Розробка уроку з всесвітньої історії 8 клас "Московське царство. Іван ІV Грозний. Смутний час."

Про матеріал
Матеріал допоможе ознайомити учнів із внутрішньою та зовнішньою політикою Івана IV. Розглянути сутність опричнини та події Лівонської війни. Удосконалювати вміння учнів аналізувати, порівнювати історичні факти, події та явища; робити висновки. Виховувати в учнів патріотизм, гуманізм та загальнолюдські цінності.
Перегляд файлу

8 клас

Всесвітня історія

 

Тема: Московське царство. Іван ІV Грозний. Смутний час. Правління династії  Романових.

Мета:

  • Ознайомити учнів із внутрішньою та зовнішньою політикою Івана IV. Розглянути сутність опричнини та події Лівонської війни.
  • Удосконалювати вміння учнів аналізувати, порівнювати історичні факти, події та явища; робити висновки.
  •  Виховувати в учнів патріотизм, гуманізм та загальнолюдські цінності.

 

Основні дати:

Січень 1547 р. – вінчання Івана IV на царство.

1549 р. – скликання Земського собору.

1550 р. – Судебник Івана IV.

1551 р. – «Стоглавий» церковний собор.

1552 р. – підкорення Казанського ханства.

1556 р. – підкорення Астраханського ханства.

1558-1583 рр. – Лівонська війна.

1565-1572 – період опричини.

1574 р. – початок освоєння Сибіру купцями Строгановими.

1582 р. – похід Єрмака, початок завоювання Сибіру.

1613 р.— обрання царем Михайла Романова.

Хід уроку

Дайте відповіді на запитання (усно):

  • Визначте особливості економічного розвитку Речі Посполитої?
  • Визначте систему державного управління Речі Посполитої?
  • Коли і в наслідок яких подій утворилася Річ Посполита?
  • Охарактеризуйте основні напрямки зовнішньої політики Речі Посполитої?

 

 Повторення вивченого матеріалу:  установіть відповідність.

а)  Річ Посполита

1)  Державний союз Польщі та Литви

б)  Берестейська унія

2)  греко-католицька церква

в)  фільварок

3)  станово-представницький орган влади

г)  сейм

4)  господарство, орієнтоване на виробництво продукції на ринок, засноване на праці кріпосних селян

д)  Люблінська унія

5)  офіційна назва держави, яка утворилася в результаті союзу Польщі та Литви

 

Вивчення нового матеріалу

Іван IV Грозний.

До кінці XVст. склалися умови до переходу у завершальну стадію об’єднавчого процесу російський земель і формування єдиної держави – Росія.

1462 -1505 рр. правління Великого князя Московський Іван ІІІ Васильович – розпочав завершальний етап об’єднання руських земель.

  •                  Приєднання до Московської держави Ярославського, Ростовського та Тверського князівств, Новгородської та Вятської земель;
  •                  1480 р. розгром Золотої Орди – скинуто монголо-татарське іго;
  •                  1497 р. – прийняття Судебника.

1505-1533 рр. – правління Великого князя Московського Василя ІІІ Івановича:

  •                  Приєднання Смоленського, Рязанського і Псковського князівства.

 

Опис  портрета Івана IV

Текст  В. О. Ключевський про Івана Грозного (опрацьовує учень)

Цар Іван народився у 1530 р. Від природи він отримав розум жвавий і  гнучкий,  вдумливий  і  трохи  глузливий… Але  обставини,  серед  яких проходило  дитинство  Івана, рано  зіпсували цей розум,  дали йому неприродний,  хворобливий розвиток.  Іван рано  став  сиротою — на четвертому році лишився батька, а на восьмому втратив  і матір. Він з дитинства  бачив  себе  серед  чужих  людей.  У душі  його  рано  й  глибоко врізалося  і все життя зберігалося відчуття сиротіння, занедбаності, самотності, про що він щоразу твердив: «Родичі мої не піклувалися про мене». Звідси його боязкість, що стала основною рисою його вдачі. Як всі  люди, що  виросли  серед  чужих,  без  батьківського  погляду  і материнської ласки, Іван рано засвоїв звичку ходити озираючись і прислухаючись. Це розвинуло у ньому підозрілість, яка з роками перетворилася на глибоку недовіру до людей. У дитинстві йому часто доводилося стикатися  із байдужістю або  зневагою  з боку оточуючих. Потворні сцени боярського свавілля й насилля, серед яких ріс Іван, були першими політичними його враженнями. Вони перетворили його боязкість на нервову лякливість, з якої з роками розвинулася схильність перебільшувати небезпеку,  утворилося  те, що називається  страхом  з  великими  очима. Постійно тривожний і підозрілий, Іван рано звик думати, що оточений лише ворогами, і виховав у собі сумну схильність виглядати, як плететься навкруги нього нескінченна сітка підступів, якою, здавалося йому, прагнуть обплутати його  з  усіх боків. 

 

Запитання (усно):

Визначте основні риси виховання молодого царя?

 

Реформи царя Івана IV

Розповідь вчителя.

16 січня 1547 р. Івана IV було вінчане на царство.

Демонструється зображення картини вінчання на царство

1549 створення Вибраної Ради (Олексій Адашев, князь Андрій Курбський, священик Сильвестр, митрополит Макарій) де обговорювалися реформи і зовнішня політика. Була незалежна від Боярської думи.

 

Робота з поняттям:

Вибрана Рада –це постійний станово-представницький орган аристократії законо-дорадчого  характеру при царі, що обговорював питання зовнішньої та внутрішньої політики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1549 р. – скликання Земського собору– це збори представників від бояр, вищого духовенства, земельних власників, московських купців. Розглядали найважливіші загальнодержавні питання, не обмежували владу царя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опричнина та її наслідки для розвитку Росії.

Робота з поняттям:

ОПРИЧИНА – це період 1565-1572, позначалася системою державного терору та жорстокими мірами

Суть опричини:

  1. Поділ держави на дві частини: «государев уділ» - опричнини, куди цар відбирав землі за власним розсудом; та земщина, яка виплачувала податок у 100 тисяч руб.
  2. Створення окремої гвардії «обрана тисяча» - 1070 дворян – опричники.

Значення:

• знищення більшої частини боярства - ліквідація станової монархії;

• занепад господарства;

• значне скорочення населення (загинули десятки тисяч людей);

• знищення системи формування армії;

• завершення формування самодержавства (все населення стало холопами царя);

• військові поразки (Лівонська війна, походи кримського хана).

 

Вчитель Як же бути з опричниною? Випадкова це прихоть тирана? Більшість психіатрів бачать в Івані Грозному психічно хвору людину, параноїка, що манією переслідування. Та тільки чомусь у всій Європі в момент становлення єдиних держав на престолі сиділи безрозсудливі тирани – Ерік XIV (Швеція), Людовік XI, Філіп ІІ (Іспанія), Генріх XIII (Англія). Вони, звичайно не відправляли в могилу стільки людей, скільки Іван Грозний, але щодо страт йому не поступались. Людовік XI, наприклад, розставляв в місцевостях всіх своїх резиденцій капкани на великого звіра, в які потрапляли виключно люди. Його вельможі закінчували життя в залізних клітках, де можна було сидіти лише навшпиньки, притому тюремники за наказом короля посилено годували жертви, думаючи, чи закриє їх скорчене тіло всю пустоту клітки.

1581 р. – Юр’їв день. Поділ долі країни негативно позначився на економіці держави. Велика кількість земель була розорена і спустошена. В 1581 р. з метою не допустити опустіння земель, цар ввів тимчасову  заборону селянам залишати  своїх господарів в Юр’їв день, що сприяло утвердженню в Росії кріпосницьких відносин. Лівонська війна закінчилась  невдачею і втратою законно російських земель.

 

1582 р. – вбивство сина. Періоди покаяння і молитви змінювались страшними нападами люті. Під час одного із таких нападів 9 листопада 1582 р. в Александрівській слободі, заміській резиденції цар випадково вбив свого сина Івана Івановича, попавши посохом із залізним наконечником йому у скроню. Смерть нащадка розчарувала царя, оскільки другий його син Федір Іванович був неспроможним керувати державою. Іван Грозний відправив в монастир великий внесок на поминки душі сина, навіть сам подумував підти в монастир. Цар босоніж по снігу відправився в монастир замолювати свій гріх. Склав поминальні книги – синодики, в яких перелічував всіх своїх жертв. Писав: «Ти, Боже, знаєш, хто», якщо не пам’ятав  імені.

Зовнішня політика Івана IV

Завдання (письмово): Прочитати тест підручника та визначити основні напрямки зовнішньої політики та заповнити таблицю.

 

Дата

Подія

Учасники

Значення

 

 

 

 

Війни Івана ІV:

  •                             Казанські походи – 1547/1548, 1549-1550, 1552 (взяття Казані);
  •                             Астраханські походи (1554, 1556);
  •                             Війни з Кримським ханством (1541, 1552, 1555, 1570-1572);
  •                             Війна зі Швецією 1554-1557;
  •                             Лівонська війна 1558-1583;

Причини Лівонської війни:

  1.                         прагнення дворянства придбати землі у Прибалтиці;
  2.                         потреба російських купців в освоєнні торговельних шляхів Балтійського моря;
  3.                         зміцнення військової могутності Росії і ліквідація загрози на Сході.

Періодизація війни:

  •                        1558-1561 – успішна боротьба Росії проти Лівонської конфедерації;
  •                        1561-1563 – перемога Росії у боротьбі з Польщею, Литвою та Швецією;
  •                        1564 – перші поразки російських військ;
  •                        1578-1583 – нанесення відчутних ударів по російським військам з боку Польщі.

Порівняйте правителів держав за певними критеріями:

КРИТЕРІЇ ДЛЯ ПОРІВНЯННЯ

РІЧ ПОСПОЛИТА

МОСКОВСЬКА ДЕРЖАВА

Правитель

Король

Цар

Як обирався

Сеймом

Шляхом династичного наслідування

Які мав права

Обмежені права

Абсолютна влада

Відомі правителі

Сигізмунд III

Іван IV Грозний

Підсумок уроку:

Правління Івана IV було дуже важливим для розвитку Російської держави, бо принесло важливі перетворення. Але, у той же час правління царя Івана IV було дуже жорстоким, тиранічним. В зовнішній політиці цар орендувався н а розширення кордонів держави, усунення небезпеки зі Сходу та завоювання узбережжя Балтійського моря.

Домашнє завдання:

  1. Опрацювати текст підручника.

2.Вивчити терміни та основні дати.

doc
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
31 березня 2020
Переглядів
8457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку