Тема уроку: Сполучені Штати Америки в міжвоєнний період
Мета уроку:
• визначити особливості розвитку США після Пешої Світової війни;
• з’ясувати зміну статусу США у світі;
• надати характеристику особливостям процвітання в США в 20-ті роки;
• формувати в учнів уміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал;
• виховувати учнів у дусі патріотизму, взаєморозуміння між народами на основі особистого усвідомлення досвіду історії.
Завдання уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття і терміни: «проспериті» (процвітання), «сухий закон», ізоляціонізм, протекціонізм, гангстери, конверсія, расова сегрегація.
Основні дати: 1920 р. – набрала чинності поправка до Конституції США, за якою вводився «сухий закон»
1921–1923 рр. – президентство Уоррена Гардінга
1922–1929 рр. – стабілізація і процвітання, період «проспериті»
1923–1929 рр. – президентство Калвіна Куліджа
1929 – 1933 рр. – президенство Герберта Гувера.
Обладнання: підручник, історична карта, світлини, ребуси, презентація
Хід уроку
І.Організаційна частина.
-Привітання на англйській мові (Good morning) . Учні мають пояснити чому таке вітання і історичні події якої країни ми будемо сьогодні вивчати
-Озвучення теми уроку
- Емоційне налаштування ( вчитель пояснює чому американці так багато посміхаються і пропонує подарувати один одному «американську усмішку».)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-Учні отримують бонусні картки, на яких вони будуть ставити собі бали під час уроку та вчитель пояснює історію їх походження (У 1914 році керівництво американської компанії Western Union придумало видавати картки клієнтам із зазначенням суми кредиту.У 30-х роках виникли металеві карти з тисненням. На них вибивалися дані клієнта, всередину часто вставлявся картон з підписом власника. Зручність користування такою картою полягала не лише в тому, що вона довговічніша за картон, а й в тому, що нею можна було поставити печатку на документах і чеках. Зберігалися такі карти в спеціальних чохлах.)
- Огляд робочих листків та пояснення домашнього завдання
- Завдання з ребусами
- Поясніть значення слів-відгадок. («Новий курс» і «велика депресія»)
- Озвучення проблемного питання
Чи потрібний своєрідний «новий курс» Україні?
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
-Вчитель . Доведіть що американці азартні. Давайте також зіграємо історичне лото
(Слайд з трігерами де під певним номером знаходиться певне питання)
1.Як і коли відбувся вступ США у Першу Світову війну?(1817)
2.В якому документі була викладена програма рішучої активізації зовнішньої політики США і хто був її автором?
3.На чиєму боці США брали участь у Першій Світовій війні?( Антанти)
4.Якого принципу дотримувались США у зовнішній політиці перед вступом у війну?
5.Яким було рішення Сенату США щодо Версальського мирного договору та вступу до Ліги Націй?
- Вчитель. З усього вище сказаного, який можна зробити висновок?
Очікувана відповідь: США значно збагатилися за період війни, закріпивши за собою статус економічно наймогутнішої держави. У 1918 році США активізують свою зовнішньополітичну активність, щоб досягти «світового лідерства» ( ПОЗИЦІЯ ДЕМОКРАТІВ) . На Паризькій мирній конференції представники США намагалися реалізувати програму «14 пунктів», але зазнали поразки. Внаслідок цього в країні поширюються настрої ізоляціонізму – невтручання в європейські справи. Відновити статус сильної держави США вдалося на Вашингтонській конференції, де вони закріпили своє панування в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Становище США після І Світової війни
-Вчитель. Під час І світової війни США переживають економічне піднесення. Як Ви думаєте чому? За потреби використовуються додаткові питання-підказки: у Європі війна, а в Америці мир, отже…
У результаті формуємо відповідь:
Але у 1920-1921 рр. глибока економічна криза . Республіканці вміло використали невдоволення владою і здобули перемогу на виборах Новим президентом став РЕСПУБЛІКАНЕЦЬ Воррен Гардінг. Загалом курс В. Гардінга позитивно вплинув на економіку, відбулось стрімке зростання, а з іншого – накопичувались проблеми.
Разом з тим в економічному розвитку США в роки процвітання існували певні проблеми. Спостерігався застій в традиційних галузях виробництва (вугільна, текстильна) і в аграрному секторі.
Епоха процвітання припадає на час президентства республіканців
Воренна Гардінга (1921-1923)
Калвіна Куліджа (1923-1929).
Кінець епохи пов’язують з іменем президента Герберта Гувера (1929-1933).
Основні риси періоду «проспериті»:
- зростання зарплат;
- випуск більших обсягів продукції;
- поширення в житті нових побутових приладів: пилососів, пральних машин, радіоприймачів,
- поява звукового кіно у кінотеатрах, радіо;
- використання синтетичного одягу, розвиток індустрії моди;
- поширення автомобільного транспорту (автомобіль мав кожен 5 американець);
- будівництво хмарочосів;
- психологічна ейфорія від стрімких змін, нової масової культури;
– поширення реклами та кредиту;
Завдання : запишіть роки правління президентів в робочому листку і в дужках запишіть асоціативний ряд.
І група Політика Воренна Гардінга(1921-1923 рр.)
Президент-республіканець, який переміг із гаслом «Назад до нормальності». Проголосив політику самоусунення держави від регулювання економіки , фінансових та соціальних процесів . Федеральні агентства , які наглядали за економікою в роки війни були скасовані . У 1921 році було скасовано податки на надприбутки.
У січні 1920 року вступив в дію «сухий закон» - заборона виготовлення та продажу горілчаних напоїв. Це сприяло зростанню організованої злочинності - контроль над нелегальним горілчаним бізнесом перейшов до ганстерських угрупувань. Поліція не завжди могла дати раду ганстерам , очолюваних Аль Капоне.
У південних штатах знову процвітав Ку-Клукс-Клан організація, (створена білим населення США в середині ХІХ ст., спрямована проти чорношкірих громадян.) і набула поширення расова сегрегація.
Корупція державного апарату набула небачених розмірів. Дії багатьох членів республіканської адміністрації , наближених до президента, мали скандальний характер.
Фактично єдиним реформаторським заходом стало надання виборчих прав жінкам у 1920 р.
ІІ група Політика Кальвіна Куліджа( 1923-1929 рр)
Республіканець Кальвін Кулідж своїм девізом проголосив «Справа Америки-бізнес». Його пребування при владі стало символом «проспериті». Виступав за невтручання держави в економіку, сприяв зростанню прибутків корпорацій, знижував для них податки. Відбулось скорочення соціальних видатків на пенсії та соціальні допомоги. На думку президента, потрібно було сприяти збагаченню мільярдерів і тоді вони збагатять усіх американців . Однак законопроект про державну допомогу фермерським господарствам він двічі відхилив( фермери потерпали від перевиробництва , бо у відповідь на прийняті США протекціоністські закони , європейські країни закрили свої ринки для продукції американських фермерів). Це призвело до того, що промисловість стрімко вдосконалювалась, а сільське господарство занепадало.
Розпочалось виробництво конвеєрним методом автомобілів на заводах Г. Форда. Розвивались машинобудівна , електротехнічна і авіаційна галуз промисловості
Зарплатня робітників була мізерна, а на проведення страйків, що розглядались як змова , була заборона.
На найбільшій у світі Нью-Йоркській фондовій біржі спостерігався справжній бум, пов'язаний із купівлею і продажем акцій. Усі прагнули придбати акції, щоб потім їх продати з вигодою.
Визначте слабкі місця економічної політики республіканців.
- Учні на телефонах виконують
вправу на онлайн-сервісі
Lernings Apps ( к'юар код )
-Вчитель. Наступником Куліджа став Герберт Гувер, який висунув програму «ліквідації злиднів». Американці очікували ще більшого зростання . Але його наміри не були реалізовані. Країна стояла на порозі найжорстокішої в своїй історії економічної кризи, що мала світовий характер.
- Перегляд відео
*Що таке «чорний вівторок» ( 24 жовтня 1929 р.) та «чорний четвер» ( 29 жовтня 1929 р.)?
* Який називався період , що розпочинається після цих подій?
- Запис терміна в робочий листок
«Велика депресія»- світова економічна криза , що тривала у США з 1929- 1933 роки
-Які, на вашу думку, причини економічної кризи? (перевиробництво товарів,щоб стримати падіння цін, підприємці знищували запаси товарів, відсутність контролю держави за промисловим і сільським виробництвом, пільги монополіям, доступність дешевих кредитів для населення, захоплення американців покупками)
- Робота з візуальними джерелами ( учні мають перекласти тексти на українську мову)
- Погляньте на фото і визначте наслідки « Великої депресії» та запишіть їх
Бонні Паркер (праворуч) і Клайд Барроу убивали банкірів і грабували банки. Але через кризу банкіри стали настільки ненавидимими фахом, що пересічні громадяни захоплювалися Бонні і Клайдом. Фото зроблене між 1932 і 1934 рр
.
- Вчитель. Реформи відбувались на фоні опору великого бізнесу, але Ф.Рузвельт щотижня виступав по радіо перед нацією «Промови біля каміну», де простими ясними словами пояснював мету реформ, заспокоював свій народ та вивів країну на шлях поступального збалансованого прогресу. Його слова: ми за демократію, інакше фашизм або комунізм. Ф. Рузвельт за допомоги створеного з експертів «мозкового центру» розпочав реформи, які ввійшли в історію як «Новий курс» Рузвельта 1933 – 1938 рр. Президент наголошував на необхідності державного регулювання ринкових відносин. У соціальній сфері орієнтувався на потреби більшості американців всупереч ідеології індивідуального успіху кожного. До 1939 р. економіка США подолала наслідки економічної кризи. Якими «засобами» лікував « країну в період «нового курсу» Ф. Рузвельт?
-Робота з інфографікою в парах , а згодом в четвірках і заповнення таблиці
Сфера проведення |
Зміст реформи |
Фінансово-банківська система
1, 8, 9 |
• 6 березня 1933р. оголосив про надзвичайний стан і закрив усі банки. 10 березня відновили роботу лише ті банки, що спроможні були здійснювати банківські операції. Відкрив Національний банк • Вводився державний контроль за фондовими біржами . • Створено корпорацію для страхування банківських вкладів |
Промисловість
2, 5 |
• Запровадив "кодекси чесної конкуренції"між підприємцями, що визначав обсяги виробництва, розподіл ринків • створив систему державного регулювання промисловості. |
Сільське господарство 3 |
• підвищення цін на сільськогосподарську продукцію і протидіяв розоренню дрібних фермерів |
Трудові відносини
7 |
• За законом Вагнера робітники отримали право на створення профспілок та проведення страйків і було утворено Конгрес виробничих профспілок |
Соціальна сфера
4, 6 |
• Запроваджувалась державна система надання допомоги вдовам, сиротам та людям з інвалідністю, страхування безробітних. • Скасував "сухий закон", |
V. Рефлексія
1.Вирішення тестів за допомогою онлайн-сервісу «Plikers»
2. Обговорення проблемного питання: чи потрібний своєрідний «новий курс» Україні?
VІ. Підсумки уроку