Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Діалогічне читання і розповідь казки « Котик і Півник»“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Діалогічне читання і розповідь казки « Котик і Півник»“. Метою уроку є: повторити та закріпити знання учнів про вивчені букви; закріплювати вміння учнів читати склади та слова з буквою Тт («те»); розвивати в учнів уміння виразно читати й розігрувати діалог з додержан¬ням відповідних інтонацій розмови між дійовими особами; розвивати усне мовлення, спостережливість, уяву та мислення учнів. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Діалогічне читання і розповідь казки « Котик і Півник»

Мета: повторити та закріпити знання учнів про вивчені букви; закріплювати вміння учнів читати склади та слова з буквою Тт («те»); розвивати в учнів уміння виразно читати й розігрувати діалог з додержан­ням відповідних інтонацій розмови між дійовими особами; розвивати усне мовлення, спостережливість, уяву та мислення учнів, виховувати бережливе ставлення до природи, любов до ху­дожнього слова.

Обладнання: окреме видання української народної казки «Котик і Півник», ребуси, картка «Кут зору», маски котика, півника і лиски.

Тип уроку: закріплення отриманих знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Жителі іншої планети попросили провести їм екскурсію (оскільки наші гості уявні, то і подорож буде уявною).

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Гра «Плутанина»

— Спочатку нашим друзям про життя на Землі почав розповідати хлопчик Вітя, але він трохи заплутався. Виправте його помилки.

Геть усе, усе на світі

Переплутав хлопчик Вітя.

Каже: «Діти вчаться в полі,

А комбайн працює в школі.

Всіх людей стрижуть в лікарні,

І лікують в перукарні.

Ми книжки берем в аптеці,

Ліки — у бібліотеці».

От який Вітьок дивак!

Ти ж бо знаєш — це не так!

Діти, звісно, вчаться в... (школі),

А комбайн працює в... (полі).

Ми лікуємось в... (лікарні),

А стрижемось в... (перукарні).

Ліки беремо в... (аптеці),

А книжки — в... (бібліотеці).

2. Аналіз звукової моделі слова шапка

— Перед початком нашої подорожі необхідно вдягти шапку-невидимку. Справжня — це та, під якою написана схема до слова шапка.

3. Повторення вивченого про звуки

— Молодці, ви дуже швидко виконали завдання, але інопланетяни так і не зрозуміли, що означають ці риски та крапки. Поясніть їм.

— Що на схемі позначається рискою (–)? (Твердий приголосний)

— Які тверді приголосні звуки ви знаєте? ([в], [к], [л], [м], [н], [п]...)

— Що на схемі позначається крапкою ()? (голосний звук)

— Які голосні звуки ви знаєте? ([а], [и], [о], [і], [у])

— Що на схемі позначається двома рисками (=)? (М’який приголосний звук)

— Які м’які приголосні звуки ви знаєте (], [с], [н], [т],...)

4. Відгадування загадки

— Молодці, одягаємо шапку і вирушаємо...

У густий, дрімучий, темний,

Споконвічний він росте,

Не проб’ється навіть сонце

Крізь гілля його густе.

Що це? (Ліс)

Словникова робота

Дрімучий — дуже густий та непрохідний ліс.

Споконвічний — який існує з найдавніших часів, постійний, вічний.

Крізь гілля — крізь гілки (віти) дерев.

Складіть речення зі словом ліс.

5. Розгадування ребусів

— Подивіться, які дивні листочки на деревах! Так це ж ребуси. Покажіть, як необхідно їх розв’язувати.

(рак, кіт, косар, Родина, актриса)

— Що необхідно робити, щоб ліс залишався гарним?

6. Робота над чистомовкою

Та-та-та — взята висота.

Ти-ти-ти — зможеш підійти.

Ті-ті-ті — кури у смітті.

Ат-ат-ат — мій брат солдат.

Теп-теп-теп — розкинувся степ.

Стук-стук-стук — лине лісом перегук.

Фізкультхвилинка

Ми садили ліс у полі —

І дубочки, і тополі,

І осику, і ліщину,

І червону горобину.

Виростай, наш ліс могучий,

Піднімайсь під самі тучі...

ІV. Закріплення отриманих знань

1. Робота над загадками. Звуковий аналіз слів-відгадок

А це що за дивина?

Приросла до ніг вона.

Я від неї утікаю —

Ніг моїх не залишає. (Тінь)

На узліссі дріт колючий

В білім мареві пахучім.

Цвіт медовий, запашний,

Плід синенький і терпкий. (Терен)

Він незримо ходить лісом,

Шарудить осіннім листом,

У саду гойдає віти,

Колихає на ніч квіти. (Вітер)

Віконце для допитливих

Ягоди терну здавна використовувалися у народній медицині як лікуваль­ний засіб при шлунково-кишкових захворюваннях. Квітки терну корисні при різних захворюваннях печінки.

2. «Кут зору»

Р ис

Па   р

С      ир

Р         оса

Па рк

С   ито

Р       ука

Па          вук

С апа

Р   іка

Па     пір

С           лива

Р инок

С   окіл

Р      анок

С         лово

3. Читання анаграм

— Ми потрапили до зоопарку. Використовуючи підказки, назвіть тварин, які живуть у зоопарку.

ЛСОН, ИЛС, ВВКО, ВПАМА, ВЕЛ

(Слон, лис, вовк, мавпа, лев)

— Які ще звірі можуть жити в зоопарку?

4. Робота за Букварем

1) Виразне читання тексту „Котик і Півник“вчителем

— І остання наша зупинка — це театр. Розгорніть підручники.

— Які дійові особи казки беруть участь у розмові? (Півник і Лисичка)

2) «Ланцюжкове» читання тексту по реченнях

Прочитайте і скажіть, хто ставив виставу.

3) Робота над виразністю читання

а) У першому і третьому реченнях учні мають відтворити паузи на місці тире;

б) у п’ятому реченні передати підвищену інтонацію звертання;

в) у шостому реченні — відтворити інтонацію погрози в словах Півника. Навчити дітей читати цю фразу ритмічно, як скоромовку.

4) Вибіркове читання

— Прочитайте імена дітей.

— Прочитайте речення: кого грав Тимко у виставі.

— Де був Котик?

— Прочитайте, де стояла Лиска.

— Прочитайте слова Лисички.

— Прочитайте слова Півника.

— Як ви думаєте, куди пішов Півник?

— Як глядачі вітали артистів?

5) Вивчення слів Півника і Лиски напам’ять.

Фізкультхвилинка

На болоті журавель

Цілий день збирав щавель.

Назбирав собі на борщ.

Та якраз вперіщив дощ,

І щавель знесла водиця,—

Без борщу лишилась птиця,

З того часу журавель

Сировим жує щавель.

5. Ознайомлення з казкою „Котик і Півник“

Це українська народна казка. Подивіться ілюстрації до казки. Спробуймо коротко переказати казку за ілюстраціями.

Були собі котик та півник. Котик було на скрипочці грає, а півник пісеньки співає. Котик було йде їсти добувати, а півник вдома сидить та хати глядить. То котик було, йдучи, наказує:

– Ти ж тут нікого не пускай, та й сам не виходь, хоч би хто й кликав.

– Добре, добре! – каже півник. Замкне хату та й сидить, аж поки котик повернеться.

Навідала півника лисиця та й надумала його підманути. Підійде під віконце, як котика нема дома, та й підмовляє:

– Півнику, півник, вигляни у віконце!

У мене золота пшениця, холодна водиця.

А півник їй:

– То-ток, то-ток, не велів коток!

Бачить лисиця, що так не бере, прийшла раз уночі, насипала півникові попід вікном пшениці, а сама засіла за кущем.

Пішов котик, а півник подивився у віконце, побачив розсипану пшеничку та й міркує:

— Швиденько поклюю, ніхто мене не побачить, то й котикові не скаже.

Тільки півник за поріг вийшов, а лиска за нього та й помчала.

А півник кричить:

Котику-братику,

Несе мене лиска

За високі гори, за темні ліси.

Порятуй мене!

Котик поки почув, то вже й спізнився лиску доганяти. Вернувся додому та плаче, а потім узяв скрипку, писану торбу та й пішов до лисиччиної хатки. А в лисиці було чотири дочки та один син.

Зібралася стара лисиця на влови, а дітям наказала нікого не пускати, півника глядіти та окріп гріти, щоб ото вже, як повернеться, їжу варити. А котик підійшов під вікно та й почав грати й приспівувати:

Ой у лиски, в лиски новий двір

Та чотири дочки на вибір,

П'ятий синок ще й Пилипок.

Вийди, лисе, подивися:

Чи хороше граю!

От найстарша лисичівна не втерпіла та до менших:

– Ви тут посидьте, а я піду подивлюсь, що воно там так гарно грає? Тільки вона вийшла, а котик її схопив та в писану торбу.

А сам знову грає:

Ой у лиски, в лиски новий двір

Та чотири дочки на вибір,

П'ятий синок ще й Пилипок.

Вийди, лисе, подивися:

Чи хороше граю!

Не втерпіла й друга лисичівна та й собі вийшла, а він і ту схопив та в писану торбу. Так усіх лисенят виманив.

А потім почепив торбу на сухій вербі, сам у хату, знайшов півника, розв’язав, взяли вони вдвох усю лисиччину страву поїли, горщика з окропом вивернули, а самі втекли додому. Та вже потім півник довіку слухав котика.

6. Інсценізація казки «Котик і Півник»

Троє учнів одягають маски Котика, Півника і Лиски.

• Котик прощається з Півником і йде до лісу по дрова.

То котик було, йдучи, наказує:

– Ти ж тут нікого не пускай, та й сам не виходь, хоч би хто й кликав.

– Добре, добре! – каже півник.

• Лиска вмовляє Півника вийти на подвір’я.

Лисиця підмовляє:

– Півнику, півник, вигляни у віконце! У мене золота пшениця, холодна водиця.

А півник їй:

– То-ток, то-ток, не велів коток!

V. Підведення підсумків уроку

— Мешканці іншої планети вдячні вам за допомогу, їм дуже сподобалась подорож. Вони були вражені вашим розумом, уважністю та бережливим ставленням до природи.

Гра «Продовж речення»

— Сьогодні на уроці ми

— Найбільше мені сподобалося...

— Мені було складно...

— Я хотів би навчитися...

 

 

doc
Додано
31 січня 2019
Переглядів
2368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку