Клас 8 – А Дата 24. 11. 2016
Тема. Есхіл як видатний давньогрецький драматург
Мета: продовжити знайомство з традиціями давньогрецького театру; ознайомити з відомостями про життя і творчість Есхіла; працювати над текстом уривків із трагедії «Прометей закутий»; розвивати акторські здібності; виховувати інтерес до театру як особливого виду мистецтва.
Обладнання:фотографії скульптури голови Есхіла, репродукції картин із зображеннями Прометея; картки з індивідуальними завданнями; презентаційний матеріал «Есхіл. Прометей закутий» . Підручник « Зарубіжна література « .Ю. І. Ковбасенко.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь і навичок.
Методи : бесіда, розповідь, демонстрація, самостійна робота, інсценізація, групова.
Хід уроку :
Утому твій небесний гріх,
Що людям зменшив ти страждання,
Що світлом розумуй пізнання
На боротьбу озброїв їх.
Дж. Г. Байрон .
І. Вступне слово вчителя.
Вам стало відомо діти, із попередніх занять, що античність - це узагальнена назва історичної епохи, культури та духовних досягнень двох народів – стародавніх греків та римлян. Численні пам’ятки були знищені війнами, пожежами. Однак ті, що дійшли до нас, свідчать про гуманізм, художню майстерність античних митців. Їхні твори оспівують тираноборців,навчають шанувати розум, прославляють радість життя і незламність у горі. На попередньому уроці ми познайомилися з давньогрецьким театром і дізнали про його основоположника – Есхіла.
Перевірка рівня засвоєння матеріалу домашнього завдання.
Вправа «Лови помилку». ·
( Індивідуальна робота на картках. Взаємоперевірка)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. •
Презентація фотографії скульптури голови Есхіла.
- Пропоную вашій увазі фотографію скульптури голови Есхіла. Ось таким його знали давні греки. (Мармур, І ст. н.е.)
Слововчителя.
На думку російського вченого-літературознавця Володимира Маранцмана, однією із найвидатніших трагедій Давньої Греції став «Прометей закутий» Есхіла. І не лише тому, що Прометей — символ самопожертви, любові до людей, титанічної стійкості. Трагедія Есхіла «прекрасна, як мармурові статуї грецьких богів, витончена, як античні вази. Слово її свіже і яскраве, як стихії вогню, землі і неба».
Повідомлення теми, мети уроку.
- Сьогодні урок буде присвячений трагедії «Прометей закутий» і предметом нашої розмови стане образ Прометея. Цей герой постане перед нами і у згадках , і на папері. ( Одна з учениць малює Прометея на уроці)
ІII. Робота над темою уроку.
• Актуалізація опорних знань.
. —Що взяв за основу Есхіл для свого твору?
—Що вам відомо про Прометея із уроків зарубіжної літератури в 6 класі?
—Чи відрізняються між собою міфи про Прометея та трагедія «Прометей закутий»?
—Хто і за що наказав так покарати Прометея?
—Хто мав бути катом Прометея і як він ставився до титана?
—А як веде себе наш герой?
—А як ви вважаєте: чи важко зіграти роль Прометея?
—А хто хотів би себе спробувати в цій ролі? •
Вправа «Проба на роль»: У першій сцені трагедії зображено покарання Прометея. Виконавці волі Зевса — Влада і Сила — приводять його у Скіфію, де Гефест приковує його до скелі.
Інсценізація монологу Прометея . (пролог, вірші 88–127)
( Для музичного оформлення можна використати шум листя ,грому і блискавки)
СКАРГИ ПРОМЕТЕЯ
(пролог, вірші 88–127)
П р о м е т е й (сам)
88 Ефіре божественний! О джерела рік!
О бистрокрилі вітри й незліченної
90 Морської хвилі гомін! Земле, мати всіх,
І всевидющий сонця круг,— вас кличу я,
Погляньте, що — сам бог — я від богів терплю!
Мордування довгі тисячі літ терпітиму я!
Безчесні які мені вигадав пута
Блаженних богів новий володар.
Ой, горе! З теперішніх мук і майбутніх
Я ридаю... Коли ж буде край
Безбережному цьому стражданню?
100 Що мовлю я! Прийдешнє все виразно я
Передбачаю завжди, й несподіваних
Нещасть нема для мене,— отже, легко
Повинен долю зносити присуджену:
То — нездоланна сила Неминучості.
Та як мені мовчати й як повідати
Про долю нещасливу?! Дав-бо смертним я
Почесний дар — за це мене й засуджено:
В сухім стеблі сховавши, джерело вогню
110 Я переніс таємно, й людям сталося
Воно на всі мистецтва їх навчителем.
Оцей-бо злочин я тепер покутую,
В кайданах лютих просто неба висячи.
Чути шелест у повітрі. А! А! А!
Наближається хор Океанід. ( підсилення шуму)
П р о м е т е й Але що то за шелест і подих незримий?
Чи то боги? чи смертні? чи інше то щось?
Хто до бескетів цих на край світу прийшов
Видивлятись на муки безмежні мої?
Погляньте ж на в’язня, бездольного бога,
На отцевого ворога, всім божествам,
Що входжають до Зевса в покої,
Осоружного тим, що не в міру
До смертних прихильності мав.
Ой, шелест я знову чую пташиний,
І ефір навколо дзвенить
Від помахів крил легковійних.
Та страшить мене все, що надходить.
Запитання до класу
1) Які почуття переживає Прометей? Чому?
Робота над епіграфом до уроку. - Епіграфом уроку є слова англійського поета Байрона. Зачитайте. Як вони перегукуються з монологом Прометея?
Робота в зошитах. Заповнення схеми за текстом підручника.
Які дари Прометей зробив людям?
- За що покарано Прометея?
- Чому Прометей вірить у позбавлення від мук і в порятунок?
- Чи справедливий вирок Зевса? Чому?
- Що викликає Ваше співчуття до Прометея?
- Що передбачає далекозорий Прометей і що вимагає від нього Зевс?
- Хто відвідує Прометея і з якою метою?
- Що уславлює драматург своїм твором? (силу духу людини-борця)
Продовження роботи з текстом. ( Текст уривку інсценівки лежить у дітей на парті) Знайдіть у тексті епітети
. Ефір ………. (божественний).
Вітри ………. (бистролрилі).
………. ………. хвиля (незліченна морська).
………. пута (безчесні).
Страждання ………. (безбережне).
Сила ………. (нездоланна).
Кайдани ………. (люті).
Подих ………. (незримий).
………. бог (безбольний).
Помахи ………. (легковійні).
• Опрацювання елементів теорії літератури.
—Пригадайте, що таке "вічний образ".
—Доведіть, що образ Прометея — вічний образ.
6. Ромашка запитань (« Ромашка Блума»).
Вчитель. Вчинок мужнього нескореного богоборця Прометея дав життя такому вислову, як «прометеївський дух» або «прометеїзм». Спробуймо визначити, що він означає, якими рисами повинна бути наділена людина, у якій присутній «прометеївський дух» або яка здатна на «прометеїзм».
Вияснимо ми це з допомогою ромашки запитань. ( « Ромашка » прикріплена до дошки. Учні по черзі підходять, читають питання і дають відповідь.)
Презентація роботи творчої групи, яка підготувала повідомлення про образ Прометея в українській літературі. ( Діти прикріплюють до дошки « сторіночки « повідомлень з висловами та ілюстраціями)
Матеріали для повідомлення.
1 – й учень.
Легенда про мужнього титана живе й житиме вiками. Нiколи не загине незламний
Прометей, образ якого став символом мужностi, непоборимостi, символом служiння
людям, жертовностi в iм'я людей.
Багато письменникiв рiзних часiв звертаються до образу легендар ного героя. Ним
надихалися i античнi автори, i письменники пiзнiших часiв: Кальдерон, Вольтер,
Шеллi, Гете, Байрон, Рилєєв.
Знаходимо ми образ Прометея i в творах украïнськоï лiтератури: у
"Соборi" О. Гончара, у Лесi Украïнки ("В катакобмах"), у А. Малишка, у I.
Драча, у I. Муратова та iнших.
Особливе мiсце посiдає образ Прометея в поемi Шевченка "Кавказ" (адже за легендою
мужнiй титан був прикований до скелi саме в горах Кавказу). Великий Кобзар в
легендарному образi показує незборимiсть, безсмертя народiв, хай поневолених, але
нескорених - свого рiдного, чи росiйського, чи народiв Кавказу...
2 – й учень.
Дочкою Прометея називають Лесю Українку. У вірші «Fiatnox!» («Хай буде тьма!») вона звертається до своїх однодумців: «Брати мої, нащадки Прометея!». У поезії «Ніобея» оспівується горда жінка, у якої вбили всіх її дітей, та вона не скорилась: «...Я дочка Прометея — і милосердя для себе не буду... благати».
У драматичній поемі «Іфігенія в Тавриді» героїня сумує за рідним краєм, ладна впасти в розпач, але підбадьорюється, пригадуючи образ Прометея:
Ти, Прометею, спадок нам покинув,
Великий, незабутній. Тая іскра,
Що ти здобув для нас від заздрих Олімпійців,
Я чую пал її в своїй душі, —
Він висушив мої дівочі сльози...
Іфігенія відкидає думку про самогубство,проголошуючи:
Коли хто вмів одважно йти на страту,
Той мусить все одважно зустрічать.
3 – й учень. Раб-неофіт у драматичній поемі Лесі Українки «В катакомбах» без вагань відкидає проповідь смирення і покори: Я честь віддам титану Прометею, що не створив своїх людей рабами, що просвітив не словом, а вогнем, боровся не в покорі, а завзято, і мучився не три дні, а без ліку, та не назвав свого тирана батьком, а деспотом всесвітнім, і прокляв, віщуючи усім богам погибель. У драматичній поемі «Кассандра» Леся Українка протиставляє Прометея жалюгідному Епіметею, який понад усе цінує власний спокій. 4 - й учень.
Вірш М. Рильського „Прометей" невеликий за обсягом (складається з чотирьох катренів), пройнятий оптимістичним пафосом і цікавий прямим авторським зверненням до міфічного героя через віки.
Максим Рильський ще замолоду ставив перед собою на перший погляд недосяжнi цiлi, але постiйна праця давала своï плоди. У кожному творi вiн розкривав свiй багатий внутрiшнiй свiт через лiричного героя - Прометея, Титана, який несе свiтло людям i тримає свiт на своïх могутнiх плечах.)"Є ланцюги, що ïх не можна рвать, немов у тiлi вен або артерiй" .
5 – й учень . Талановитого українського митця Андрія Малишка теж надихнув образ Прометея. Поет створив хвилюючу поему, де розказано про героїчну долю радянського солдата та про самопожертву селян, які намагалися вкрити його від фашистів.
Андрій Малишко старанно підкреслює, що герой його поеми — не тільки хоробрий воїн, а й ніжний син, вірний товариш, людина-гуманіст. Саме таким — простим, лагідним, дещо сором'язливим, сповненим жаги до життя — міг бути полум'яний герой вічного міфу — титан Прометей.
6 – й учень. Ліна Костенко
Вітри гули віолончеллю, писали пальми акварель.
Я вчора бачила ту скелю, де був прикутий Прометей.
В країні древньої Колхіди, де п'ється радісне вино.
А я ж вважала, що це — міфи. А я ж вважала, це — давно!
В країні гордій і гористій ця скеля сива, як Софокл.
її показують туристам, туристи дивляться в бінокль.
Тут берегів амфітеатри, і море міниться од барв.
О Прометею! Варто?! — Варто! —
так він сказав мені з-за хмар.
7 - й учень. Прометеєві розум, сила духу, героїчне служіння людям і мужнє страждання заради їхнього щастя завжди хвилюватимуть прийдешні покоління. У художніх творах наступних епох образ Прометея знаходитиме нове вирішення. Він житиме завжди.
8 – учень .На згадку про Прометея люди і сьогодні носять каблучки. Я хочу подарувати вам свої каблучки, які я зробила із бісеру.
ІV . Підбиття підсумків уроку.
• Підсумкова бесіда.
—У чому сила Прометея?
—Якими рисами характеру наділений Прометей у Есхіла?
—Яку людину ми можемо назвати Прометеєм ?
—Чи відомі вам історичні особистості, які загинули за ідеї, за пошук істини, за бажання примножити людські пізнання?
Заключне слово вчителя. На жаль, шлях благодіяння несе багато страждань. Досить згадати Сократа, давньогрецького філософа, якого стратили в 399 р. до н. е. за те, що він навчав людей мислити самостійно, відмітати догми і забобони. Або італійського вченого Джордано Бруно, якого в 1600 році спалили на вогнищі інквізиції за те, що він стверджував: "Земля обертається навколо Сонця, а Всесвіт нескінченний". Тому і безсмертний образ міфічного Прометея, що став утіленням людського прагнення до прогресу, до істини і боротьби за неї.
Домашнє завдання.Опрацювати матеріали статті підручника про Вергілія та його творчість. Прочитати уривки із поеми «Енеїда», дати відповідь на запитання підручника.
|
|
|