План-конспект уроку для 6 класу «Внесок історії Стародавнього світу в історію людства»
Мета та завдання уроку:
Обладнання: роздатковий матеріал (завдання вікторини), ілюстрації (відповіді на завдання), презентації в PowerPoint (картини, присвячені історії Стародавньог світу, тексти віршів про історію Стародавнього світу).
Тип уроку: комбінований (урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок, урок-вікторина).
Хід уроку:
1. Організаційний момент, мотивація навчальної діяльності:
Вчитель: Добрий день, мої шановні учні! Сьогодні ми з вами поринемо у цікаву мандрівку Стародівнім світом. Згадаємо все, чому ми навчилися на уроках історії у 6 класі, та виділимо те головне, що залишили нам люди цього прекрасного та важкого періоду. Це дозволить нам успішно та з задоволенням вивчати новий курс – історію Середніх віків. Метою нашої подорожі є перевірка ваших знань, яка буде проходити у вигляді вікторини. Ми поділимося на 5 команд, і будемо змагшатися за знання кращих знавців історії Стародавнього світу.
Отже, любі друзі, ми починаємо змагання знавців історії. Епіграфом нашого змагання будуть слова: «Завжди кажи: я - зірка».
Але кожен із вас повинен пам’ятати:
Я - учень
Я - хочу знати
Я - думаю
Я - вмію
Я - знаю
Я - особистість творча
Я – зірка
Система оцінки проста - за кожне правильно виконане завдання команда отримує бали - зірки. Переможцем стане той, хто отримує більше балів-зірок.
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів:
Внесок давніх цивілізацій в матеріальну та духовну культуру людства безцінний. Наше життя важко уявити без алфавіту, календаря, цифр та багатьох інших винаходів стародавніх людей. Кожен день ми стикаємося зі спадком давніх цивілізацій: вранці наливаємо чай у скляну чашку; до школи добираємося на транспорті, який має колеса; у школі пишемо в паперовому зошиті. Давайте ж пригадаємо, історію яких держав ми вивчали в 6 класі і які народи дали нам таку безцінну спадщину (відповіді дітей).
3. Систематизація й узагальнення нових знань і вмінь на перетворюючому і творчому рівнях.
Вчитель: Отже, давайте представимо наші команди:
«Безстрашні кроманьонці»
«Величні єгиптяни»
«Загадкові шумери»
«Мудрі греки»
«Могутні римляни»
І. Перший етап нашої вікторини – гра «Вгадай історичний сюжет картини». Зараз я покажу у вигляді слайдів кілька репродукцій картин, на яких зображені ті чи інші епізоди історії Стародавнього світу, а команди називають історичний період чи стародавню державу, якій присвячена кожна картина.
Демонструються наступні репродукції: В. Васнєцов «Кам’яний вік» (правильна відповідь – історія первісного суспільства); Ф.А.Бріджмен «Клеопатра на терасі» (правильна відповідь – історія Давнього Єгипту); Л. Альма-Тадема «Єгипетські шахисти» (правильна відповідь – історія Давнього Єгипту); Е. Логдсден Лонг «Вавилонський ринок наречених» (правильна відповідь – історія Давньої Месопотамії); П. Рубенс «Персей звільняє Андромеду» (правильна відповідь – історія Давньої Греції); Ж.-Л. Давид «Леонід в Фермопілах» ((правильна відповідь – історія Спарти); П. Рубенс «Ромул, Рем і вовчиця» (правильна відповідь – історія Стародавнього Риму); Дж. Клінт «Юлій Цезар, сцена вбивства» (правильна відповідь – історія Стародавнього Риму).
ІІ. Другий етап нашої вікторини – гра «Вгадай вірш». Я буду зачитувати вам уривки з віршів різних поетів про той чи інший період історії Стародавнього світу та демонструвати текст цих уривків на мультимедійній дошці, а команди мають назвати історичний період або державу, якій присвячені ці уривки.
Зачитуються та демонструються на слайдах наступні тексти:
1) Кто превзойдет меня? кто будет равен мне?
Деянье всех людей – как тень в безумном сне,
Мечта о подвигах, как детская забава.
Я исчерпал до дна тебя, земная слава!
И вот стою один, величьем упоен,
Я вождь земных царей и царь – я фараон!
(Я иду на урок истории: Древнейшая и древняя история: Книга для учителя. – М.: Издательство «Первое сентября», 1999, с. 67)
Правильна відповідь – Давній Єгипет
2) В колыбели Вечности,
в чреве пирамид,
в круге бесконечности,
время мирно спит.
Древние папирусы
тайну берегут.
В храме Тота, ибисы,
мудрость свято чтут.
Вечность цвета лотоса.
Мчатся облака.
На цветке Осириса,
времени рука.
(С. Зябко)
Правильна відповідь – Давній Єгипет
3) Могучий Ахиллес громил твердыни Трои.
Блистательный Патрокл сраженный умирал.
А Гектор меч о траву вытирал
И сыпал на врага цветущие левкои.
Над прахом горестно слетались с плачем сои,
И лунный серп сеть туник прорывал,
Усталый Ахиллес на землю припадал,
Он нес убитого в родимые покои.
(С. Єсенін)
Правильна відповідь – Стародавня Греція.
4) Там, под оливами, близ шумного каскада,
Где сочная трава унизана росой,
Где радостно кричит веселая цикада
И роза южная гордится красотой,
Где храм оставленный подъял свой купол белый
И по колоннам вверх кудрявый плющ бежит, -
Мне грустно: мир богов, теперь осиротелый,
Рука невежества забвением клеймит.
Вотще... В полночь, как соловей восточный
Свистал, а я бродил незримый за стеной,
Я видел: грации сбирались в час урочный
В былой приют заросшею тропой.
Но в плясках ветреных богини не блистали
Молочной пеной форм при золотой луне;
Нет, - ставши в тесный круг, красавицы шептали...
"Эллада!" - слышалось мне часто в тишине.
(А.Фет)
Правильна відповідь – Стародавня Греція.
5) В далекие дни Каракаллы,
На службе шестой легион,
Из прихоти или забавы,
В карательный рейд вовлечен.
Мечом и кнутом усмиренный,
Великий и древний народ,
В который уж раз посрамленный,
В пучине житейских невзгод.
(Ю. Галкін)
Правильна відповідь – Стародавній Рим.
ІІІ. Третій етап нашої вікторини – гра «Вгадай винахід». Кожна команда отримує аркуш з завданнями, в яких описується той чи інший винахід стародавніх цивілізацій, і дає письмові відповіді.
1) По-перше, треба нарізати свіжі, зелені стеблі, потім – зняти кору і розщіпити серцевину на товсті смужки. Після цього на столі розстилається шматок матерії і на ньому злегка внахліст розміщуються смужки серцевини, а згори – стеблі, і так кілька шарів. Після цього треба взяти камінь і колотити. Пізніше покласти під прес. Шматки зливаються і злипаються один з одним і утворюють тонкий матеріал. Що це за матеріал, в якій країні він використовувався і для чого? (Правильна відповідь – папірус, Давній Єгипет, для письма).
2) Одного разу купці з Фінікії припливли до острова і вирішили пообідати. На піщаному березі не було каміння, і купці поставили свої казанки на шматки кам’яної солі, якою вони торгували. Вогонь був настільки сильним, що сода розплавилася і змішалася з піском і мушлями. Від багаття потекла прозора рідина, яка незабаром застигла. Що, самі того не очікуючи, винайшли фінікійці? (Правильна відповідь - скло).
3) Один мандрівник ділився враженнями: «Яка дивна країна! Там на кущах росте вовна, її зрізають і роблять з неї тканини. А з очерету вичавлюють сік і уварюють його на вогні, він стає твердим і більш солодким, ніж мед… ». Про яку країну йде мова і що це за диво-продукти? (Правильна відповідь – Стародавня Індія, бавовна, тросниковий цукор).
4) … на столі лежали нагороди переможцям. Після вручення нагород в місті влаштовували урочистий хід. Переможець під’їжджав на колісниці до храму, де приносив у жертву свій вигращ. Потім на честь переможця влаштовували пир, ставили статую, наділяли найпочеснішим місцем в театрі і годували за суспільні капітали. Про яку традицію йде мова? (Правильна відповідь – Олімпійські ігри).
5) … жив на світі розбійник, тулуб у кього був лбдським, ноги як у бика, а лоб залізний. Він озброїв 80 своїх братів залізною зброєю і грабував людей. Один сміливець вирішив позбутися розбійника, але той втік. Тоді мудрець вирішив допомогти сміливцю, три дні майстрував щось і дав цю річ сміливцю. Це був маленький чоловічок, прикреплений на колесо. Як ні крутили колесо, чоловічок указував рукою на лігво розбійника. Розбійника схопили і стратили, а чоловічок досі вказує шлях до його лігва. Про який винахід йдеться у легенді і яка країна – його батьківщина? (Правильна відповідь – компас, Стародавній Китай).
6) … це міфологічна крилата напівжінка-напівлевиця, яка жила біля міста Фіви і задавала перехожим нерозв’язні загадки, а скульптурне зображення цієї істоти зустрічається часто в іншій країні. У неї людське обличчя і тулуб хижого лева. Давні тексти говорять, що колись у нього була борода і він був яскраво розфарбований. Що це за істота і в якій країні знаходиться його найбільше зображення? (Правильна відповідь – статуя Сфінкса, Єгипет).
7) … чоловік-грек прокинуся ще удосвіта, повелів рабу зібрати у вузол пиріжки, флягу з вином, теплий плащ, маленьку подушечку, і вирушав у путь. Він купував шматочок неопаленої глини, з якого дізнавався, куди йому далі йти. В цьому місці городяни могли проводити цілий день і зовсім не втомлювалися, адже це було їх найулюбленіше заняття. Про що йде мова? (Правильна відповідь – давньогрецький театр).
8) … в одній археологічній експедиції була знайдена незвичайна річ: чорний базальтовий стовп з зображенням двох чоловіків. Бог сонця і справедливості, що сидів на троні, давав жезл якомусь чоловікові, скоріш за все, царю. По всьому стовпу йшли написи. Що це за цар і що написано на стовпі? (Правильна відповідь – Хаммурапі, перші письмові закони людства).
4. Підбиття підсумків уроку:
Вчитель: Отже, завдяки нашій вікторині ми згадали, яку величезну матеріальну та духовну спадщину залишили нам люди, що проживали у стародавньому світі. Давайте порахуємо зірки, які отримали команди за правильні відповіді, та визначимо переможця.
Переможці – молодці, але всі інші все рівно яскраві зірки! Пам’ятаєте наш девіз, який ми озвучували на початку уроку? Давайте же не забувати, що всі ми – зірки, які сяють на тлі цивілізації, яку залишили нам люди Стародавнього світу. Давайте не забувати про їх величезний внесок в історію. Давайте будемо вдячні їм. Наступного уроку ми почнемо вивчати наступну добу в історії – історію Середніх віків.
5. Інструктаж з домашнього завдання, перевірка знань і вмінь:
Вчитель: дома я прошу вас скласти синквейн, присвячений цивілізаційній спадщині Стародавнього світу. Давайте згадаємо, що таке синквейн і як його складати (відповіді учнів).
Приклад синквейну:
Спадщина Стародавнього світу
Безцінна, величезна
Допомагає, надихає, дивує
Спадщина Стародавнього світу є фундаментом сьогоднішнього людства
Зв'язок поколінь.
6. Рефлексія:
Вчитель: А тепер давайте визначимо, що кожному з вас дав цей урок. Прошу вас обрати 2-3 речення, записати їх у зошит та продовжити їх (демонструються слайди за реченнями):
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було важко…
Я зрозумів, що…
Тепер я можу…
Я відчув, що…
Я навчився…
Мені захотитілося…
Мене здивувало…
Вчитель: Дякую за активну участь в уроці. Урок завершено. До наступної зустрічі.