Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Буква Її, позначення нею звукосполучення [йі]. Бесіда про Київ – столицю України“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Буква Її, позначення нею звукосполучення [йі]. Бесіда про Київ – столицю України“. Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою Ї, ї та її звуковим значенням; формувати навички швидкого читання; продовжити роботу над звуко-буквеним аналізом слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання віршованих текстів. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Буква Її, позначення нею звукосполучення [йі]. Бесіда про Київ – столицю України

Мета: ознайомити учнів з буквою Ї, ї та її звуковим значенням; формувати навички швидкого читання; продовжити роботу над звуко-буквеним аналізом слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання віршованих текстів, пам'ять, увагу; виховувати любов та бережливе ставлення до рідного краю.

Обладнання: предметні малюнки, таблиця з друкованими великою і малою буквою Її, схеми для читання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Часу гаяти не варто —

Руки покладем на парти.

Маємо — бо час настав —

Повернутися до справ.

Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених звуків і букв

— Назвіть букви, надруковані на дошці.

А Я Е И І О У

— Що в них є спільного? (Позначають голосні звуки.)

— Чим від усіх надрукованих літер відрізняється буква Я? (На початку складу вона позначає сполучення приголосного м’якого звука [й’] з голосним звуком [а].)

2. Мовна розминка

Учитель вивішує на дошку малюнок до скоромовки, учні згадують її і повторюють.

Вибіг Гришка на доріжку,

На доріжці сидить кішка.

Взяв з доріжки Гришка кішку,

Хай спіймає кішка мишку.

3. Бесіда

— Які слова зі звуком [ж] ви зустрічали в цій скоромовці? (Доріжка)

— Які слова зі звуком [ш] ви зустрічали в цій скоромовці? (Гришка, кішка, мишка)

— Який звук [ж]? (Приголосний дзвінкий)

— Який звук [ш]? (Приголосний глухий)

4. Звуковий аналіз слова

— Послухайте вірш. До чого закликають його слова?

Пам’ятай, не забувай

Батьківську стежину,

Прикрашай, шануй свій край,

Дім свій — Батьківщину.

— Зробіть звуковий аналіз слова край. Який звук чується в кінці слова?

— Позначте звуки відповідними буквами.

     к  р  а  й

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми вирушаємо в уявну подорож рідним краєм. Нам потрібно буде виконувати різноманітні завдання: звуковий аналіз слів, читання складів, слів, речень і тексту, відгадування загадок, запам’ятовування вірша. А от якою країною ми будемо подорожувати, куди ми приїдемо в кінці уроку, дізнаємося пізніше.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Відгадування загадки

— Розгляньте карту. Що за країна знаходиться на ній? (Україна) Сьогодні ми будемо подорожувати нашою рідною Україною. А поїдемо у одне з найдревніших міст, столицю нашої країни — Київ. Яким транспортом ми будемо добиратися, ви дізнаєтеся, відгадавши загадку.

Він по рейках вдалеч мчить,

Ще й фурчить, шипить, сичить. (Поїзд)

Зробіть звуковий аналіз слова поїзд.

Один учень біля дошки, а всі інші діти фішками на партах викладають звукову схему слова. Тепер підпишемо звуки буквами.

   п  о       ї    з   д

— Назвіть другий склад слова. Із яких двох звуків він починається? ([йі])

2. Ознайомлення з буквою Ї, ї

Вимовте звукосполучення [йі], протягуючи кожний звук.

— Пригадайте і назвіть подібні сполучення м’якого приголосного [й] з іншими голосними звуками. Які з них ми вже навчилися позначати буквами? ([йо] — буквами ЙО; [йа] — буквою Я.)

— Звукосполучення [йі] позначається однією буквою Ї.

Порівняйте велику і малу букви Її, на які букви вона схожа?

Прослухайте казочку Олексія Катрича про букву Ї.

Серед вірних і надійних друзів в Азбуці був звук [і]. Він був такий тендітний і тоненький, що легко протиснувся вперед і став поруч з [й].

Ми з тобою теж можемо подарувати свою букву Азбуці. Там, де ми звучатимемо разом, на папері встане буква ї. Я дарую їй свою поставу, ти їй очі подаруй свої.

І всі побачили, як замість двох звуків, що були поруч, стала струнка і вродлива красуня з кругленькими, проникливими очима-крапочками. Усі захоплено дивилися на неї, а вона скромно сказала:

— Дякую своїм творцям — звукам [й] та [і]. Я завжди позначатиму їх там, де вони звучатимуть разом.

З того часу чимало води утекло, а буква ї чесно виконує свою обіцянку — завжди позначає на письмі два звуки: [й] та [і].

— Які ж два звуки об’єдналися, щоб утворити букву ї? ([й] та [і])

— Так які два звуки завжди позначає ця буква? ([й] та [і])

3. Звуковий аналіз слів їжак, Україна

  

4. Читання складів із буквою Ї

— Поїзд вирушає далі. Щоб прочитати букву ї, треба вимовити злиття звуків [й] та [і]. Прочитайте склади, надруковані на вагонах. Зверніть увагу, що буква ї завжди стоїть першою у складі.

5. Читання слів з буквою ї

Час вже і слова з буквою ї почитати.

ви

по

за їзд

при

пере

х

м

ї  жак

зда

сти

6. Розповідь учителя про Київ

Учитель вивішує фотокартки із зображенням краєвидів міста.

— І ось нарешті ми дісталися такого чудового міста, як Київ. Хто бував у Києві? Що цікавого ви там бачили? (Учні діляться своїми враженнями.)

Київ — це одне з старовинних міст України, столиця нашої держави. За легендою, Київ заснували три брати: Кий, Щек, Хорив і їх сестра Либідь. У цьому місті знаходяться такі пам’ятки архітектури, як Києво-Печерська лавра, замок князя Володимира, Софіївський собор.

Але перед тим як вирушити на екскурсію містом, послухаємо, звідки пішла назва нашої столиці.

Жили на горі три брати: старшого звали Кий, середнього — Щек, а молодшого — Хорив. Була в них сестра Либідь. Кий жив на горі, де сьогодні узвіз Боричів, Щек жив на горі, що називається Щековицею, а Хорив — на третій горі — Хоривиці. Побудували брати місто. І назвали його Київ — на честь старшого брата.

Київ стоїть на березі великої ріки Дніпро. Правий берег — високий, крутий, з невеличкими горами. У центрі міста протікає річка Либідь, яка названа на честь сестри. (Перегляд фільму Екскурсія Києвом)

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!

Час прийшов нам спочивать.

Тож піднімем руки вгору,

Ніби глянемо на зорі.

А тепер всі руки в боки,

Як зайчата — скоки-скоки!

Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!

Час за парти нам усім!

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Бесіда про сучасний Київ

— Але і в сучасні часи Київ — дуже красиве, зелене місто з архітектурними та історичними пам’ятками.

— А тепер зможемо ще й переглянути ці краєвиди.

2. Перегляд відеофільму «Сучасний Київ»

— Вам сподобалась екскурсія столицею?

— Як називають людей, які проживають у Києві? (Кияни)

3. Робота за Букварем (с. 110)

1) Розглядування букви у Букварі

2) Читання слів у стовпчиках

Україна

українка

україночка

українська

по-українському

Київ

киянин

киянка

кияночка

Недарма ми прочитали ці слова. Що цікавого у них? (Є спільна частина.)

— Від якого слова утворилися всі слова першого стовпчика? (Україна)

— Від якого слова утворилися всі слова другого стовпчика? (Київ)

3) Опрацювання вірша «Україна — край наш славний…»

— Послухайте вірш і знайдіть відповідь на запитання. Як називається наш рідний край?

а) Читання вірша вчителем.

б) Словникова робота.

— Які слова вам незрозумілі?

Славний — широко відомий.

Лан — безліса рівнина, велика ділянка землі, що використовується під посіви; поле, нива.

Пишний — розкішний, багатий, чудовий.

Степ — великий рівний, безлісий простір у зоні сухого клімату, покритий трав’янистою рослинністю.

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

в) Читання учнями «ланцюжком».

— Яка назва моря зустрічається в цьому вірші?

— Чим славиться наш рідний край?

г) Читання окремими учнями.

д) Розказування вірша напам’ять.

4. Бесіда про Україну

— Що таке Україна? (Незалежна європейська держава, у якій ми живемо.)

— Яку назву має столиця, головне місто держави, де працює уряд України?

— У якому місті ми живемо? Які ще міста і села України ви знаєте? Де ви бували, відпочивали?

VІ. Підведення підсумків уроку

— З якою буквою ви сьогодні ознайомились?

— Які звуки вона позначає на письмі?

Що нового ви дізналися про Україну протягом нашої подорожі? Що вас здивувало, зацікавило?

— Які ви молодці! Працювали дуже добре, і за це я приготувала для вас кросворд.

1. Столиця нашої країни. (Київ)

2. Час, коли діти навчаються. (Урок)

3. Слово, що означає широко відомий. (Славний)

4. Тваринка з голочками. (Їжак)

5. Безліса рівнина, велика ділянка землі, що використовується під посіви; поле, нива. (Лан)

6. Як по-іншому можна назвати країну? (Край)

— Яке слово вийшло по вертикалі? (Країна) Додайте одну букву, щоб вийшла назва нашої країни. (Україна)

— Змініть слова, які я буду називати, таким чином, щоб у кінці вимовлялося звукосполучення [йі].

край (краї)  гай  коровай  рій

 

doc
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку