Тема : Збірні іменники. Мета : дізнатись, які іменники відносяться до збірних; правильно розрізняти їх з-поміж інших; знаходити їх в реченнях, текстах; обґрунтовувати написання вивченими правилами; самостійно добирати й доречно використовувати збірні іменники у власних висловлюваннях; звертати увагу на роль та їх значення в мовленні. Тип уроку : вивчення нового матеріалу. Обладнання : підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал. Хід уроку І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. Всі рядком сідайте, діти, Домовляймось не шуміти. Руки вчасно підіймати, Чітко , в лад відповідати ! А щоб не було мороки Всі готові до уроку ? Тож гаразд, часу не гаймо : Наш урок розпочинаймо ! Рада вас усіх бачити, бажаю гарного нам усім настрою й успіхів. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Слово вчителя. Щоб відновити в памʹяті матеріал із попередніх уроків, запрошую вас узяти участь у грі «Чиста дошка». Гра «Чиста дошка» Правила гри : перед вами білі цеглинки, що ведуть до загадкових дверей. Вам необхідно розчистити шлях від цеглинок. Для цього потрібно відповісти правильно на питання, які на них написані. 1. Розділ мовознавства , що вивчає слова як частини мови називається ... (морфологія). 2. В українській мові ...... частин мови (10). 3. Частини мови поділяють на .... (самостійні та службові). 4. Частина мови, яка не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови .....(вигук). 5. Іменник – це ...... (самостійна частина мови, що називає предмет і відповідає на питання хто ? що ?) 6. Іменники змінюються за ........... ( родами, числами, відмінками). 7. У реченні іменник може бути ... (будь - яким членом речення). 8. Іменники, до яких можна додати слова мій, він – належать до …. роду (чоловічого). 9. Іменники , назви істот відповідають на питання .... (хто?). 10. Іменники , назви неістот відповідають на питання ... (що?). Вчитель . Молодці ! Гарно впоралися із завданням. Проте є ще одна перепона – двері. Відчинивши які, ми дізнаємося тему сьогоднішнього уроку. - Скажіть, будь ласка, а чи можемо ми вже це зробити ? (так) Правильно, бо ви відповіли на всі запитання. Отже, темою уроку є «Збірні іменники». ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Вчитель . Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота. Тема «Збірні іменники». - Які поняття з теми уроку для вас є зрозумілими, відомими ? (іменник) - Що невідоме ? (збірні) ІV. Мотивація навчальної діяльності. Пропоную разом скласти прогноз уроку. Цю тему ми будемо вивчати для того, щоб : - дізнатись, які іменники відносяться до збірних; - знаходити їх в реченнях, текстах; - обґрунтовувати написання вивченими правилами; - правильно розрізняти їх з-поміж інших; - самостійно добирати й доречно використовувати збірні іменники у власних висловлюваннях; - звертати увагу на роль та їх значення в мовленні. V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. 1. Дослідження «Збірні іменники». - Зверніть увагу на малюнки. Що зображено на кожному з них ? - Визначте число. - Дослідіть, які іменники називаються збірними. - Порівняйте свої міркування з правилом у підручнику на с. 103. 2. «Будьмо знайомі – збірні іменники» (пояснення вчителя). Серед іменників, що означають загальні назви, виділяються так звані збірні іменники, які означають сукупність однакових або подібних предметів, які сприймаються як одне ціле (молодь, студентство, дітвора, гілля). Зверніть увагу ! Збірні іменники мають форму тільки однини. Збірні іменники на позначення сукупності людей відповідають на питання хто? (дітвора, козацтво), а на позначення тварин і неістот – на питання що? (насіння, листя). Збірні іменники творяться за допомогою суфіксів : -ств(о) - птаство -цтв(-о) - козацтво -инн(-я ) - картоплиння -ин(-а) - городина -ур(-а) - апаратура -ат - ректорат -ик (а) – проблематика – ік (а) - символіка -ник - терник -як – вишняк та ін. Збірні іменники не мають форми множини, тому що виражають об’єднання багатьох предметів, які не підлягають лічбі. Проте в них є рід і словозміна. Зверніть увагу! Не є збірними іменники: група, загін, рота, команда, ансамбль, народ, хор, ескадрилья, табун, стадо, череда, колектив, полк, армія, комісія, екіпаж, клас, зграя (хоч вони і означають певну сукупність). Вони означають предмети, які піддаються лічбі. Ці іменники можуть вживатися і в множині: дві групи, три загони, чотири роти, п’ять команд тощо. 3. Плескаємо в долоні, якщо збірний іменник. Камінь – каміння Селянин – селянство Колосок – колосся Волосок – волосся Жінка – жіноцтво – жінки Птах – птаство – пташки 4. Вправа «Відгадай збірний іменник» - Розгляньте фотографії. Відгадайте збірні іменники, запишіть їх, виділіть суфікси. Птаство Городина Козацтво Кукурудзиння Апаратура Клавіатура 5. Робота з підручником. Виконання вправи 220. До поданих слів доберіть спільнокореневі збірні іменники. Слова запишіть парами. Зразок : товариші – товариство. Колоски , листки, птахи, камені, ворони, жінки, студенти, діти. Колосся листя птаство каміння вороння жіноцтво студентство дітвора VІ. Закріплення знань, умінь і навичок. Творча робота. З поданими збірними іменниками скласти невелике висловлювання за темою «Восени на городі». Картоплиння, бурячиння, кукурудзиння, квасолиння, городина, листя, селянство. VІІ. Підведення підсумків уроку. 1. Гра «Хто більше?» Пригадайте й назвіть якомога більше збірних іменників. 2. Вправа «Упіймай слово». Зараз вправа на увагу. Ви почуєте ряд іменників. Вам необхідно «впіймати» збірні іменники. Якщо ви почули їх, плесніть у долоні. Учень, картоплиння, стріла, дитина, робітництво, діти, дітвора, брати, братство, мошкара, підберезник, березняк, студенти, студентство, гілка, віття. 3. Бесіда : - Які іменники називаються збірними ? - Чи мають вони форму множини ? (ні, тільки форму однини) - На яке питання відповідають збірні іменники на позначення сукупності людей (хто?) - Збірні іменники на позначення тварин і неістот відповідають на питання (що?) Слово вчителя. Отже, протягом уроку ми разом працювали, набували нових знань, удосконалювали набуті вміння. - А чи виконали ми з вами ті прогнози , які ставили на початку уроку ? (так) Правильно ми дізнались, які іменники відносяться до збірних; знаходити їх серед інших слів; обґрунтовувати написання вивченими правилами; самостійно добирати й доречно використовувати збірні іменники у власних висловлюваннях і , відповідно, звертати увагу на роль та їх значення в мовленні. Проте «подорожувати» країною Морфологія вам доведеться ще довго. - А тепер скажіть, будь ласка, які знання, уміння, навички ви візьмете із собою (валіза), над якими ще треба попрацювати ( млин), що не знадобиться (смітник). млин (думаю) валіза (беру) смітник (викидаю) 4. Оцінювання роботи учнів на уроці. Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу. VІІІ. Диференційоване домашнє завдання. Вивчити правила на с. 103, виконати вправу 219; скласти кросворд зі збірними іменниками (10 слів) або лінгвістичну казку про пригоди Збірних іменників *.
Тема : Збірні іменники.
Мета : дізнатись, які іменники відносяться до збірних; правильно розрізняти їх з-поміж інших; знаходити їх в реченнях, текстах; обґрунтовувати написання вивченими правилами; самостійно добирати й доречно використовувати збірні іменники у власних висловлюваннях; звертати увагу на роль та їх значення в мовленні.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Обладнання : підручник з української мови, таблиці, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Всі рядком сідайте, діти,
Домовляймось не шуміти.
Руки вчасно підіймати,
Чітко , в лад відповідати !
А щоб не було мороки
Всі готові до уроку ?
Тож гаразд, часу не гаймо :
Наш урок розпочинаймо !
Рада вас усіх бачити, бажаю гарного нам усім настрою й успіхів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя. Щоб відновити в памʹяті матеріал із попередніх уроків, запрошую вас узяти участь у грі «Чиста дошка».
Гра «Чиста дошка»
Правила гри : перед вами білі цеглинки, що ведуть до загадкових дверей. Вам необхідно розчистити шлях від цеглинок. Для цього потрібно відповісти правильно на питання, які на них написані.
1. Розділ мовознавства , що вивчає слова як частини мови називається ... (морфологія).
2. В українській мові ...... частин мови (10).
3. Частини мови поділяють на .... (самостійні та службові).
4. Частина мови, яка не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови .....(вигук).
5. Іменник – це ...... (самостійна частина мови, що називає предмет і відповідає на питання хто ? що ?)
6. Іменники змінюються за ........... ( родами, числами, відмінками).
7. У реченні іменник може бути ... (будь - яким членом речення).
8. Іменники, до яких можна додати слова мій, він – належать до …. роду (чоловічого).
9. Іменники , назви істот відповідають на питання .... (хто?).
10. Іменники , назви неістот відповідають на питання ... (що?).
Вчитель . Молодці ! Гарно впоралися із завданням. Проте є ще одна перепона – двері. Відчинивши які, ми дізнаємося тему сьогоднішнього уроку.
- Скажіть, будь ласка, а чи можемо ми вже це зробити ? (так)
Правильно, бо ви відповіли на всі запитання. Отже, темою уроку є «Збірні іменники».
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Вчитель . Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота. Тема «Збірні іменники».
- Які поняття з теми уроку для вас є зрозумілими, відомими ? (іменник)
- Що невідоме ? (збірні)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Пропоную разом скласти прогноз уроку. Цю тему ми будемо вивчати для того, щоб :
- дізнатись, які іменники відносяться до збірних;
- знаходити їх в реченнях, текстах;
- обґрунтовувати написання вивченими правилами;
- правильно розрізняти їх з-поміж інших;
- самостійно добирати й доречно використовувати збірні іменники у власних висловлюваннях;
- звертати увагу на роль та їх значення в мовленні.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Дослідження «Збірні іменники».
- Зверніть увагу на малюнки. Що зображено на кожному з них ?
- Визначте число.
- Дослідіть, які іменники називаються збірними.
- Порівняйте свої міркування з правилом у підручнику на с. 103.
2. «Будьмо знайомі – збірні іменники» (пояснення вчителя).
Серед іменників, що означають загальні назви, виділяються так звані збірні іменники, які означають сукупність однакових або подібних предметів, які сприймаються як одне ціле (молодь, студентство, дітвора, гілля).
Зверніть увагу ! Збірні іменники мають форму тільки однини.
Збірні іменники на позначення сукупності людей відповідають на питання хто? (дітвора, козацтво), а на позначення тварин і неістот – на питання що? (насіння, листя).
Збірні іменники творяться за допомогою суфіксів :
-ств(о) - птаство
-цтв(-о) - козацтво
-инн(-я ) - картоплиння
-ин(-а) - городина
-ур(-а) - апаратура
-ат - ректорат
-ик (а) – проблематика
– ік (а) - символіка
-ник - терник
-як – вишняк та ін.
Збірні іменники не мають форми множини, тому що виражають об’єднання багатьох предметів, які не підлягають лічбі. Проте в них є рід і словозміна.
Зверніть увагу! Не є збірними іменники: група, загін, рота, команда, ансамбль, народ, хор, ескадрилья, табун, стадо, череда, колектив, полк, армія, комісія, екіпаж, клас, зграя (хоч вони і означають певну сукупність). Вони означають предмети, які піддаються лічбі. Ці іменники можуть вживатися і в множині: дві групи, три загони, чотири роти, п’ять команд тощо.
3. Плескаємо в долоні, якщо збірний іменник.
Камінь – каміння
Селянин – селянство
Колосок – колосся
Волосок – волосся
Жінка – жіноцтво – жінки
Птах – птаство – пташки
4. Вправа «Відгадай збірний іменник»
- Розгляньте фотографії. Відгадайте збірні іменники, запишіть їх, виділіть суфікси.
|
|
|
Птаство |
Городина |
Козацтво |
|
|
|
Кукурудзиння |
Апаратура |
Клавіатура |
5. Робота з підручником.
Виконання вправи 220.
До поданих слів доберіть спільнокореневі збірні іменники. Слова запишіть парами.
Зразок : товариші – товариство.
Колоски , листки, птахи, камені, ворони, жінки, студенти, діти.
Колосся листя птаство каміння вороння жіноцтво студентство дітвора
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
Творча робота.
З поданими збірними іменниками скласти невелике висловлювання за темою «Восени на городі».
Картоплиння, бурячиння, кукурудзиння, квасолиння, городина, листя, селянство.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1. Гра «Хто більше?»
Пригадайте й назвіть якомога більше збірних іменників.
2. Вправа «Упіймай слово».
Зараз вправа на увагу. Ви почуєте ряд іменників. Вам необхідно «впіймати» збірні іменники. Якщо ви почули їх, плесніть у долоні.
Учень, картоплиння, стріла, дитина, робітництво, діти, дітвора, брати, братство, мошкара, підберезник, березняк, студенти, студентство, гілка, віття.
3. Бесіда :
- Які іменники називаються збірними ?
- Чи мають вони форму множини ? (ні, тільки форму однини)
- На яке питання відповідають збірні іменники на позначення сукупності людей (хто?)
- Збірні іменники на позначення тварин і неістот відповідають на питання (що?)
Слово вчителя. Отже, протягом уроку ми разом працювали, набували нових знань, удосконалювали набуті вміння.
Правильно ми дізнались, які іменники відносяться до збірних; знаходити їх серед інших слів; обґрунтовувати написання вивченими правилами; самостійно добирати й доречно використовувати збірні іменники у власних висловлюваннях і , відповідно, звертати увагу на роль та їх значення в мовленні.
Проте «подорожувати» країною Морфологія вам доведеться ще довго.
- А тепер скажіть, будь ласка, які знання, уміння, навички ви візьмете із собою (валіза), над якими ще треба попрацювати ( млин), що не знадобиться (смітник).
млин (думаю) валіза (беру) смітник (викидаю)
4. Оцінювання роботи учнів на уроці.
Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.
Вивчити правила на с. 103, виконати вправу 219; скласти кросворд зі збірними іменниками (10 слів) або лінгвістичну казку про пригоди Збірних іменників *.