Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Іван Якович Франко – великий український письменник. Опрацювання казки «Лисичка і Рак»“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Іван Якович Франко – великий український письменник. Опрацювання казки «Лисичка і Рак»“. Метою уроку є: ознайомити учнів з творчістю українського письменника І. Я. Франка; формувати вміння правильно, виразно, свідомо читати, давати повні відповіді на запитання, переказувати казку; удосконалювати навичку читання тексту в особах, інтонування питальних та окличних речень; розвивати пізнавальну активність школярів, усне мовлення; збагачувати їх словниковий запас; виховувати інтерес до творчості письменника. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Іван  Якович Франко – великий український письменник. Опрацювання казки «Лисичка і Рак»

Мета: ознайомити учнів з творчістю українського письменника І. Я. Франка; формувати вміння правильно, виразно, свідомо читати, давати повні відповіді на запитання, переказувати казку; удосконалювати навичку читання тексту в особах, інтонування питальних та окличних речень; розвивати пізнавальну активність школярів, усне мовлення; збагачувати їх словниковий запас; виховувати інтерес до творчості письменника.

Обладнання: портрет І. Я. Франка; предметні малюнки, ілюстрації до казки «Лисичка і Рак».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Фронтальне опитування

— З творчістю якого поета ви ознайомилися на минулому уроці?

— Що оспівував поет у своїх творах?

— До чого він закликав?

— Як називається збірка творів Т. Г. Шевченка?

— Кого називали кобзарями?

— Які рядки віршів ви запам’ятали?

2. Гра «Знайди пару»

— Відтворіть вірш Т. Г. Шевченка, поєднавши слова лівого та правого стовпчиків.


Сонце

Гори

Пташечка

Поле

чорніють

німіє

заходить

тихне


3. Мовленнєва розминка

1) Робота над скоромовкою

Радо грати дітворі

У широкому дворі.

Гомінлива дітвора

На весь двір кричить: «Ура!»

2) Робота над чистомовкою

Лі-лі-лі — відлетіли журавлі,

Ли-ли-ли — дні осіннії пройшли,

Ло-ло-ло — вже все снігом замело,

Ни-ни-ни — будем ждати ми весни.

4. Читання учнями вірша Кобзаря

— Прочитайте уривок вірша Тараса Шевченка, надрукований на дошці.

— Яку картину намалював поет словами?

...Світає,

край неба палає,

соловейко в темнім гаї

сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

степи, лани мріють,

між ярами над ставами

верби зеленіють...

— Які дві картини можна уявити під час читання цього вірша?

— Які ілюстрації ви б намалювали до прочитаного?

Учні заучують напам’ять і декламують хором перший чотиривірш.

5. Хвилинка поезії

Підготовлені учні читають вірші Т. Г. Шевченка.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Гра «Шифрувальники»

Карта — кар - р + з + ка =... (казка).

Франція — я - ці + к + а = ... (Франка).

Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним видатним українським письменником Іваном Франком, який писав не тільки для дорослих, а й для дітей, зокрема записував казки. Ми читатимемо казки «Ріпка» та «Лисичка і Рак» в його обробці. 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за Букварем (с. 136) .

1) Вступне слово вчителя

— Іван Франко народився в сім’ї коваля. Ріс хлопчик роботящим, товариським. Він допомагав батькам по господарству, дуже любив природу.

Мама Івася любила українську пісню. Так з голосу матері хлопчик запам’ятав багато українських пісень. Серед своїх ровесників вирізнявся тим, що вмів все швидко робити: писати, читати, орієнтуватися в різних ситуаціях.

Іван Якович Франко — видатний український письменник, який написав багато цікавих і серйозних творів для дорослих. У цих творах відчувається, що автор дуже любив Україну, українську мову. Також Іван Якович Франко дуже любив дітей і написав для них багато повістей і оповідань, казок, легенд, віршів.

Іван Франко дуже любив тварин, особливо сиріток, бездомних, беззахисних. Писав казки про тварин. Об’єднав їх у збірку «Коли ще звірі говорили».

2) Робота над текстом Іван Якович Франко

а) Читання тексту

— Що ще ви дізналися про І. Я. Франка?

б) Словничок-сундучок

Кузня — майстерня, де обробляють метал куванням.

Коваль — майстер, який кує метал і виготовляє з нього різні предмети, а також робітник, що підковує коней.

в) Читання слів до тексту

Письменник, кузня, коваль, селян, фарбований, життя, дитинство.

г) Самостійне читання тексту учнями

д) Відтворення змісту прочитаного

— Хто такий І. Я. Франко?

— Де часто в дитинстві бував малий Іван?

— За чим спостерігав?

— Про що писав у своїх творах І. Я. Франко?

— Які з цих казок належать І. Я. Франку?

«Колобок», «Івасик-Телесик», «Ріпка», «Кіт у чоботях», «Коза-Дереза», «Червона Шапочка», «Фарбований лис».

Фізкультхвилинка

Станем струнко! Руки в боки!

Пострибаєм, як сороки,

Як сороки білобоки —

Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!

А тепер, як жабенята,

Хочем трохи пострибати.

Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!

Щоб спочила голова.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Продовження роботи за Букварем (с. 137). Робота над уривком казки «Ріпка»

1) Розповідь учителем початку казки «Ріпка»

— Казка про ріпку відома не тільки в Україні. Подібну казку розповідають маленьким діточкам і росіяни, і білоруси, і болгари та інші народи. Мабуть, ви всі дуже добре пам’ятаєте зміст цієї казки.

— Іван Якович Франко написав казку «Ріпка», яка теж подібна до народної. Але звучить вона ніби вірш. Її легко запам’ятовувати.

Послухайте уважно казку і дайте відповіді на питання.

— Як звали людей у казці? Які клички дав автор персонажам-тваринам?

— Що промовляли герої, кличучи на допомогу? (Ходи, …, не біжи, нам ріпку вирвати поможи!)

— Які слова в казці вас розсмішили?

2) Читання учнями уривка

— Кого з героїв згадано в уривку?

— Хто ще прийде на допомогу дідові?

— Чим закінчується казка?

— Чого вона нас навчає?

3) Читання казки за особами

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

2. Опрацювання уривка казки І. Франка «Лисичка і Рак»

— У казках І. Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і нечемністю, хитрощами та лінощами. у казках тварини з цими рисами характеру завжди покарані.

1) Читання казки вчителем

— Хто головні герої казки?

2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання казки учнями

— Які герої казки?

— Хто переміг?

3) Вибіркове читання

— Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак оклику.

— Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак питання.

4) Читання казки за особами

— Казки маленькі, а розуму в них багато.

— Які риси характеру засуджує Франко у своїх казках?

5) Робота над прислів'ями.

— В якому прислів’ї висловлена головна думка казки? (Хто інших ображає, себе не поважає.)

• Сила перед розумом не встоїть.

• Хто інших ображає, себе не поважає.

• Хитрістю жити — ворогів нажити.

• За добро добром плати.

4. Робота в групах. Гра «З'єднай речення»

I. Я. Франко — це...   цікаві казки.

Народився у...  український письменник.

Створив для дітей...  родині коваля.

VІ. Підведення підсумків уроку

— З якими казками ви сьогодні ознайомилися?

— Назвіть їх автора.

— Чи сподобалася вам казка «Ріпка», написана цим автором? Чим вона відрізняється від народної?

Чи сподобалась вам  казка «Лисичка і Рак»?

— Чого навчають твори Івана Франка?

doc
Додано
7 серпня 2020
Переглядів
1096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку