Розробка уроку з української мови "Не з іменниками"

Про матеріал
В розробці уроку з української мови в 6-ому класі є непогані ідеї: диктант для "шпигуна", в якому є комплексні завдання за темою "Мистецтво бути здоровим"; вправи для самостійної роботи, релаксація "Сніжинки".
Перегляд файлу

                       Тема : Не з іменниками.

                      Мета:  формувати  в учнів уміння правильно писати  не з іменниками, обґрунтовувати  вибір   написання  відповідними  орфографічними  правилами; розвивати пам’ять, логічне  мислення, навички  систематизовувати   здобуті  знання, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного й писемного мовлення.

                     Тип уроку:  урок формування  практичних  умінь  та  навичок.

                                                                                                                                          Хід уроку

     I.Мотивація навчальної діяльності.

            - Прослухайте текст. Підберіть до нього заголовок.

             Уявіть  собі, що ми вишикували б усі  слова  у частини  мови. А кожну  частину мови – у дивізії. І  повз нас  проходили б дивізії. То іменник мав би сам  приблизно  стільки  ж дивізій, скільки усі частини мови, разом узяті. От дієслово, наприклад, має вдвічі менше, ніж іменник, слів. Так що іменник  заслуговує на шану навіть за свою найбільшу чисельність у граматичному світі (І. Вихованець).

        II.Повторення вивченого матеріалу.

                                                                                                      Диктант для «шпигуна»

      Клас поділений на 5-6 команд. Аркуші з текстом прикріпляються до стін якнайдалі від команд, для якої вони призначені. Кожний з членів команди стає «шпигуном». Він підходить до тексту( стільки разів, скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди і диктує їм свою частину. Команди  змагаються, перемагає та група , яка  закінчить  роботу раніше і не зробить помилок( або зробить менше за інших).

          1.Вставити пропущені букви, підкреслити іменники,визначити  відміни і відмінки; зробити словотвірний  розбір підкресленого слова.

Щодня  ми спілку…мося з багат…ма люд…ми, серед яких можуть бути ті, хто ж…ве з ВІЛ. Дехто  панічно  боїться цього. Та ці страхи п…ребільш…ні. Адже, на відміну від харчових  інфекцій, ВІЛ не пер…дається через повітря, воду,харчі або пр…дмети. ВІЛ не п…р…дається також комарами та іншими  кровососами.

          2. Вставити пропущені букви, підкреслити іменники, визначити їх відміни і відмінки, зробити фонетичний розбір підкресленого слова.

Вчені дослідили, як обрані  людиною ж…ттєві цінності впл…вають на її здоров’я і побут. Вони з’ясували, що існує кілька д…сятків цін…остей, спіл…них для всіх людей, н…залежно від того, у що вони вірять і де ж…вуть. Це – любов, дружба, опт…мізм, тол…рантність, чуйність, довіра, душевна щедрість, самоповага.

          3. Вставити  пропущені букви, визначити морфологічні ознаки іменників, зробити  фонетичний розбір підкресленого слова.

Вж…вання  алкоголю пр…зводить до зн…водн…ння, сухості шкіри і появи дрібних зморщок. Через  в…соку калорійність алкоголю порушу…ться ап…тит, і організм отримує менше корисних р…човин. Унаслідок цього шкіра набуває  н…здорового жовтуватого  відтінку.

          4. Вставити пропущені букви, підкреслити іменники, визначити їх відміни і відмінки, зробити словотвірний аналіз  підкресленого слова.

 Ялинку, як і сосну та кедр, наші пращури вважали д…р…вом спокою. Було поміч…но, що вона здатна поз…тивно  впл…вати  на емоції та настрій людей, урівноважувати, заспокоювати, знімати стрес, наповнювати ж…вильною силою лісу. Тому  ялинку ще наз…вають пр…родним  екстрасенсом.

          5.Вставити  пропущені букви, підкреслити іменники, зробити  морфологічний  розбір одного з них.

Майже всі діти  люблять  чіпси, смаж…ну картоплю, піцу. Але це дуже н…здоровий харч для д…тячих   шлуночків. Краще посмакувати  картопляним  пюре або тушкованою чи  фарш…рованою мясом  картопл…ю.

III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

                    1)   Слово  вчителя

 

              - Чи є НЕДО префіксом, що означає неповноту дії?

               -Чи є протиставлення?

               -Чи утворюється слово з  протилежним  значенням, яке можна замінити синонімом?

               -Чи вживається слово без НЕ?

         2) - Перевіримо:

                            - Який іменник з НЕ пишемо окремо: відчувати не/довіру; не/щастя, а горе; сильна не/года; професійний не/роба?.

       3)Поговоримо про те, коли пишемо іменники з -НЕ- окремо.        

                         1.Незгода дім руйнує.

                         2.Не згода, а розбрат запанував.

                         3. На неправді далеко не заїдеш.

                         4. Не правді, а силі тільки нерозумний  кориться. 

          IV. Підбиття підсумків уроку.

                        Самостійна робота.  

      1. Запиши загадки- напиши відгадки.

  1. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить.(Річка)
  2. Є деревце – не полінце. Шість  дірочок має. Весело співає.
  3. Волю неволя вчить.
  4. Боятися нещастя - щастя не бачити.

2. Творче завдання.

Подані іменники з префіксом –НЕ- замінити синонімами й записати.

Незламність,незалежність,несподіваність,несміливість,нещирість,недоля,неволя.

Для довідок:стійкість,самостійність,раптовість,соромливість,удаваність,лихо,рабство.

       3. Переписати, розкриваючи дужки.

Лінощі й (не)дбайливість – брати. (Не)щастя вчить, жаль повчає. Слово – (не)полова, язик – (не)помело. (Народна творчість)

        4. Переписати, розкриваючи дужки.

(Не)забудка,(не)ук,(не)озорність,(не)нависть,(не)погода,(не)вміння.

 

          V. Невеличка  релаксація.

                                                                                                                    «Сніжинки»

             (Читає вчитель)

             Ви  потрапили  в чарівний зимовий ліс. Чудесний морозний день. Вам приємно, ви відчуваєте себе добре, дихайте легко і вільно. Уявіть, що ви легкі, ніжні сніжинки. Ваші ручки легкі-легкі – це тонкі промінчики сніжинки. Ваше  тіло легке-легке, як ніби  воно сніжне. Подув  легкий вітерець, і сніжинки полетіли. З  кожним вдихом і видихом  ви все вище і вище піднімаєтеся над чарівним лісом. Ласкавий вітерець ніжно гладить маленькі, легкі сніжинки… .Вам добре, приємно. Але ось прийшла пора повертатися в цю кімнату. Потягніться  і на рахунок «три» відкрийте очі, посміхніться ласкавому вітерцю й один одному.

             VI.  Домашнє завдання.

Знайди  і запиши  пять «дивовижних» іменників з  префіксом  –не-.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                              1.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку