Розробка уроку з української мови у 5 класі : « Вимова і правопис префіксів роз-, без- «

Про матеріал
Мета уроку : ознайомити учнів із правилами вживання префіксів роз-, без-; навчити правильно писати та вимовляти слова з префіксами роз-, без-; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, правильно їх писати, розвивати мислення, мовлення, увагу, пам'ять , збагачувати словниковий запас, розвивати компетентність спілкування державною мовою, творчу,комунікативну компетентності; виховувати інтерес до вивчення рідної мови, повагу до звичаїв і традицій свого народу, мовно освічених громадян України.
Перегляд файлу

 Українська мова 5 клас

Урок № 51

Дата: 16.12.2020р.

Тема уроку : « Вимова і правопис префіксів роз-, без- «

Мета: ознайомити учнів із правилами вживання  префіксів роз-, без-; навчити правильно писати та вимовляти слова з префіксами роз-, без-;  формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, правильно їх писати,    розвивати   мислення, мовлення,   увагу, пам'ять  , збагачувати словниковий запас, розвивати компетентність спілкування державною мовою, творчу,комунікативну компетентності; виховувати інтерес до вивчення рідної мови,  повагу до звичаїв і традицій свого народу, мовно освічених громадян України.

Обладнання: підручник, проєктор, мікрофон,  презентація, роздатковий матеріал.

Методи і прийоми :  вправа «Спіймай свій настрій», рольова гра «Актуальне інтерв’ю», гра «Я редактор», робота парами, самостійна робота,  мовчазний диктант, «Рюкзак».

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

 Епіграф до уроку:

                                                                          Не просто слухати,а чути.

                                                                                     Не просто дивитись,а бачити.

    Не просто відповідати, а   міркувати.

     Дружно і плідно працювати.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Привітання вчителя

 

Слово вчителя 

Уже дзвінок нам дав сигнал —

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

До роботи швидко приступаймо!

Добрий день, мої завзяті

Любі хлопчики й дівчата!

Цікаве будете вивчати,

Щоб міцні знання всім мати.

Психологічний настрій уроку.
Вправа «Спіймай свій настрій»
- У вас сьогодні гарний настрій? Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму  сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте»  нею своє обличчя . Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці. Привітайтеся із нашими  гостями  та сідайте.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників.

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

-  Зима багата на свята. Скоро настане ось яке свято.  Відгадайте загадку              (слайд 1).

 Цей святий вночі прийде,

Подарунки покладе.

В грудні зустрічі чекай.

Звуть святого… (Миколай).

          - Діти, що вам відомо про Святого Миколая?

    У нас, в Україні, діти  з великим нетерпінням чекають 19 грудня. Вони напередодні свята пишуть  листи до Святого Миколая, моляться до нього. У день перед святом згадують всі свої добрі та злі вчинки, зважують :  чого більше. Чи буде подарунок, а чи, можливо, різка?  Сьогодні  на уроці ми будемо готуватись до зустрічі із Святим Миколаєм. Можливо, вам пощастить його  зустріти, якщо ви добре  попрацюєте. Давайте з’ясуємо, яка тема   уроку. Для цього дайте відповідь на запитання: що зображено на малюнках(слайди 2,3)?



Результат пошуку зображень за запитом "малюнок розкритої книги"Результат пошуку зображень за запитом "малюнок розбита чашка"
                                                                                   Малюнок 2. (безрога коза)

 

Малюнок 3. (розбита чашка)                         Малюнок 4. (розгорнута книга)

- Які слова ви використали в назвах?( Слова з префіксами роз- та без-: безносий, безрога, розбита та розгорнута).

Отже, тема нашого уроку – «Вимова та правопис префіксів роз-, без-. Запишіть у зошити сьогоднішню дату та тему уроку(слайд 4).

Мета нашого уроку(слайд 5):

- ознайомитись    із правилами вживання  префіксів роз-, без-;

- навчитись правильно писати та вимовляти слова з префіксами роз-, без-;  - формувати вміння утворювати нові слова за допомогою цих  префіксів.

А працювати ми будемо під таким гаслом(слайд 6)(зачитує 1 учень ):

Не просто слухати,а чути.

Не просто дивитись,а бачити.

Не просто відповідати, а   міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

1. – Діти, переходимо до перевірки д/з.  Додому вам було задано створити  з поданими словами оголошення (10-12 б.) або виконати вправу  261( 1-9 б.)

Слова для оголошення:   ле…ка атлетика,  ва…ка атлетика, віл…на боро…ба, фе…тування, стри….ки на батуті,  фу…бол, ган…бол, баске…бол, хо…ба, шви…кий, здоров…я(слайд 7).

- Хто з вас складав оголошення? Зачитайте  свої  оголошення.

-А хто виконував вправу 261?

Вправа № 261.    У боротьбі, стежка, футбол, розвідка, полегкість, низько, підказка, дьогтьовий, кігтистий, ходьба, полегшення, мерехтіти, отже, мабуть.

- Що ти робив під час виконання вправи для того, щоб правильно написати слово із сумнівним приголосним?

2. – Зараз трішки пограємо. Діти,Святий Миколай охоче  роздає подарунки  тим, хто добре навчається,чемний та слухняний. От ми і з’ясуємо, наскільки ви добре знаєте правила .

Ми   будемо  виконувати завдання на повторення(збирати пазли з теми «Ненаголошені е,и в коренях слів)  Святий Миколай (learningapps.org).  Експертом  з цієї теми  буде……..

3. Рольова гра «Актуальне інтерв’ю» (проводить учениця, яка отримала індивідуальне випереджувальне завдання)

- Діти, до нас завітала журналістка.

– Доброго дня! Я журналістка телеканалу «Словограй». Веду прямий репортаж із ЗЗСО №16   м. Костянтинівки і хочу у вас взяти інтерв’ю.

- Що ви знаєте про уподібнення приголосних?

- Як вимовляємо дзвінкий приголосний [з] у кінці слова?

- Як вимовляємо дзвінкий приголосний [з] перед шиплячими [ж], [ч], [ш]?

- Як вимовляємо дзвінкий приголосний [з] перед свистячими?

- Чим відрізняється транскрипція слова від його орфографічного написання?

- Що таке префікс?

- Для чого потрібні префікси?

- Діти, а для чого ми вивчаємо тему «Орфоепія»?

- Дякую всім за відповіді!

4. А зараз я пропоную вам перевірити знання правил на практиці. Треба у словах замість крапочок вставити пропущені букви(слайд 8). Запишіть подані слова самостійно.

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

Самоперевірка. Самооцінювання( слайд 9).

Просьба, боротьба, якби, анекдот, вокзал, віднісши, грядка, рідкий,книжка, чашка, нігті, кігті.

V. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.

 1.Пояснення вчителя.

- Отже,переходимо до нової теми «Вимова і правопис префіксів роз-, без-«. 

Розгорніть підручники на с. 115, прочитайте правило.

Вимова і правопис префіксів розПрефіксів рос-, бес – не існує. (Слайд 10)

 

 

 

 

 

-  Запам’ятайте! При переносі префіксів роз-, без- не можна  відривати  від них букву з, а також  залишати з ними одну букву від  кореня. 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Ви, напевно, вже втомились  сидіти за партами. Пропоную зробити невеличку перерву.

Руханка. 

2. -  Діти, ми продовжуємо готуватись  до свята Миколая. На партах  у вас лежать конверти із завданнями.  (робота в парах)(слайд 11). Комусь треба  виконати завдання гри «Порушена послідовність», а декому  створити меню для Святого Миколая. Працювати будете у парах.

 Гра «Порушена послідовність». Напередодні свята ми пишемо один одному привітальні листівки. Я написала для вас  листівки із привітаннями, але рядки переплутались. Поставте  рядки віршів у правильній послідовності. Спишіть  вірш.  Вставте пропущені літери, розкрийте  дужки. Визначте   у виділених словах префікси.  

1 варіант 

Хай М(м)иколай у виш…ванці
Ро…будит… подарунком вранці
І пр….несе у твою хату
Добробут, радості багато.
2 варіант 

Ро…будить пр….спані надії ,
З….рнятко щ…стя хай посіє.
Зігріє гум…ром , любов…ю
І пр….несе тобі зд…ров…я!!!!

- Гостей ми, українці,  зустрічаємо,зазвичай, смаколиками.  Складіть меню (можна жартівливе) на день для Святого Миколая   , використовуючи слова із префіксами роз- та без-. Запишіть меню у заготовлені шаблони.

Слова для створення меню: бе…ковбасна, бе…беконна, бе…гемеошний, ро…товчена, ро….парене, пі…смажене, з  ро….меленими  горішками , ро…мелена крупа, бе….цукрова, бе…кісткова, бе…водна, бе….молочна.

Перевірка виконаного завдання «Порушена послідовність».

-  Назвіть слова з префіксами роз-, без-. На дошці прикріпіть виконані завдання. Назвіть літери,які ви вставили.  Визначте префікси у виділених словах. Доберіть  синоніми до слова добробут. Запишіть ці слова.

( Добро, благополуччя, заможність, благодать, статок,гаразд).

Запишіть    виділені слова фонетичною транскрипцією(робота   біля  дошки та в зошитах).

Перевірка виконаного завдання «Складання меню».

-  Зачитайте складене вами меню для Святого Миколая.  Які слова ви використали із префіксами роз, без? Як пишуться ці префікси?

2.  Гра «Я – редактор»(парами )(слайд 12).

Прочитайте слова. Знайдіть в них помилки. Запишіть  виправлені слова. Розберіть їх за будовою(на дошці та в зошитах).  Складіть із ними речення про Святого Миколая(можна утворювати форми слів). Об’єднайте речення у текст.  

Безмежний, беззвучний, росдати, бесшумно, розфарбувати, роспитає.

Перевірка виконаного завдання. Назвіть слова з префіксами роз-, без-.

4. Самостійна робота.

1).  Мовчазний диктант (слайд 13).

 -  На Миколая у будинках вже прикрашають ялинки. Перед вами на екрані   ялинка, прикрашена словами. Щоб закріпити вміння,отримані на уроці, до поданих слів вам треба  дібрати антоніми з префіксами роз-,без-. Запишіть слова парами та виділіть  префікси.

 Хмарний,  зійшлися, формований,   грамотний, цінний, сильний,   засипати, єднати, закопати, діяльний, людний, болісний. 

2).   Спишіть текст, вставте пропущені букви. Позначте префікси у виділених словах. (слайд 14).

    Ще будучи зовсім молодим, Святий Миколай  став опікуном с…ріт та знедолених. Він допомагав усім, хто потр…бував допомоги, ро…раджував, зах…щав. Ро…повідають легенди і про надзвичайну силу його молитов – якось він заспокоїв бурю на морі, врятувавши рибалок від   гибелі. 

6. Творче завдання(на дошці та в зошитах).

До поданих слів дібрати синоніми з префіксами роз-, без-.

Бесіда, глибокий, сумний, хоробрий, чавити,   питати.

 

Довідка: безстрашний, роздушити,   безрадісний, розпитувати,  розмова, бездонний.

- Зошити залиште на краю парти.

VІІ. Підведення підсумків уроку

Метод «Рюкзак »  (слайд 15).

(Діти усно відповідають на запитання).

  • Яку тему ми сьогодні вивчили?
  • Як пишуться префікси роз-, без-?
  • Які знання ви візьмете з уроку із собою в рюкзак? Напишіть стисло на шкарпетках , які лежать перед вами,  що найбільше сподобалось на уроці, які вміння, знання ви візьмете із собою до рюкзака. Поставте собі оцінку за урок. Я потім звірю її із своєю оцінкою.
  • Які вміння ви вдосконалили на уроці?
  • Чи досягли ми поставлених цілей уроку?

VІІІ.Оцінювання. Сьогодні ви плідно попрацювали.  Із своїми оцінками за урок ви можете ознайомитись в електронному щоденнику. 

 ІХ. Домашнє завдання(запис у щоденники)(слайд 16). 

Виконати вправу  303 або написати листа Святому Миколаю                                     ( у заготовлених шаблонах), використовуючи кілька слів із префіксами роз-, без- (наприклад, розуміти, розповісти, роздумувати, безмежно, безумовно).   Вивчити правила на с. 115.

- Діти, Святий Миколай передає вам подаруночки та вітальні листівки й обіцяє завітати ще .   Наш урок закінчився. На все добре!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

т….хенький

 в….зти 

гл…бокий

 тр….вога

приб…р…жний

з…рновий

квіт….нь

п…сати

дзв…нить

к….шеня

тр…вати

в….дмідь

 

 

 

 

 

 

 

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

Про…ьба, боро….ьба, я….би, ане….дот, во….зал, відні….ши, гря…ка, рі….кий,кни….ка, ча….ка, ні….ті, кі….ті.

 

 

 

 

Гра «Я – редактор»

Прочитайте слова. Знайдіть в них помилки. Запишіть  виправлені слова. Розберіть їх за будовою.  Складіть із ними речення про Святого Миколая(можна утворювати форми слів). Об’єднайте речення у текст.  

Безмежний, беззвучний, росдати, бесшумно, розфарбувати, роспитає.

 

Гра «Я – редактор»

Прочитайте слова. Знайдіть в них помилки. Запишіть  виправлені слова. Розберіть їх за будовою.  Складіть із ними речення про Святого Миколая(можна утворювати форми слів). Об’єднайте речення у текст.  

Безмежний, беззвучний, росдати, бесшумно, розфарбувати, роспитає.

 

Гра «Я – редактор»

Прочитайте слова. Знайдіть в них помилки. Запишіть  виправлені слова. Розберіть їх за будовою.  Складіть із ними речення про Святого Миколая(можна утворювати форми слів). Об’єднайте речення у текст.  

Безмежний, беззвучний, росдати, бесшумно, розфарбувати, роспитає.

 

Гра «Я – редактор»

Прочитайте слова. Знайдіть в них помилки. Запишіть  виправлені слова. Розберіть їх за будовою.  Складіть із ними речення про Святого Миколая(можна утворювати форми слів). Об’єднайте речення у текст.  

Безмежний, беззвучний, росдати, бесшумно, розфарбувати, роспитає.

 

Гра «Я – редактор»

Прочитайте слова. Знайдіть в них помилки. Запишіть  виправлені слова. Розберіть їх за будовою.  Складіть із ними речення про Святого Миколая(можна утворювати форми слів). Об’єднайте речення у текст.  

Безмежний, беззвучний, росдати, бесшумно, розфарбувати, роспитає.

Гра «Я – редактор»

Прочитайте слова. Знайдіть в них помилки. Запишіть  виправлені слова. Розберіть їх за будовою.  Складіть із ними речення про Святого Миколая(можна утворювати форми слів). Об’єднайте речення у текст.  

Безмежний, беззвучний, росдати, бесшумно, розфарбувати, роспитає.

Мовчазний диктант

Щоб закріпити знання,отримані на уроці, до поданих слів вам треба  дібрати антоніми з префіксами роз-,без-. Запишіть слова парами та виділіть  префікси.

 Хмарний,  зійшлися, формований,   грамотний, цінний, сильний,   засипати, єднати, закопати, діяльний, людний, болісний. 

Мовчазний диктант

Щоб закріпити знання,отримані на уроці, до поданих слів вам треба  дібрати антоніми з префіксами роз-,без-. Запишіть слова парами та виділіть  префікси.

 Хмарний,  зійшлися, формований,   грамотний, цінний, сильний,   засипати, єднати, закопати, діяльний, людний, болісний. 

Мовчазний диктант

Щоб закріпити знання,отримані на уроці, до поданих слів вам треба  дібрати антоніми з префіксами роз-,без-. Запишіть слова парами та виділіть  префікси.

 Хмарний,  зійшлися, формований,   грамотний, цінний, сильний,   засипати, єднати, закопати, діяльний, людний, болісний. 

Мовчазний диктант

Щоб закріпити знання,отримані на уроці, до поданих слів вам треба  дібрати антоніми з префіксами роз-,без-. Запишіть слова парами та виділіть  префікси.

 Хмарний,  зійшлися, формований,   грамотний, цінний, сильний,   засипати, єднати, закопати, діяльний, людний, болісний. 

 

 

 

Спишіть текст, вставте пропущені букви. Позначте префікси у виділених словах.  

    Ще будучи зовсім молодим, Святий Миколай  став опікуном с…ріт та знедолених. Він допомагав усім, хто потр…бував допомоги, ро…раджував, зах…щав. Ро…повідають легенди і про надзвичайну силу його молитов – якось він заспокоїв бурю на морі, врятувавши рибалок від   гибелі. 
 

Спишіть текст, вставте пропущені букви. Позначте префікси у виділених словах.  

    Ще будучи зовсім молодим, Святий Миколай  став опікуном с…ріт та знедолених. Він допомагав усім, хто потр…бував допомоги, ро…раджував, зах…щав. Ро…повідають легенди і про надзвичайну силу його молитов – якось він заспокоїв бурю на морі, врятувавши рибалок від   гибелі. 
 

Спишіть текст, вставте пропущені букви. Позначте префікси у виділених словах.  

    Ще будучи зовсім молодим, Святий Миколай  став опікуном с…ріт та знедолених. Він допомагав усім, хто потр…бував допомоги, ро…раджував, зах…щав. Ро…повідають легенди і про надзвичайну силу його молитов – якось він заспокоїв бурю на морі, врятувавши рибалок від   гибелі. 
 

Спишіть текст, вставте пропущені букви. Позначте префікси у виділених словах.  

    Ще будучи зовсім молодим, Святий Миколай  став опікуном с…ріт та знедолених. Він допомагав усім, хто потр…бував допомоги, ро…раджував, зах…щав. Ро…повідають легенди і про надзвичайну силу його молитов – якось він заспокоїв бурю на морі, врятувавши рибалок від   гибелі. 
 

Спишіть текст, вставте пропущені букви. Позначте префікси у виділених словах.  

    Ще будучи зовсім молодим, Святий Миколай  став опікуном с…ріт та знедолених. Він допомагав усім, хто потр…бував допомоги, ро…раджував, зах…щав. Ро…повідають легенди і про надзвичайну силу його молитов – якось він заспокоїв бурю на морі, врятувавши рибалок від   гибелі. 
 

 

 

 

 

docx
Додано
9 липня 2021
Переглядів
991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку