Матеріал містить конспект і презентацію до уроку. У розробці є різні форми роботи та інтерактивні методи навчання. Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Тема: Додавання і віднімання десяткових дробів
Мета:
Навчальна: встановити загальні правила додавання і віднімання десяткових дробів, формувати вміння застосовувати ці знання на практиці. Продовжити роботу по формуванню стійкого інтересу до математики; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів (уяву, спостережливість, пам’ять, мислення);
Виховна: створити умови для відносин співпраці між учнями; формувати відчуття відповідальності за доручену роботу, уміння слухати і чути; прищеплювати навички роботи з додатковими джерелами інформації.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютер, навчальна комп’ютерна презентація, картки з рефлексією, картки з відповідями, картки із завданнями, картки з кросвордом, картки емоційного стану.
Хід уроку
Математика цікава тоді, коли живить нашу винахідливість і здатність міркувати.
Д. Пойа
Мозок, добре впорядкований, вартий більше, ніж добре наповнений.
М. Монтель
І.Організаційний момент.
Учитель пропонує сісти . Черговий учень доповідає хто відсутній на уроці, а потім просить всіх підняти з парт рефлексію готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель.
Отже, всі готові до уроку, можемо починати. Давайте з вами повторимо. Увага на екран:
ІІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку
Учитель.
На сьогоднішньому уроці нас чекають цікаві завдання. Хочу зауважити, що в роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа і вченого Аристотеля «Розум полягає не лише в знаннях, але й у вмінні застосовувати ці знання» і відомого математика Дьордь. Пойа: «Математика цікава тоді, коли живить нашу винахідливість і здатність міркувати»
Дорогі діти! У казковій країні Знань є міста з дивними назвами: Українська мова, Історія, Образотворче мистецтво та інші малі та великі міста. Серед них і місто Математика. Тут ви буваєте часто. У цьому місті є широкі просторі вулиці з незвичними назвами, казкові будинки, храми, величезні загадкові замки. Наприклад, найвеличніший стародавній храм, у якому ви часто буваєте, називається Таблиця множення.
У місті Математика є дуже довга вулиця – вулиця Натуральних чисел. Недавно ви потрапили на нову вулицю – вулицю Дробових чисел. На цій вулиці мешкають Звичайні дроби. Це дуже дивні чоловіки двох видів: в одних голова більша за тулуб, в інших – навпаки. А серед них є диваки, які можуть перевтілюватись, їх називають Десяткові дроби. Ви подружилися з ними і тепер разом сміливо заходите у кожний будинок вулиці Дробових чисел. Сьогодні завітаєте до будинку під вивіскою “Додавання та віднімання десяткових дробів”.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Давайте трішки «пірнемо в минуле», і послухаємо історію виникнення дробів, а допоможуть нам «Мандрівники в минуле»
Іще в Давньому Єгипті люди використовували дроби. Спочатку всі дроби, які використовували єгиптяни, мали в чисельнику одиницю. Окремі дроби мали спеціальні назви. Наприклад: половина, третина, четвертина, десятина.
У стародавній Русі дроби називали «частками», а згодом «ламаними числами».
Десяткові дроби, як і звичайні, виникли з потреб практики. Ще в ІІ столітті до нашої ери в деяких країнах застосовувалась десяткова система мір довжини. Десяткова лічба поширилась на міри ваги й об’єму. Тому постало питання про спрощення дій з дробами.
Першим ввів поняття десяткового дробу і визначив правила дій з десятковими дробами видатний математик Ал-Каші в своїй праці «Ключ до арифметики». (1427 р.)
Але в Європі відкриття ал-Каші стали відомими лише через 300 років. Нічого не знаючи про відкриття ал-Каші, десяткові дроби удруге відкрив, приблизно через 150 років після нього, математик Симон Стевін.
Відокремлювати цілу частину десяткового дробу від дробової частини пропонували по різному. Ал-Каші пропонував писати цілу і дробову частини різними чорнилами. Пізніше ставили між цілою і дробовою частинами вертикальну риску. Стевін запропонував писати кружечки,наприклад 35,9 – 35о9.
Прийняту в наш час кому, запропонував в 17 столітті німецький математик і астроном Йоган Кеплер (1571 —1630).
Ігрова ситуація
Уявіть ситуацію: два учні діляться шоколадкою. Одну шоколадку поділили на десять частин. Один учень взяв 3 частинки, а інший 4 частинки. Скільки частинок вони з’їли разом?
Скільки залишилося?
На скільки більше один з’їв за іншого?
А тепер якщо це перетворити у десяткові дроби:
0,3+0,4=0,7
1-0,7=0,3
0,4-0,3=0,1
Проблема: Скільки буде, якщо 0,4+0,03? Як це зробити?
Учитель.
Отже, ми розпочнемо міркувати, як це зробити.
IV. Пояснення нового матеріалу.
Учитель.
Отже, додавання десяткових дробів можна звести до додавання натуральних чисел.
0,78+0,21=0,99
0,3+0,4=0,7
Якщо треба додати дроби з різною кількістю цифр після коми, то спочатку треба зрівняти цю кількість цифр, приписавши праворуч до одного з чисел стільки нулів, скільки потрібно. Наприклад:
0,4+0,03=0,40+0,03=0,43
7,6+11,35=7,60+11,35=18,95
Зрозуміло, що «у стовпчик» можна додавати і віднімати десяткові дроби так як натуральні числа. При цьому треба пам’ятати, що кому треба ставити під комою.
Алгоритми додавання і віднімання десяткових дробів
V. Застосування знань. Формування вмінь
Завдання 1.
Вправа «Виправ помилку» (По черзі учні виходять до дошки виправляють, а потім звіряємося)
Відповіді:
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Завдання 2.
Математичне лото
Обчисліть, використовуючи прийоми швидкого обчислення:
Учні виконують завдання, а потім вибирають правильні відповіді з карток прикріплених на дошці зі списку, де є правильні і неправильні відповіді. Учень, який знайшов правильну відповідь виходить до дошки і прикріплює картку до квадрату з таким же числом, як і номер завдання. Якщо всі завдання виконані правильно, то на зворотній стороні отримаємо картинку.
1 0,7 |
4 4 |
7 0,5 |
2 12 |
5 40 |
8 3 |
3 0,04 |
6 7,5 |
9 35,4 |
Учитель. Перед вами зображення дерева, яке цікаве тим, що воно, являється найвищим у світі.Завдання 3.
Розгадай слово
Визначте назву найвищого дерева у світі, виконавши завдання за схемою. (Виконання вправи відбувається у невеликих групах)
1 7
2
6
3
4 5
Ключ
П |
Е |
А |
С |
В |
О |
Р |
К |
Й |
Я |
0,01 |
0,76 |
0,14 |
0,8 |
0,6 |
0,77 |
0,93 |
0,1 |
0,001 |
0,33 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Відповідь: Секвойя
Учитель. Це незвичайне дерево, відноситься до родини кипарисових, а росте до шести тисяч років. Але мабуть у вас виникає цікавість, а якої, ж висоти виростає це дерево? Давайте дізнаємося, розгадавши наступне завдання
Завдання 4.
Розв’яжіть рівняння
(x-51,2)+25,3=84,1
Відповідь. 110м.
Учитель.
Розв’яжіть кроссворд і дізнайтесь, на узбережжі якого океану росте секвойя (учні розв’язують у групах).
Завдання 5. Розв’яжіть кросворд
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання:
Відповідь. Тихий.
Учитель.
Окрім того, що це дерево найвище в світі, воно має ще одну цікаву характеристику: спили величезних стовбурів гігантського дерева секвої досягають 12 метрів у поперечнику. У тунель, зроблений в такому дереві, вільно в'їжджає екіпаж, а на пні можуть танцювати шістнадцять пар і поміщається оркестр (фото на слайдах).
Наприкінці уроку учні заповнюють картки емоційного стану – картки настрою. Для діагностики використовують картки, в яких учні відмічають своє самопочуття, вказують своє ставлення до уроку, вписуючи те, що сподобалося (не сподобалось) на уроці.
Виставлення оцінок.
VIII. Домашнє завдання (згідно з підручником)
Список використаних джерел
Інтернет-ресурси