Мета уроку: Поглибити та систематизувати знання учнів із теми; навчити аналізувати епізоди повісті; розвивати мислення і вміння виділяти головне, спостерігати, самостійно висувати гіпотези та доводити їх; вчити усному словесному малюванню; формувати навички перетворення літературних образів в сценічні, вміння творчої інтерпретації літературного твору; орієнтуватися у виборі правильної життєвої позиції.
Обладнання: Збірки творів Марка Твена, ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра», портрет Марка Твена, кросворд «Паркан», презентація.
«Гімн дитинства,
перекладений прозою»
Марк Твен
Хід уроку:
І. Розвиток асоціативного мислення.
Вчитель:
Зараз я поставлю вам, можливо, трішки дивне запитання: «Якого кольору дитинство?» Подумайте, якого кольору воно може бути, від чого це залежить?
(Орієнтовні відповіді учнів: кольорів веселки, Залежно від настрою, кольори змінюються: червоний асоціюється з роздратованістю, рожевий чи блакитний – кольори мрій, чорний – неприємностей та невдач).
А тепер візьміть фігурку дівчинки або хлопчика саме того кольору, який сьогодні вам до душі. Напишіть на ній своє ім’я та 3-4найкращі риси свого характеру.
Після цього обміняйтесь фігурками з сусідом по парті і подивившись, які риси однакові, оголосіть їх. Ми запишемо їх на дошці і там же прикріпимо фігурки. Ці позитивні моральні якості в характері людини називають чеснотами.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про людські чесноти, риси характеру Тома Сойєра – головного героя однойменної повісті Марка Твена, як пов’язані між собою моральні правила та духовний світ людини.
ІІІ. Презентація теми та очікуваних результатів
- Сьогодні на уроці я повинен:
навчитися характеризувати образ літературного героя;
вчитися мотивувати вчинки героя;
вчитися вживатися в літературний образ;
вчитися приймати рішення, доводити свою думку;
спробувати свої акторські здібності.
А тепер подивіться на свого сусіда за партою, усміхніться йому і побажайте хорошого настрою, доброго дня і плідної праці на нашому занятті.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Горе та й годі мені з цим Томом! Геть занапастився хлопчисько! Одного разу наказала йому побілити паркан, так він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його… Ой, не виконую я свого обов’язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба. Ось він цукорницю розбив, сам у цьому зізнався, а потім усе сказав на Сіда. А нещодавно взагалі щезнув, заблукав із Геком у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома! Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відомо! І що ж бо ви подумали? Він з’явився в церкві прямо на своїй поминальній службі! Горе та й годі! Ось і зараз цей шибеник десь подівся. Томе, де ти? А ви його часом не бачили?
Помилки й неточності
2. Зустріч з Томом Сойєром.
- Дорогі друзі! Я сподіваюсь, ви мене впізнали. Я дуже радий, що завітав до вас сьогодні. На такі зустрічі я потрапляю досить часто, тому що розповіді про мої цікаві пригоди, витівки, фантазії люблять читати діти всього світу. Тому я бажаний гість в усіх куточках земної кулі. Сьогодні доля закинула мене дуже далеко від батьківщини. Але я сподіваюся, що здолав цей шлях недарма. Скажіть, друзі, чи сподобалися вам розповіді про моє життя, моїх родичів та друзів?
А що найбільше вам запам’яталося? (Відповіді учнів)
Я дуже радий, що не залишив вас байдужими. А тепер я сподіваюся на вашу допомогу.
(Том із кишень починає діставати різні «коштовності»: скельце від пляшки, порожню котушку, ключ, грудку крейди, скляну затичку від карафки, пістони, мідну дверну клямку, помаранчеві шкуринки).
(Відгадування кросворду «Паркан»).
3. Учитель.
А зараз, діти, ви маєте змогу поспілкуватися з Томом, поставити йому запитання, відповіді на які хотіли б почути.
(Орієнтовані запитання учнів)
Який день тижня не любив найбільше і чому?
Чи страшно було на цвинтарі і чому?
Як тобі жилося на острові з друзями і чи сподобалося там?
Чому ти не любив ходити до школи?
Розкажи, як опинився у суді?
А яке відчуття було у тебе, коли ви на острові почули постріли з гармати? Що вони означали?
Чи любив ти тітоньку Полі?
Тоді чому завдавав їй стільки клопоту?
Хто був твоїм найкращим другом?
5. Найкращим другом Тома Сойєра, його супутником у найнебезпечніших пригодах та витівках є Геккельберрі Фінн, романтичний волоцюга, як називає його автор. У містечку Ганнібал, де минуло дитинство Марка Твена, стоїть пам’ятник двом хлопчикам. Вони босі, в подертих штанцях. Двоє бешкетників – то нерозлучні друзі Том і Гек. Це пам’ятник літературним героям створив скульптор Ф. Хіббард.
(Робота з ілюстрацією пам’ятника)
Хто з цих хлопчаків Том, а хто Гек? Чому ви так вирішили?
Які події з повісті хотів відтворити скульптор?
Чи такими ви уявляли двох бешкетників?
Уявіть, що ви скульптор. Який би ви створили пам’ятник героям твору? Який епізод закарбували?
Автобіографічна основа творів Марка Твена.
Більшість пригод, про які йдеться у цій книзі, взято з життя. «Я розповів у «Томі Сойєрі» про власні витівки. Я був бешкетником і завдавав моїй матері чимало турбот.» насправді існував безлюдний острів на Міссісіпі, куди хлопчаки тікали, щоб сховатися від «цивілізації» дорослих. У пригодах Гека і Тома – історія ранніх років самого Твена, тут збігаються навіть подробиці. Неподалік від Ганнібала на Міссісіпі – пустельний острів Глескока, який у книзі «Пригоди Тома Сойєра» називається Джексоновим островом. Юний Клемемнс ще застав часи, коли там було багато черепах, а риба ловилася не лише на вудку, а й просто сорочкою. І печера, у якій заблукають Том і Беккі, теж не вигадана письменником. Це печера Макдоуела, розташована за кілька миль від Ганнібалла. Сем з друзями обстежили у ній десятки коридорів. Якось він занадто захопився і загубив у галереях дорогу. З ним була його однокласниця. Їхні свічки вже дотлівали, коли дорослі, які кинулися на пошуки, помітили слабкий вогник. «Під іменем тітки Поллі я зобразив матір, а під іменем Беккі – одну із своїх шкільних подруг, з якою одного разу заблукав у страшних лабіринтах печери поблизу Ганнібала і ледве не загинув. А маленького волоцюгу Тома Бленкеншипа згодом увіковічнив у творі під ім’ям Гекельберрі Фінн.»
Прототипом самого Тома було троє людей - Томас Сойєр Співі, Вілл Боуен і сам Сем Клемент.
6. Складання схеми «Риси характеру Тома» (метод «Гронування» з використанням прийому «Мікрофон».)
- Вчитель. Тітонька Поллі не дуже добирає слів, називаючи Тома шибеником, розбишакою, хлопчиськом. Мабуть, вона має рацію. Але чи й справді Том - тільки розбишака? Які риси характеру, на вашу, думку, властиві цьому героєві?
V. робота в групах з використанням інтерактивних технологій «Займи позицію» і «ПРЕС».
- Вчитель. Образ головного героя твору Тома Сойєра можна трактувати по-різному. Є дві полярні точки зору на Тома Сойєра: 1. Том Сойєр – безсоромний, хитрий бешкетник, нечема, неук.
2. том Сойєр – надійний друг, чесний, порядний, сміливий, благородний.
- Зараз кожен з вас має зайняти свою позицію, обговорити її в групах і підготувати аргументи на її захист.
(Можливі відповіді учнів)
Учень1.На мою думку, Том – відважний хлопчик, у нього благородне серце. Це дуже добре видно на суді, коли судять Мефа Поттера за вбивство на кладовищі. Всі докази свідчать проти п’янички. Адже біля мертвого лікаря Робінзона знайшли ніж Мефа, його бачили неподалік від місця злочину.
І тоді до зали суду запросили ще одного свідка – Томаса Сойєра. І Том розповів все побачене: як індіанець Джо вбив лікаря ножем Мефа Поттера, як потім всунув цей ніж непритомному Поттеру в руку. А коли той прийшов до тями, то індіанець сказав, що це Меф вбив нещасного лікаря. Меф повірив, його заарештували і тепер судять. Але Том із Геком, які дали клятву мовчати про побачене, вирішили розповісти про це, щоб врятувати невинну людину. Хлопці дуже боялися метиса, але іншого виходу вони просто не знайшли.
Отже, Том виявляє неабияку сміливість, показує благородство своєї душі, рятуючи життя невинного Мефа Поттера.
Учень 2. А мені найбільше запам’ятався епізод, де розповідається про пригоди Тома і Беккі Тетчер у печері. Діти заблудилися, і якби не Том, то невідомо, чим би закінчилася ця пригода. Спочатку Том і Беккі просто гралися, але коли збагнули, що вони заблукали, дівчинка налякалася. Том також злякався, але намагався не показати цього подрузі. Ще більше Тома настрашив індіанець Джо, який також був у цій печері. Але хлопчик зумів зібратися, заспокоїти Беккі. Ми бачимо його благородне серце, коли він віддає частину свого пирога дівчинці, заспокоює її. Завдяки кмітливості, розсудливості Тома діти врятувалися із печер. Тому що Том за допомогою клубка тонкої шворки знайшов вихід.
Учень 3.Я думаю, що Том – хитрий бешкетник, вигадник, який може довести до сліз тітоньку Поллі, свого зведеного брата Сіда. Сіда він не любить через те, що його брат – спокійний, слухняний хлопчик, з яким Тому сумно, нудно. Незважаючи на заборону тітоньки Поллі, Том дружить із романтичним волоцюгою, сином місцевого п’янички Гекельберрі Фінном.
Том не слухає тітоньку. Замість того, щоб йти до школи і старанно вчитися, Том втікає на річку купатися, гратися, загоряти. Він краде варення, а провину складає на Сіда. Він не хоче ходити до недільної школи, вчити уроки, допомагати вдома. Навіть ножиком, що його подарувала Мері, він порізав буфет на кухні.
Учень 4.У школі Том також не належить до кращих учнів. Тому що замість того, щоб уважно слухати вчителя, запам’ятовувати матеріал Том Сойєр розмовляє із своїм другом Джо Гарпером, крутиться, сміється. А одного разу він навіть приніс до школи кліща. Виявляється, він його виміняв у Гека, приніс на урок і почав гратися ним із Джо!!! Вчитель побачив це і немилосердно покарав Тома як порушника дисципліни, нечему.
А ще Том обманює вчителя, тітоньку Поллі. А це, на мою думку, недобре.
-Чи змінив хтось обрану позицію? Аргументуйте свій вибір.
V. Узагальнення.
- Чи сподобався вам Герой Марка Твена? Чим саме?
- То хто ж він насправді?
- Чи хотіли б ви мати такого товариша, як Том Сойєр? Чому?
- Чи можна чого-небудь навчитися у Тома? Чого навчив вас Том?
VI. Підбиття підсумків, оцінювання.
- Хоч Том Сойєр часто бешкетує, як і багато інших дітей його віку, але водночас – він надійний друг, чесний, порядний, сміливий, благородний. Недарма він викликає ваші симпатії, і вам не раз хотілося б бути учасниками багатьох його витівок.
Завершіть речення: «Том Сойєр навчив мене…»
Домашнє завдання: написати листа Томові Сойєру