Розробка узагальнюючого уроку для 6 класу «Внесок історії Стародавнього світу в історію людства»

Про матеріал
Метою та завданнями даного узагальнюючого уроку є наступні: систематизувати у свідомості учнів шлях культурного розвитку, що його пройшли давні люди, знання та досвід яких заклали основи сучасної цивілізації; поглибити знання шестикласників про безцінний вклад давніх цивілізацій в матеріальну та духовну культуру людства; узагальнити знання школярів про складові духовної культури, розкрити їхні особливості та зв’язки; розвивати вміння працювати з джерелами, зокрема, співставляти декілька текстів та робити висновки; сприяти залученню учнів до духовних багатств, створених людством.
Перегляд файлу

План-конспект уроку для 6 класу «Внесок історії Стародавнього світу в історію людства»

Мета та завдання уроку:

  •           систематизувати у свідомості учнів шлях культурного розвитку, що його пройшли давні люди, знання та досвід яких заклали основи сучасної цивілізації;
  •           поглибити знання шестикласників про безцінний вклад давніх цивілізацій в матеріальну та духовну культуру людства;
  •           узагальнити знання школярів про складові духовної культури, розкрити їхні особливості та зв’язки;
  •           розвивати вміння працювати з джерелами, зокрема, співставляти декілька текстів та робити висновки;
  •           сприяти залученню учнів до духовних багатств, створених людством.

Обладнання: роздатковий матеріал (завдання вікторини), ілюстрації (відповіді на завдання), презентації в PowerPoint (картини, присвячені історії Стародавньог світу, тексти віршів про історію Стародавнього світу).

Тип уроку: комбінований (урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок, урок-вікторина).

Хід уроку:

1. Організаційний момент, мотивація навчальної діяльності:

Вчитель: Добрий день, мої шановні учні! Сьогодні ми з вами поринемо у цікаву мандрівку Стародівнім світом. Згадаємо все, чому ми навчилися на уроках історії у 6 класі, та виділимо те головне, що залишили нам люди цього прекрасного та важкого періоду. Це дозволить нам успішно та з задоволенням вивчати новий курс – історію Середніх віків. Метою нашої подорожі є перевірка ваших знань, яка буде проходити у вигляді вікторини. Ми поділимося на 5 команд, і будемо змагшатися за знання кращих знавців історії Стародавнього світу.

Отже, любі друзі, ми починаємо змагання знавців  історії.  Епіграфом нашого змагання будуть слова:   «Завжди кажи: я - зірка».

Але кожен із вас повинен пам’ятати:

Я - учень

Я - хочу знати

Я - думаю

Я - вмію

Я - знаю

Я - особистість творча

Я – зірка

Система оцінки проста - за кожне правильно виконане завдання команда  отримує бали - зірки. Переможцем стане той, хто отримує більше балів-зірок.

2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів:

Внесок давніх цивілізацій в матеріальну та духовну культуру людства безцінний. Наше життя важко уявити без алфавіту, календаря, цифр та багатьох інших винаходів стародавніх людей. Кожен день ми стикаємося зі спадком давніх цивілізацій: вранці наливаємо чай у скляну чашку; до школи добираємося на транспорті, який має колеса; у школі пишемо в паперовому зошиті. Давайте ж пригадаємо, історію яких держав ми вивчали в 6 класі і які народи дали нам таку безцінну спадщину (відповіді дітей).

 3. Систематизація й узагальнення нових знань і вмінь на перетворюючому і творчому рівнях.

Вчитель: Отже, давайте представимо наші команди:

«Безстрашні кроманьонці»

«Величні єгиптяни»

«Загадкові шумери»

«Мудрі греки»

«Могутні римляни»

І. Перший етап  нашої вікторини – гра «Вгадай історичний сюжет картини». Зараз я покажу у вигляді слайдів кілька репродукцій картин, на яких зображені ті чи інші епізоди історії Стародавнього світу, а команди називають історичний період чи стародавню державу, якій присвячена кожна картина.

Демонструються наступні репродукції: В. Васнєцов «Кам’яний вік» (правильна відповідь – історія первісного суспільства); Ф.А.Бріджмен «Клеопатра на терасі» (правильна відповідь – історія Давнього Єгипту);        Л. Альма-Тадема «Єгипетські шахисти» (правильна відповідь – історія Давнього Єгипту); Е. Логдсден Лонг «Вавилонський ринок наречених» (правильна відповідь – історія Давньої Месопотамії); П. Рубенс «Персей звільняє Андромеду» (правильна відповідь – історія Давньої Греції);                      Ж.-Л. Давид «Леонід в Фермопілах» ((правильна відповідь – історія Спарти); П. Рубенс «Ромул, Рем і вовчиця» (правильна відповідь – історія Стародавнього Риму); Дж. Клінт «Юлій Цезар, сцена вбивства» (правильна відповідь – історія Стародавнього Риму).

ІІ. Другий етап нашої вікторини – гра «Вгадай вірш». Я буду зачитувати вам уривки з віршів різних поетів про той чи інший період історії Стародавнього світу та демонструвати текст цих уривків на мультимедійній дошці, а команди мають назвати історичний період або державу, якій присвячені ці уривки.

Зачитуються та демонструються на слайдах наступні тексти:

1) Кто превзойдет меня? кто будет равен мне?
Деянье всех людей – как тень в безумном сне,
Мечта о подвигах, как детская забава.
Я исчерпал до дна тебя, земная слава!
И вот стою один, величьем упоен,
Я вождь земных царей и царь – я фараон!

(Я иду на урок истории: Древнейшая и древняя история: Книга для учителя. – М.: Издательство «Первое сентября», 1999, с. 67)

Правильна відповідь – Давній Єгипет

2) В колыбели Вечности,
в чреве пирамид,
в круге бесконечности,
время мирно спит.

Древние папирусы
тайну берегут.
В храме Тота, ибисы,
мудрость свято чтут.

Вечность цвета лотоса.
Мчатся облака.
На цветке Осириса,
времени рука.

(С. Зябко)

Правильна відповідь – Давній Єгипет

3) Могучий Ахиллес громил твердыни Трои.

Блистательный Патрокл сраженный умирал.

А Гектор меч о траву вытирал

И сыпал на врага цветущие левкои.

 

Над прахом горестно слетались с плачем сои,

И лунный серп сеть туник прорывал,

Усталый Ахиллес на землю припадал,

Он нес убитого в родимые покои.

 

(С. Єсенін)

 

Правильна відповідь – Стародавня Греція.

 

4) Там, под оливами, близ шумного каскада,
Где сочная трава унизана росой,
Где радостно кричит веселая цикада
И роза южная гордится красотой,

Где храм оставленный подъял свой купол белый
И по колоннам вверх кудрявый плющ бежит, -
Мне грустно: мир богов, теперь осиротелый,
Рука невежества забвением клеймит.

Вотще... В полночь, как соловей восточный
Свистал, а я бродил незримый за стеной,
Я видел: грации сбирались в час урочный
В былой приют заросшею тропой.

Но в плясках ветреных богини не блистали
Молочной пеной форм при золотой луне;
Нет, - ставши в тесный круг, красавицы шептали...
"Эллада!" - слышалось мне часто в тишине.

 

 (А.Фет)

 

Правильна відповідь – Стародавня Греція.

 

5) В далекие дни Каракаллы,

На службе шестой легион,

Из прихоти или забавы,

В карательный рейд вовлечен.

 

Мечом и кнутом усмиренный,

Великий и древний народ,

В который уж раз посрамленный,

В пучине житейских невзгод.

(Ю. Галкін)

 

Правильна відповідь – Стародавній Рим.

 

ІІІ. Третій етап нашої вікторини – гра «Вгадай винахід». Кожна команда отримує аркуш з завданнями, в яких описується той чи інший винахід стародавніх цивілізацій, і дає письмові відповіді.

1) По-перше, треба нарізати свіжі, зелені стеблі, потім – зняти кору і розщіпити серцевину на товсті смужки. Після цього на столі розстилається шматок матерії і на ньому злегка внахліст розміщуються смужки серцевини, а згори – стеблі, і так кілька шарів. Після цього треба взяти камінь і колотити. Пізніше покласти під прес. Шматки зливаються і злипаються один з одним і утворюють тонкий матеріал. Що це за матеріал, в якій країні він використовувався і для чого? (Правильна відповідь – папірус, Давній Єгипет, для письма).

2) Одного разу купці з Фінікії припливли до острова і вирішили пообідати. На піщаному березі не було каміння, і купці поставили свої казанки на шматки камяної солі, якою вони торгували. Вогонь був настільки сильним, що сода розплавилася і змішалася з піском і мушлями. Від багаття потекла прозора рідина, яка незабаром застигла. Що, самі того не очікуючи, винайшли фінікійці? (Правильна відповідь - скло).

3) Один мандрівник ділився враженнями: «Яка дивна країна! Там на кущах росте вовна, її зрізають і роблять з неї тканини. А з очерету вичавлюють сік і уварюють його на вогні, він стає твердим і більш солодким, ніж мед… ». Про яку країну йде мова і що це за диво-продукти? (Правильна відповідь – Стародавня Індія, бавовна, тросниковий цукор).

4) … на столі лежали нагороди переможцям. Після вручення нагород в місті влаштовували урочистий хід. Переможець під’їжджав на колісниці до храму, де приносив у жертву свій вигращ. Потім на честь переможця влаштовували пир, ставили статую, наділяли найпочеснішим місцем в театрі і годували за суспільні капітали. Про яку традицію йде мова? (Правильна відповідь – Олімпійські ігри).

5)  жив на світі розбійник, тулуб у кього був лбдським, ноги як у бика, а лоб залізний. Він озброїв 80 своїх братів залізною зброєю і грабував людей. Один сміливець вирішив позбутися розбійника, але той втік. Тоді мудрець вирішив допомогти сміливцю,  три дні майстрував щось і дав цю річ сміливцю. Це був маленький чоловічок, прикреплений на колесо. Як ні крутили колесо, чоловічок указував рукою на лігво розбійника. Розбійника схопили і стратили, а чоловічок досі вказує шлях до його лігва. Про який винахід йдеться у легенді і яка країна – його батьківщина? (Правильна відповідь – компас, Стародавній Китай).

6) … це міфологічна крилата напівжінка-напівлевиця, яка жила біля міста Фіви і задавала перехожим нерозв’язні загадки, а скульптурне зображення цієї істоти зустрічається часто в іншій країні. У неї людське обличчя і тулуб хижого лева. Давні тексти говорять, що колись у нього була борода і він був яскраво розфарбований. Що це за істота і в якій країні знаходиться його найбільше зображення? (Правильна відповідь – статуя Сфінкса, Єгипет).

7) … чоловік-грек прокинуся ще удосвіта, повелів рабу зібрати у вузол пиріжки, флягу з вином, теплий плащ, маленьку подушечку, і вирушав у путь.  Він купував шматочок неопаленої глини, з якого дізнавався, куди йому далі йти. В цьому місці городяни могли проводити цілий день і зовсім не втомлювалися, адже це було їх найулюбленіше заняття. Про що йде мова? (Правильна відповідь – давньогрецький театр).

8) … в одній археологічній експедиції була знайдена незвичайна річ: чорний базальтовий стовп з зображенням двох чоловіків. Бог сонця і справедливості, що сидів на троні, давав жезл якомусь чоловікові, скоріш за все, царю. По всьому стовпу йшли написи. Що це за цар і що написано на стовпі? (Правильна відповідь – Хаммурапі, перші письмові закони людства).

 

4. Підбиття підсумків уроку:

Вчитель: Отже, завдяки нашій вікторині ми згадали, яку величезну матеріальну та духовну спадщину залишили нам люди, що проживали у стародавньому світі. Давайте порахуємо зірки, які отримали команди за правильні відповіді, та визначимо переможця.

Переможці – молодці, але всі інші все рівно яскраві зірки! Пам’ятаєте наш девіз, який ми озвучували на початку уроку? Давайте же не забувати, що всі ми – зірки, які сяють на тлі цивілізації, яку залишили нам люди Стародавнього світу. Давайте не забувати про їх величезний внесок в історію. Давайте будемо вдячні їм. Наступного уроку ми почнемо вивчати наступну добу в історії – історію Середніх віків.

5. Інструктаж з домашнього завдання, перевірка знань і вмінь:

Вчитель: дома я прошу вас скласти синквейн, присвячений цивілізаційній спадщині Стародавнього світу. Давайте згадаємо, що таке синквейн і як його складати (відповіді учнів).

Приклад синквейну:

Спадщина Стародавнього світу

Безцінна, величезна

Допомагає, надихає, дивує

Спадщина Стародавнього світу є фундаментом сьогоднішнього людства

Зв'язок поколінь.

 

6. Рефлексія:

Вчитель: А тепер давайте визначимо, що кожному з вас дав цей урок. Прошу вас обрати 2-3 речення, записати їх у зошит та продовжити їх (демонструються слайди за реченнями):

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було важко…

Я зрозумів, що…

Тепер я можу…

Я відчув, що…

Я навчився…

Мені захотитілося…

Мене здивувало…

 

Вчитель: Дякую за активну участь в уроці. Урок завершено. До наступної зустрічі.

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
20 жовтня 2020
Переглядів
2404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку