МАТЕМАТИКА Тема. Додавання від’ємних чисел
Цілі:
формування предметних компетентностей: сформувати правила додавання від’ємних чисел, навчитися приміняти правило до розв’язування вправ та задач, які передбачають додавання від’ємних чисел;
формування ключових компетентностей: формувати вміння орієнтуватися у видозміненій ситуації;
сприяти самовихованню свідомості, самостійності, наполегливості, вміння організувати свою навчальну діяльність,.
Очікувані результати: учні повинні вміти виконувати додавання від’ємних чисел.
Обладнання та наочність: підручник Істер О.С. Математика, 6 кл., роздавальні матеріали, презентація, проектор.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Я хочу розпочати наш урок із казки «Пряник і колосок», яку написав своєму сину відомий педагог В. О. Сухомлинський.
Вранці, до сходу сонця Людина взяла білий пряник і пішла в поле. Зірвала колосок у полі, вийняла з нього зернята, і спробувала на зуб, посміхнулася і заховала колосок у кишеню. Ось там і зустрілися Пряник і Колосок.
Отже, я вас закликаю до наполегливої праці на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (слайд2)
формування предметних компетентностей: сформувати правила додавання від’ємних чисел, навчитися приміняти правило до розв’язування вправ та задач, які передбачають додавання від’ємних чисел;
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтелектуальна розминка. (слайд №3)
7,6 ; -0,9 ; 0 ; -(-3); -(+6); -0,87 .
7+0,08 0,23+7
0,48+0,2 7+0,05+0,8
2,01+1,3+0,09 2
|-7| = 7 ; |56| =-56; |-58| = 58; |-3| = 3 ; |-8,2| = 8 ; |0| = 0; || = 1,2.
ІV. Вивчення нового матеріалу. (слайд 6)
Проблемне запитання 1: Нехай у березні фермер узяв у банку кредит 5 тис. грн., а у квітні - ще З тис. грн. Скільки грошей фермер заборгував банку? (відповіді учнів)
Проблемне запитання 2: Увечері температура повітря була 10 градусів морозу, а за ніч знизилася ще на 7 градусів. Яка температура повітря стала вранці? (відповіді учнів)
(слайд 7) 1. Тоді за березень і квітень разом фермер узяв 5 + 3 = 8 (тис. грн.) кредиту. Оскільки кредити є боргами фермера перед банком, то позначатимемо їх від'ємними числами: -5 тис. грн.; -З тис. грн.; -8 тис. грн. Тоді суму кредитів у тисячах гривень за 2 місяці можна записати так:
(-5) + (-3) = -8.
Який знак має сума двох від 'ємних чисел?
Знайдіть модулі доданків і модуль суми. Яка існує залежність між ними?
Бачимо, що сумою чисел -5 і -3 є від'ємне число; модуль суми дорівнює сумі модулів доданків: |-8| = |-5| + |-3|. Тому відшукання суми чисел -5 і -3 можна записати так:
(-5) + (-3) = -(1-51 + |-3|) = -(5 + 3) = -8.
2. Домовимося зменшення величини виражати від'ємним числом, а збільшення — додатним. Якщо температура зменшилась на 7°С, то можна сказати, що вона змінилась на -7°С.За допомогою від'ємних чисел зміну величини температури протягом ночі можна записати так: -10 + (-7) = -17.
3. Щоб додати два від’ємних числа, треба: (слайд 8)
1) знайти модулі доданків;
2) додати модулі доданків;
3) перед отриманим числом поставити знак (-).
Приклади:
4. Розглянемо координатну пряму. (слайд 9)
Якщо до числа a додати додатне число b, то точка з координатою a переміститься по координатній прямій на b одиничних відрізків праворуч.
Якщо до числа a додати від’ємне число b, то точка з координатою a переміститься по координатній прямій на b одиничних відрізків ліворуч.
Завдання: за допомогою координатного променя до числа -3 додати число -9.
-3+(-9) = -12 (слайд 10)
V. Первинне закріплення знань.
1. Обчислити усно. Заповнити таблицю . (слайд 11)
a |
-5 |
-8 |
-0,5 |
-1,2 |
-16 |
-1,5 |
-80 |
-0,5 |
b |
-3 |
-9 |
-0,7 |
-0,8 |
-38 |
-3 |
-190 |
-0,35 |
a+b |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Виконати обчислення і розкодувати слово. (слайд 12)
1) -18 + (-43); 6) -11,1 +( -14);
2) -142 + (-36); 7) - + (-2) ;
3) -13,7 + (-11,9); 8) - + (- ) ;
4) -11,1 + (-140,9); 9) - + (- 4 ) ;
5) -375 + (-6,32);
-6 |
-152 |
-3 |
-381,32 |
-26,6 |
-3 |
-178 |
-25,1 |
-61 |
-4 |
-3 |
Б |
Р |
А |
Х |
М |
А |
Г |
У |
П |
Т |
А |
VІ. Історична довідка.
Відомо, що додатні і від’ємні числа біли відомі ще давнім індусам. Брахмагупта індійський математик, який жив у VII столітті. Одним з перших він почав використовувати додатні та від’ємні числа. Додатні числа він назвав «майно», від’ємні – «борг».
VІІ. Формування вмінь та навичок.
№ 993; 996;
1 варіант |
2 варіант |
1) -10+(-7) |
-12+(-5) |
2) -7,14+(- 12,4) |
-4,6+(- 16,4) |
3) -15,25 + ( - 255,05) |
-12,75 + (- 388,02) |
4) -2 + ( -3 ) |
- 3 + (- 4) |
5) -0,2+(-3)
|
- 2 + ( -2,5)
|
VІІІ. Підсумок уроку
Метод «Хвилинка хвальби». Кожен учень повинен продовжити речення, яке починається такими словами: «Сьогодні я хочу похвалити себе за те, що…» (слайд 16)
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати §38 Істер «Математика 6 клас», вивчити правила; виконати №994; 998; скласти казку про числа (додатково).