Українська мова
Тема: Буква Щщ, позначення нею звукосполучення [шч]. Бесіда на тему «Наша Батьківщина»
Мета: вчити правильно, злито вимовляти два звуки [шч] і позначати їх однією буквою Щ, щ; читати слова та речення з цією літерою; удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; формувати вміння слухати і виразно читати вірші; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух, мовлення дітей; розширювати словниковий запас; виховувати любов до рідного краю, своєї Батьківщини.
Обладнання: зображення літери Щ, щ («ща»); предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повторення вивчених звуків і букв
— Роздивіться букви.
а е о у и і я ю є ї
— Знайдіть усі букви на позначення голосних звуків. Скільки їх? (10)
— Назвіть букви, що позначають голосний звук [а], [е], [і], [у]. Чому таких літер по дві?
— Скільки букв позначають голосні звуки [и], [о]? Які саме?
— Назвіть букви, що на початку складу позначають сполучення приголосного м’якого звука [й’] з голосним.
— Назвіть букви на позначення приголосних звуків. Нам залишилося вивчити ще дві літери, і ви будете знати всі букви української абетки.
2. Закріплення артикуляції звуків [ш], [ш’]
— Послухайте скоромовку. Який приголосний звук зустрічається в ній на початку слів найчастіше?
Мама шубку Шурі шила,
Шовком, шерстю шви обшила.
Вийшла шубка прехороша
Нашій Шурі на порошу.
— Послухайте скоромовку ще раз. Якщо почуєте приголосний твердий звук [ш] на початку слова, то плесніть у долоні. (шубку, Шурі, шила, шовком, шерстю, шви, шубка, нашій, Шурі)
— У яких словах звук [ш] чується в середині? (Обшила, вийшла, прехороша, на порошу.) У якому слові звучить м’який приголосний звук [ш’]? (Нашій.)
— Якими буквами позначаються ці приголосні звуки на письмі? (Великою і малою буквами Ш.)
— Потренуйтеся чітко вимовляти звук [ш]. Це нам знадобиться для вивчення нової букви.
Учні вивчають скоромовку зі слів учителя, проговорюють її в повільному темпі, чітко вимовляючи приголосні звуки [ш], [ш’].
3. Звуко-буквений аналіз слова. Закріплення артикуляції звуків [ч], [ч’]
— Подивіться на казкових героїв (Чебурашка і Чіполіно). Чи впізнаєте ви їх? Хто це? Пригадайте, які звуки і букви ми вивчали з цими героями.
— Назвіть перші звуки кожного імені. Якою буквою позначаються приголосні твердий [ч] і м’який [ч’]?
— Послухайте скоромовку про цих казкових героїв. У яких словах чуються звуки [ч], [ч’]?
Чепурненький Чебурашка Чіполіно чеше чуб.
— Потренуйтеся чітко вимовляти звуки [ч], [ч’]. Це нам також знадобиться для вивчення нової букви.
Учні проговорюють скоромовку в повільному темпі, чітко вимовляючи приголосні звуки [ч], [ч’].
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми вивчатимемо ще одну літеру нашої азбуки. У чому її особливість, ви з’ясуєте протягом уроку, навчитеся вимовляти і читати слова та речення з цією літерою.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Виділення звуків [ш], [ч] та [шч] зі скоромовок
• На шафі — шапка, у шафі — шуба.
• На печі смачні та гарячі пшеничні калачі.
• У лузі журавлик щипав собі щавлик.
Купіть йому горщик — він зварить вам борщик.
— Чуємо і вимовляємо твердий звук [ш] у словах шафа, шапка, шуба; твердий звук [ч] у словах смачні, пшеничні та тверді звуки [шч] у словах щипав, щавлик, горщик, борщик.
2. Звуко-буквений аналіз слів
— Зробіть звуковий аналіз слова дощ.
— Якими буквами ви позначите два перші звуки? (Буквами д, о.)
— Назвіть два звуки, що залишилися не позначеними буквами.
Учні хором вимовляють звуки [ш], [ч]. Учитель повідомляє, що два сусідні звуки [шч] позначаються однією буквою щ.
д о щ
— А ви любите, коли йдуть дощі? Які дощі — літні чи осінні — вам більше до вподоби?
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова дощі.
д о щ і
Учитель звертає увагу дітей, що в такому випадку буква щ позначає твердий звук [ш] і м’який звук [ч’]. Не можна обидва звуки вимовляти м’яко.
3. Вимовляння слів із сусідніми звуками [шч], [шч’]
— Вимовте слова парами.
Дощ — дощі, борщ — борщі, хрущ — хрущі, кущ — кущі, лящ — лящі.
— Повторіть повільно слова скоромовки. Правильно вимовляйте звуки [шч].
Щедрий дощик площу полоще.
4. Гра «Злови звуки»
Правила гри: I ряд плескає в долоні, якщо звуки [шч] вимовляємо на початку слова; II ряд — в середині; III ряд — у кінці слова. Стережіться пасток: слів без заданих звуків!
Слова для гри: дощечка, щавель, мишка, щастя, щелепа, січень, ящірка, щит, лящ, ящик, тихше, борщ, плющ.
5. Ознайомлення учнів з буквою Щ, щ («ща»)
— Подивіться на велику і маленьку букву щ. Чим вони подібні? (відрізняються тільки розміром)
— На які букви схожі? (ш, ц)
— На що подібна буква щ? (На щітку, гребінець із трьома зубцями, щуку, яка запливла у водорості тощо.)
6. Вправи з читання
1) Читання таблиці складів з буквою щ («ща»)
ша |
шо |
ши |
ше |
шу |
ші |
ча |
чо |
чи |
че |
чу |
чі |
ща |
що |
щи |
ще |
щу |
щі |
Учні читають склади рядами, стовпчиками, вибірково за вказівкою вчителя.
— Доберіть слова, що починаються на ща, що, щи, ще, щу, щі. (Щастя, щока, щирий, щедрий, щука, щітка.)
2) Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі
3) Читання слів у стовпчиках з опорою на злиття (з дошки, з таблиці)
щоки вище
щойно дощ
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за Букварем
1) Читання стовпчиків слів за Букварем (с. 122)
2) Заучування фрази: «Буква “ща” на письмі позначає два твердих приголосних звуки: [ш] і [ч]»
3) Ознайомлення з букварним тестом — віршем Василя Симоненка
а) Вступна бесіда за темою тексту з використанням ілюстрації в Букварі
— Погляньте на ілюстрацію. Що ви бачите на передньому плані? На задньому? Що вгорі? Яке прочитане нами слово може бути підписом до малюнка? (Батьківщина)
б) Попередня словникова робота з опорою на життєвий досвід дітей
— Яке значення має слово Батьківщина?
— Чому в Букварі слова батько, батьківський, Батьківщина розміщено поруч?
— Отже, від якого слова утворилось слово Батьківщина? (Батьки, тому що це земля, де ти народився, земля батьків, предків.)
— Які інші слова ви добирали до слова Батьківщина, коли вивчали букву ї. (Вітчизна, рідний край.)
— Таким чином Батьківщина — це країна, а також місцевість, де людина народилася, де живуть її батьки; рідний край; урочисто — вітчизна; ще — місце зародження або виникнення чогось.
— Розкажіть про свою маленьку батьківщину (рідне місто, село).
— Крім того для всіх людей є ще й велика Батьківщина — країна, де ці люди народилися, де жили їхні предки. Для нас це Україна. Тому ми всі звемося українцями, бо живемо в цій державі. Але в Україні, крім українців, живуть люди інших національностей — росіяни, білоруси, поляки, татари, греки та ін.
в) Підготовка до первинного сприймання тексту
— До кого звертається автор вірша?
г) Читання тексту вчителем
д) Колективне читання вірша вголос
е) Самостійне читання вірша учнями
є) Вибіркове читання за завданням учителя
— Прочитайте рядок зі звертанням. Вимовляйте його лагідно, повчально, урочисто. Зверніть увагу, як виділено слово сину з обох боків комами. Так для тих, хто читає, виділяють звертання, якщо воно стоїть у середині речення.
• 1-й і 3-й рядок хором читають хлопчики; 2-й і 4-й — дівчатка.
• Потім 1-й і 3-й рядок хором читають учні першого варіанта, 2-й і 4-й — другого.
• Читання в парах: 1-й і 3-й рядок — перший учень; 2-й і 4-й — другий учень.
• Інтонування вірша: 1-й і 2-й рядок — повчально; 3-й і 4-й — урочисто.
• Читання вірша окремими учнями (за можливості — напам’ять)
ж) Робота з моделями (схемами) речень за змістом прочитаного. Запис за вчителем схеми речення
Можна, сину, вибрати Батьківщину?
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
2. Продовження роботи за Букварем (с. 122–123)
— Розгляньте нашу буквоніжку. Назвіть літери, що позначають голосні звуки.
— Назвіть літери, що позначають дзвінкі приголосні, глухі приголосні, шиплячі, що позначають завжди м’який звук, два звуки: приголосний і голосний; два твердих приголосних звуки.
1) Підготовка до сприймання нового тексту
а) Словникова робота
Шахти — підземні споруди, де добувають вугілля. Багато шахт в Україні на Донбасі.
Дніпро має старовинну назву Славутич. Іноді ці обидві назви вживають разом: Дніпро-Славутич.
б) Первинне ознайомлення з текстом «Наша Батьківщина» (читання вчителем)
— Якими словами тексту можна пояснити, що ж таке Батьківщина?
в) Самостійне читання тексту дітьми
г) Вибіркове читання за завданням учителя
— Знайдіть і прочитайте речення про те, як називається наша Батьківщина.
— Прочитайте початок тексту, кінцівку.
— Прочитайте речення про лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади.
— Що здавна звучить у нашому краї? Зачитайте, будь ласка.
— Куди несе свої води Дніпро-Славутич?
д) Робота з прислів’ям (с. 123)
Читання прислів’я окремим учнем.
Читання «дощиком».
Читання за рядками, за варіантами, хлопчиками, дівчатками.
З’ясування значення прислів’я: «як не буває пташки без пісні, так не буває людини без Батьківщини»; «Пташка любить пісню, а людина — рідний край».
VІ. Підведення підсумків уроку
— Які букви вивчали на уроці? (букву щ) Які звуки вона позначає?
— Назвіть кілька слів, що починають писатися з букви щ.
— Що нового про рідний край ви дізналися з тексту Букваря «Наша Батьківщина»?
— Дізнайтеся більше про свою малу батьківщину вдома у дорослих.