Розробка уроку «Запрошують танець і марш. Країна Загадкових Ритмів»

Про матеріал

Тема розділу: Запрошують танець і марш

Тема уроку: Країна Загадкових Ритмів

Тип уроку: Поглиблення і розширення

Форма проведення: Урок-подорож

Мета:

  • Актуалізувати і поглибити знання про танець і танцювальну музику; познайомитися з поняттями «такт», «розмір»; формувати уміння зосереджено слухати вчителя, переключатися з одного виду діяльності на інший;
  • формувати вокально-хорові навички на матеріалі скоромовок; розвивати ладове відчуття, чистоту інтонування; уміння відчувати емоційно-образний зміст музики;
  • виховувати інтерес до музичного мистецтва, прищеплювати любов до професійної та народної музики.
Перегляд файлу

Приходько М. І. 3 клас «Запрошують танець і марш. Країна Загадкових Ритмів».

 

 

Тема розділу: Запрошують танець і марш

Тема уроку: Країна Загадкових Ритмів

Тип уроку: Поглиблення і розширення

Форма проведення: Урок-подорож

Мета:

  • Актуалізувати і поглибити знання про танець і танцювальну музику; познайомитися з поняттями «такт», «розмір»; формувати уміння зосереджено слухати вчителя, переключатися з одного виду діяльності на інший;
  • формувати вокально-хорові навички на матеріалі скоромовок; розвивати ладове відчуття, чистоту інтонування; уміння відчувати емоційно-образний зміст музики;
  • виховувати інтерес до музичного мистецтва, прищеплювати любов до професійної та народної музики.

Види роботи:

Музичне сприймання: П. Чайковський «Марш» з балету «Лускунчик»; Е. Гріг «Похід гномів», «Танець ельфів».

Хоровий спів: Скоромовки: «Ведмедику-ледащо..», «В лісі галас, в лісі крик…», «Марш ми дружно тупотіли…», «Ельф до ельфа прилетів…». Л. Кніпер «Чому ведмідь взимку спить», А. Житкевич «Чобтки мої червоні».

Методи: художній показ музичних творів (наочно-слухові), наочно-зорові, роздуми про музику, словесні (бесіда, розповідь), порівняння, індивідуальної  та групової роботи, емоційної драматургії, формування вокально-хорових навичок, стимулювання, ігрові, закріплення.

Обладнання: бандура, фортепіано, роздатковий матеріал, магнітофон, CD-диски,   записи на дошці, фонограми музичних творів за програмою, інфографічний  матеріал.

План

I. Оргмомент

1.  Музичне вітання «Урок музики почався».

II. Актуалізація опорних знань  

1.Слово вчителя.

2.Фронтальна бесіда.

3.Нотна грамота.

4.Гра на розвиток метро-ритмічної памяті.

II. Усвідомлення нового матеріалу

1. Слово вчителя.

2.Слухання музики.

3. Аналіз прослуханого твору.

4. Фізкультхвилинка.

5. Розігрівання артикуляційного апарата  (підготовка до співу).6. Розспівування.

6. Хоровий спів.

IV. Актуалізація опорних знань. Фронтальна бесіда

V. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

Хід уроку:

I. Оргмомент

1.  Музичне вітання «Урок музики почався».

Finale 2003 - [20-вправа]2

 

Finale 2003 - [Музичне привітання]     І           ві -        та -        є            сон - це       вас  -       ви     прий -   шли     у          тре-тій клас.

II. Актуалізація опорних знань

1.Слово вчителя.

 На минулому уроці ми з вами  завершили подорож з пісенним китом і вирушили у нову подорож з танцем і маршем. Також, ми вияснили, що метроритм є визначальною основою танцювальної та маршової музики.

 І сьогодні на уроці ми вирушимо до країни Загадкових Ритмів. Але в реальному часі такої країни немає,тому – це казкова країна і до неї вирушимо чарівним птахом. Познайомимося з новими поняттями, прослухаємо казкову музику. Але наша пташка, перед тим як добратися до нас, подолала багато перепон і втратила трохи пір’я. Ми повинні відповісти на окремі запитання. Щоб вона отримала нове пір’ячко і віднесла нас до країни Загадкових Ритмів. Отож почали.

2. Фронтальна бесіда.

(На дошці зображений птах. А кожну правильну відповідь учні одягають птахові пірїни.)

Що таке ритмічний пульс?

(Це рівномірне чергування сильних та слабких долей.)

Яка доля  зазвичай сильна?

(Перша)

Назвіть основні музичні метри.

(Дводольний і тридольний.)

Скільки п’єс вміщує «Дитячий альбом» П. Чайковського?

(24)

Назвіть автора різдвяної казки «Лускунчик і Мишачий король».

(Ернст Гофман)

Що особливого ви почули під час звучання «Вальсу сніжинок» непритаманного для балету?

(Хор)

Які дитячі музичні інструменти увів П. Чайковський в оркестр?

(Труби і барабани.)

Як впливає метро ритм на той чи інший твір?

(Від метро ритму залежить характер твору: пісенний, маршовий, танцювальний.)

Що таке ритм?

(Чергування нот різної тривалості.)

3.Міні-підсумок

Отож наша пташка отримала нові гарні пір’їн і ми можемо вирушати у нову подорож до країни….(діти називають тему уроку) Загадкових Ритмів.

II. Усвідомлення нового матеріалу

1. Слово вчителя

 Мистецтво танцю сягає своїм корінням глибокої давнини. Перші танці відтворювали життя і працю людей. Спочатку людина супроводжувала рухи тупотінням, плесканням, стуканням по палицях, камінню. Минали дні, місяці, роки, століття, аж поки рухи в танці набули пластичності, стали керованими. Зник шумовий супровід і виник музичний, інструментальний. Так сформувалось мистецтво танцювальних рухів, яке нині називається – хореографія.

То що таке хореографія?

(Мистецтво танцювальних рухів.)

А що таке танець? Пригадайте з попередніх класів.

(Танець – це ритмічні рухи під музику.)

Скажіть, без чого не може існувати пісня?

(Без мелодії.)

А що є головним для маршу?

(Ритм)

Так, а що є головним у танцювальній музиці?

(Мелодія, ритм і темп.)

Скажіть, а які танці вам відомі?

(Роздуми дітей: гопак, козачок, вальс, самба, тощо.)

А чи можемо ми поставити ці танці в одну лінію?

(Ні)

Правильно - ні, тому що це різні види танців: народні, бальні, сучасні, класичні.  А на минулому уроці ми зустрілись із балетом. У ньому можуть зустрічатись різні види танців.

 Ми вже сказали, що танець – це ритмічні рухи під музику. Та як нам визначити, який саме  танець звучить.

Пригадаймо ще раз, що ж є визначальною основою танцювальної музики?

(Метроритим)

Так , пам’ятаємо, що є два основних метроритми – дводольний і тридольний.

2. Музичне сприймання  (Вальс, гусачок, менует)

Прослухайте і визначте метроритм того чи іншого танцю.

(Діти слухають. Висловлюють роздуми щодо метро ритму.)

3. Нотна грамота

 Зверніть увагу. На дошці записані дві ритмічні побудови. Визначте, яка з них дводольна, а яка тридольна і чому? Але спочатку пригадаємо з вами, що таке «такт» і «тактова риска» (діти дають визначення).

Визначте, де починається, а де закінчується «такт» у ритмічній побудові.

Тож яка з цих вправ дводольна, а яка тридольна і чому?

E:\SCHOOL\3klass\Finale 2003 - [24]_Сторінка_1.jpg

 

E:\SCHOOL\3klass\Finale 2003 - [23]_Сторінка_1.jpg

 

(Тому, що в дводольному дві долі, а в тридольному – три. Поставити розмір біля відповідної побудови.)

3E:\SCHOOL\3klass\Finale 2003 - [23]_Сторінка_1.jpg

2E:\SCHOOL\3klass\Finale 2003 - [24]_Сторінка_1.jpg

Я поставила цифри біля кожної побудови – це розмір. У нотному тексті ви можете бачити 2/4 3/8. Верхня цифра означає кількість доль, а нижня їх четвертну або восьму тривалість.

Виконати  всім класом, рахуючи відповідно до побудови.

Але в музиці є й  такти в яких відсутня сильна доля. Такі такти називаються – неповними і твір починається з затакту.)

4. Хоровий спів.

 На минулому уроці ми з вами вивчили пісню «Чому ведмідь взимку спить?»

 

Тож розігріємо наші ротики і виконаємо пісню.

Скоромовки

Вправа на розвиток дикції, зв’язного виконання тексту, на увагу.

Ведмедику-ледащо, вліз на пасіку нащо?

  • Буду джмеликом дзижчати,
  • Буду мед добувати.

Виконаймо наступну вправу на розвиток дихання та динаміки.

  В лісі галас, в лісі крик – на сосну ведмедик втік.

1. По галявці лісовій,

Як мороз був міцний,

Йшов ведмідь в затишок свій

В теплій шубі хутряній.

До свого ішов барлога,

Не збиваючись з дороги.

Як проходив через міст,

Став лисичі він на хвіст.

 

2.Здійняла лисиця крик -

Зашумів темний ліс,

І ведмідь злякався, втік,

На сосну високу вліз.

На сосні веселий дятел

Білці хатку конопатив.

Він сказав:

Ходить навчись!

І куди стаєш, — дивись!

 

3. Тоді вирішив ведмідь:

Як зима — треба спать,

По стежинках не гулять,

На хвости не наступать.

У барлозі він без страху

Взимку спить під сніжним дахом,

І радіє неспроста,

Що родився без хвоста.

 

E:\SCHOOL\3klass\18 урок\Finale 2003 - [чому ведмідь спить].jpg

5.Слухання музики.

Ми з вами перенеслись до казкового лісу.  А у лісі та ще й казковому можуть жити різні казкові та міфічні істоти. Ці істоти теж полюбляють кружляти в танці. Це - лісовики,  мавки, вони живуть у наших лісах. А гноми , ельфи і тролі  живуть у лісах та горах Норвегії і є персонажами норвезьких народних казок.. Саме їх образи втілені у творах норвезького композитора Едварда Гріга.  Едвард Гріг жив у містечку Трольхаугені. Ця назва означає «пагорб тролів».

 І сьогодні ми прослухаємо з вами твір «Похід гномів» Е. Гріга.

 Проблемне запитання:

Прослухайте уважно і скажіть, як змінювався характер твору?

(Наскрізний динамічний розвиток. Музика яскрава, загрозлива, стрімка. Друга частина спокійна, світла, мрійлива, ніби гноми знайшли свої скарби і ті мерехтять на сонці.)

Поміркуйте, похід яких гномів зобразив композитор злих чи добрих?

6. Аналіз прослуханого твору.

(Роздуми учнів.)

Чи були тут відчутні танцювальні ритми?

(Так, хоча і музика схожа на марш, але виконується з акцентами, вона ніби пружинить. Ми можемо уявити собі, як гноми, ніби підстрибують. )

7. Слухання музики.

Але є у норвезькому фольклорі і добрі казкові істоти - це ельфи. Вони весело пурхають понад квітами, а ввечері мерехтять. Немов маленькі зірочки. І наступний твір, який ми прослухаємо - «Танець ельфів» Е. Гріга.

Проблемне запитання:

Поміркуйте, яким був танець ельфів?

8. Аналіз прослуханого твору.

(Легкий, швидкий, політний, світлий, друга частина трішечки насторожена.)

Так, композитор створив яскраву картину стрімкого танцю казкових персонажів.

9. Розігрівання артикуляційного апарата  (підготовка до співу).

Щоб краще запам’ятати про яких норвезьких казкових персонажів ми слухали твори, вивчимо з вами вправу на розвиток дикції та дихання:

Ельф до ельфа прилетів, у таночок запросив.

А в печеру темну-темну гноми кроком йдуть таємно.

10. Динамічна пауза.

Ну, а ми з вами відпочинемо і виконаємо свій танок.

E:\SCHOOL\3klass\18 урок\Finale 2003 - [динамічна пауза].jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Хоровий спів.

Пригадаймо з вами скоромовку «Марш ми дружно…»

Марш ми дружно тупотіли, свої ніжки натомили.

Гарну пісню завели і в танок усі пішли.

E:\SCHOOL\3klass\18 урок\Finale 2003 - [чобітки мої червоні].jpgОт поступово ми наблизились до вивчення нової пісні «Чобітки мої червоні».

(Вчитель ілюструє пісню. Звернути увагу на паузи та характер твору.)

 

2. Чобітки мої червоні за роботою в погоні,

Вибивають – цок-цок-цок полечку і гопачок.

Лиш би музиченьки грали, вони б добу танцювали.

3. Стану зз друзями у коло, закружляє все довкола.

Хай підківки цокотять, баоабани гуркотять.

Хто до танцю не лінивий, той щасливий, той щасливий. 

 

(Доцільно використати гру на інструментах.)

Пісня – це твір для голосу із супроводом. Тож виконаймо пісню і створимо свій супровід до неї.

Підсумок уроку.

Наша подорож наближається до свого завершення. Ви всі гарно працювали в одному ритмі і в стрімкому темпі.

Пригадаймо, які казкові персонажі живуть у норвезьких лісах та горах?

Що таке хореографія?

Які є основні  види танців?

Протягом нашого уроку ми поглибили свої знання про танцювальну музику. Пригадали  що таке «такт», познайомилися з новим поняттям «розмір». Уміло слухати і переключалися з одного виду діяльності на інший. У країні Загадкових Ритмів ви почули: що марш може мати танцювальний характер; казкові персонажі можуть витанцьовувати не лише під веселу та світлу музику, а й насторожену і темну; є запальні пісні, які не лише ритмічні, а й їхній літературний текст пов'язаний з танцем.

Запитайте своїх батьків, які види танців вони знають?

1

 

 

docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
3374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку