Всесвітня історія. 10 клас.
Тема уроку. ЗАВЕРШЕННЯ, ПІДСУМКИ
ТА УРОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
порівнювати й аналізувати різні типи історичних джерел, обґрунтовувати власні погляди на проблему; вести діалог, узгоджувати власну позицію з позицією опонента, створювати проекти міжнародних договорів.
Провідні ідеї: рішення Ялтинської та Потсдамської конференцій, з одного боку, сприяли встановленню стабільного миру, з іншого — ідеологічні розбіжності країн створювали умови для утвердження політики «холодної війни».
Поняття: ідеологія, диктатура, консенсус, демократія, терор, «холодна війна» та ін.
Обладнання: перекидні плакати; роздатковий дидактичний матеріал; кодоскоп; таблиця на дошці «Вплив війни на світову спільноту»; політична мапа світу.
ХІД УРОКУ
Сьогодні на уроці ви будете навчатися: аналізувати зміст різних історичних джерел; колективно обговорювати проблему та визначати шляхи її розв’язання; працювати в групах; оцінювати знання один одного; визначати своє ставлення до історичних подій; досягати компромісу; вести переговори; редагувати міжнародні документи.
З метою закріплення необхідних знань, які будуть використані у вивченні наступного навчального змісту, вчитель розбиває клас на пари і оголошує тему: «Воєнні та політичні події 1944—1945 рр.». Мета вправи — забезпечити якомога більшу активність учнів у обговоренні теми протягом визначеного часу. Перший учень висловлює свою думку, а його партнер — одразу ж свою. Це триває протягом 3—5 хв. Думки не повинні повторюватись. Відповіді треба давати негайно. Завдання можуть бути такими: «Назвіть основні риси...»; «Розкажіть про роботу, здійснену в...»; «Назвіть людей, які брали участь в...»; «Назвіть причини того, що....» або «Назвіть країни, що брали участь...» та ін. Завдання учні готують завчасно на спеціальних картках, де пишуть прізвище сусіда (кількість завдань вказує вчитель, але не більше 5-ти). Учень навпроти завдання ставить позначку «+» або «—» (залежно від відповіді).
Використовуючи конспект, який є у вас в зошитах, сформулюйте завдання та дайте на них відповіді. Очікувані завдання і запитання: назвіть основні військові операції на радянсько-німецькому фронті; назвіть основні військові операції на західному фронті; що об’єднувало країни антифашистської коаліції? Назвіть цілі, до яких прагнули США, СРСРта Великобританія в ході війни; назвіть етапи Другої світової війни; назвіть причини Другої світової війни. Вчитель за потреби координує роботу в парах. Потім вчитель збирає картки з відповідями, які можуть стати підставою для оцінювання фактичних знань учнів.
РІШЕННЯ ЯЛТИНСЬКОЇ Й ПОТСДАМСЬКОЇ
КОНФЕРЕНЦІЙ ТА ЇХ НАСЛІДКИ
Організаційний етап підготовки рольової гри: клас розподіляється на три групи для участі в рольовому моделюванні міжнародної конференції представників СРСР, США та Великобританії. Кожна група на конференції буде представляти делегацію однієї з трьох країн (краще це зробити за тиждень до уроку і дати випереджальне завдання: накопичити матеріали про інтереси відповідної країни, які вона прагнула реалізувати під час Другої світової війни). Кожній групі вчитель роздає документи з єдиним завданням. В процесі виконання завдання групи під керівництвом учителя з’ясовують питання, які вирішувалися на Ялтинській та Потсдамській конференціях. Після цього делегації складають у групах проект рішення міжнародної конференції, яким забезпечують своїх опонентів.
Завдання №1. Проаналізуйте представлені вам документи та визначте: які питання обговорювалися на Ялтинській та Потсдамській конференціях? Чи досягли учасники переговорів згоди ? Свою думку обгрунтуйте.
Ми вітаємо думку про визнання уряду маршала Тіто на чолі з регентством в якості Королівського югославського уряду, про відрядження посла в Белград і прийняття посла у нас. Я сподіваюсь, що Ви погодитеся з тим, що це добрий вихід з тяжкого становища до того часу, поки народ вільно й об’єктивно не виразить своєї волі.
Й. В. СТАЛІНА (лютий 1945 року).
Нижче наведено два основних військових питання, на які американські начальники штабів хотіли б отримати відповіді на конференції найближчим часом.
(6 лютого 1945 року).
Оскільки справа стосується Польського уряду, я дуже занепокоєний тим, що між трьома великими державами не існує порозуміння щодо політичного становища в Польщі. Визнання Вами одного уряду, а нами і британцями — іншого в Лондоні, на мою думку, виставляють нас у поганому світлі перед світом. Я переконаний, що таке становище не повинно продовжуватися, а якщо воно буде продовжуватися, то це може лише дати нашим народам привід думати, що між нами існує розкол, чого насправді немає. Я сповнений рішучості не допустити розколу між нами і Радянським Союзом. Безперечно, є спосіб примирити наші розбіжності.
(4-11 лютого 1945 року.).
1. Ми розглянули і визначили військові плани трьох союзних держав з метою цілковитого розгрому спільного ворога.
2. Відповідно до спільного плану, військові сили трьох держав будуть займати в Німеччині певні зони. Планом передбачені координована адміністрація і контроль, які будуть здійснюватися через Центральну Контрольну Комісію, яка складатиметься із головнокомандуючих трьох держав, з місцем перебування у Берліні. Було вирішено, що Франція буде запрошена трьома державами, якщо вона сама цього забажає, взяти на себе зону окупації і брати участь як четвертий член в Контрольній Комісії.
3. Ми вирішили найближчим часом затвердити спільно з нашими союзниками міжнародну організацію для підтримки миру і безпеки.
Він, Сталін, повинен зауважити, що лінія Керзона придумана не росіянами. Авторами лінії Керзона є Керзон, Клемансо й американці, які брали участь у Паризькій конференції 1919 року. Росіян не було на цій конференції. Лінія Керзона була прийнята на базі етнографічних даних всупереч волі росіян. Ленін не був згоден з цією лінією. Він не хотів віддавати Польщі Білосток і Білостоцьку область, які, відповідно до лінії Керзона, мали відійти до Польщі.
Радянський уряд уже відступив від позиції Леніна. Що ж ви хочете, щоб ми були менше росіянами, ніж Керзон і Клемансо? Так ви осоромите нас. Що скажуть українці, якщо ми приймемо ваші пропозиції? Вони, мабуть, скажуть, що Сталін і Молотов виявились менш надійними захисниками росіян і українців, ніж Керзон і Клемансо. З яким обличчям він, Сталін, повернувся б тоді до Москви?
Від імені Уряду Його Величності висловлюю Вам велику подяку за гостинність і дружній прийом, які були виявлені британській делегації на Ялтинській конференції. На нас справило глибоке враження мистецтво організації й імпровізації, завдяки яким конференція протікала в такій приємній і довірливій обстановці, і ми всі збережемо найщасливіші спогади про неї. До цього я повинен додати особисту вдячність. Жодна із попередніх зустрічей не показала з такою ясністю тих результатів, які можуть бути досягнуті, коли голови трьох урядів зустрічаються один з одним з твердими намірами сміливо зустріти труднощі та побороти їх. Ви самі сказали, що співпраця була би більш важкою, якби не існувало об’єднуючих зв’язків у боротьбі зі спільним ворогом.
Я повністю згоден з тим, що встановлення дипломатичних зв’язків із Румунією, Болгарією, Угорщиною і Фінляндією, питання, до якого ви повертаєтесь у Вашій телеграмі від 9 червня, було б конструктивним кроком. Обмін посланнями між нами з цього питання показує, що, можливо, наші уряди підходять до нього по-різному, оскільки стан наших відповідних відносин з цими різними державами не є однаковим. Наприклад, ніщо не завадило б негайному відновленню дипломатичних відносин між Сполученими Штатами і Фінляндією, а що стосується Румунії, Угорщини і Болгарії, то, хоч наші спільні інтереси у всіх відношеннях одні й ті ж самі, ми вважаємо, що сьогоднішнє становище у кожній із цих країн має свої особливі риси.
Я продовжую вивчати це питання. Тож я вважаю, що найбільш доцільним способом досягти згоди було б обговорення нами цього питання під час нашої наступної зустрічі.
Проведення гри
«Уроки Другої світової війни»
Учасники гри ознайомлюються з її правилами та сценарієм. Кожна група по черзі оголошує свій проект рішення. Потім групи спільно вирішують, яким чином будуть узгоджувати поправки, чи буде взятий за основу якийсь проект, чи на підставі трьох буде зроблено новий. Під час узгоджувального процесу сторони мають згоду провести й «таємні переговори», щоб досягти компромісів. Після складання спільного проекту кожна із сторін повинна розкрити в його змісті саме ті інтереси, задоволення яких вона добивалася. Головна мета: добитися створення узгоджувального документа, який влаштовував би всіх. Після цього під керівництвом учителя, працюючи з підручником, учні порівнюють зміст свого узгоджувального документа й реальні рішення Ялтинської та Потсдамської конференцій та роблять висновки: які інтереси не були враховані; які помилки були допущені в ході переговорів як змістового, так і переговорного характеру.
Після аналізу рішень Ялтинської та Потсдамської конференцій учитель пропонує розглянути схему: «Вплив війни на світову спільноту» та виконати завдання № 2.
Завдання № 2. Як ви вважаєте, такі трагічні наслідки війни підштовхували керівників країн до укладання стабільного миру?Як ви гадаєте, чи сприяли цьому рішення Ялтинської та Потсдамської конференцій ?
Після обговорення цього питання вчитель підводить учнів до такого висновку: головний урок, який винесло людство з цієї війни, це переконаність у тому, що мир і співпраця народів, добробут кожної окремої людини і родини, людське життя, демократія є найвищими цінностями, перед якими мусять поступатися взаємні міждержавні підозрілість, агресивність або національна ворожнеча й насильство.