Розробка уроку з теми: "Слово. Лексичне значення слова."

Про матеріал
Тема: Слово. Лексичне значення слова. Мета: розширити уявлення учнів про те, що слово служить для називання предмета, якості, дії; вчити користуватися тлумачним словником, складати і записувати речення; розвивати зв'язне мовлення учнів; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова,багатства української мови.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Тема: Слово. Лексичне значення слова.
Мета: розширити уявлення учнів про те, що слово служить для називання предмета, якості, дії; вчити користуватися тлумачним словником, складати і записувати речення; розвивати зв'язне мовлення учнів; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова,багатства української мови.

Обладнання: демонстраційний матеріал, малюнки .

Тип уроку: комбінований.

Клас: 2



Хід уроку

 

1.Організація класу до уроку

    1.1.Привітання з учнями

- Доброго дня, учні! Щоб наша праця пройшла плідно, мені потрібна ваша увага, активність та кмітливість.

    1.2.Створення сприятливого психологічного комфорту

- Головною умовою на сьогоднішньому уроці є гарний настрій! Тому посміхніться своєму товаришу по парті і посміхніться мені! Дякую!

  • Девізом нашого уроку є :           Рідну мову я вивчаю,

                                                                 Її люблю, не забуваю,

                                                                 Рідну мову буду знати,

                                                                 Берегти і поважати.    
       Тому кожна людина повинна знати свою мову, любити її, цінувати, збагачувати, берегти.                                            

1.3.Перевірка готовності учнів до уроку

- З зайвими речами ми успіху не досягнемо, тому приберіть все зайве в свої
портфелі, залишивши на партах підручник , зошит, пенал та щоденник!
 

2.Актуалізація опорних знань учнів

    2.1.Усне фронтальне опитування.

-Діти ,давайте пригадаємо ,що ви вивчали на попередніх  уроках ,яку тему?(апостроф)
-Що таке апостроф?
(Це знак ,який уживається,на письмі для позначення ,роздільної вимови ,
приголосного  твердого звука перед м’яким звуком .)
-Коли ми ставим апостроф?
(Апостроф ставиться після букв б,п,в,м,ф,р перед я,ю,є,ї які позначають два звуки .[йа][йу][йе][йі].)
-Які два звуки позначають букви я,ю,є,ї.( .[йа][йу][йе][йі].)
-Діти ,хто може назвати наприклад слова у яких є апостроф?
(пір’я ,подвір’я,кам’яний,солов’ї ,п’ять …)
2.2.Каліграфічна хвилинка

Ми маємо  гарно  писати

Треба про каліграфію не забувати

Все-все повторити

І нові знання відкрити.

- Тож відкрийте свої робочі  зошити відступіть одну лінійку робочого зошита та запишемо по середині рядка сьогоднішнє число – 27 жовтня. Нижче Класна робота.
- Подивіться у нас на дошці каліграфічно написані буквосполучення (ле  ви  йм  пі) .
- Діти ,які ви знаєте з’єднання букв?(верхнє,нижнє,середнє.)
-А які ви помітили  з’єднання ,у цих буквосполученнях ? ле-середнє,ви-верхнє,йм.-нижнє,пі-верхнє. Пропишіть каліграфічно ці з’єднання,бо вони зустрінуться у прислів’ї .
-Зараз зачитаємо прислів’я : Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.
(написати на дошці!)

-Як ви розумієте це прислів’я ?
-Так,сенс цього прислів’я полягає в тому, що слова, які ми говоримо, мають велике значення. Сказане відразу сприймається і аналізується. Буває, людина щось скаже невлад, радий би повернути свої слова назад, та зробити це вже неможливо. Тому дуже важливо добре подумати, перш, ніж сказати. А іноді краще і промовчати.

- Запишіть каліграфічно це прислів’я. Не забувайте з’єднувати правильно.

-Давайте, зробимо звукову модель слова «слово».(друк)!
Один учень виходить до дошки,а всі решта роблять у своїх зошитах.
-Відкриваємо квадратні дужки ,записуємоз маленької букви ,закриваємо дужку ставимо наголос на О. ;ставим риску і пишемо :5 букв ,5 звуків,2 склади .
[слово]-5 б.,5 зв.,2 ск.
-Який склад наголошений ?( 1).
-У всіх так вийшло?.
-Молодці.
 

3.Вивчення нового матеріалу

3.1.Створення проблемної ситуації.

Дзвенить струмочком рідна мова.                  Тут треба так багато знати.

Усі слова знайомі в ній.                                 З дитинства правила учить.

Але писати кожне слово                                На все життя запам'ятати

У мові правильно зумій.                                 І мову понад усе любить.

  Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови.
Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу. А для того ,щоб дізнатись ,як він називається нам потрібно розгадати кросворд ,я буду задавати вам загадки ,а ви слухайте будь ласка мене уважно ,хто знає відповідь піднімайте руку .
1. Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(лисиця)

2. Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька.
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки ...
Хто ж це буде, діти?(білка)

3. Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк)

4. Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни.(ведмідь).

5. Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.(бджола)

л

и

с

и

ц

я

б

і

л

к

а

в

о

в

к

в

е

д

м

і

д

ь

б

д

ж

о

л

а


-Молодці ,діти ви відгадали всі загадки .Отже ,яке слово у нас утворилося .(Слово)
- Так,правильно  .
-Ми починаємо вивчати новий розділ «Слово»  і тема сьогоднішнього уроку (Лексичне значення слова).
-Отже ,діти на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про слово і його значення.


3.2 Пояснення нового матеріалу .
-Діти ,послухайте мене будь ласка.
Мова складається зі слів .Без слів немає мови .Слова –це назви предметів.Отже,
слово – це найменша та основна одиниця мови .
- Ми знаємо, що текст будується із речень, а речення, в свою чергу, складаються зі слів. У нашій українській мові налічується кількасот тисяч слів. Усі слова, які вживаються в мові, становлять її словниковий склад, або лексику.
-Сьогодні ми поповнимо свій словниковий запас ще одним словом (Лексикологія )
- А ви знаєте що таке лексикологія?
- Погляньте на дошку і давайте всі разом зачитаємо це слово.(Лексикологія)
- Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією. Кожне слово в мові щось означає. Коли ми кажемо слово зелень, то нам відразу уявляються зелені дерева, кущі, трави,а якщо ми скажемо синій ,то які слова ми можемо підібрати (небо ,море ,машина ,…)
- Лексичне значення слова – це тобто те, що означає слово.
-Діти а зараз послухайте цікавинку про інші мови .
-Англійська мова має найширший словниковий запас близько 250 000 слів,також є ще Оксфорський словник Англійської мови він нараховує близько 600 000 слів .
-Але і є у світі мови ,які мають малий словниковий запас :ТакіТакі (Креольська мова ,яку використовують у Суринамі ,має близько 340 слів )
-Отже ,діти як ви уже почули є різні мови ,які мають різну кількість слів .


4.Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
4.1.Робота з підручником (с. 60-61)
4.1.1 Робота з вправою ст. 60 впр. 1(усно)
-Діти ,відкрийте свої підручники на сторінці 60 .
-Давайте прочитаємо вправу 1.
-Хто хоче зачитати гарно і виразно ?
-Молодець.
-Про що розповідається в тесті ?(про слово)
-Що робить слово? Вітає,зустрічає,наставляє,допомагає,
-Яке воно?радісне,захоплююче ,мудре ,горде,прекрасне,значуще .
-Діти,хто може вимовити звуки у виділеному слові(Слово).с,л,о,в,о
-Молодці.
4.1.2 Робота з вправою 2.ст 60.
- Діти ,хто може  прочитати 2 вправу ,а всі   уважно слухайте .
-Отже ,скільки є слів у сучасній українській мові ?(багато )
- Про що йдеться у підкресленому реченні.?(Що наша мова змінюється,розвивається ,збагачується.)
-Давайте ще раз зачитаємо підкреслене речення.
-Запишіть його у свої  зошити .Посередині напишіть Вправа ,а у наступному рядочку речення.
-Всі записали ?
-А зараз погляньте на малюнок ,що на ньому зображено ?(пісочний годинник)
- А яке слово написане на ньому .?(мова)
-А що таке мова ?За допомогою чого ми розмовляємо ?
- Давайте складемо речення зі словом МОВА.
-Запишіть у своїх зошитах таке речення:
Мова — духовне багатство народу.(зачитую)
-Всі записали ?
-Молодці .Отже, Мова – це не просто спосiб спiлкування, а щось бiльш значуще. Мова – це всi глибиннi пласти духовного життя народу, його iсторична пам’ять, найцiннiше надбання вiкiв, мова – це ще й музика, мелодика, фарби, буття, сучасна, художня, iнтелектуальна i мисленнєва дiяльнiсть народу

4.2.Робота над правилом .
- Діти ,хто зачитає правило .
-Молодець .Отже ,що таке слова або слово.?
- Так ,це ті предмети або ознаки цих предметів ,які людина бачить .
Наприклад :парта ,пенал ,стіл вікно ,дошка- це все є словами .
- Задопомогою слів ми розмовляємо .
4.3 Проведення словникової роботи .
-Діти погляньте на дошку . Чзпурчєеудчзмзчеуєт.
У нас є ряд букв.Нам потрібно закреслити літери Ч,З,Є,У,тоді ми дізнаємось яке слово зашифровано .Хто хоче вийти до дошки і закреслити літери .
-які літери  залишились ,яке ми утворимо слово?
предмет
- Поділіть слово предмет на склади. Назвіть наголошений склад.
пред-мет.
-Скільки складів у слові ?(2)
-Назвіть наголошений склад.?
4.4 Робота над віршем .

- Діти,послухайте вірш.
-Буває,що слово
відоме давно,
а знає не кожен,
що значить воно .
-Який висновок ми можемо скласти про вірш ?
- Так,правильно ще є такі слова ,яких ми не знаємо значення.
-Де ми можемо знайти ці слова ,і їх значення?(у словниках)

4.5.Ознайомлення з тлумачним словником
-Так діти ,якщо ми не знаємо значення слова ми можемо знайти його у тлумачному словникові .
У перекладі з латини слово словник означає «колекція слів». Словники бувають мовні та енциклопедичні.  Також словники бувають :орфографічні ,фонетичні,тлумачні ,словники перекладачі та інші.Відомий французький письменник Франц писав: «Словники — всесвіт в алфавітному порядку. Якщо замислитися, словник — це книга всіх книг, з якої здобувають нові знання».
Словники виникли дуже давно. В Україні словники «незрозумілих слів» з'явилися ще за часів Київської Русі.Отже,значення слів пояснює тлумачний словник.

-  Попрацюємо з тлумачним словником. Подивимося, що означає слово словник.

Будьте уважні, я шукаю слова на букву с, друга буква л, о, в, н...
-СЛОВО- . Мовна одиниця, що являє собою звукове вираження поняття про предмет або явище об'єктивного світу.
- Діти у вас тоже є словник відкрийте його і знайдіть слово( Помилка).
-Хто може зачитати визначення.?
1)Неправильність у підрахунках, написанні слова і т. ін.
2)  Неправильність у вчинках, діях і т. ін.
Діти ,а чим відрізняється це слово від інших(Що у ньому може бути наголошений як 1 так і 2 склад .)
-Молодці.
-Діти ,подивіться на сторінці 61 у рамочці є слова і їх значення .Хто може зачитати ?
Зверніть увагу: перше слово має одне значення, а друге — два значення. Отже, у нашій мові є слова, що мають одне або кілька значень.
Фізкультхвилинка
-Дітки ви напевне стомились ,давайте трішки розімнемось .

- Встаньте всі із за парт і починаємо .

Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
-Молодці ,сідаємо за парти і продовжуємо урок.

5.Узагальнення і систематизація знань,умінь і навичок
5.1.Дидактична вправа «Склади слово»
-Діти ,давайти з вами виконаємо вправу склади слово.Нам потрібно із одного слова скласти кілька.
-Подивіться на дошку ,наприклад:
Із слова «сторінка» можна скласти багато слів .
(Сторінка,рік,ранок,стінка,сто,ніс,рак та  інші )
-Давайте з вами складемо слова зі слів:жайворонок і журналістика.
-Діти ,а ви знаєте хто такий жайворонок?(пташка)
-Так  це співоча пташка ,подивіться як виглядає він .

-А що таке журналістика?
Так ,це коли ми беремо у когось інтерв’ю ,запитуємо ту інформацію ,яка нас цікавить .
-Діти хто хоче підійти до дошки і написати слова ,які  ми можемо скласти ?
-Жайворонок- ворона ,рак,нора..
Журналістика–журнал,ліс,рис,сир,кит,журі,ніс,рак,…
-Молодці.
-Отже ,діти в українські мові є такі слова з яких ми можемо скласти інші слова .З одного слова можемо утворити багато слів .Наша мова дуже багата і різноманітна . Вона налічує кількасот тисяч слів .
5.2 Робота над малюнком .
-Діти ,погляньте на малюнки на дошці .
Вам потрібно поміркувати і скласти речення за малюнком .
1 ряд складає речення за 1 малюнком ,2-за 2,і 3 –за 3.Хто склав речення піднімає руку .
1352625238.png   v_rsh_-pro-shkolu-03.jpg  program.png

-Діти ,що зображено на 1 малюнку ?(хлопчик який малює)
-А на 2 ?(діти які йдуть до школи )
- І на 3?(діти читають книги)
-Молодці .А  тепер попробуйте скласти речення . 1 ряд складає речення за 1 малюнком ,2-за 2,і 3 –за 3.Хто склав речення піднімає руку .

-1 .Сергійко малює картину з квіти .
-2.Оленка і Іванко прийшли до школи .
-3. Катруся,Марійка і Миколка читають книги.
-Діти ,давайте запишемо одне речення у зошит ,яке вам най більше сподобалось .
- Що ми можемо сказати про це речення ,які є орфограми ?(Іменна ми пишемо з великої літери )
- Записуємо речення .Всі записали ?
-Молодці .
6.Підсумок уроку

   6.1.Бесіда узагальнююча

- Вже добігає до  завершення наш урок. Давайте пригадаємо про що ми сьогодні говорили на уроці, про що дізналися.

- Який розділ ми почали вивчати?(слово)
-Що таке слово ?

- Що таке лексикологія?( Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією.)
-Що таке мова?
-Які ви знаєте словники ?

- Скільки значень може мати слово?(два,три і більше)

-Молодці.
  6.2.Коментар домашнього завдання

- Зараз відкриваємо свої  щоденники і записуємо на домашнє завдання вправу   на сторінці 61.
-Діти ,слухайте уважно вам потрібно прочитати і списати текст у зошит і замість крапочок написати пропущені букви .Розглянути малюнок і записати ,що лежить на скатертині одним словом .
6.3.Оцінювання учнів

- Мені дуже сподобалося, як ви працювали на уроці. Найактивнішими були такі учні: (назвати). Хто був менш активний,старайтеся більше.

  6.4.Прощання з класом

- Всім дякую за увагу, урок завершено.  Бажаю ніколи не забували рідне слово, рідну мову, де б ви не були. Бажаю рости вам здоровими і щасливими в ріднім краї, з рідним словом.

- До побачення.


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коткова Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 січня 2019
Переглядів
14486
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку