Розробка відкритого уроку з української літератури в 5 класі з теми "Образ Лиса в казці Івана Франка «Фарбований Лис»

Про матеріал

Дана розробка уроку допоможе учням глибше усвідомити зміст казки Івана Франка "Фарбований Лис", сформує уміння та навички характеризувати героїв, виділяти головне; працювати в групах, сприятиме розвитку творчих здібностей, виховуватиме кращі людські якості.

Перегляд файлу

Розробка відкритого  уроку

 з  української літератури  в 5  класі

з теми

"Образ Лиса в  казці  Івана Франка «Фарбований Лис»

 

Мета:  допомогти   учням глибше усвідомити зміст казки, формувати навички  переказування, вміння характеризувати героїв, уміння виділяти головне;

              розвивати творчі здібності, вміння чітко формулювати свою думку; виховувати   кращі   людські  якості.

Очікувані результати: учні знають зміст казки, уміють  визначати головного й другорядних героїв, характеризувати їх, давати оцінку їхнім учинкам та діям; розуміють повчальні моменти твору

Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь та навичок.

Обладнання: портрет І.Франка, прислів’я, стежки Лиса Микити, риси характеру,  виставка учнівських малюнків до твору; картки  із  завданнями  для  груп; «квітка-семиквітка».

Хід уроку

I. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Учитель.

Сьогодні у нас незвичайний урок:

У казку сьогодні знову  зробимо крок.

З нею  ми вже стрічались не раз,

І знову вона завітала у клас.

В казках є завжди перешкоди, та знаю,

Для творчих дітей  їх немає  ніколи.

-   Бажаю   всім учням гарного настрою, очікую, що  ви  будете  правильно, точно  й   красиво  висловлювати свої думки, фантазувати,  уявляти, злагоджено  працювати.

 -  Діти, а чого  ви  чекаєте  від  сьогоднішнього  уроку?

II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Учитель.   -  Сьогодні, діти, ми продовжуємо   вивчати    казку  І.Франка “Фарбований Лис”, і   я запрошую   вас  до  творчої  майстерні. На    уроці   ми  будемо   вчитися  характеризувати    образ Лиса Микити, визначати    риси його характеру, пояснювати  причини вчинків; добирати  цитати на підтвердження власних думок; виконувати творчі завдання;   виховувати  в  собі  кращі  людські  якості.

Отже, тема  нашого  уроку:  Образ Лиса Микити в  казці  Івана Франка «Фарбований Лис».

 

III. Опрацювання навчального матеріалу.

 - Наша  творча  майстерня  розпочинає   свою   роботу  зі  стежок, якими  пройшов  наш герой - Лис Микита.   Давайте    спробуємо  також   пройти  ними, щоб  пригадати  краще події  казки, ті  вчинки  Лиса, які  допоможуть   нам визначити  його риси характеру.  Але   для   цього   потрібно  розставити   події  твору   у  правильному  порядку.

1. Робота  в  групах (кожна  група отримує  по дві  кольорові  картки, на  яких  вказані  певні події.  Потрібно  розставити  їх  у  правильній  послідовності . Учні виходять  і  чіпляють картки  на  дошку .

         1.  Лис   на   торговиці.

         2.  Хизування  Лиса  перед  товаришами.

         3. У  діжці  з фарбою.

         4. Страшний  синій  звір.

         5. Цар  Остромисл.

         6. Лісове царювання.

         7. Святкування "роковин".

         8. Помста  одурених  звірів.

Учитель.

      - Пишучи   про звірів, Франко мав на увазі людей, тому ми будемо розглядати образ головного    героя  Лиса  Микити   з точки    зору   людських  якостей. А люди, як правило, не   бувають   лише   хорошими  або  лише    поганими. У кожної   доброї людини  є  недоліки   більші  чи  менші, а  в  кожної   поганої,   напевне, є  і  якісь   хороші риси.

 

2. Робота над характеристикою образу Лиса Микити. «Мозкова атака»

Ви  були  поділені   на  групи, вам  необхідно   було    попрацювати      над   образом   Лиса  Микити   вдома  й  визначити   позитивні  та  негативні   риси   його характеру, підібрати  цитати  з  казки.

1, 3 групи  -  позитивні  риси  характеру  Лиса.

2, 4 групи - негативні  риси  характеру.

 Інсценізація

Пригадаємо  перше  знайомство  з  Лисом. Зустрічайте  Лиса  та  його  друзів.

Лис Микита (в оточенні інших лисів). Я такий сміливий, вигадливий, кмітливий, нічого не боюся. І з полювання ніколи не повертався з порожніми руками. А що ви собі думаєте? Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста й просто з торговиці курку вкраду!

1-й Лис. Просто серед білого дня ти підеш у місто, на базар?

2-й Лис. І курку там украдеш?

3-й Лис. Ет, іди, не говори дурниць!

Лис Микита. Хто, я? Дурниці говорю? Ану, побачите!

1-й Лис. Побачимо або й не побачимо! Там пси зграями по вулицях бігають, одразу лисячий дух почують.

2-й Лис. Оце хіба б ти перекинувся на блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли!

3-й Лис. Ну й хвалько ж ти!

Лис Микита. Отже, вже завтра побачите, що я і на блоху не перекинусь і не роздеруть мене. Ну, я побіг!

        Ліс.

  • Яким постає Лис Микита у цьому епізоді? Про які риси характеру ми дізнаємося?(групи  вказують як негативні риси, так  і позитивні   і записують  їх  на дошці

під  знаком   «+» (позитивні) 1, 3 групи   

під знаком «-»   (негативні) 2, 4 групи

Хитрий. Сміливий. Вигадливий. Гордий (зарозумілий). Хвалькуватий. Вправний. Товариський. Чим пишався Лис?

Торговиця.

Далі ми зустрічаємо Лиса ... на торговиці.

  • Яким перед нами постає Лис? Боягузливий. Ризикований. Необережний.

- А щоб простежити риси характеру Лиса від діжки з фарбою до його  лісового царювання, пропоную  переглянути   уривок із мультфільму, який був створений за мотивами казки Івана Франка ще в далекому 1953 році  режисером  Олександром  Івановим.

 Перегляд  уривку  з  мультфільму.

Діжка з фарбою

  • Яку рису характеру ми прослідковуємо в Лиса? Рішучість (стрибнути в діжку з неприємним запахом)  Який  Лис, коли вибрався з діжки?

     Зустріч з лісовими мешканцями.

  • Чому він вирішив добре виграти на своїй подобі"? (Бо був хитрий, а ще побачив, що звірі  тремтять перед ним.)
  • Які риси характеру ми бачимо в Лисі? Самовпевненість (переоцінював  свої можливості)
  • Як  автор говорить  про Лиса-царя? (Добрий, справедливий , м’якосердний). Ці  якості   є фальшивими, бо  автор  пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість, м’якосердність  Лиса насправді   є  замаскованою   байдужістю   до підлеглих. Автор говорить про це з іронією. Задовольнивши  свої  потреби, він  не  цікавився  долею  звірів.
  • А як ми сприймаємо його поведінку? Який він є в наших очах? Яким царем був Лис насправді?  Корисливий, брехливий, лицемірний, байдужий до підданих, егоїстичний.

Святкування роковин. Як закінчилося його царювання?   (учні зачитують )

  • Які риси характеру Лиса ми можемо виділити? Нестриманість. Брехливість.
  • Як сприйняли звірі цю тривалу брехню Лиса? (Звірям було неприємно, що їх весь час дурили).
  • Чи приємно було б вам спілкуватися з такою людиною, котрій притаманні такі риси характеру, як брехливість, боягузливість , хвалькуватість?

        +                                                                     -

кмітливий                                                                           хвалькуватий

вправний(вмілий) мисливець                                              гордий (зарозумілий)

розумний                                                                            хитрий

товариський (оберігав від небезпеки)                                 необережний мисливець

сміливий                                                                             переоцінює можливості

 рішучий                                                                             байдужий   до підданих

спостережливий                                                                  брехливий

дотримує слова                                                                   лицемірний

любить мистецтво (чутливий до краси)                              корисливий

вигадливий                                                                          нестриманий

                                                                                            егоїстичний   

 

       Учитель.

В образі Лиса    можна побачити загалом непогану людину – сміливу, кмітливу, яка знаходить вихід зі скрутних ситуацій  і  використовує їх собі на користь,  але хвалькувату, нечесну, здатну переоцінити  свої  можливості, за що й страждає.

3. Робота в групах.

1-2 групи - "Знавці  усної  народної  творчості"

-  Серед  запропонованих  прислів’їв  оберіть   ті, які   характеризують Лиса Микиту.

1. Дім без книги - день без сонця .

  • 2. І на хитру лисицю капкан знайдеться.
  • 3. Не микайся,Грицю, на дурницю, бо дурниця боком вилізе.

4. Лежачи, хліба не здобудеш.

  • 5. Слова ласкаві , а думки лукаві.
  • 6. Щебече, як соловей, а кусає, як гадюка.

7. Без хліба легше прожити, ніж без книги.

  • 8. Брехнею світ пройдеш, але назад не вернешся
  • 9. Не лізь туди, куди твоя голова не лізе.

10. Дівка красива, та прясти лінива.

11. У страху очі великі.

  • 12. Від себе не втечеш.

Учитель.

Недарма  у народі   кажуть: „Хитрий, як лис". Саме   таких   хитрих, підступних, лицемірних людей  треба  берегтись   і самому намагатися таким  не бути. З  такими   негативними  рисами  треба боротися?

 

3 група  "Психологи" - "Квітка - семиквітка"

        Уявіть, що  ви  дивовижним   способом   потрапили  до  казки   І.Франка, а  у  вас є квітка-семиквітка.  Подаруйте  її Лису Микиті   із записаними  на пелюстках бажаннями,  які  допоможуть   змінити   його характер,    поведінку. Які бажання   ви  б  обрали? Що  саме  треба  змінити  Микиті в собі?

- не бути жорстоким до інших

- не хвалитися, якщо не зможеш зробити

- не вихвалятися перед друзями

- бути справедливим

- не робити поганих учинків

- стати чесним, зізнатися звірам у брехні

- не красти чужі речі.

4  група "Юні     літератори".  Скласти   сенкан  про   Лиса  Микиту   та   казку

Лис                                                 Лис

Сміливий, хитрий.                        Хитрий,брехливий

Ризикує, бреше, лицемірить.         Прикидається,обманює, використовує

Прагне до безпечного життя.        Постраждав через свій  обман

Цар.                                               Ошуканець.

                                             Казка.

                                             Цікава, повчальна.

Виховує, захоплює, надихає

             Вчить робити добро і зневажати зло

                                                  Друг. (Мудрість).

 

5 група "Ілюстратори" запрошують до своєї „картинної галереї". Вони      підготували   ілюстрації   до     казки „Фарбований Лис"  і  розкажуть, яку  саме    подію    вони       відтворили.)

 

IV. Рефлексивно – оцінювальний етап.

  • Ознайомившись із казкою Івана Франка «Фарбований Лис»,  ми переконались, що брехня ніколи   не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує  людину замислитися  Який   я? Якою я зростаю людиною? Чесний  зі  своїми  друзями, батьками, чи   хочу   бути лідером  таким, щоб мені  всі  підкорювалися? Можливо, вперше    в житті, вам спало на думку дати    оцінку своїй  власній  поведінці.

 

  • Складання асоціативного ряду «Чого  вчить і  що виховує казка І. Франка «Фарбований лис» ? 

Висміює – хитрість, неправду, лицемірство, користолюбство, хвалькуватість.

Вчить  доброти, чемності,  відвертості,  щирості, не  ставити власні бажання вище потреб інших.

- Чи збулися ваші очікування від уроку?

- Що було цікаво?

- Що  було важко?

 

- На сьогоднішньому уроці ви  працювали всі дуже добре.

Але хочу відмітити...

Мені сподобалися відповіді …

Менш активними були ….

 

V. Домашнє завдання (на вибір)

1.  Завдання за бажанням. Пофантазувати і створити іншу кінцівку цієї  казки. Переробити   сумний  кінець  казки  на  веселий.

2.  Написати  невеликого листа (4 -5 речень) Лисові   Микиті  з  порадами,  як   стати кращим. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пилинь Лілія Михайлівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 липня 2018
Переглядів
8667
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку