонтальному положенні. 

Для перевірки правильності розташування горизонтальної чи вертикальної поверхні рівень встановлюють робочою площиною на  поверхню  яка  перевіряється.  Зазвичай для цього використовують двометрове правило, на яке встановлюють рівень і спостерігають за переміщенням бульбашки ампули. Якщо перевіряється поверхня  горизонтальна, то бульбашка в  горизонтальній ампулі повинна зайняти середнє положення між штрихами ампули (нуль-пункт). При перевірці вертикальної площини спостерігають за встановленими положенням бульбашки у вертикальній ампулі.

Якщо бульбашка в ампулі зміститься на одну поділку шкали ( на 2 мм), то  поверхня   що перевіряється  має ухил, рівний 4,5 мм на 1 м довжини, що відповідає кутові  нахилу  15'. Таким чином можна визначити або перевірити невеликі ухили поверхонь. Величину 4,5 мм, або 15', називають ціною поділки ампули рівня.  Для збереження точності показань рівень необхідно оберігати від різких поштовхів і ударів. В неробочому стані рівень зберігають у футлярі. Забороняється знімати бічні кришки рівня і порушувати фарбу на регулювальних гвинтах. Термін служби рівня 24 місяці. Ціна 214грн.

Учень  («продавець-консультант 2»): Вам варто звернути увагу на водяний рівень (гідрорівень). Для вимірювання різниці рівнів, а також для перенесення вже встановлених в будівлях відміток на відстань, що буває необхідно при влаштуванні елементів підлог та інших частин будівлі з горизонтальною поверхнею, застосовують гнучкий рівень (водяний).

Водяний рівень складається з двох візирок  - водомірних скляних або пластикових трубок діаметром 12-20 мм.

 Візирні  трубки  закриваються  кришкою  з отвором для виходу повітря.  Прозорий шланг  діаметром 10 мм і довжиною від 3 до 10 м з'єднує обидві визирки між собою. 

На візирні трубки нанесені поділки з кільцевими штрихами від 0 до 10 см вгору і до 10 см вниз. Ціна найменшої поділки 1 мм. Цифрові позначення на шкалі нанесені з інтервалами в 10 мм.

Максимальна відстань між точками, на яких проводиться вимір рівнів, може бути  від 3 до 10 м залежно від довжини шланга гнучкого рівня. Межа вимірювання перевищень між двома точками з одного встановлення приладу становить 200 мм, похибка відліку +1 мм.

Перед застосуванням  в рівні відгвинчують кришки на обох корпусах рівня і заповнюють його водою до відмітки 0, позначеної на шкалах візирок. При цьому необхідно ретельно слідкувати за тим, щоб з гнучкої трубки було повністю витиснене  водою повітря, так як наявність у шлангу бульбашок повітря веде до неточного показання відміток.

Наповнивши рівень водою, кришки корпусів щільно загвинчують до упору, після чого рівень переносять до робочого місця і кладуть його в горизонтальне положення. При цьому вода не повинна витікати через кришки  чи  інші з'єднання.

При роботі з рівнем  на  кришках відкривають клапани для виходу повітря з візирок . Стовп води в трубці повинен переміщатися вільно.

Принцип роботи гнучкого водяного рівня заснований на тому, що за законом сполучених посудин вода в обох трубках повинна стояти на однаковому рівні. Ціна гідрорівня - 48 грн.

Учень  («продавець-консультант 3»): Найсучаснішим та найбільш точним інструментом для контрольно-вимірювальних робіт є лазерний рівень. Лазерний рівень, лазерний нівелір і ротаційний лазер, лазерний маркер, лазерна рулетка і далекомір - всі ці прилади дозволяють побудувати базову горизонтальну, вертикальну або похилу площини, безпосередньо на стіні, підлозі, стелі і контролювати їх візуально чи за допомогою спеціальних приймачів і нівелірних рейок.

Сам принцип дії лазерного рівня дуже простий. Всередину приладу вбудований світлодіод. Він випромінює світловий потік, який фокусується за допомогою призми або лінзи. Завдяки цьому на оточуючих предметах з'являється точка або лазерна лінія.

Лазерний випромінювач може бути жорстко зафіксований всередині приладу або перебувати  у вільному висячому стані для самовирівнювання. В приладі використовується "принцип маятника" - випромінювач підвішений всередині приладу і при установці на поверхню сам вирівнюється щодо рівня землі і видає точну горизонтальну, вертикальну або похилу проекцію променя. Щоб скоротити час врівноваження маятника з випромінювачем часто використовуються магнітні подушки, утворені вбудованими в днище приладу магнітами. 

Прилади з самовирівнюючим випромінювачем часто оснащено функцією автоматичного сповіщення критичного нахилу корпусу (зазвичай більше 5% від горизонталі), яка дозволяє уникнути помилкових проекцій і вимірювань. Достатньо  поставити прилад на відносно рівну поверхню і ввімкнути - прилад автоматично вирівняє випромінювач відносно горизонту протягом декількох секунд і подасть сигнал.

На вулиці використовувати цей інструмент не дуже зручно, так як при сонячному світлі промені лазера видно погано. Перш ніж почати роботу, необхідно подбати про те, щоб прилад був забезпечений живленням. Це можна зробити або за допомогою акумуляторів або  батарейок. 

У деяких приладах є можливість робити настроювання променя. В комплекті до рівня повинні бути захисні окуляри для захисту очей від випромінювання. Ціна лазерного рівня –від  400(міні) до 7000грн.

Викладач.  Крім вищеназваних рівнів існують їх підвиди, які застосовують для виконання спеціальних видів робіт або спрощують  виконання вимірювань:

Електронний рівень утомір електронний), володіє самим широким спектром вимірювання по колу. Він представлений лінійкою з міліметровими поділками, яка також доповнюється датчиком, екраном і двома окремими рівнями бульбашкового типу. По суті, це класичний будівельний нівелір, тільки доповнений електронним забезпеченням. 

 

Різновид бульбашкового рівня корпус якого виконаний у формі рейки (двотавра), що створює додаткову жорсткість в його конструкції і попереджує пошкодження під час ударів та деформацію.

Його зручно використовувати при роботах з трубами або при прокладанні профілів (деякі мають відповідні отвори і/або магніти, щоб їх було зручніше кріпити).

 

 

Програма Будівельний рівень в смартфоні

Для отримання такого рівня достатньо завантажити та встановити програму – будівельний рівень на пристрій, що працює під управлінням операційної системи Андроїд (Android). Подібних програм створено вже досить велика кількість, але якісних з них не так багато, як хочеться. Одним з найбільш популярних рівнів для смартфону є програма Bubble level.

Як бачите, видів рівнів та їх різних модифікацій багато. Головне – визначити з якою метою ви будете їх використовувати, та обрати найкращий варіант.

Думаю тепер  покупець може зробити свій вибір і обґрунтувати його.

Учень («покупець»): Я обираю бульбашко вий рівень – він легкий в користуванні, дозволяє контролювати відразу кілька параметрів, не потребує спеціальних елементів живлення, до того ж порівняно недорогий.

Викладач.  Часто ми стикаємося з проблемою придбання неякісного інструменту. Чи можна при покупці рівня перевірити його?

Учень («покупець»): так, це легко зробити прямо в магазині. (Демонстрація способу перевірки) Цей рівень неточний, але його можна відрегулювати. Для цього потрібно злегка провернути кріплення колби і знову перевірити.

 

ІV. Узагальнення і систематизація нових знань 

  1.               Виконання вправи «Труднощі перекладу».

 

  1.               Виконання вправи «Створення інструкції».

  1.               Виконання вправи «Будівельна скриня».

Діставайте по-черзі з імпровізованої будівельної скрині картки з зображенням контрольно-вимірювального інструменту та називайте їх.

  1.               Виконання вправи «Будівельні лайфхаки». Назвіть відомі вам випадки з власного чи чужого досвіду, коли за відсутністю контрольно-вимірювального інструменту його можна замінити предметами повсякденного вжитку. (орієнтовна відповідь учня: гідро рівень можна замінити прозорою трубкою з водою, бульбашко вий рівень - пластиковою пляшкою з водою, висок - ниткою з вантажем на кінці і т.д.)

V. Підведення підсумків уроку.

Оголошення оцінок.

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

Вивчити види рівнів та висків, їх призначення.

Практичне завдання: За допомогою бульбашкового рівня перевірити відхилення від вертикалі і горизонталі в житловому приміщенні та записати їх в зошит.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дідук Юлія Іванівна
    Дякую, візьму на замітку
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Cherednichenko Dima
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додав(-ла)
Кулачко Ольга
Додано
26 грудня 2018
Переглядів
2313
Оцінка розробки
4.4 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку