Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Буква Щщ, позначення нею звукосполучення [шч]. Бесіда на тему «Наша Батьківщина»“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Буква Щщ, позначення нею звукосполучення [шч]. Бесіда на тему «Наша Батьківщина»“. Метою уроку є: вчити правильно, злито вимовляти два звуки [шч] і позначати їх однією буквою Щ, щ; читати слова та речення з цією літерою; удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; формувати вміння слухати і виразно читати вірші; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух, мовлення дітей. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Буква Щщ, позначення нею звукосполучення [шч]. Бесіда на тему «Наша Батьківщина»

Мета: вчити правильно, злито вимовляти два звуки [шч] і позначати їх однією буквою Щ, щ; читати слова та речення з цією літерою; удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; формувати вміння слухати і виразно читати вірші; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух, мовлення дітей; розширювати словниковий запас; виховувати любов до рідного краю, своєї Батьківщини.

Обладнання: зображення літери Щ, щ («ща»); предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених звуків і букв

Роздивіться букви.

 а е о у и і я ю є ї

— Знайдіть усі букви на позначення голосних звуків. Скільки їх? (10)

— Назвіть букви, що позначають голосний звук [а], [е], [і], [у]. Чому таких літер по дві?

— Скільки букв позначають голосні звуки [и], [о]? Які саме?

— Назвіть букви, що на початку складу позначають сполучення приголосного м’якого звука [й’] з голосним.

Назвіть букви на позначення приголосних звуків. Нам залишилося вивчити ще дві літери, і ви будете знати всі букви української абетки.

2. Закріплення артикуляції звуків [ш], [ш’]

— Послухайте скоромовку. Який приголосний звук зустрічається в ній на початку слів найчастіше?

Мама шубку Шурі шила,

Шовком, шерстю шви обшила.

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу.

— Послухайте скоромовку ще раз. Якщо почуєте приголосний твердий звук [ш] на початку слова, то плесніть у долоні. (шубку, Шурі, шила, шовком, шерстю, шви, шубка, нашій, Шурі)

— У яких словах звук [ш] чується в середині? (Обшила, вийшла, прехороша, на порошу.) У якому слові звучить м’який приголосний звук [ш’]? (Нашій.)

— Якими буквами позначаються ці приголосні звуки на письмі? (Великою і малою буквами Ш.)

— Потренуйтеся чітко вимовляти звук [ш]. Це нам знадобиться для вивчення нової букви.

Учні вивчають скоромовку зі слів учителя, проговорюють її в повільному темпі, чітко вимовляючи приголосні звуки [ш], [ш’].

3. Звуко-буквений аналіз слова. Закріплення артикуляції звуків [ч], [ч’]

— Подивіться на казкових героїв (Чебурашка і Чіполіно). Чи впізнаєте ви їх? Хто це? Пригадайте, які звуки і букви ми вивчали з цими героями.

— Назвіть перші звуки кожного імені. Якою буквою позначаються приголосні твердий [ч] і м’який [ч’]?

— Послухайте скоромовку про цих казкових героїв. У яких словах чуються звуки [ч], [ч’]?

Чепурненький Чебурашка Чіполіно чеше чуб.

— Потренуйтеся чітко вимовляти звуки [ч], [ч’]. Це нам також знадобиться для вивчення нової букви.

Учні проговорюють скоромовку в повільному темпі, чітко вимовляючи приголосні звуки [ч], [ч’].

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ми вивчатимемо ще одну літеру нашої азбуки. У чому її особливість, ви з’ясуєте протягом уроку, навчитеся вимовляти і читати слова та речення з цією літерою.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення звуків [ш], [ч] та [шч] зі скоромовок

На шафі — шапка, у шафі — шуба.

На печі смачні та гарячі пшеничні калачі.

У лузі журавлик щипав собі щавлик.

Купіть йому горщик — він зварить вам борщик.

— Чуємо і вимовляємо твердий звук [ш] у словах шафа, шапка, шуба; твердий звук [ч] у словах смачні, пшеничні та тверді звуки [шч] у словах щипав, щавлик, горщик, борщик.

2. Звуко-буквений аналіз слів

— Зробіть звуковий аналіз слова дощ.

— Якими буквами ви позначите два перші звуки? (Буквами д, о.)

— Назвіть два звуки, що залишилися не позначеними буквами.

Учні хором вимовляють звуки [ш], [ч]. Учитель повідомляє, що два сусідні звуки [шч] позначаються однією буквою щ.

   д о    щ

— А ви любите, коли йдуть дощі? Які дощі — літні чи осінні — вам більше до вподоби?

— Зробіть звуко-буквений аналіз слова дощі.

   д о    щ    і

Учитель звертає увагу дітей, що в такому випадку буква щ позначає твердий звук [ш] і м’який звук [ч’]. Не можна обидва звуки вимовляти м’яко.

3. Вимовляння слів із сусідніми звуками [шч], [шч’]

— Вимовте слова парами.

Дощ — дощі, борщ — борщі, хрущ — хрущі, кущ — кущі, лящ — лящі.

— Повторіть повільно слова скоромовки. Правильно вимовляйте звуки [шч].

Щедрий дощик площу полоще.

4. Гра «Злови звуки»

Правила гри: I ряд плескає в долоні, якщо звуки [шч] вимовляємо на початку слова; II ряд — в середині; III ряд — у кінці слова. Стережіться пасток: слів без заданих звуків!

Слова для гри: дощечка, щавель, мишка, щастя, щелепа, січень, ящірка, щит, лящ, ящик, тихше, борщ, плющ.

5. Ознайомлення учнів з буквою Щ, щ («ща»)

Подивіться на велику і маленьку букву щ. Чим вони подібні? (відрізняються тільки розміром)

— На які букви схожі? (ш, ц)

— На що подібна буква щ? (На щітку, гребінець із трьома зубцями, щуку, яка запливла у водорості тощо.)

6. Вправи з читання

1) Читання таблиці складів з буквою щ («ща»)

ша

шо

ши

ше

шу

ші

ча

чо

чи

че

чу

чі

ща

що

щи

ще

щу

щі

Учні читають склади рядами, стовпчиками, вибірково за вказівкою вчителя.

— Доберіть слова, що починаються на ща, що, щи, ще, щу, щі. (Щастя, щока, щирий, щедрий, щука, щітка.)

2) Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі

3) Читання слів у стовпчиках з опорою на злиття (з дошки, з таблиці)

щоки   вище

щойно  дощ

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем

1) Читання стовпчиків слів за Букварем (с. 122)

2) Заучування фрази: «Буква “ща” на письмі позначає два твердих приголосних звуки: [ш] і [ч]»

3) Ознайомлення з букварним тестом — віршем Василя Симоненка

а) Вступна бесіда за темою тексту з використанням ілюстрації в Букварі

— Погляньте на ілюстрацію. Що ви бачите на передньому плані? На задньому? Що вгорі? Яке прочитане нами слово може бути підписом до малюнка? (Батьківщина)

б) Попередня словникова робота з опорою на життєвий досвід дітей

— Яке значення має слово Батьківщина?

— Чому в Букварі слова батько, батьківський, Батьківщина розміщено поруч?

Отже, від якого слова утворилось слово Батьківщина? (Батьки, тому що це земля, де ти народився, земля батьків, предків.)

Які інші слова ви добирали до слова Батьківщина, коли вивчали букву ї. (Вітчизна, рідний край.)

Таким чином Батьківщина — це країна, а також місцевість, де людина народилася, де живуть її батьки; рідний край; урочисто — вітчизна; ще — місце зародження або виникнення чогось.

Розкажіть про свою маленьку батьківщину (рідне місто, село).

Крім того для всіх людей є ще й велика Батьківщина — країна, де ці люди народилися, де жили їхні предки. Для нас це Україна. Тому ми всі звемося українцями, бо живемо в цій державі. Але в Україні, крім українців, живуть люди інших національностей — росіяни, білоруси, поляки, татари, греки та ін.

в) Підготовка до первинного сприймання тексту

— До кого звертається автор вірша?

г) Читання тексту вчителем

д) Колективне читання вірша вголос

е) Самостійне читання вірша учнями

є) Вибіркове читання за завданням учителя

— Прочитайте рядок зі звертанням. Вимовляйте його лагідно, повчально, урочисто. Зверніть увагу, як виділено слово сину з обох боків комами. Так для тих, хто читає, виділяють звертання, якщо воно стоїть у середині речення.

1-й і 3-й рядок хором читають хлопчики; 2-й і 4-й — дівчатка.

Потім 1-й і 3-й рядок хором читають учні першого варіанта, 2-й і 4-й — другого.

Читання в парах: 1-й і 3-й рядок — перший учень; 2-й і 4-й — другий учень.

Інтонування вірша: 1-й і 2-й рядок — повчально; 3-й і 4-й — урочисто.

Читання вірша окремими учнями (за можливості — напам’ять)

ж) Робота з моделями (схемами) речень за змістом прочитаного. Запис за вчителем схеми речення

Можна, сину, вибрати Батьківщину?

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

2. Продовження роботи за Букварем (с. 122–123)

— Розгляньте нашу буквоніжку. Назвіть літери, що позначають голосні звуки.

Назвіть літери, що позначають дзвінкі приголосні, глухі приголосні, шиплячі, що позначають завжди м’який звук, два звуки: приголосний і голосний; два твердих приголосних звуки.

1) Підготовка до сприймання нового тексту

а) Словникова робота

Шахти — підземні споруди, де добувають вугілля. Багато шахт в Україні на Донбасі.

Дніпро має старовинну назву Славутич. Іноді ці обидві назви вживають разом: Дніпро-Славутич.

б) Первинне ознайомлення з текстом «Наша Батьківщина» (читання вчителем)

Якими словами тексту можна пояснити, що ж таке Батьківщина?

в) Самостійне читання тексту дітьми

г) Вибіркове читання за завданням учителя

— Знайдіть і прочитайте речення про те, як називається наша Батьківщина.

— Прочитайте початок тексту, кінцівку.

— Прочитайте речення про лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади.

— Що здавна звучить у нашому краї? Зачитайте, будь ласка.

— Куди несе свої води Дніпро-Славутич?

д) Робота з прислів’ям (с. 123)

Читання прислів’я окремим учнем.

Читання «дощиком».

Читання за рядками, за варіантами, хлопчиками, дівчатками.

З’ясування значення прислів’я: «як не буває пташки без пісні, так не буває людини без Батьківщини»; «Пташка любить пісню, а людина — рідний край».

VІ. Підведення підсумків уроку

Які букви вивчали на уроці? (букву щ) Які звуки вона позначає?

— Назвіть кілька слів, що починають писатися з букви щ.

— Що нового про рідний край ви дізналися з тексту Букваря «Наша Батьківщина»?

— Дізнайтеся більше про свою малу батьківщину вдома у дорослих.

 

doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
3229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку