Мета: розширювати уявлення дітей про частини мови, познайомити із займенником, з його особливостями, вчити розпізнавати особові займенники, познайомити з граматичною категорією особи; розвивати аналітичні вміння, вміння спостерігати й робити висновки зі спостережень; виховувати інтерес до усної народної творчості, вивчення мови.
Обладнання: таблиця «Особи займенників, картки, маркери , стікери
Урок 71 Українська мова
Тема. Поняття про займенник як частину мови. Спостереження за роллю різних займенників у тексті.
Мета: розширювати уявлення дітей про частини мови, познайомити із займенником, з його особливостями, вчити розпізнавати особові займенники, познайомити з граматичною категорією особи; розвивати аналітичні вміння, вміння спостерігати й робити висновки зі спостережень; виховувати інтерес до усної народної творчості, вивчення мови.
Обладнання: таблиця «Особи займенників, картки, маркери , стікери
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
- Побажання по колу «Ввічливий клубок»
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
2. Мотиваційна вправа
— Прочитайте вірш з дошки.
Ми посіяли горох
Із матусенькою вдвох.
А минуло кілька днів —
Він зійшов, зазеленів.
Буду їсти залюбки
Я з горохом пиріжки.
— Скільки речень у вірші?
— Знайдіть граматичну основу кожного речення ( маркером на таблиці)
— Що помітили цікавого? (Підмети — слова ми, він, я.)
— До якої частини мови можна віднести ці слова?
— Чи всі думають, що це — іменники?
— А в кого інша думка?
III. Оголошення теми і мети уроку
— Спрогнозуйте тему нашого уроку. Що ви очікуєте? «Пісочний годинник»
— Ми познайомимось із новою частиною мови — займенником.
— Хто може пояснити, як утворилося слово займенник?
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Самостійна робота із правилом у підручнику
— Прочитайте правило.
— Що ви дізналися про займенник?
2. Дослідження
— Кожна група проведе дослідницьку роботу із займенниками і дасть відповідь на поставлене питання. (Вчитель видає групам завдання на картках.)
1 група. Кого в діалозі можуть позначати займенники? ( на картці)
Я —
Ти —
Він, вона, воно —
2 група. Чи мають займенники число : однину і множину? ( на дошці магнітами)
Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно.
Однина Множина
3 група. Чи змінюються займенники за відмінками? ( на маркерній дошці)
Провідміняйте займенники.
Н. в. Я Вони
Р. в.
Д. в.
З. в.
О. в.
М. в.
4 група. Яка роль займенників у реченні? (на картці)
Знайдіть займенники, визначте яким членом речення вони є.
У нього були великі сині очі.
Я попросив товариша принести мою книгу.
3. Обговорення результатів досліджень. Результати оформити у вигляді опорної таблиці-пам’ятки (Діти заповнюють таблицю за допомогою карток, чорне –записано на дошці, синє – прикріплюють учні)
Займенник частина мови Відповідає на питання хто? який? скільки? Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає. Має особи: 1 особа — я, ми; 2 особа— ти, ви; 3 особа —він, вона, воно, вони. Змінюється за числами і відмінками. Має рід (в однині 3-ї особи): він — чоловічий рід; вона — жіночий рід; воно — середній рід. В реченні підмет або другорядний член |
- Прочитайте , що нам відомо про займенник
Фізкультхвилинка
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота з підручником ( письмово в зошитах)
3. Розвиток зв’язного мовлення.
— Виберіть і прочитайте тільки ті речення, в яких виправлені недоліки. Поясніть.
Запишіть .
VI. Підсумок уроку
1. Гра «Рюкзак»
— Запишіть, з чим сьогодні познайомились, що навчились робити? Які знання візьмете з собою ( прочитайте і покладіть в рюкзак)
2. Коментарі щодо виконання домашнього завдання
VII. Домашнє завдання
Ми посіяли горох
Із матусенькою вдвох.
А минуло кілька днів —
Він зійшов, зазеленів.
Буду їсти залюбки
Я з горохом пиріжки.
1 група.
Кого в діалозі можуть позначати займенники?
Я —
Ти —
Він, вона, воно —
2 група.
Чи мають займенники число : однину і множину?
Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно.
Однина Множина
3 група.
Чи змінюються займенники за відмінками?
Провідміняйте займенники.
Н. в. Я Вони
Р. в.
Д. в.
З. в.
О. в.
М. в.
4 група.
Яка роль займенників у реченні?
Знайдіть займенники, визначте яким членом речення вони є.
У нього були великі сині очі.
Я попросив товариша принести мою книгу.
Я ми
ти ви
він вона
вони воно
Однина
Множина
частина мови
хто? який?
скільки?
1 особа
я, ми
2 особа
ти, ви
3 особа
він, вона,
воно, вони
числами і відмінками
він(чоловічий рід)
вона(жіночий рід)
воно(середній рід)
підмет або другорядний член