Урок для 7 класу з використанням краєзнавчого матеріалу
Тема уроку: Квадрат двочлена. Різниця квадратів.
45 хвилин із засновниками міста Миколаєва
Навчальна мета |
Відпрацювати навички застосовування формул «квадрат двочлена», «різниця квадратів» у стандартних ситуаціях |
|
та вдосконалити вміння застосовувати названі формули для перетворення виразів, розв’язування рівнянь більш високого ступеня складності. |
||
Розвиваюча мета |
Розвивати |
логічне мислення учнів |
мовну і слухову пам'ять |
||
з’язне усне і письменне мовлення |
||
вміння і навички правильного користування додатковою інформацією |
||
Підвищувати стилістичну культуру мовлення |
||
Виховна мета |
Виховувати в учнів |
національну свідомість, |
самосвідомість, |
||
ментальність, |
||
провідні риси громадянина своєї держави, |
||
любов до рідної країни, рідного краю; |
||
повагу до оточуючого середовища; |
||
самостійність, |
||
мислення |
||
кмітливість; |
||
справедливість, |
||
доброзичливість, |
||
гуманність, |
||
повагу до людей; |
||
старанність, |
||
наполегливість, |
||
бжання творчо працювати; |
||
цікавість до історії рідного краю. |
||
Між предметні зв’язки |
Історія рідного краю |
|
Тип уроку |
Застосовування отриманих знань і навичок на практиці |
|
Освітньо – виховні завдання з теми |
Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність |
Хід уроку
І |
Перевірка домашнього завдання |
|||
Перевірити правильність виконання домашнього завдання, заслухавши відповіді учнів про розв’язування відповідних вправ |
||||
ІІ |
Закріплення та осмислення знань учнів |
|||
№ 1 |
усно |
Потьомкін |
||
№ 2 |
Естафета (біля дошки) |
Фалєєв |
||
Старов |
||||
№ 3 (І в) |
Біля дошки |
Князєв |
||
№ 3 (ІІ в) |
Група учнів виконує самостійно |
Грейг |
||
№ 4 (4; 5) |
Біля дошки |
Лазарєв |
||
№ 4 (1; 2; 3) |
Робота парами (3) |
|||
ІІІ |
Домашнє завдання |
№ 1 |
Аркас |
|
№ 2 |
Даль |
|||
ІV |
Підсумки уроку |
|||
Оцінювання відбувається під час уроку |
||||
Головним підсумком уроку має бути умовивід про те, що застосування формул «квадрат двочлена», «різниця квадратів» разом з іншими видами перетворень многочленів є засобом розв’язування завдань на перетворення виразів та розв’язування рівнянь. |
||||
Сьогодні на уроці за допомогою наших «математичних» знань і вмінь ми дізнаємось імена людей, що внесли вагомий вклад у розбудову нашого міста.
Найцінніший скарб землі – люди,
які зберегли в серцях незламність духу, віру, традиції, працелюбність.
№ 1.
Обчисліть усно і за допомогою дешифратора назвіть прізвище
генерал – губернатора Новоросійського краю, куди входила Миколаївська область, генерал - фельдмаршала, головнокомандувача Чорноморським флотом.
Він відігравав важливу роль у визволенні земель Півдня України від турків.
Великою була його заслуга в заселенні наших земель,
заснував Миколаїв у 1 788 р.,
дав ім'я місту 27. 08. 1 789 р.
(на честь Святого Миколая, заступника моряків)
Його ще називають князь Таврійський.
Т |
О |
М |
К |
І |
Н |
Ь |
П |
36 |
1 |
65 |
|
64 |
100 |
16 |
|
№ |
Умова |
Відповіді |
|
|
1 |
|
|
П |
|
2 |
|
1 |
О |
|
3 |
32 ∙ 22 |
36 |
Т |
|
4 |
|
16 |
Ь |
|
5 |
|
1 |
О |
|
6 |
|
65 |
М |
|
7 |
|
|
К |
|
8 |
|
64 |
І |
|
9 |
|
100 |
Н |
|
Потьомкін - Таврійський Григорій Олександрович (1739 – 1791) |
Росії потрібен був флот. І за велінням Потьомкіна в гирлі ріки Інгул у 1788 році була закладена верф. |
|
Довкола верфі почало рости містечко (Миколаїв). |
№ 2.
Естафета
Обчислюємо без калькулятора.
Обчисліть, використовуючи формули скороченого множення.
Розташуй відповіді у порядку зростання і назви прізвище.
І варіант |
|
ІІ варіант |
||||
|
відповіді |
|
відповіді |
|||
Є |
312 |
961 |
В |
812 |
6 561 |
|
Л |
292 |
841 |
Т |
192 |
361 |
|
Ф |
172 – 72 |
240 |
С |
112 – 92 |
40 |
|
А |
312 – 212 |
520 |
А |
472 – 372 |
840 |
|
В |
108 · 92 |
9 936 |
О |
201 · 199 |
3 999 |
|
Є |
48 · 52 |
2496 |
Р |
37 · 43 |
1 591 |
І варіант (відповідь) |
|||||
240 |
520 |
841 |
961 |
2 496 |
9 936 |
Ф |
А |
Л |
Є |
Є |
В |
ІІ варіант (відповідь) |
|||||
40 |
361 |
840 |
1 591 |
3 999 |
6 561 |
С |
Т |
А |
Р |
О |
В |
№ 2. Розв’язок
І варіант |
|||
Є |
312 |
(30 + 1)2 |
961 |
Л |
292 |
(30 – 1)2 |
841 |
Ф |
172 – 72 |
(17 – 7) · (17 + 7) |
240 |
А |
312 – 212 |
(31 – 21) · (31 + 21) |
520 |
В |
108 · 92 |
(100 + 8) · (100 – 8) = 1002 – 82 |
9 936 |
Є |
48 · 52 |
(50 – 2) · (50 + 2) = 502 – 42 |
2 496 |
|
|||
ІІ варіант |
|||
В |
812 |
(80 + 1)2 |
6 561 |
Т |
192 |
(20 – 1)2 |
361 |
С |
112 – 92 |
(11 – 9) · (11 + 9) |
40 |
А |
472 – 372 |
(47 – 37) · (47 + 37) |
840 |
О |
201 · 199 |
(200 + 1) · (200 – 1) = 2002 – 12 |
3 999 |
Р |
37 · 43 |
(40 – 3) · (30 + 3) = 402 – 32 |
1 591 |
№ 2 (І в) |
||
|
Фалєєв Михайло Леонтійович 1730 – 1792 |
|
«Перший громадянин» міста Миколаєва, що поклав в основу верфі перші камені. |
||
За чотири роки його діяльності у колись безлюдних місцях з’явилися верф, гавань і ціле місто, за що Фалєєв одержав чин бригадира, а пізніше – і генерала. |
||
Фалєєв був видатною особистістю не тільки в силу свого багатства, а й завдяки дивовижним вчинкам, адже постачав армію товаром і провіантом, а також за свої кошти розчистив частину дніпровських порогів і відкрив водний шлях до Херсону. |
||
|
||
У 1788 р. побудував флотилію |
||
Бронзова фігура блискуче виражає характер бригадира, непересічність його особи, спрямованість у майбутнє. |
||
№ 2 (ІІ в) |
||
|
Старо́в Іва́н Єго́рович 1 744 – 1 808 російський архітектор |
|
Виконав проекти планування Миколаєва (1790). |
||
Спроектував головну міську площу Миколаєва, Адміралтейський собор, будинок магистрату і крамниці Молдованського будинку. |
||
|
||
|
|
|
Адміралтейський собор |
Будинок магистрату |
|
№ 3.
Розкладіть на множники і оберіть правильну відповідь
І варіант |
|||
1 |
– х2 + 64 |
||
І) (8 – х)2 |
К) (8 – х) · (8 + х) |
Л) (х – 8)2 |
|
2 |
– х2 + 8х – 16 |
||
Н) – (х – 4)2 |
О) (х – 2)2 |
П) – (х – 2)2 |
|
3 |
9у2 – (1 +2у)2 |
||
Я) (у – 1) · (5у +1) |
Е) (7у – 1) · (5у +1) |
Ю) (7у + 1) · (5у +1) |
|
4 |
с(х + с) – х – с |
||
Ж) (х + с) (с + 1) |
З) (х – с) (с – 1) |
З) (х + с) (с – 1) |
|
5 |
(3с – 5)2 – 16с2 |
||
Ж) (с + 5) (7с – 5) |
Є) – (с + 5) (7с – 5) |
З) (с – 5) (7с + 5) |
|
6 |
63х2 – 28 |
||
А) 7 (9х – 2) (93х + 2) |
В) 7 (3х – 4) (3х + 4) |
В) 7 (3х – 2) (3х + 2) |
|
|
|||
ІІ варіант |
|||
1 |
|
||
Г) |
Д) |
Ж) |
|
2 |
9 – (7 – 3х)2 |
||
О) (4 – 3х) (10 – 3х) |
П) (3х – 4) (10 + 3х) |
Р) (3х – 4) (10 – 3х) |
|
3 |
х12 – 6х10 + 9х8 – 36 |
||
Д) (3х10– 6) (3х10+ 6) |
Е) (х6–3х4– 6) (х6– 3х4+ 6) |
О) (х6–3х4– 6)2 |
|
4 |
х (у – 2) – у + 2 |
||
І) (у + 2) (х – 1) |
Й) (у – 2) (х – 1) |
К) х |
|
5 |
( – 2х2 + 3у)2 – 4х4 |
||
Г) (3у – 4х2) 3у |
Д) (3у – 4х2) 3у2 |
З) (3у2 – 4х2) 3у |
№ 3 (І в) |
||
|
Князєв Іван Іванович 1760 – 1823 |
|
Військовий інженер, перший архітектор міста Миколаєва |
||
Розробив перший генеральний план міста Миколаєва та ряд проектів будівель для Морського відомства
|
||
Князєв також працював над проектами порту і верфі. |
||
|
||
|
Йому Миколаїв зобов'язаний своїми широкими, прямими вулицями і квадратними кварталами, орієнтованими в центрі за напрямами сторін світу. |
|
|
Саме Князєв приймав участь у створенені проектів майже всіх основних відомчих, адміністративних, культових і цивільних будинків та плану забудови міста, сформувавши його вигляд. |
|
№ 3 (ІІ в) |
||||
|
Грейг Олексій Самуїлович 1775 – 1845 |
|||
Головний командир флотів і портів, віце - адмірал, військовий губернатор Севастополя і Миколаєва. |
||||
Шотландець за походженням, він проявив себе в Росії як талановита людина з найширшим науковим кругозором. |
||||
Крім мореплавання і кораблебудування, коло його інтересів охоплювали математику, фізику, астрономію, медицину, юриспруденцію, економіку. |
||||
Всі ці знання він застосував, керуючи суднобудуванням та міським господарством. |
||||
|
||||
|
При ньому були зведені будинок Офіцерських зборів, перша міська пристань, ринок, багато споруд в стилі класицизму. |
|||
Миколаївський ринок |
||||
|
Перша міська пристань |
|||
|
||||
|
У 1823 році почалося освітлення вулиць, було встановлено 48 світильників. |
|||
Відкрилося перше училище – приходська школа з відділенням для дівчаток. |
||||
|
||||
|
Грейг Олексій Самуїлович побудував у Миколаєві Морську астрономічну обсерваторію.
|
|||
Проект обсерваторії
Губернаторство Олексія Грейга – золота епоха для Миколаєва
Пам’ятник Грейгу
№ 4.
Розв’яжіть рівняння.
Розташуйте корені рівняння у порядку зростання.
За допомогою дешифратора і прочитайте прізвище.
В |
Є |
Р |
А |
Л |
А |
З |
4 |
0 |
– 0,5 |
|
– 7 |
– 2 |
– 3 |
1 |
3х2 + 9х = 0 |
0; – 3 |
2 |
х (х – 4) + 7 (х – 4) = 0 |
4; – 7 |
3 |
4х2 + 4х + 1 = 0 |
– 0,5 |
4 |
(х + 7)2 – (х – 2)2 = – 15 |
|
5 |
(2х – 3)2 + (3 – 4х) (х + 5) = 82 |
– 2 |
Відповідь:
– 7 |
|
– 3 |
– 2 |
– 0,5 |
0 |
4 |
Л |
А |
З |
А |
Р |
Є |
В |
№ 4 |
|
|
Після переведення Олексія Самуїловича Грейга до Петербурга, "миколаївську" естафету в 1833 році прийняв контр - адмірал Лазарєв Михайло Петрович (1788 – 1851) |
|
|
|
|
Адміралтейство. Північний берег |
|
До цього часу адміралтейство працювало з повним навантаженням, будувалися цілі серії нових по конструкції кораблів різних типів. |
|
Михайло Лазарєв продовжив роботу по розвитку верфі, а відповідно, і міста. Це закон: розвивається верф – розвивається і місто. |
У 1838 році Михайло Лазарєв починає велику перебудову Миколаївської адміралтейської верфі. |
|
Було побудовано більше п'ятидесяти будівель і споруд, у тому числі канатний і ливарний заводи, три суднобудівних елінги, добудована пристань. |
Домашнє завдання
№ 1.
Обчисліть усно і за допомогою дешифратора назвіть прізвище
Р |
А |
К |
О |
С |
А |
4 |
1 400 |
100 |
3 200 |
20 |
– 3 200 |
1 |
572 – 432 |
1 400 |
А |
2 |
812 – 81 ∙ 79 ∙ 2 + 792 |
4 |
Р |
3 |
36 + 2 ∙ 6 ∙ 4 + 16 |
100 |
К |
4 |
342 – 662 |
– 3 200 |
А |
5 |
|
20 |
С |
|
Будучи сином високого імперського посадовця, він одягався в український народний одяг. Улітку — вишита сорочка та солом'яний бриль, взимку — смушкова шапка та свитка. Микола вперто його одягав, не зважаючи на роздратування батька. |
|
Творчий доробок композитора складають солоспіви, вокальні ансамблі й обробки українських народних пісень (близько 80) |
||
|
||
|
Найзначнішим твором Миколи Аркаса, який приніс йому визнання, стала опера «Катерина» за поемою Тараса Шевченка (1890 р) |
|
Цей твір започаткував оперну шевченкіану і став першою українською ліричною народно - побутовою оперою. |
||
|
||
|
Пам’ятник Миколі Аркасу у Миколаєві на вул. Адміральській. |
|
№ 2.
Розв’яжіть рівняння.
Розташуйте корені в порядку спадання і ви дізнаєтесь прізвище.
Л |
(4х + 5)2 – (3 – 2х) (8х +1) = 7 |
|
А |
х (х + 2) (6 – х) = 14 – х (х – 2)2 |
|
Ь |
х (х – 2) (х – 3) = 8 + х (х – 2,5)2 |
– 32 |
Д |
(х + 5)2 – (х – 1)2 = 48 |
2 |
Відповідь:
2 |
|
|
– 32 |
Д |
А |
Л |
Ь |
Д.з. № 2 |
|
|
Даль Володимир Іванович 1801 – 1872 |
Професійний моряк, учасник військових битв, лікар, етнограф, письменник, лінгвіст, автор відомого всьому світу словника російської мови. |
|
|
Дитячі роки й отроцтво провів у Миколаєві. |
Тут служив Після закінчення Морського корпусу в Санкт - Петербурзі. |
|
|
Подвиг усього життя В.Даля – чотири томи "Тлумачного словника живої великоросійської мови", який він писав протягом 53 років. |
Роботу над словником розпочав, відбуваючи службу у місті Миколаєві |
Миколаїв має багате минуле – історичне, поетичне та мистецьке. Здійснити подорож у минуле нам допомогли знання з математики.
Використана література
Прошак С. В. «Усні тренувальні вправи. Алгебра 7»
Адруг Л. М. «Алгебра 7. Узагальнюючи уроки»
Т. Л. Корнієнко « Математичні диктанти. Алгебра 7»
Мерзляк А. Г. «Алгебра 7. збірник задач і завдань»
Бабенко С. П. «Уроки алгебри. 7 клас»