План-конспект уроку
Тема: Слово. Лексичне значення слова.
Мета: розширити уявлення учнів про те, що слово служить для називання предмета, якості, дії; вчити користуватися тлумачним словником, складати і записувати речення; розвивати зв'язне мовлення учнів; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова,багатства української мови.
Обладнання: демонстраційний матеріал, малюнки .
Тип уроку: комбінований.
Клас: 2
Хід уроку
1.Організація класу до уроку
1.1.Привітання з учнями
- Доброго дня, учні! Щоб наша праця пройшла плідно, мені потрібна ваша увага, активність та кмітливість.
1.2.Створення сприятливого психологічного комфорту
- Головною умовою на сьогоднішньому уроці є гарний настрій! Тому посміхніться своєму товаришу по парті і посміхніться мені! Дякую!
Її люблю, не забуваю,
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
Тому кожна людина повинна знати свою мову, любити її, цінувати, збагачувати, берегти.
1.3.Перевірка готовності учнів до уроку
- З зайвими речами ми успіху не досягнемо, тому приберіть все зайве в свої
портфелі, залишивши на партах підручник , зошит, пенал та щоденник!
2.Актуалізація опорних знань учнів
2.1.Усне фронтальне опитування.
-Діти ,давайте пригадаємо ,що ви вивчали на попередніх уроках ,яку тему?(апостроф)
-Що таке апостроф?
(Це знак ,який уживається,на письмі для позначення ,роздільної вимови ,
приголосного твердого звука перед м’яким звуком .)
-Коли ми ставим апостроф?
(Апостроф ставиться після букв б,п,в,м,ф,р перед я,ю,є,ї які позначають два звуки .[йа][йу][йе][йі].)
-Які два звуки позначають букви я,ю,є,ї.( .[йа][йу][йе][йі].)
-Діти ,хто може назвати наприклад слова у яких є апостроф?
(пір’я ,подвір’я,кам’яний,солов’ї ,п’ять …)
2.2.Каліграфічна хвилинка
Ми маємо гарно писати
Треба про каліграфію не забувати
Все-все повторити
І нові знання відкрити.
- Тож відкрийте свої робочі зошити відступіть одну лінійку робочого зошита та запишемо по середині рядка сьогоднішнє число – 27 жовтня. Нижче Класна робота.
- Подивіться у нас на дошці каліграфічно написані буквосполучення (ле ви йм пі) .
- Діти ,які ви знаєте з’єднання букв?(верхнє,нижнє,середнє.)
-А які ви помітили з’єднання ,у цих буквосполученнях ? ле-середнє,ви-верхнє,йм.-нижнє,пі-верхнє. Пропишіть каліграфічно ці з’єднання,бо вони зустрінуться у прислів’ї .
-Зараз зачитаємо прислів’я : Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.
(написати на дошці!)
-Як ви розумієте це прислів’я ?
-Так,сенс цього прислів’я полягає в тому, що слова, які ми говоримо, мають велике значення. Сказане відразу сприймається і аналізується. Буває, людина щось скаже невлад, радий би повернути свої слова назад, та зробити це вже неможливо. Тому дуже важливо добре подумати, перш, ніж сказати. А іноді краще і промовчати.
- Запишіть каліграфічно це прислів’я. Не забувайте з’єднувати правильно.
-Давайте, зробимо звукову модель слова «слово».(друк)!
Один учень виходить до дошки,а всі решта роблять у своїх зошитах.
-Відкриваємо квадратні дужки ,записуємоз маленької букви ,закриваємо дужку ставимо наголос на О. ;ставим риску і пишемо :5 букв ,5 звуків,2 склади .
[слово]-5 б.,5 зв.,2 ск.
-Який склад наголошений ?( 1).
-У всіх так вийшло?.
-Молодці.
3.Вивчення нового матеріалу
3.1.Створення проблемної ситуації.
Дзвенить струмочком рідна мова. Тут треба так багато знати.
Усі слова знайомі в ній. З дитинства правила учить.
Але писати кожне слово На все життя запам'ятати
У мові правильно зумій. І мову понад усе любить.
— Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови.
Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу. А для того ,щоб дізнатись ,як він називається нам потрібно розгадати кросворд ,я буду задавати вам загадки ,а ви слухайте будь ласка мене уважно ,хто знає відповідь піднімайте руку .
1. Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(лисиця)
2. Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька.
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки ...
Хто ж це буде, діти?(білка)
3. Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк)
4. Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни.(ведмідь).
5. Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.(бджола)
л |
и |
с |
и |
ц |
я |
|||||||||
б |
і |
л |
к |
а |
||||||||||
в |
о |
в |
к |
|||||||||||
в |
е |
д |
м |
і |
д |
ь |
||||||||
б |
д |
ж |
о |
л |
а |
|||||||||
-Молодці ,діти ви відгадали всі загадки .Отже ,яке слово у нас утворилося .(Слово)
- Так,правильно .
-Ми починаємо вивчати новий розділ «Слово» і тема сьогоднішнього уроку (Лексичне значення слова).
-Отже ,діти на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про слово і його значення.
3.2 Пояснення нового матеріалу .
-Діти ,послухайте мене будь ласка.
Мова складається зі слів .Без слів немає мови .Слова –це назви предметів.Отже,
слово – це найменша та основна одиниця мови .
- Ми знаємо, що текст будується із речень, а речення, в свою чергу, складаються зі слів. У нашій українській мові налічується кількасот тисяч слів. Усі слова, які вживаються в мові, становлять її словниковий склад, або лексику.
-Сьогодні ми поповнимо свій словниковий запас ще одним словом (Лексикологія )
- А ви знаєте що таке лексикологія?
- Погляньте на дошку і давайте всі разом зачитаємо це слово.(Лексикологія)
- Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією. Кожне слово в мові щось означає. Коли ми кажемо слово зелень, то нам відразу уявляються зелені дерева, кущі, трави,а якщо ми скажемо синій ,то які слова ми можемо підібрати (небо ,море ,машина ,…)
- Лексичне значення слова – це тобто те, що означає слово.
-Діти а зараз послухайте цікавинку про інші мови .
-Англійська мова має найширший словниковий запас близько 250 000 слів,також є ще Оксфорський словник Англійської мови він нараховує близько 600 000 слів .
-Але і є у світі мови ,які мають малий словниковий запас :ТакіТакі (Креольська мова ,яку використовують у Суринамі ,має близько 340 слів )
-Отже ,діти як ви уже почули є різні мови ,які мають різну кількість слів .
4.Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
4.1.Робота з підручником (с. 60-61)
4.1.1 Робота з вправою ст. 60 впр. 1(усно)
-Діти ,відкрийте свої підручники на сторінці 60 .
-Давайте прочитаємо вправу 1.
-Хто хоче зачитати гарно і виразно ?
-Молодець.
-Про що розповідається в тесті ?(про слово)
-Що робить слово? Вітає,зустрічає,наставляє,допомагає,
-Яке воно?радісне,захоплююче ,мудре ,горде,прекрасне,значуще .
-Діти,хто може вимовити звуки у виділеному слові(Слово).с,л,о,в,о
-Молодці.
4.1.2 Робота з вправою 2.ст 60.
- Діти ,хто може прочитати 2 вправу ,а всі уважно слухайте .
-Отже ,скільки є слів у сучасній українській мові ?(багато )
- Про що йдеться у підкресленому реченні.?(Що наша мова змінюється,розвивається ,збагачується.)
-Давайте ще раз зачитаємо підкреслене речення.
-Запишіть його у свої зошити .Посередині напишіть Вправа ,а у наступному рядочку речення.
-Всі записали ?
-А зараз погляньте на малюнок ,що на ньому зображено ?(пісочний годинник)
- А яке слово написане на ньому .?(мова)
-А що таке мова ?За допомогою чого ми розмовляємо ?
- Давайте складемо речення зі словом МОВА.
-Запишіть у своїх зошитах таке речення:
Мова — духовне багатство народу.(зачитую)
-Всі записали ?
-Молодці .Отже, Мова – це не просто спосiб спiлкування, а щось бiльш значуще. Мова – це всi глибиннi пласти духовного життя народу, його iсторична пам’ять, найцiннiше надбання вiкiв, мова – це ще й музика, мелодика, фарби, буття, сучасна, художня, iнтелектуальна i мисленнєва дiяльнiсть народу
4.2.Робота над правилом .
- Діти ,хто зачитає правило .
-Молодець .Отже ,що таке слова або слово.?
- Так ,це ті предмети або ознаки цих предметів ,які людина бачить .
Наприклад :парта ,пенал ,стіл вікно ,дошка- це все є словами .
- Задопомогою слів ми розмовляємо .
4.3 Проведення словникової роботи .
-Діти погляньте на дошку . Чзпурчєеудчзмзчеуєт.
У нас є ряд букв.Нам потрібно закреслити літери Ч,З,Є,У,тоді ми дізнаємось яке слово зашифровано .Хто хоче вийти до дошки і закреслити літери .
-які літери залишились ,яке ми утворимо слово?
предмет
- Поділіть слово предмет на склади. Назвіть наголошений склад.
пред-мет.
-Скільки складів у слові ?(2)
-Назвіть наголошений склад.?
4.4 Робота над віршем .
- Діти,послухайте вірш.
-Буває,що слово
відоме давно,
а знає не кожен,
що значить воно .
-Який висновок ми можемо скласти про вірш ?
- Так,правильно ще є такі слова ,яких ми не знаємо значення.
-Де ми можемо знайти ці слова ,і їх значення?(у словниках)
4.5.Ознайомлення з тлумачним словником
-Так діти ,якщо ми не знаємо значення слова ми можемо знайти його у тлумачному словникові .
У перекладі з латини слово словник означає «колекція слів». Словники бувають мовні та енциклопедичні. Також словники бувають :орфографічні ,фонетичні,тлумачні ,словники перекладачі та інші.Відомий французький письменник Франц писав: «Словники — всесвіт в алфавітному порядку. Якщо замислитися, словник — це книга всіх книг, з якої здобувають нові знання».
Словники виникли дуже давно. В Україні словники «незрозумілих слів» з'явилися ще за часів Київської Русі.Отже,значення слів пояснює тлумачний словник.
- Попрацюємо з тлумачним словником. Подивимося, що означає слово словник.
Будьте уважні, я шукаю слова на букву с, друга буква л, о, в, н...
-СЛОВО- . Мовна одиниця, що являє собою звукове вираження поняття про предмет або явище об'єктивного світу.
- Діти у вас тоже є словник відкрийте його і знайдіть слово( Помилка).
-Хто може зачитати визначення.?
1)Неправильність у підрахунках, написанні слова і т. ін.
2) Неправильність у вчинках, діях і т. ін.
Діти ,а чим відрізняється це слово від інших(Що у ньому може бути наголошений як 1 так і 2 склад .)
-Молодці.
-Діти ,подивіться на сторінці 61 у рамочці є слова і їх значення .Хто може зачитати ?
Зверніть увагу: перше слово має одне значення, а друге — два значення. Отже, у нашій мові є слова, що мають одне або кілька значень.
Фізкультхвилинка
-Дітки ви напевне стомились ,давайте трішки розімнемось .
- Встаньте всі із за парт і починаємо .
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
-Молодці ,сідаємо за парти і продовжуємо урок.
5.Узагальнення і систематизація знань,умінь і навичок
5.1.Дидактична вправа «Склади слово»
-Діти ,давайти з вами виконаємо вправу склади слово.Нам потрібно із одного слова скласти кілька.
-Подивіться на дошку ,наприклад:
Із слова «сторінка» можна скласти багато слів .
(Сторінка,рік,ранок,стінка,сто,ніс,рак та інші )
-Давайте з вами складемо слова зі слів:жайворонок і журналістика.
-Діти ,а ви знаєте хто такий жайворонок?(пташка)
-Так це співоча пташка ,подивіться як виглядає він .
-А що таке журналістика?
Так ,це коли ми беремо у когось інтерв’ю ,запитуємо ту інформацію ,яка нас цікавить .
-Діти хто хоче підійти до дошки і написати слова ,які ми можемо скласти ?
-Жайворонок- ворона ,рак,нора..
Журналістика–журнал,ліс,рис,сир,кит,журі,ніс,рак,…
-Молодці.
-Отже ,діти в українські мові є такі слова з яких ми можемо скласти інші слова .З одного слова можемо утворити багато слів .Наша мова дуже багата і різноманітна . Вона налічує кількасот тисяч слів .
5.2 Робота над малюнком .
-Діти ,погляньте на малюнки на дошці .
Вам потрібно поміркувати і скласти речення за малюнком .
1 ряд складає речення за 1 малюнком ,2-за 2,і 3 –за 3.Хто склав речення піднімає руку .
-Діти ,що зображено на 1 малюнку ?(хлопчик який малює)
-А на 2 ?(діти які йдуть до школи )
- І на 3?(діти читають книги)
-Молодці .А тепер попробуйте скласти речення . 1 ряд складає речення за 1 малюнком ,2-за 2,і 3 –за 3.Хто склав речення піднімає руку .
-1 .Сергійко малює картину з квіти .
-2.Оленка і Іванко прийшли до школи .
-3. Катруся,Марійка і Миколка читають книги.
-Діти ,давайте запишемо одне речення у зошит ,яке вам най більше сподобалось .
- Що ми можемо сказати про це речення ,які є орфограми ?(Іменна ми пишемо з великої літери )
- Записуємо речення .Всі записали ?
-Молодці .
6.Підсумок уроку
6.1.Бесіда узагальнююча
- Вже добігає до завершення наш урок. Давайте пригадаємо про що ми сьогодні говорили на уроці, про що дізналися.
- Який розділ ми почали вивчати?(слово)
-Що таке слово ?
- Що таке лексикологія?( Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією.)
-Що таке мова?
-Які ви знаєте словники ?
- Скільки значень може мати слово?(два,три і більше)
-Молодці.
6.2.Коментар домашнього завдання
- Зараз відкриваємо свої щоденники і записуємо на домашнє завдання вправу на сторінці 61.
-Діти ,слухайте уважно вам потрібно прочитати і списати текст у зошит і замість крапочок написати пропущені букви .Розглянути малюнок і записати ,що лежить на скатертині одним словом .
6.3.Оцінювання учнів
- Мені дуже сподобалося, як ви працювали на уроці. Найактивнішими були такі учні: (назвати). Хто був менш активний,старайтеся більше.
6.4.Прощання з класом
- Всім дякую за увагу, урок завершено. Бажаю ніколи не забували рідне слово, рідну мову, де б ви не були. Бажаю рости вам здоровими і щасливими в ріднім краї, з рідним словом.
- До побачення.