Українська мова
Тема: Іван Якович Франко – великий український письменник. Опрацювання казки «Лисичка і Рак»
Мета: ознайомити учнів з творчістю українського письменника І. Я. Франка; формувати вміння правильно, виразно, свідомо читати, давати повні відповіді на запитання, переказувати казку; удосконалювати навичку читання тексту в особах, інтонування питальних та окличних речень; розвивати пізнавальну активність школярів, усне мовлення; збагачувати їх словниковий запас; виховувати інтерес до творчості письменника.
Обладнання: портрет І. Я. Франка; предметні малюнки, ілюстрації до казки «Лисичка і Рак».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Фронтальне опитування
— З творчістю якого поета ви ознайомилися на минулому уроці?
— Що оспівував поет у своїх творах?
— До чого він закликав?
— Як називається збірка творів Т. Г. Шевченка?
— Кого називали кобзарями?
— Які рядки віршів ви запам’ятали?
2. Гра «Знайди пару»
— Відтворіть вірш Т. Г. Шевченка, поєднавши слова лівого та правого стовпчиків.
Сонце
Гори
Пташечка
Поле
чорніють
німіє
заходить
тихне
3. Мовленнєва розминка
1) Робота над скоромовкою
Радо грати дітворі
У широкому дворі.
Гомінлива дітвора
На весь двір кричить: «Ура!»
2) Робота над чистомовкою
Лі-лі-лі — відлетіли журавлі,
Ли-ли-ли — дні осіннії пройшли,
Ло-ло-ло — вже все снігом замело,
Ни-ни-ни — будем ждати ми весни.
4. Читання учнями вірша Кобзаря
— Прочитайте уривок вірша Тараса Шевченка, надрукований на дошці.
— Яку картину намалював поет словами?
...Світає,
край неба палає,
соловейко в темнім гаї
сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
степи, лани мріють,
між ярами над ставами
верби зеленіють...
— Які дві картини можна уявити під час читання цього вірша?
— Які ілюстрації ви б намалювали до прочитаного?
Учні заучують напам’ять і декламують хором перший чотиривірш.
5. Хвилинка поезії
Підготовлені учні читають вірші Т. Г. Шевченка.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Гра «Шифрувальники»
Карта — кар - р + з + ка =... (казка).
Франція — я - ці + к + а = ... (Франка).
— Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним видатним українським письменником Іваном Франком, який писав не тільки для дорослих, а й для дітей, зокрема записував казки. Ми читатимемо казки «Ріпка» та «Лисичка і Рак» в його обробці.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за Букварем (с. 136) .
1) Вступне слово вчителя
— Іван Франко народився в сім’ї коваля. Ріс хлопчик роботящим, товариським. Він допомагав батькам по господарству, дуже любив природу.
Мама Івася любила українську пісню. Так з голосу матері хлопчик запам’ятав багато українських пісень. Серед своїх ровесників вирізнявся тим, що вмів все швидко робити: писати, читати, орієнтуватися в різних ситуаціях.
Іван Якович Франко — видатний український письменник, який написав багато цікавих і серйозних творів для дорослих. У цих творах відчувається, що автор дуже любив Україну, українську мову. Також Іван Якович Франко дуже любив дітей і написав для них багато повістей і оповідань, казок, легенд, віршів.
Іван Франко дуже любив тварин, особливо сиріток, бездомних, беззахисних. Писав казки про тварин. Об’єднав їх у збірку «Коли ще звірі говорили».
2) Робота над текстом Іван Якович Франко
а) Читання тексту
— Що ще ви дізналися про І. Я. Франка?
б) Словничок-сундучок
• Кузня — майстерня, де обробляють метал куванням.
• Коваль — майстер, який кує метал і виготовляє з нього різні предмети, а також робітник, що підковує коней.
в) Читання слів до тексту
Письменник, кузня, коваль, селян, фарбований, життя, дитинство.
г) Самостійне читання тексту учнями
д) Відтворення змісту прочитаного
— Хто такий І. Я. Франко?
— Де часто в дитинстві бував малий Іван?
— За чим спостерігав?
— Про що писав у своїх творах І. Я. Франко?
— Які з цих казок належать І. Я. Франку?
«Колобок», «Івасик-Телесик», «Ріпка», «Кіт у чоботях», «Коза-Дереза», «Червона Шапочка», «Фарбований лис».
Фізкультхвилинка
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки білобоки —
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочем трохи пострибати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Продовження роботи за Букварем (с. 137). Робота над уривком казки «Ріпка»
1) Розповідь учителем початку казки «Ріпка»
— Казка про ріпку відома не тільки в Україні. Подібну казку розповідають маленьким діточкам і росіяни, і білоруси, і болгари та інші народи. Мабуть, ви всі дуже добре пам’ятаєте зміст цієї казки.
— Іван Якович Франко написав казку «Ріпка», яка теж подібна до народної. Але звучить вона ніби вірш. Її легко запам’ятовувати.
— Послухайте уважно казку і дайте відповіді на питання.
— Як звали людей у казці? Які клички дав автор персонажам-тваринам?
— Що промовляли герої, кличучи на допомогу? (Ходи, …, не біжи, нам ріпку вирвати поможи!)
— Які слова в казці вас розсмішили?
2) Читання учнями уривка
— Кого з героїв згадано в уривку?
— Хто ще прийде на допомогу дідові?
— Чим закінчується казка?
— Чого вона нас навчає?
3) Читання казки за особами
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
2. Опрацювання уривка казки І. Франка «Лисичка і Рак»
— У казках І. Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і нечемністю, хитрощами та лінощами. у казках тварини з цими рисами характеру завжди покарані.
1) Читання казки вчителем
— Хто головні герої казки?
2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання казки учнями
— Які герої казки?
— Хто переміг?
3) Вибіркове читання
— Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак оклику.
— Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак питання.
4) Читання казки за особами
— Казки маленькі, а розуму в них багато.
— Які риси характеру засуджує Франко у своїх казках?
5) Робота над прислів'ями.
— В якому прислів’ї висловлена головна думка казки? (Хто інших ображає, себе не поважає.)
• Сила перед розумом не встоїть.
• Хто інших ображає, себе не поважає.
• Хитрістю жити — ворогів нажити.
• За добро добром плати.
4. Робота в групах. Гра «З'єднай речення»
I. Я. Франко — це... цікаві казки.
Народився у... український письменник.
Створив для дітей... родині коваля.
VІ. Підведення підсумків уроку
— З якими казками ви сьогодні ознайомилися?
— Назвіть їх автора.
— Чи сподобалася вам казка «Ріпка», написана цим автором? Чим вона відрізняється від народної?
— Чи сподобалась вам казка «Лисичка і Рак»?
— Чого навчають твори Івана Франка?