Розробка уроку з української мови в 11 класі

Про матеріал
Мета: • Створення комфортних умов для проведення уроку; сприяти формуванню знаннєвої та мовленнєвої компетентності: вміння працювати з інформацією, усно й письмово висловлювати думки, почуття, погляди; повторити основні відомості про розділові знаки у простому реченні, ускладненому ОЧР; удосконалювати вміння аналізувати мовний матеріал; розвивати практичні уміння пунктуаційної грамотності; комунікативну компетентність, навички конструювати речення.
Перегляд файлу

Тема. Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених однорідними членами речення

 

Мета:

 Створення комфортних умов для проведення уроку; сприяти формуванню знаннєвої та мовленнєвої компетентності: вміння працювати з інформацією, усно й письмово висловлювати думки, почуття, погляди; повторити основні відомості про розділові знаки у простому реченні, ускладненому ОЧР; удосконалювати вміння аналізувати мовний матеріал; розвивати практичні уміння пунктуаційної грамотності; комунікативну компетентність, навички конструювати речення.

Формуємо компетентності:

  • Ключові: уміння швидко й ефективно шукати інформацію; прагнення висловлюватись точно, логічно та послідовно; формувати вміння вчитися впродовж життя (визначення мети навчальної діяльності; постійне поповнення власного словникового запасу); обізнаність і самовираження у сфері культури (використання української мови як державної для духовного, культурного й національного самовияву; дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини).
  • Предметні: сприяння формуванню навички розставляти розділові знаки в простому ускладненому реченні з однорідними членами речення.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, проектор, мультимедійна дошка, дидактичний матеріал, презентація.

 

                                                     Перебіг уроку

 

Кожен вираз рідної мови має своє обличчя.

 Як у квітки, у них свій

 неповторний аромат і відтінок барви,

 а цих відтінків кожна барва має тисячі.

В. Сухомлинський

 

І. Організаційний момент

1. Привітання

Добрий день, шановні учні!

    2. Робота з епіграфом

Наше заняття сьогодні я б хотіла розпочати епіграфом до уроку, словами В. Сухомлинського. І справді, наша мова складається з безлічі неповторних барв та відтінків, які її прикрашають. Зверніть, будь ласка, увагу на 2 речення в епіграфі, воно у нас приховане на дошці. У ньому присутні елементи, яким сьогодні буде присвячений наш урок. Під яким номером вони знаходяться? Спробуйте здогадатись! (На дошці прикріплені перевернуті слова з номерами). (Метод «Темна конячка»)

Про такі своєрідні барви – однорідні члени речення – ми і будемо говорити сьогодні на уроці.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Учні записують тему у зошит.

Колись Марк Твен сказав: «Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди».

Я пропоную вам спробувати визначити, якими ж стежками попрямуємо ми з вами сьогодні, про що будемо дізнаватися, що повинні вивчити та навчитись робити. Погляньте ще раз на тему уроку та сформулюйте мету за допомогою методу "Незакінчене речення". 

Будь ласка, продовжіть: «На сьогоднішньому уроці ми поглибимо... розвиватимемо... виховуватимемо ... .» 7 хв

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

– Але спочатку пропоную вам пригадати основні відомості про однорідні члени речення. Допоможуть нам у цьому … … , які створили до сьогоднішнього уроку інтелект-карту.(Випереджаюче завдання)

 

Однорідними називаються члени речення, які з'єднані сурядним зв'язком, рівноправні, граматично незалежні одне від одного, відносяться до одного й того самого члена речення, відповідають на одне питання, виконують однакову синтаксичну функцію. Наприклад: І зорі, і птиці, і трави з зорею вітають мене (В. Сосюра).

Однорідними можуть бути і головні, і другорядні члени речення:

 підмети: Тягнуться до сонця і квіти, і трави, віти кучеряві, гори голубі (В. Сосюра);

 присудки: Заспівали, защебетали пташки (Марко Вовчок);

 додатки: Вітер в гаї нагинає лозу і тополю (Т. Шевченко);

 означення (узгоджені й неузгоджені): Тихі, ніжні зорі спадали з неба (Леся Українка);

 обставини: Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, в завтрашнє, в безкрає (Л. Дмитерко).

Не є однорідними членами речення:

- повторення одного й того ж слова:  Рости, рости, моя пташко, мій маковий цвіте (Т. Шевченко);

- цілісні вирази фразеологічного характеру:  і день і ніч, ні риба ні м'ясо і подібні до них: За характером він був ні риба ні м'ясо;

- уточнюючі і пояснювальні члени речення: У темному гаю, в зеленій діброві, на припоні коні отаву скубуть: осідлані коні, вороні, готові (Т.Шевченко);

- поєднання двох дієслів в одній і тій самій формі, які виступають у ролі єдиного присудка: Піду принесу гарні квіти (І. Ле).

 

Молодці! Гарно впорались! 10-12 хв.

 

  1. Орфографічна розминка «Вправа з ключем»

Але поруч із однорідними членами завжди мають стояти відповідні розділові знаки. Які саме ви дізнаєтесь, коли розгадаєте невеличку мовну головоломку.

Випишіть слово, яке написано правильно, і виділіть у ньому останню букву. Правильно виконавши завдання, дізнаєтеся, правопис чого будемо повторювати на уроці.

Варіант 1

1.1) пріоритет, пречепити, призвище;

   2) бессправний, розчистити, сшиток;

   3) різьбяр, кур’йоз, моркв’яний;

   4) вижчий, нижче, блищчати.

2. 1) причудово, приорітетний, пригірок;

    2) сцідити, безсовісно, росчулений;

    3) звязати, мавп’ячий, В’єтнам;

   4) дорожча, дуще, тящий.

Відповіді: тире, кома.

Варіант 2

1. 1) Стравохід, селезьонка, сердце;

    2) припоганий, преїхати, тримав;

    3) близько, склиський, україньський;

    4) рюкзак, зикзаг, вогзал;

    5) кілограмм, кілометр, кіловатт;

    6) обличя, фудбол, боротьба;

    7) жовто-гарячий, автостоп, віч-навіч; 

    8) багатокутник, трікутник, параллелограм; 

   9) оголошеня, м’ята, рєзюмє

Відповідь: двокрапка. 15-17 хв.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

До вашої уваги я підібрала декілька кумедних мемів.

  1. Це обличчя вашого майбутнього роботодавця, який у заяві на роботу побачив помилки.
  2. А це ви, отримуєте престижну кулінарну нагороду і виголошуєте промову, не користуючись ОЧР.
  3. А це ми, коли ви не вивчили матеріал уроку.

Які висновки ви можете сформулювати після їх перегляду? До чого вони вас спонукають і мотивують?

Сподіваюсь, після нашого уроку таких ситуацій з вами не трапиться. 20-25 хв.

 

V. Опрацювання та засвоєння навчального матеріалу (Інфографіка)

Розділові знаки при ОЧР

Під час вивчення правил, я вас попрошу законспектувати схеми у зошит, що виділені червоним кольором, які відповідають цим правилам.

Графічно частини ОЧР позначаються так: О – слово, УС- узагальнювальне слово.

 

Ставимо кому:

  • Коли однорідні члени з’єднані без сполучників.

Наприклад: Осінній дощ прошумів, омив деревам листя.

  • Коли однорідні члени з'єднані сполучниками а, але, та(і).

Наприклад: Ще вчора листя тріпотіло, а сьогодні тільки згадується нам.

  • Коли однорідні члени з'єднані повторюваними сполучниками і, й, чи, або, та(і).

Наприклад: Радіє і небо, і земля

Ставимо тире:

  • Якщо однорідні члени речення, не з'єднані сполучниками, різко протиставляються. (подумки можна вставити сполучник а ). Наприклад: Ми засіваємо житейське море і не на день минущий – на вік.
  • Якщо наступний однорідний член речення (присудок) виражає швидку зміну дій, уточнення, наслідок, причину дії, пояснення.

Наприклад: Зміцнів Київ, оновилася й Софія – одяглася у весняні шати.

 

Іноді біля ОЧР стоять так звані узагальнювальні слова, які об'єднують усі перелічувані предмети, явища, поняття, дії тощо. Разом із однорідними членами речення, яких вони стосуються, узагальнювальні слова становлять одну групу і виконують одну й ту ж синтаксичну роль.

УС може стояти ПЕРЕД однорідними членами або ПІСЛЯ них. Залежно від цього ставимо тире або двокрапку.

 

 

30 хв.

До Вашої уваги текстове завдання професійного спрямування (роздатковий матеріал)

Відновіть текст: уставте на місці крапок однорідні члени речення з довідки. Визначте синтаксичну роль ОЧР. (Пригадати інформацію про другорядні члени).

1.Професія кухаря була завжди надзвичайно популярною і цікавою. 2. Основа японської кухні – рис, овочі, риба й морепродукти. 3. Основний принцип приготування їжі полягає в збережені і підкресленні природного смаку продукту.4. Європейці вживають мало соусів і жирів. 5. У справжнього кухаря повинні бути гарний смак, розвинута фантазія та жага до експериментів. 6. Овочі є найважливішим джерелом вітамінів та мінералів. 7. Для української кухні характерне використання таких інгредієнтів: буряку, картоплі, сала, часнику.

Довідка: Популярна, рис, соус, цікава, риба, збереження, жир, підкреслення, смак, сало, фантазія, буряк, жага, картопля, часник, вітаміни, мінерали. 35-37 хв.

 

Робота з підручником.

Вправа 6, ст. 118

Перепишіть текст, розставте в ньому розділові знаки й підкресліть однорідні члени речення.

«Намагайся зрозуміти інших людей, бачити в їхніх життях їхню правду, яку треба приймати. Отже, суди про людей не зі своєї позиції тільки, а й з їхньої. Ще краще — з кількох позицій. А як би вчинив тут П’єр Безухов чи Роберт Джордан чи Мартін Іден, наприклад? Для цього треба мати щедре серце. Живуть же по-своєму дерева і квіти, жаби і ластівки, щурі й соколи. І претензій до них ніхто не ставить. Так і люди».

 

(Парна робота) Висновок після вправи: Про що говорить В. Стус? Ви згодні з такими судженнями? Як одним словосполученням можна узагальнити головну думку даного уривка? (Поважай кожного). Разом із сусідом продовжіть це словосполучення власними твердженнями, використовуючи ОЧР.  45 хв.

Молодці! Думка кожного з вас надзвичайно важлива!

 

А зараз пропоную звернутися до нашої постійної рубрики «Підготуйся до ЗНО» і попрацювати над типовими завданнями , що трапляються на зовнішньому незалежному оцінюванні за допомогою онлайн тренажера для ЗНО.

 

1.Двокрапку й тире треба ставити в реченні (розділові знаки вилучено)

А Моє село мої тумани Мої весінні солов’ї Досвітні роси на світанні

І грози й вигроми мої Усе що чув що передбачив, не виплакати.

Б Усе було все кануло у Лету розлуки зустрічі прощання і жалі.

В Скрізь у саду в полі у лісі панував осінній спокій.

Г На світі можна жить без еталонів По-різному дивитися на світ

Широкими очима з-під долоні Крізь пальці у кватирку з-за воріт.

Д Воно (насіння) в нас було скрізь де не повернись в горщиках у вузликах на

жердках у сінях в повітці попід стріхою в сипанках в мішечках та мішках.

2.Виділене слово є узагальнювальним у реченнях

А Уся земля, мов килим під тобою, 3 усіх джерел дзвенять мої пісні.

Б За хвилю знов усе стихає І птахи, крик, і воза стук.

В Все кругом жило, змагалось, Ліс дивився і шумів.

Г Все в нас є. Скільки щастя і світла, скільки сонця сьогодні над нами.

Д Навколо все миготіло різнокольоровими вогнями.

3.Виділені слова є однорідними присудками

А Пенсне поблискувало то тепло, то суворо.

Б Шевченка вважають основоположником нової української літературної мови, бо йому вдалося, поєднавши книжні, народопісенні, фольклорні, діалектні елементи з живою розмовною мовою, утвердити в літературні норми їх використання.

В Шевченко утвердив і виховав національну гідність українського народу.

Г Він був живописцем, драматургом, прозаїком, гравером, філософом, критиком, і передусім геніальним поетом.

Д Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю.

4.Поширені однорідні члени речення є в реченні

А Тут і рубіни, і хризоліти, і топази, і гірський кришталь, і аметист.

Б І вам згадається садок високий, ґанок, летючі зорі, тиха літня ніч.

В Ні човна, ні весел, ні квіток, ні співів, тільки сніг і вітер, і весна, весна.

Г Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками, та тонким туманом.

Д По діброві вітер віє, гуляє по полю.

5. У всіх реченнях потрібно поставити двокрапку й тире, окрім

А Материне шлюбне вбрання біла сорочка вишита великими чорними квітками вишнева шовкова спідниця теж у квітку і веселе намисто з коралів і розмаїтої стрічки все так хороше пахло домом і давниною безтурботного дитинства.

Б Цікаві дівчата вибігали з-за хат і дворів у святкових спідницях і намисті старі діди баби і чоловіки всі поспішали назустріч визволителям.

В Тисячі найрізноманітніших засобів переправи баркасів човнів-душогубок плотів бочок дощатих воріт і всього за що тільки можна вхопитись людина щоб не потонути все рушило на людських плечах через зарості до Дніпра.

Г Усе чого твоя рука торкнеться на що поглянуть очі голубі перед тобою у покорі гнеться всі тайни відкриваючи тобі рослинка дика і цілющі трави і блиск зорі росинки камінця і письмена і різні мови й справи і людські долі душі та серця усе.

Д Все змішалось в одну мить і злилось докупи і земля і море скрізь було чути гук шум гам свист.

2. Рефлексія 

На уроці я…

- дізнався (-лася)…

- зрозумів (-ла)…

- так і не зрозумів (-ла)…

- навчився(лася)…

- повторив(-ла)…

- узагальнив(-ла)…

- на наступному уроці я хочу…

 

VІ. Підсумок уроку

1.Повертаємось до епіграфу. Які висновки зробите для себе?

2.Оцінювання.

 

VІI. Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал підручника, виконати вправу 7.
  2. Творче завдання:
  • Написати власне висловлювання на тему: «Чи здатне спілкування онлайн замінити людині справжні, «живі» взаємини?», використовуючи ОЧР.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісницька Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Morgun Veronichka
Додано
17 березня 2021
Переглядів
2146
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку