Дана розробка уроку буде цікавою для вивчення матеріалу творчості М. Твена та допоможе краще познайомити учнів з біографією автора повісті "Пригоди Тома Сойера".
Автор розробки уроку із зарубіжної літератури
вчитель російської мови та зарубіжної літератури
Криворізької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 99
Лисякова Тамара Миколаївна, спеціаліст вищої
категоріі, старший вчитель
Урок по повесті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра"
Тема: Світ дитинства у повісті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра". Єпіграф: «Нудного і нецікавого життя Твен не сприймав ніколи - ні для себе,
ні для своїх геров» О. Звєрєв
Мета: звернути увагу учнів на особливості зображення світу дитинства у
повісті Марка Твена "Пригоди Тома Соєра"; розвивати вміння цілісно
сприймати текст великого обсягу; аргументувати свою думку,
користуючись набутими знаннями; розвивати зв'язне мовлення,
навички виразного читання; виховувати в учнів оптимістичні погляди
на життя.
Обладнання: портрет Марка Твена, виставка різних видань повісті "Пригоди
Тома Сойєра", фото пам'ятника героям твору в м. Ганнібал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
-1-
заворожує своєю непередбаченністю, цікавістю, таємничістю: пригоди...
" Пригоди Тома Сойєра" - так називається повість Марка Твена. Опрацьовуючи матеріали попереднього уроку, читаючи вдома статтю підручника, ви могли переконатися,що життя Марка Твена також сповнене пригод - щасливих і трагічних, і цікавих і небезпечних, веселих і загрозливих. Пригадаймо деякі з них, адже повість "Пригоди Тома Сойєра"
безпосередньо пов'язана із життям письменника.
Літературна вікторина: – Кому Марк Твен присвятив свій твір ? (Дружині) – Хто був прототипом образу Гекельберрі Фінна ? (Том Бленкеншип) – Що робив Том, коли його шукала тітка Поллі? (Їв варення) – Як покарала тітонька Тома? (Наказала фарбувати паркан) – Ким був батько Беккі? (Окружним суддею) – Який подарунок отримав Том у недільній школі? (Біблію) – Навіщо Том і Гек пішли на цвинтар ? (Виводити бородавки) – Чим закінчилася пригода на цвинтарі? (Страшною присягою) – Що врятувало Мефа Потера? (Свідчення Тома) – Про що мріяв хлопець? (Знайти скарб) – Де був схований скарб? (У печері ) – Скільки часу Том і Беккі провели у печері? (Три доби)
ІІ. Робота над темою уроку. Слово вчителя. Знаю, що ви не дуже довіряєте дорослим, коли чуєте їхні спогади про дитинство, сповнені жалю, що цей час минув. У майбутньому дорослому житті ви бачити себе самостійними, незалежними, успішними... Та чи не занадто поспішаєте ви розлучитися з дитинством? Можливо, дорослі мають слушність хоча б в одному: дитинство - справді найпрекрасніша пора? Спробуємо на сьогоднішньому уроці знайти відповідь на це запитання.
• Презентація на тему уроку.
• Робота над епіграфом
-2-.
• Опрацювання елементів теорії літератури. – Пригадайте, що таке повість? – До якого різновиду повістей належить "Мауглі"? – Що спільного між такими різними за змістом творами, як "Мауглі" та "Пригоди Тома Сойєра"? – Як можна визначити різновид повісті"Пригоди Тома Сойєра"? – Яку повість називають автобіографічною? – Знайдіть автобіографічні мотиви у повісті "Пригоди Тома Сойєра". – Доведіть, що цей твір – автобіографічна повість.
Робота над змістом повісті. – Де відбуваються події, що описані в повісті?
– Чи не здивувала вас назва американського містечка? Культурологічний
екскурс. Провінційне американське містечко урочисто назване Сант -Пітерсбергом, нагадує назву російської столиці того періоду історії. В Америці є свій Каїр, своя Москва, свій Амстердам. Американці ХІХ століття любили підкреслити думку про те, що їхня країна краща від інших, і присвоювали імена найбільш відомих міст світу своїм нашвидкоруч побудованим містечкам, що часто складалися лише з двох - трьох вулиць з одноповерховими будиночками. Демонстрація фото пам'ятника героям повісті у містечку Ганнібал. – Які враження справили на вас "Пригоди Тома Сойєра"?
– Яким постає світ дитинства у повісті Марка Твена? Доведіть свою думку, виходячи із змісту твору.
– Які епізоди повісті вам найбільше сподобалися? Обгрунтуйте свій вибір. Вправа «Про яку пригоду йдеться» Визначте за опорними словами, про яку пригоду йдеться: – Квітка, соломинка, заручини, грифельна дошка, поцілунок. – Мертва вода, біб, кліщ, здохлий кіт. – Проповідь, пудель, жук, скавучання, сміх. – Кладовище, вбивство. скарб, присяга, печера. – Стогін, болячка, гангрена, зуб, дірка. – Острів, пліт, багаття, крадіжка.
-3-
Вправа "Знайди зайве" Вибрати зайві предмети, які не отримав Том як
винагороду за право побілити паркан: цукерки, друзки синьої пляшки, ключ, іграшкова машинка, шматок крейди, скляна пробка від графина, ручка від дверей, рукоятка ножа,футбольний м'яч, апельсинова шкірка.
Гра "Кращий художник " Завдання для групи художників: – Усне малювання ілюстрацій до епізодів повісті, обкладинки книги. – Обговорення проектів ілюстрацій. Творча пауза "Ми - літератори " – Вигадати інший початок або закінчення твору (група літераторів). – З'єднати стрілками ознаки та цінності світу дорослих та дітей безкорисливість фантазія порядність щирість багатство скандали обмеженість Світ дорослих гроші справедливість Світ дітей сміливість допитливість брехня плітки боягузтво
чесність шляхетність лицемірство пристойність свобода власна думка
Перевірка виконаних завдань мікрогрупою літераторів. Порівняльний аналіз повісті з творами української літератури.
- Чи висвітлено тему дитинства в українській літературі?
- Назвіть імена українських письменників, які розглядають цю тему.
- Яким постає світ дитинства у названих вам творах?
- Чим відрізняється зображення дитинства у повісті "Пригоди Тома Сойєра"
від змальованого у творах українських письменників?
- Чи дає це підстави стверджувати, що життя Тома, його друга Гека було
абсолютно безжурним?
- Які події в житті Тома можна назвати трагічними?
- Пригадайте епізоди повісті, що викликають ваше співчуття до Тома,
-4-
епізоди, в яких йому загрожує серйозна небезпека.
- Як він переборює всі труднощі?
- Що переважає в авторських спогадах про дитинство, які й лягли в основу
твору?
ІІІ. Підсумки уроку. Оцінювання діяльності учнів. Висновок. У повісті
" Пригоди тома Сойєра" Марк Твен створив сонячний, радісно - бешкетний світ дитинства. Адже дитинство і справді найпрекрасніший період життя. Домашнє завдання. Знайти в тексті епізоди, в яких проявляється вплив світу дорослих на дітей і їх стосунки. Підготувати усний переказ цих епізодів.
-5-