Садовська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Арцизької районної ради Одеської області
Розробка уроку
Із зарубіжної літератури
5 клас
Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра».
Вплив світу дорослих на дитячі стосунки
Вчитель зарубіжної
літератури
Іванченко В.Є.
Тема: Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Вплив світу дорослих на дитячі стосунки.
Мета: допомогти учням побачити в повісті дорослий світ очима дітей і дитячий світ — очима дорослих; розвивати навички виразного читання, переказу твору, уміння визначати основні епізоди, які рухають дію, оцінювати їх; виховувати високі моральні якості, почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей; почуття вдячності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, повість «Пригоди Тома Сойєра» у різних виданнях, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: повість, портрет, художні образи.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Багатьом дітям іноді здається, що життя їхнє важке, сповнене всіляких прикростей, наприклад, необхідності сидіти на уроках, робити завдання, не бешкетувати, виконувати нескінченні вимоги старших, працювати і т. ін. Але, стикаючись з дорослими проблемами, діти розуміють, наскільки дитячі труднощі не схожі на небезпечне життя світу дорослих. Як же герої повісті Марка Твена чинять, перебуваючи у скрутному становищі і чого можуть навчити навіть дорослих, про це ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділів повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» — XIII, XIV.
2. Словникова робота за запитаннями учнів, обмін враженнями про прочитане
3. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
Герої |
Причини |
Том |
Нерозділене кохання до Беккі, домашні непорозуміння |
Гек |
Йому було однаково, де жити; пригода йому подобалась |
Джо |
Несправедливе звинувачення від матері |
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Назвіть іншими словами, підберіть замінники, які використали герої твору:
а) вода в «чашках» з дубового та горіхового листя, «підсолоджена чарами навколишнього лісу» — (ранкова кава) або
б) «сон просто неба, біганина на привіллі, купання в річці та й голод» — (чудові присмаки до обіду) або
в) «викрутився з халепи» — знайшов вихід зі скрутного становища.
VI. Домашнє завдання
Прочитати XV-XVI розділи повісті «Пригоди Тома Сойєра», вміти переказувати, характеризувати ситуації та героїв.
VII. Підсумок уроку
«Рольова гра»
Промовити фразу (репліку) від імені героя:
— Я, Том Сойєр, (дуже задоволений життям на острові, але трохи шкода тітоньку Поллі)
— Я, Гек Фінн,…
— Я, Джо Гарпер,…