Розробка уроку з зарубіжної літератури на тему "Роберт Шеклі «Запах думки»". Утвердження сили людської думки у творі

Про матеріал

Метауроку:

Навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника-фантаста;

допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство твору;

Розвивальна: розвивати навички сприйняття інформації на слух, самостійної роботи із джерелами; уміння виразно читати, переказувати, коментувати художній твір, висловлювати власні думки та враження;

Виховна: виховувати силу волі, кмітливість, здатність до дії, пошуків шляхів виходу із складної, незвичайної ситуації; життєлюбство.

Перегляд файлу

Урок 58

Тема уроку: Роберт Шеклі «Запах думки». Утвердження сили людської думки у   творі

Метауроку:

  • Навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника-фантаста; 

          допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство твору;

 

  • Розвивальна: розвивати навички сприйняття інформації на слух, самостійної роботи із джерелами; уміння виразно читати, переказувати, коментувати художній твір, висловлювати власні думки та враження;

 

  • Виховна: виховувати силу волі, кмітливість, здатність до дії, пошуків шляхів виходу із складної, незвичайної  ситуації; життєлюбство.

 

Обладання: портрет письменника, видання твору, підручник, ілюстрації до твору, відео презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Зачитування учнівських творів про майбутнє.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

           Учитель. Сьогодні ми умовно перенесемося у майбутнє людства. Адже письменники силою своєї уяви і хисту це роблять досить часто. І приведе нас у майбутнє відомий американський письменник. Напередодні ви отримали завдання – познайомитися із життям і творчістю письменника.

 

          Прийом «Інтерв’ю з автором твору».

          Учитель. Отже, ми полинемо з вами у майбутнє і розглянемо відомий твір Роберта Шеклі «Запах думки», познайомимося із головним героєм твору, побуваємо разом з ним у надзвичайних ситуаціях й спробуємо знайти вихід  з них.

 

ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Розповідь учителя/учнів про життя та творчість письменника

Роберт Шеклі народився в 1928 р. в Нью-Йорку, виріс в Мейплвуде (штат Нью-Джерсі), потім знову переїхав до Нью-Йорк.

Почав читати рано, з дитинства любив читати і мріяв стати письменником. В юності захоплювався творчістю таких авторів, як Роберт Хайнлайн, А. Ван Вогт, Джон Кольєр. Після закінчення школи навчався в Нью-Йоркському університеті, спеціалізуючись в гуманітарних дисциплінах. Служив писарем в армії в Кореї. Повернувся в США через конфлікт з начальством. Спочатку якийсь час працював на металургійному заводі.

З початку 50-х років Шеклі почав писати перші оповідання і, пропонуючи їх у науково-фантастичні журнали, зустрів дуже теплий прийом редакторів і читачів. За наступні десять років написав кілька сотень коротких, дотепних фантастичних оповідань. Як Шеклі зізнався в одному зі своїх останніх відеоінтерв'ю (2004), то були найщасливіші роки його життя. Він знімав однокімнатну квартиру в тихому центрі Нью-Йорка, складав по кілька оповідань на тиждень, друкуючи їх на друкарській машинці, і на своєму скутері «Ламбретта» розвозив їх по редакціях. Телефон його розривався від дзвінків редакторів.

Якось один відомий редактор науково-фантастичного журналу, ознайомившись з кількома оповіданнями початківця автора, сказав молодому Шеклі: «Я куплю кожне ваше слово, все, що ви не напишете, бо я продам все, що ви не напишете ». Шеклі говорив, що це були одні з найприємніших слів для нього. Але зі скромності рідко згадував цей випадок. (З автобіографічних спогадів, переклад, з оф. Сайту Р. Шеклі)

«Чому саме фантастика?» - Часто запитували його згодом. Відповідь була незмінним: «Тільки вона дарує творцеві повну свободу». (Відео-інтерв'ю з Р. Шеклі, переклад, з оф. Сайту)

Молодий талановитий автор не залишається непоміченим редакцією самого популярного в ті роки в США нового щомісячного н-ф журналу «Galaxy» (вих. регулярно 1950-1978гг., останній випуск - березень 1995р.), і починає постійно друкуватися в ньому, одержуючи вже не по 1, а по 3-4 центи за одне слово і з кожним новим випуском - все більшої популярності. Таким чином, гонорари за одну розповідь в 5000 слів становили до 200 $, що в перерахунку цін на сьогодні приблизно 2000 $.

У 1954 р. Шеклі отримує нагороду «Кращий дебют» - найвище звання найбільш перспективному молодому автору у фантастиці. Багато маститі колеги по перу і критики визнавали Роберта Шеклі кращим фантастом 50-60х рр.., Що підтвердила отримана нагорода. У 60-і роки він активно друкує свої фантастичні оповідання у найвідоміших журналах, у тому числі в літературних колонках журналу "Плейбой", дуже популярного в той час, і платив нечувані гонорари авторам через свого величезного (більше 7.000.000 тільки в США) в ті роки тиражу.

Шеклі швидко завойовує визнання і популярність саме як майстер короткого оповідання. Однак продовження зоряного часу журнальної прози в США в 60-е завадило поява і масове поширення телебачення. З появою телевізорів в кожному будинку тиражі журналів впали, багато журналів взагалі закрилися, і письменники короткої форми в більшості залишилися не при справах. Настає важкий період для авторів короткої прози. Журнал "Galaxy", що видається в 50-і роки тиражем 90.000 екз., Лідер в США в області журнальної фантастики, знижує ставки авторам до 1,5 центів за слово, підвищує вартість журналу з 35 до 50 центів, а згодом і до 75 центів за журнал. З 1959 він виходить вже не щомісяця, а лише 6 раз на рік.

Шеклі пробує себе і в великих літературних формах, йдучи на це через вимоги літературного ринку - не так успішно в не настільки улюбленому для себе жанрі. Його перу належать також декілька детективних оповідань, написані, в основному, під псевдонімами.

Шеклі пише сценарії 15-ти епізодів для телесеріалу «Капітан Відео» (Captain Video) і 60 п'ятихвилинних новел циклу «По той бік зеленої двері »(« Behind the Green Door »), які були прочитані по радіо відомим актором Безіл Ретбоном (Basil Rathbone), що зіграв знаменитого сищика в американському серіалі« Шерлок Холмс ».

Розповіді Шеклі склали авторські збірки«Де не ступала нога людини»(«Untouched by Human Hands", 1954),«Громадянин в космосі»(«Citizen in Space», 1955),«Паломництво на Землю»(«Piligrimage to Earth», 1957),«Ідеї: Без обмежень»(«Notions: Unlimited », 1960),« Лавка нескінченності »(« Store of Infinity », 1960),« Осколки космосу »(« Shards of Space », 1963),«Пастка на людину»(«The People Trap», 1967),«Ви що-небудь відчуваєте, коли я роблю це?»(«Can You Feel Anything When I Do This ? », 1971),« Робот, який був схожий на мене »(« The Robot Who Looked Like Me », 1978),« Дивовижні світи Роберта Шеклі »(« The Wonderful Worlds of Robert Sheckley », 1979) та інші.

Розповіді Роберта Шеклі відрізняє парадоксальний погляд, що показує самі звичайні обставини і предмети з незвичайного боку. У відео-інтерв'ю письменникові Р. Квалі Роберт Шеклі на питання того «Яке питання ви ненавидите найбільше?», З притаманним йому м'яким гумором, відповів: «Звідки ви берете свої ідеї? Це питання мені ставлять найчастіше. Якби я знав, звідки, я б пішов туди і взяв би їх більше! ». А на питання того "Яке питання вам сподобався найбільше?", Відповів: "Мені його, на жаль, ніколи так і не поставили. Він звучить так:" Чи не вважаєте ви, що письменник - немов той спритний шахрай і брехун з відомої легенди? ". Я б відповів" Так. Думаю, так ".

За його творами знято 4 кінофільму:« Десята жертва »(« La decima vittima », 1965, в гол. Ролі Марчелло Мастроянні),« Втікач »(« Freejack », 1992, ін. назва «Корпорація" Безсмертя "», в гол. ролях Еміліо Естевес і Мік Джаггер), «Втеча з Пекельного Острова» («Escape from Hell Island», 1963), «Ціна ризику» («Le prix du danger», 1983). Також, в 2007 році була екранізована повість «Страж-птиця» в серіалі "Хроніки майбутнього" (Masters of Science Fiction).

У середовищі аматорського кінематографа також знайшлися шанувальники творчості Шеклі. Так, на Україну був знятий аматорський короткометражний фільм «Премія за ризик» (2009) за однойменним оповіданням.

Найбільшою популярністю користувався його гумористичний цикл 7 оповідань про невдалих бізнесменів Грегора і Арнольді, що заснували фірму ААА-попси і намагаються заробити на наданні послуг За Оздоровленню Природного Середовища в інших світах.

Хоча твори Шеклі і публікувалися постійно, його популярність на батьківщині не була особливо широка. Коротка форма, сюрреалістичні сюжети і незв'язаність звичайними прийомами наукової фантастики утрудняли сприйняття читачем. Додатково до цього - вільний ринок, велика кількість авторів, що працюють в цьому жанрі, достатнє число видань та їх дорожнеча і занепад популярності журнальної прози в США в 60-е. Проте його твори, перекладені в 70-80ті рр.. на російську мову і видаються великими тиражами, миттєво принесли Шеклі унікальну популярність і любов у СРСР, навіть більшу, ніж у себе на батьківщині. То був час «залізної завіси», всього трьох програм телебачення, аж до 80-х років, відсутності розважальних програм і книжкового дефіциту, коли будь-яка книга зарубіжних авторів моментально розкуповувалася і розцінювалася, як ковток свободи п'янкого Заходу. До того ж з усіх жанрів в той час сувора радянська цензура дозволяла вольності тільки в зарубіжній фантастиці, коли СРСР був найбільш читаючої країною в світі. Чималу частку в популярності Шеклі в СРСР зіграв, звичайно, і фірмовий стиль автора - інтригуючий з перших слів яскравий розважальний сюжет, дивовижний гумор, унікальна доброта і людяність, і завжди - несподівана ударна кінцівка.

У перший приїзд майстра в СРСР до нього після виступу підійшов один з його російських шанувальників і попросив поставити автограф на збірці оповідань Шеклі, передрукованих на друкарській машинці. Шеклі був вражений: «Невже у вас такий дефіцит книг, що вам доводиться самим передруковувати ці книги?». Він мав рацію лише частково. Він все ще не міг повірити, наскільки популярний і любимо в СРСР. (З інтерв'ю з оф. Сайту).

Шеклі, майстру короткої прози, властивий легко впізнаваний стиль - іскрометний, теплий, людинолюбний гумор, інтригуючий динамічний сюжет і несподівана ударна кінцівка.

З його творчості, крім оповідань, найбільш відомі романи«Корпорація" Безсмертя "»(«Immortality Inc.", 1958),«Цивілізація Статусу»(«The Status Civilization», 1960) і«Подорож в післязавтра»(«Journey Beyond Tomorrow», інший переклад назви - «Ходіння Джоеніса», 1962), повісті«Обмін розумів»(«Mindswap»),«Координати чудес»(«Dimension Of Miracles») і«Квиток на планету Транай»(«A Ticket to Tranai»). Спільно з Роджером Желязни їм була написана серія з трьох книгРудийДемон-«Принеси мені голову прекрасного принца»(«Bring Me The Head Of Prince Charming»),«Якщо з Фаустом вам не пощастило»(«If At Faust You Don't Succeed») і«П'єса повинна продовжуватися»(«A Farce To Be Reckoned With »).

Одне з найвідоміших, улюблених читачами й найвище зазначених критиками творів великої форми - повість «Координати чудес» (1968) - про Тома Кармоді, який перший і єдиний із землян внаслідок помилки інтергалактіческого комп'ютера виграв в галактичної лотереї приз. Намагаючись повернутися з Галактичного центру на Землю разом з призом, по дорозі додому Кармоді зустрічає унікальних особистостей - всіляких богів, які допомагають йому в міру сил, просячи у того - звичайної людини - за це допомоги у вирішенні власних нерозв'язних проблем. У цій повісті проявилися такі риси Шеклі, як невичерпна фантазія, унікальна філософія, оригінальність авторських версій створення світу і науки, переосмислення понять добра і зла і пошук сенсу життя.

Згодом, приїхавши на запрошення до Росії і дізнавшись про особливої ??популярності повісті «Координати чудес», РобертШеклі укладає контракт на написання продовження, пообіцявши вкласти серед героїв нової повісті своїх російських шанувальників - Діму і Сашу - дуже просили його про це. Свою обіцянку він виконав. Однак продовження вийшло натягнутим і значно менш цікавим, ніж перша частина.

На питання, які його твори і герої йому найбільш близькі, Роберт Шеклі назвав Тома Кармоді з повісті «Координати чудес» іМарвіна Флінна з роману «Обмін Разумов ». І пояснив: «Вони постійно подорожують по інших світів, завжди потрапляючи в неприємності. Все це і потрібно нам, романтикам ».

Його розповіді були настільки непередбачувані, настільки дотепно вивернуті навиворіт, а ідеї настільки численні й оригінальні, що йому часто ставили питання про прийом наркотиків і користь наркотичного сп'яніння для творчості. Шеклі визнав: був час, коли він брав подібні засоби, проте це ніяк не було пов'язано з його творчістю. Він приймав їх у важкий період життя, тільки щоб відчувати себе краще. Для творчості ж завжди потрібна ясна свідомість і чистий мозок.

Їм написані також три гумористичних детективних роману про приватний сищика Хобе Драконіане:«Детективне агентство" Альтернатива "»(«The Alternative Detective »),« Між Сциллою і Харибдою »(« Draconian New York ») і« Сома-блюз »(« Soma Blues »).

Шеклі співпрацював з такими фантастами, як Роджер Желязни, Гаррі Гаррісон, Харлан Еллісон і мн. ін Був близьким другом фантаста-сатирика Вільяма Тенна. У 90-ті роки Роберт Шеклі працював над сценарієм комп'ютерної гри «Netrunner».

Усього за своє життя Роберт Шеклі написав 15 романів і більше 400 оповідань і повістей, що склали 9 авторських збірок, які були переведені на багато мов , що склало більше 65 книг. У 70-і багато подорожував, ходив під вітрилом, був редактором журналу "Омні".

У 1991 році Роберт Шеклі був відзначений нагородою імені Даніеля Галана (Daniel F. Gallun) за внесок у жанр наукової фантастики. У 1998 в Санкт-Петербурзі йому була вручена премія «Мандрівник» за внесок в області гумору і наукової фантастики.

Шеклі був одружений п'ять разів. У нього є сестра Джоан Клейн; син Джейсон від першого шлюбу; донька Аліса Квітня від другого; дочка Ганна та син Джед від третього; а також трьох онуків. В останній період життя Роберт Шеклі був одружений на письменницю Гейл Дана (англ.Gail Dana) і жив в Портленді, штат Орегон. Іноді приїздив до Росії, оскільки там знаходилися основні його шанувальники.

З 1999 року Шеклі подружився зі своїм шанувальником, італійським письменником Роберто Квал (з 2002 р. віце-голова Європейського товариства наукової фантастики), у якого часто і довго гостював в Генуї і разом з яким багато подорожував по світу, давав інтерв'ю, брав участь в ток-шоу і виступав на ТБ, і з яким планував написати дві спільні книги. Книги були розпочаті, але не закінчені через смерть письменника.

Шеклі завжди був пристрасним курцем, а в останні роки життя - ще й гурманом. На виступах йому як виключення дозволяли курити скрізь і всюди, у тому числі навіть в пожежонебезпечних місцях - бібліотеках, друкарнях та ін.: Письменник не міг провести без сигарети й десяти хвилин.

В останні роки письменник жив на Ібіці разом зі своєю п'ятою дружиною. Згодом - на самоті. Шеклі пише небагато, майже не видається, живе скромно, хворіє, часто потребуючи засобах.

Пам'ятаючи про свою популярність в Росії і на Україну (де фантастика завжди була розвинена і куди він неодноразово приїжджав на запрошення в якості почесного гостя), в останні роки життя Роберт Шеклі розглядав можливість оселитися на чорноморському узбережжі - недорогому, теплом і романтичному місці, располагающем до творчості. Однак цим планам не судилося збутися.

Навесні 2005 р. під час візиту на Україну на літературний конвент «Портал» стан здоров'я Шеклі внаслідок застуди, перенапруження і похилого віку різко погіршився, і він був госпіталізований. Шеклі не зміг знайти свою обов'язкову медичну страховку, не мав можливості сплатити лікування самостійно, і його борг у дорогій приватній клініці (10 тисяч доларів) був сплачений відомим українським політиком. Також був організований збір коштів, що допомогло йому в тяжкому стані повернутися в США під наглядом українських лікарів. На Україною за ним приїжджала його дочка Ганна.

Роберт Шеклі не зміг одужати і пішов з життя 9 грудня 2005 року в Покіпсі, штат Нью-Йорк, в лікарні, у віці 77 років від ускладнення аневризми мозку через два тижня після не надто вдало проведеної операції.

  1. Виразне читання оповідання Р.Шеклі «Запах думок»

 

  1.                     Словникова робота. Обмін враженнями про прочитане.

 

  1. Бесіда за прочитаним твором.
  • Чи сподобався твір? Що вас вразило чи здивувало?
  • Який твір за жанром? (Фантастичне оповідання)
  • Давайте згадаємо, що таке фантастика? Із цим поняттям ми уже знайомилися, коли вивчали новелу Рея Бредбері «Усмішка».
  • Із поняттям «оповідання» ми знайомі ще з 5 класу, але все ж таки давайте пригадаємо.

Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді (зрідка декількох кількох епізодах) із життя одного (або кількох) персонажа.

  • Що ви можете сказати про назву оповідання?
  • Як ви вважаєте, думки мають свій запах?
  • Як ви розумієте назву твору?
  • У чому незвичність цієї назви?

 

  1. Аналіз змісту оповідання «Запах думки».
  • Хто є головним героєм твору?
  • Чим займався Лерой Кліві? (Учні зачитують уривки з твору)
  • У яку критичну (екстремальну) ситуацію потрапив Л. Кліві?
  • Як ви розумієте значення вислову «екстремальна ситуація»?

Екстремальна ситуація – важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров’я людини ситуації чи обставини. Людину можуть охопити почуття страху, відчаю, паніки, тривоги…

 

Учитель. Прослідкуємо, на що здатна людина, що потрапила у

надзвичайні обставини і як вона долає небезпеки і перешкоди.

 

  • Яке рішення прийняв Кліві? Що допомогло йому врятуватися?
  • Якою герой побачив планету ЗМ-22? (відповідь зачитують)
  • Чи схожа планета ЗМ-22 на Землю? Чому?

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

 

  1. Бліц-диктант «Перевір себе».
  1. Зореліт летів крізь колонізоване скупчення Сергон (Так).
  2. Зореліт здійснив вимушену посадку тому, що не працювала система опалення (Ні).
  3. Приземлившись, корабель вибухнув (Так).
  4. Тварини, які населяли планету, були такими ж, як і на Землі (Ні).
  5. Кліві підібрав біля уламків корабля контейнер з провізією (Ні).
  6. Головному герою довелося захищатися від хижих звірів (Так).
  7. Кліві не вдалося зберегти сумку з поштою (Ні).
  8. Лерой провів на планеті ЗМ-22 три дні (Так).
  9. Головний герой переховувався від небезпеки в печері (Ні).

10)В останнє на планеті Кліві уявив у себе в руках смолоскип, яким він спричинив небачену досі тут пожежу (Так).

11)Кліві став телепатом (Так).

12) Поштмейстер врятував Кліві (Так).

Взаємоперевірка.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 

         Учитель. Як ви гадаєте, чи можемо ми сказати, що Рей Бредбері і Роберт Шеклі показують нам  якою повинна бути людина майбутнього?

(Так. Вони (автори творів) показують нам як повинна поводитись людина в надзвичайних обставинах).

 

         Учитель. Наші дослідження показали, що завдяки таким творам ми зможемо подолати усі негаразди, і що ці твори є справжнім гімном людині і її розуму.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уміти розповідати про письменника, знати зміст твору та вміти його переказувати.

ІІ рівень.   Намалювати ілюстрації до твору.

ІІІ рівень. Скласти пам’ятку або написати лист-пораду тому, хто опинився у    

                  надзвичайній ситуації.

ІV рівень.   Написати есе «Мої роздуми над сенсом життя».

 

       Учитель.  Дякую усім за роботу на уроці.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
13138
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку