Розробка уроку за темою "Людина починається з добра". В.Сухомлинський "Добре слово"

Про матеріал
Розробка уроку - корисний матеріал для знайомства учнів з життям і творчістю В.О. Сухомлинського; вдосконалення навички свідомого виразного читання; збагачення словника учнів , формування вміння ко-лективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша , розвитку прагнення самостійного творчого сприйняття й осмислення навколишнього світу; допоможе дітям усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості;
Перегляд файлу

1

 

КЗ «Грушівський ліцей» Криворізького району Дніпропетровської області

Учитель : Ніколенко Наталія Олександрівна.

Клас : 2.

Українська мова ( читання).

Тема:  Людина починається з добра (за твором В.О.Сухомлинського «Добре слово»).

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю В.О. Сухомлинського; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; збагачувати словник учнів , формувати  вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша ,розвивати прагнення самостійного творчого сприйняття й осмислення навколишнього світу;  допомогти дітям усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості; створити ситуацію, за якою учень може виявити доброту і відчути від цього задоволення; виховувати ціннісні орієнтири, схильність безкорисливо чинити добро, виховувати  щирість, чуйність, милосердя.

Обладнання: презентація, свічка,  портрет В.Сухомлинського, маски, дерево життя.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся —

      Зичу їм добра!

Оберніться до гостей:

Добрий, добрий, добрий день!

 

-         Торкніться долоньками один до одного, таким чином передаючи позитивний настрій та посмішку.

Працювати на уроці будемо під гаслом… Щоб прочитати гасло, треба відновити послідовність рядків, що переплуталися.

Не просто слухати, а чути. (1)

Не просто відповідати, а міркувати. (3) Дружно і плідно працювати. (4)

Не просто дивитися, а бачити.(2)

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.

Вчитель. Діти, розпочинається урок, а на уроці ми …

 

Уважні

 Розумні

 Організовані

Кмітливі

    Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним, продуктивним, світлим, веселим, проблемним….)

     Отже. Якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.

     Сьогодні на занятті ми будемо говорити про… А про що, ви дізнаєтесь з епіграфу до уроку:

Епіграф до уроку

Врятує світ краса –

                           Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта.

Бо однієї вже краси занадто мало

Бо стільки всюди зла – людина вже не та.

Тож люди на землі!

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

 

   Про що говориться в цьому вірші? (Про доброту).

   До чого нас закликає поет? (Щоб люди поспішали творити добро).

   Чому потрібно поспішати? (Бо на землі багато зла).

Продовжте речення:

Людина починається з …. (добра).

Тема нашого уроку так і називається: «Людина починається з добра»

-         Сьогодні на уроці ми зробимо ще один крок дорогою добра, будемо говорити про добрі справи, про вміння дарувати добро іншим. Щоб подорожувати  “стежинкою добра ”,треба взяти з собою активність, уважність, кмітливість, гарний настрій. Вони допоможуть вам знайти чарівний скарб!

ІІІ. Засвоєння нових знань.

1.     Тлумачення поняття «доброта».

    Але спочатку давайте з’ясуємо: що таке доброта, добро? Як ви розумієте ці поняття?

     Допоможе нам у цьому тлумачний словник. (Доброта – чуйне, дружнє ставлення до людей. Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям. Добра, корисна справа, вчинок).

 

     А ось як ви у своїх творчих роботах відповіли на це питання. (Зачитує декілька найкращих робіт).

 

2.     Побудова «павутинки».

   Як ви думаєте, з чим можна порівняти доброту, добро ? (З сонечком)

   Яке воно? (Жовтеньке, тепле, лагідне, дає життя усьому на Землі)

 

Скільки промінчиків у сонечка, стільки і компонентів має доброта: (кожен компонент накладається на промінчик):

  1. доброзичливість;
  2. чуйність;
  3. приязність;
  4. надійність;
  5. старанність;
  6. сумлінність;
  7. ввічливість;
  8. ласка;
  9. любов;
  10. повага;
  11. співчуття;
  12. захист;
  13. турбота;
  14. шана;
  15. щирість;
  16. людяність.

 

Ці якості має кожна людина, але не кожна їх розвиває.

   Чи відрізняється зовнішньо добра людина від інших? (Ні)

    А як ми дізнаємось про її доброту? (За вчинками. Вона завжди допоможе у скрутну хвилину. А якщо радість – вона не буде заздрити, а буде щиро радіти за інших.)

   Де живе доброта? (Доброта живе у нашому серці).

    Все має свій початок. З чого починається доброта? (Доброта людини починається від її народження).

 

     Є красива легенда, що, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитинки ангела охоронця. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в

чоло – аби воно було розумне, в личко – щоб було красиве, та в груди, аби здоров’я, любов і доброта вселилися в його тіло, серце та душу і були разом з ним протягом усього його життя.

    Діти, я познайомлю вас із нашою гостею. Це свічечка. Погляньте, яка у неї вогненна зачіска. Вам приємно дивитися на її полум’я? А якщо піднести руки ближче до вогника, що ми відчуємо? (Тепло).

     Як ви гадаєте, чи може людина світитися, як свічка, і дарувати світло і тепло?(Так)

    За якої умови це може статися? (Коли людина робить добрі справи, гарні вчинки).

        Нехай свічечка залишиться з нами і нагадує нам, якою людиною треба бути.

Майбутнє кожної дитини закладається ще в дитинстві. І допомагають нам в цьому батьки, вчителі, гарні книги.

 

До гарних книг, що навчають нас жити, належать книги В.О.Сухомлинського. (фото)

    Подивіться на ці задумливі очі, скільки в них добра, тепла, розуму. Це не просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчилися всі – і дорослі, і малі. З творами цього видатного письменника, педагога ми будемо продовжувати знайомитися на наших уроках  читання.

 

- Готуючись до уроку, ви працювали над проектною роботою. Клас був поділений на  групи:  група «Інформаційне бюро», група «Довідкове бюро» , група «Театральна» . Всі отримали  завдання, збирали матеріали на задану тему, проводили дослідження та  готувалися до цікавої подорожі стежинкою добра.

 

 ІV.   Етап “Презентація” (захист проекту кожною групою).

 

1.Група «Інформаційне бюро» підготували повідомлення про життя і творчість В. О. Сухомлинського.

1.Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 року у селі Василівка Кіровоградського району в бідній сім’ї. Батько працював столяром і теслярем.  Мама працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей.

 

2. Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати.Він дуже любив дітей. Складав для них казки і писав про них оповідання. Закінчив семирічку. Коли ще не було і  17 років, як Василь Сухомлинський переступив  поріг школи, де сам був учнем, став вчителем мови і літератури.

 

     3.  У 1937 році закінчив заочно Полтавський учительський інститут і одержав диплом вчителя української мови і літератури.

   У роки війни був тяжко поранений. Чотири місяці лікувався в госпіталі.

Після війни повернувся в школу. Через деякий час був призначений директором Павлиської школи, де пропрацював 22 роки.

 

    4.  Всього пропрацював Василь  Олександрович понад 35 років вчителем і директором.

      Прожив 52 роки. В. О. Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».

 

5.Уже перебуваючи у лікарні, важкохворий, Василь Сухомлинський не переставав думати про школу. Коли діти з квітами прийшли до нього в палату, він поглянув у вікно, промовив: “Діти йдуть до школи, а я йду із життя …”

 

6.Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

 

 

Виступ наступної      групи  Довідкове бюро ”

1.Ми група «Довідкове бюро» підготували повідомлення про творчість В.О.Сухомлинського.

 2.Великий педагог, мудрий учитель, чудова людина. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього  світу. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори: коротенькі повчальні і дуже змістовні. Його любов до дітей була такою великою, як сонце.

 3.В. О. Сухомлинський — автор 41 монографії і брошури, більше 600 статі, 1200 оповідань і казок. Загальний тираж його книг складає близько 4 млн. Екземплярів на різних мовах народів нашої країни і миру. 

4. Твори В.О Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним накладом майже 15 млн. примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання.

5.Сьогодні ми йдемо дорогою добра. Це дорога, якою має йти кожна людина – від народження до смерті. Не завжди легка, але саме вона допомагає нам прожити життя недаремно, так, щоб залишити слід вічний. Адже,  «Людина – стверджував великий педагог, - народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний».

 

Виступ групи “ Театральна”.

 Ми знайшли вірш І. Сварника  “Найкраща риса”.

 Розподілили ролі: ___________ - Кипарис, _________ – Ліщина,  __________ - Дуб,   __________– Липа,  ___________  – Троянда, __________   – Людина. ____________– автор.

                Найкраща риса  

 Промовив гордий Кипарис:

-    Із людських рис  для мене прямота – найкраща!

     А липа: -

 Лишенько! Це глупота. Людина – хай велика чи мала

 – пропаща  без щедрості й сердечного тепла.

     Озвався Дуб: -

 Послухайте мене: твердий характер – ось що головне.

А гнучкість розуму –

     то риса неможлива?

      докинула Ліщина пустотлива.

     Троянда мовила: -

Забули про красу,  а я в собі віки її несу!

      Людина мудрі речі наслухала

      і тужно так замріяно зітхала:

-     Мені б тих рис найбільше осягти –

      Змогла б я гідно шлях увесь пройти!

 

 

- Які найкращі риси вибрало кожне із дерев? ( Кипарис  – прямота; липа – щедрість й сердечне тепло; дуба – твердість; ліщина – гнучкість розуму; троянда – краса).

- Чи погоджуєтеся ви з думкою, яку висловила Людина?

 

 

V. Фізкультхвилинка

Пісенька Кота Леопольда «Якщо добрий ти…»

 

VI. Робота над твором В.Сухомлинського «Добре слово».

 

        Яку назву має  оповідання з яким ви познайомились ?

        Назвіть тему, жанр твору.

        Чому воно так називається?

        Про кого це оповідання?

        Що сталося з дівчинкою?

        Які почуття ви переживали, коли читали оповідання?

 

1.Словникова робота

Ослінчик – лава.

Стільники  бджолині будівлі з воскових комірок, призначені для вирощування потомства, розміщення кормових запасів і бджіл.

 

2. Вибіркове читання

  1.     Прочитати, що і у скільки років трапилося з дівчинкою.
  2.     Як родичі рятували дівчинку?
  3.     Прочитайте речення в якому говориться, скільки років було бабусі.
  4.     Прочитайте, що принесла бабуся дівчинці.
  5.     Прочитайте, через що Олине серце забилось сильніше.
  6.     Прочитайте кінцівку тексту.

        То в чому велика сила, що допомогла дівчинці одужати? (У доброму слові)

Словом, якщо воно добре, можна зцілити людину, піднести до зірок.

Словом, якщо воно потворне, погане, - можна людину знищити.

-         Любі діти, мені дуже хотілося б , щоб кожен з вас використовував силу слова лише для добра. Кожне ваше слово повинно бути обдуманим, поміркованим, виваженим. Памˊятайте , що ваші слова проходять через душу іншої людини, вони повинні пробуджувати бажання бути хорошим.

-         Добре слово здатне  врятувати людину, погане – може занапастити її.

 

Аналіз прочитаного оповідання.

Використання технології «Ромашка Блума» для постановки запитань в групах.

 Прості ( знання – що?, де?, чому?) : Що трапилося з Олею, коли їй виповнилося 5р.? Уточняючі( чи правильно я зрозумів що?)  : Чи правильно я зрозумів,що Олені родичі для лікування приносили їжу?

Пояснюючі( Чому ви так вважаєте?) : Чому  Олю вилікувало сердечне бажання бабусі?

Практичні (як би ви вчинили? ) : Що б ви принесли, коли провідували хворого?.

Оцінюючі(що гарного,що поганого) : Як ви вважаєте чи можна забувати про рідних?

Творчі: (що було б якби?) Чи зміниться відношення родичів до сліпої прабабусі Надії?

 

Вправа «Криголам»( для характеристики героїв)

Б – бабуся

А – старенька

Б – добра

У – розумна

С – сердечна

Я – ясна

 

 

3.     Конкурс на краще продовження оповідання.

- Як можна продовжити це оповідання? Попрацюйте в групах.

- Зачитайте своє продовження.

            4. Зачитати план до оповідання.

4. Гра “Комплімент”.

     Василь Сухомлинський звернув нашу увагу на те, що від доброго слова людина може одужати , а від злого слова захворіти. Чи вміємо ми говорити компліменти іншим? Зараз перевіримо   у   грі,   яка   називається   Комплімент.   (Діти   працюють   в   парах. Говорять компліменти сусідам по парті).

5.Гра «З'єднай прислів'я».

Потрібно правильно з’єднати частинки, прочитати і пояснити прислів’я. 

         Добре слово                                         не робити зла.

         Перший крок до добра                      все добре від людини

         Все красиве в світі від сонця            і лід розігріва.    

4.     Творча робота в групах.

 Сьогодні ми  збираємо золоті зернини добра, розсипані у творах В. О. Сухомлинського.  Ви читали  в групах оповідання Сухомлинського. Зараз перевіримо як ви їх за-пам’ятали за допомогою кубика Блума.

 

Кубик Блума

«Білка і добра людина»

1.Назви героїв твору .

2.Запропонуй визначити відчуття, які виникли у серці Доброї людини, коли загрожувала небезпека.

3. Придумай, що могла розповісти білочка діткам про Добру людину.

4.Поясни, чому білочка плигнула на плече Доброї людини?

5.Поділись , чи змінювались твої відчуття під час читання тексту?

6.Чому навчає нас цей твір?

 

Кубик Блума

«Дивний мисливець»

1.Назви героя оповідання.

2.Запропонуй риси характеру героя твору.

3.Придумай, чим міг займатися дід Максим на полюванні?

4.Поясни, як ми повинні ставитись до тварин?

5.Поділись, чому герой оповідання називається дивний мисливець?

6.Чому вчить нас цей твір?

Кубик Блума

«Образливе слово»

1.Назви героїв твору.

2.Запропонуй визначити основну думку твору.

3.Придумай , як ти вважаєш, автор описав справжню історію чи вигадану?

4.Поясни, що трапилось одного разу з хлопчиком,   чи простила його мати?

5.Поділись своїми враженнями від твору. Що ти відчував, коли прочитав оповідання ?

6.Чому мучила совість сина?

 

5. Гра ,,Гарячий стілець’’

Продовжте речення:

Моя бабуся захворіла і я….

Маленький братик не може заснути і я…. Мама втомлена прийшла з роботи і я…..

Наближається мамине свято і я….

 Впала сестричка і я…

Друг робить мені зауваження і я…. Товариш просить дати списати і я….

 Однокласник тебе підвів і ти….

 

VІ. Складання дерева життя.

Наприкінці нашої стежинки нам зустрілося “дерево життя. ” Воно сухе і мертве. Зараз ми вдихнемо в нього життя і силу. У вас на партах лежать листочки з дерева  на яких написані правила доброти,. Прочитайте їх і прикріпіть листочок до нашого дерева. (Діти беруть листочки. Читають правила, прикріпляють до дерева).

 

1. Наодинці з собою роби так, як ти робив би на людях.

 

2. Будь щедрим, безкорисливим, гостинним.

 

3. Поважай і слухайся батьків.

 

4. Будь правдивим і чесним.

 

5. Будь чуйним до людського горя, милосердним.

 

6. Захищай молодшого і слабшого від тебе.

 

7. Поважай дівчат.

 

8. Не глузуй з малих і немічних

 

9.   Люби і захищай тварин.

 

10. Пробачай помилки іншим.

 

11. Ніколи не заздри.

 

12. Жалій інших, а не себе.

 

13. Роби добро , та не зазнавайся.

 

14. Завжди дотримуйся свого слова.

 

15. Не лінуйся.

 

16. Виконуй справи із задоволенням.

 

17. Ніколи не вимагай винагороди.

 

18. Виконуй все вчасно.

 

19. Допомагай людям сам, не чекай коли попросять твоєї допомоги.

 

20. Завжди виконуй тільки добрі справи, за які ніколи не прийдеться червоніти.

 

21. Будь ввічливим.

 

22. Перед виконанням справи добре подумай.

 

23. Не будь самовпевненим.

 

24. Допомагай та поважай людей похилого віку.

 

VІІ. Підсумок уроку.

 

   Діти, про що ми говорили на уроці?

   Де живе доброта? (В серці.)

Візьміть сердечка у свої долоньки. Заплющіть очі, подумайте про рідних вам людей, людей добрих, чуйних, щирих, про тих хто вас любить. Ваші сердечка в цю хвилину сповнені любов’ю і ніжністю. Тепло вашого сердечка ви відчуваєте у своїх долоньках. Відчуваєте, яке тепло вони випромінюють? Розплющіть очі. Нехай тепло і доброта ваших сердець не затримується в долоньках. Передайте їх іншим людям, знайомим і незнайомим.

     Разом із цим символічним сердечком ви віддаєте іншим людям частинку свого серця, його тепло.

Хай серце не знає спокою, Веде у незнані світи.

Ти серце віддай, і тобою Пишатися будуть завжди.

(Діти під музику міняться серцями.)

Які почуття викликав у вас урок?

Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.

Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло. Творіть добро і воно повернеться до вас.

 

Діти, мені сподобалось, як ви працювали !Ви ще маленькі У вас усе життя  попереду .В народі кажуть: « Життя прожити –не поле перейти. Мені б хотілося, щоб ви запам’ ятали наш урок на все життя  і росли дійсно ЛЮДЬМИ З ВЕЛИКОЇ літери.

 

Виконання пісні «А я бажаю Вам добра» Н. Май.

Одна земля, одна надія І сонечко на всіх одне, Воно усіх теплом зігріє, Воно нікого не мине.

 

І буде знов весна на світі Надію людям дарувать,

І будем ми на світі жити, І про добро пісні співать.

Приспів:

А я бажаю вам добра, А я бажаю вам тепла,

Любові завтра і сьогодні. А я бажаю вам добра,

Щоб, наче сад, душа цвіла,

Щоб зорі падали в долоні.

 

Коли біда простягне руки,

 Прийдуть печалі і жалі, Згадай крізь терени розлуки, Що є кохання на землі.

 

І буде знов весна на світі Надію людям дарувать,

І будем ми на світі жити,

І про добро пісні співать.


 


 


 

docx
Додано
29 квітня
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку