Розробка уроку зарубіжної літератури в 9 класі з теми "Віктор Гюго. «Собор Паризької Богоматері». Історична основа твору та її авторське переосмислення. Провідні теми й проблеми ро

Про матеріал
Розробка уроку з зарубіжної літератури в 9 класі з теми "Віктор Гюго. «Собор Паризької Богоматері». Історична основа твору та її авторське переосмислення. Провідні теми й проблеми роману".
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури в 9-А класі 20.11.2023

Вчитель Новопокровського опорного ліцею  Таран Л.В.

Тема:Віктор Гюго. «Собор Паризької Богоматері». Історична основа твору та її авторське переосмислення. Провідні теми й проблеми роману.

МЕТА: познайомити учнів із французьким письменником Віктором Гюго і його книгою «Собор Паризької Богоматері», показати історичну основа твору та її авторське переосмислення; формувати естетичний смак за допомогою музики і літератури; сприяти вихованню моральних якостей.

 

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ: текст роману, презентація, відеофрагменти.

План уроку


1.Презентація теми, мети уроку. Робота з епіграфом

2. Перевірка домашнього завдання.

3.Повідомлення вчителя:

а)письменник-реформатор

б) словник

в) історія написання роману;

г) собор – головний герой

г) історичний колорит епохи.

4.Робота з паспортом твору.

5. Гра Wordwall «Колесо фортуни».

8.Підсумок уроку.

9.Домашнє завдання.


                                                                 ’АNAГKH («доля»)

                                                   В.Гюго «Собор Паризької   Богоматері»

І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

  1. Слово вчителя.

(Звучить музика з мюзіклу )

«Париж має два обличчя. Перше – це старий Париж, Париж старовинних будов, таких, як Собор Паризької Богоматері, Лувр, Тюїльрі, таких парків, як знаменитий Булонський ліс з його величезними деревами і озерами, на яких серед шумливого натовпу городян вільно почувають себе дикі качки. Місто Гюго, Бальзака, Флобера. І другий париж – Париж величезних магазинів, колосальних вітрин, грандіозних реклам,

   І дивна річ: старий і новий Париж не суперечать один одному, вони живуть у повній злагоді»

                                                                                                        М.Рильський

ІІ. Робота над темою уроку.

1.Ми сьогодні мандруємо до серця Франції -  Парижу.

 У першій половині ХІХст. зростає інтерес до історії. І як результат – найпоширенішим літературним жанром у цей період став історичний роман.

--Як Гюго прийшла така ідея, написати історичний роман.

--- Що визнаєте про Віктора Гюго?

Письменник – реформатор

Віктор Гюго – найавторитетнійший французький романтик ХІХ ст.

Народився в Безансоні у дивній родині: батько – селянин, який під час революції став наполеонівським генералом. Мати – аристократка. Вже в 14 років написав у своєму щоденнику «Хочу бути Шатобріаном, або ніким. В зрілому віці перейшов до стану революціонерів і благословив революцію, а коли Луї Бонапарт прийшов до влади, на 19 років покинув Париж.

Його називають політиком та суспільним діячем Франції. До його думки прислухаються монархи сусідніх країн.

Гюго був надзвичайно працьовитий. Навіть в старості писав за бюро завжди стоячи, план на день: 100 віршованих рядків. Або 20 прозових.Романи В.Гюго «Собор Паризької Богоматері» (1831), «Знедолені», «Трудівники моря». «Людина, яка сміється»

     Одна з найшляхетніших рис характеру Гюго - його здатність співчувати слабким, знедоленим, скривдженим. То ж не випадково стільки почуттів викликають у нас створені ним образи  Квазімодо й Есмеральди. У заповіті поет просив, щоб його поховали так, як ховають бідняків. Воля померлого була виконана: тіло Гюго відвезли в Пантеон на такій же убогій колесниці, на якій відвозять на вічний спочинок принижених і знедолених - тих, кого він захищав усе своє життя. Із свого п’ятимільйонного капіталу, заробленого літературною працею, Гюго залишив півтора мільйона бідним, один мільйон заповів на влаштування притулку для убогих дітей. Всеперемагаюча сила добра - провідна думка всіх творів Віктора Гюго. Невипадково у 1860 році він написав своє кредо: «Я вірю в Бога, Вірю, що у людини є душа. Вірю, що ми відповідаємо за свої вчинки. Вручаю себе Творцю Всесвіту».

2.Словник

  • Історичний роман - роман, побудований на історичному сюжеті, відтворює у художній формі якусь епоху, певний період історії.
  • Антиклерикальний спрямований проти церкви
  • Готичний стиль – стиль в архітектурі, для якого характерні висотність, загострені арки і вежі, каркасна система споруди, стіни не відчуваються, готичний собор часто асиметричний, всі простори заселені скульптурами.
  • Романський стиль – масивні круглі стовпи, масивні стіни, затемненість інтер’єру.
  • «ANAГKH» -  (доля, фатум).
  • Портал – архітектурно облаштований вхід до собору.
  • Шатобріан – ключова постать французької літератури ХІХст. Патріарх романтизму.
  •  

 

  1. «Історія написання роману»

Одного разу він побував у соборі і помітив на стіні надряпаний напис «фатум». Хто міг залишити цей напис? Яка була доля цієї людини?

Цей напис став поштовхом до написання роману.

25 липня 1830 року Віктор Гюго розпочав роботу над романом «Собор Паризької Богоматері». Книга вийшла в світ у 1831 році, у тривожні дні холерних бунтів та розгрому архієпископського палацу паризьким народом. Бурхливі політичні події визначили характер роману, який, як і драми Гюго, був історичним за формою, але глибоко сучасним за ідеями.В 1830 році в Парижі відбулась Липнева революція. Гюго писав про повстання злидарів Парижа 15 ст., а на вулиці вирувало повстання 19 ст.

 На початку 1831 року Гюго завершив роботу над «Собором Паризької Богоматері». Цей великий роман він написав за шість місяців. По суті, йому потрібно було все записати й скомпонувати, оскільки матеріал він збирав та обдумував три роки; прочитав чимало історичних праць: хронік, хартій, грамот, вивчив Париж Людовіка ХІ, оглядав те, що збереглося від старих будівель тієї доби. І знав Собор, його гвинтові сходинки, таємничі кам’яні коморки, старовинні й тогочасні документи. У цьому романі, сподівався він, усе буде історично точним: обстановка, люди, мова.

Адель, дружина письменника залишила нам яскраву розповідь про важку працю письменника  в осінні і зимові місяці 1830-1831 рр : «Він купив собі пляшку чорнил і вовняну фуфайку з сірої вовни до п’ят, замкнув на замок свій одяг, щоб не можна було вийти на вулицю, і ввійшов в свій роман, як в тюрму.»

 

4.Собор Паризької Богоматері – головний герой роману.

Відеофрагмент

Учитель. Віктор Гюго роману дав назву собору, найсвятішої споруди міста. Середньовічна церква мала неабияку владу над почуттями людей. Письменник захоплюється цією величною спорудою, витвором людського розуму, людських рук. «Патріарх французьких соборів, шляхетний і величний, що являє собою величезну кам’яну симфонію, колосальний витвір людини, чудове поєднання всіх сил цілої епохи, - пише Віктор Гюго, - фантазія робітника, геній художника, витвір, подібний творінню Бога: різнобарвний і вічний…». Собор – культова споруда для виконання релігійних обрядів. Сюди люди йдуть із завмиранням у серці, з вірою у світле, з надією на захист вищих сил, з любов’ю до Бога. Тут люди сповідаються, очищаються. Та саме собор у романі стає ареною жахливих подій, саме собор уособлює в собі фатум, долю героїв роману. Таким чином, собор виростає до образу-символу. Використовуючи прийом контрасту, автор на тлі піднесеного, духовного розглядає історичний процес як боротьбу добра і зла.

Дійсно, історична доба дуже сильно впливає на творчість письменника.

Ми почули, які цікаві і водночас страшні події відбувалися в час, коли жив В.Гюго, але чим зумовлене звернення автора до далекого минулого?

(Популярністю історичної тематики в літературі, захопленням середньовіччям, боротьбою за історико- архітектурні пам’ятки)

В.Гюго належала думка зосередити події в творі навколо Собору Паризької Богоматері, адже собор це не тільки місце дії твору, символ доби середньовіччя, символ християнської культури, а й головний герой роману.

 

«Кожен бік, кожен камінь цієї поваленої памятки є сторінкою не тільки історії країни, а й історії науки та мистецтва. Великі будівлі, як і великі гори – витвори віків.»   В.Гюго.

- Знайдіть в романі опис собору і зачитайте його.( Тая)

Цікаві факти та легенди.

     Будівництво храму тривало майже два століття;

     Одна із стародавніх легенд свідчить, що в будівництві брав участь сам диявол. Більше того, він увічнив себе в образі химери, що прикрашає собор;

     В соборі зберігається одна з найбільших реліквій християнства – Терновий вінець Ісуса Христа;

     У Соборі  Паризької Богоматері вінчалася Марія Стюарт з Франциском ІІ, а в 1804 році Наполеон одягнув корону імператора;

     Нотр – Дам де Парі, як і раніше готовий прийняти у своїх стінах понад дев’ять тисяч осіб;

     Щорічно собор відвідують 14 мільйонів осіб;

     Саме біля собору знаходиться так званий «Нульовий кілометр», від якого ведуть відлік усі відстані у Франції;

     Цікаво, що в соборі немає жодної стіни. Весь простір займають стовпи, з’єднані арками. В отворах арок – вітражі.

 

5.Історична основа твору

    Дія роману відбувається в епоху великих змін у житті французького суспільства. Криза Середньовіччя, очікування Відродження, винайдення друку. Злам епох проходить через долі та життя головних героїв.

    Письменник змалював картину життя Парижа XV ст. Гюго майстерно передав колорит епохи, але при цьому не відобразив конкретних історичних подій, а вміло відтворив повсякденність у романтичному руслі. Романіст від самого початку твору занурив читача в атмосферу яскравого середньовічного життя, де перед нами постали представники різноманітних верств суспільства: від злидарів з Двору Чудес до короля Людовіка XI.

    Мета Гюго - передати дух історії, її атмосферу. Тому у його творі вона виступає  майже живим персонажем.

 

6. Теорія літератури

 Історичний роман – роман, побудований на історичному сюжеті, відтворює у художній формі якусь епоху, певний період історії.

Особливості історичного роману:

  • Історичний факт поєднаний із художньою вигадкою.
  • Поряд із історичними особами співіснують вигадані персонажі.
  • В основі твору – гострий конфлікт.
  • Герої проходять через складні випробування.
  • Ці твори навчають людяності, мужності, шляхетності.

Учитель. Я тримаю в руках книгу, якій у 2016 році виповнюється 185 років. Вона несе в собі таємничість Середньовіччя, де розквітли  неповторна краса готичних храмів, вишуканість палаців, недосяжне кохання і ницість черствого серця. Історія, описана в книзі, трапилася у Парижі в 1482 році від Різдва Христового, історія любові і ненависті.

 

7. Паспорт роману.

Автор: Віктор Гюго

Країна: Франція.

Твір: «Собор Паризької Богоматері».

Дата написання: 1831р.

Жанр: романтичний історичний роман.

Художній напрям: романтизм.

Проблематика: духовне життя, християнська віра, кохання, мораль.

Конфлікт: боротьба між силами добра і зла, між пасивним народом і здатними на все феодалами.

Провідна думка: християнство врятує людей, зробить людину людиною.

 Сюжет і  композиція.  Роман складається з 11 книг. Перші шість – розгорнута експозиція. Гюго знайомить читача з місцем подій та головними героями. Усі події в експозиції відбуваються протягом трьох днів на початку січня 1482 року.

Зробити запис у зошит

4. Рефлексія Гра Wordwall «Випадкове колесо»

5.Домашнє завдання: Знати зміст роману, вивчити паспорт роману, виконати тест https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3988445

 

 

docx
Додано
30 січня
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку