В роботі подано поради батькам, зразок анкети для учнів, проектні роботи про професії в родині, розробка виховної години. Цей матеріал можна використати при анкетуванні учнів, проведенні батьківських зборів, виховних годин, тренінгів, різних конкурсів з профорієнтаційної тематики
Комунальний заклад
«Таранівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
імені Героїв-широнінців
Зміївської районної ради Харківської області»
Професійна орієнтація:
«Твоє майбутнє в твоїх руках»
(формування ціннісного ставлення до себе, до праці)
Виконали:
Попова Т.В., класний керівник 10 класу
Хохрін Л.М., класний керівник 9-Б класу
2018
Учні 8-10 класів стоять перед вибором майбутньої професії, і правильно проведена серед них профорієнтаційна робота повинна стати основою, на якій в подальшому будуть розвиватись професійні інтереси та наміри школярів -старшокласників. Найбільш ефективними формами роботи є проведення тренінгів, перегляд та обговорення кінофільмів, засідання круглих столів та виховні години.
Фактори, які впливають на вибір майбутньої професії
1. Телебачення. Фактор, що найбільше впливає на вибір фаху школярами 7-8 класів. У переважній більшості, після перегляду телепередач учні зацікавилися спеціальностями мистецького напрямку (співак, модель), спортивної сфери (футболіст, баскетболіст, боксер) та професіями слідчого, банкіра. Отже, для сільських учнів саме телебачення — найдоступніше, найцікавіше і багатоінформаційне джерело отримання матеріалу про світ професій.
2. Навчання в школі, вчителі. За результатами анкетування, проведеного психологом школи, було встановлено, що педагогічну спеціальність у майбутньому мріють обрати лише 1% учнів.
3. Книги. Вони є добрим помічником в орієнтуванні дітей у складному світі професій. Однак літератури, яка б мала у доступній формі розповідати дітям про різноманітні види трудової діяльності, практично немає — і це одна з причин незначного впливу цього фактора на формування профінтересів у школярів.
4. Батьки. Чимала роль належить батькам. Дослідження показують, що на вибір професії і соціального положення робить вплив не тільки походження, але і культурно-освітній рівень батьків. Учні середніх і старших класів часто наслідують у своїх батьків манери поведінки, одягатися, стиль спілкування, а також хочуть мати професію своїх батьків.
5. Інтернет. Великі профорієнтаційні можливості відкривають ресурси інтернету, які можна використати під час проведення будь-яких виховних заходів в режимі on-line. Проходження учнями 9 – 11 класів профорієнтаційного тесту «Магеллано Університет. Моя кар’єра».
6. Особистісні якості.
Є якості особи, які необхідні і професійно важливі для всіх без виключення професій, — це працьовитість, пошана до людей праці всіх професій і спеціальностей, усвідомлення необхідності трудитися, уміння планувати і контролювати свою роботу, правильно організувати робоче місце, акуратність і точність в роботі, посидючість, наполегливість, уміння вибрати найбільш раціональний спосіб виконання завдання, економія матеріалів і часу і т.д. Всі ці якості потрібно формувати починаючи вже з початкової школи. Дітей треба поступово вводити у величезний світ професій, учити їх орієнтуватися в цьому світі. Завдання вчителя — якомога раніше виявити інтереси школярів і розвинути їх відповідно до потреб суспільства, створюючи умови для всебічного гармонійного розвитку особи.
7. Форми профорієнтаційної роботи: розповідь, бесіда, зустрічі з представниками професій, інтерв’ю, рольові ігри, перегляд діафільмів, кінофільмів, альбомів, проведення екскурсій.
Практичні поради для батьків
Для того, щоб дати правильну пораду і конкретні рекомендації для розвитку здібностей дитини, потрібно знати його схильності. Пропонується 35 питань, подумайте і відповідайте на кожне з них, прагнучи не завищувати і не занижувати можливості дитини. Для більшої об'єктивності порівняйте його з іншими дітьми того ж віку.
На бланку відповідей запишіть свої ім'я і прізвище. Відповіді поміщайте в клітинках, номери яких відповідають номерам питань. Якщо те, про що говориться в питанні не подобається (на ваш погляд) дитині, ставте в клітинці - «-»; якщо подобається – «+»; дуже подобається – «+ +». Якщо з якої-небудь причини вам важко відповісти, залиште дану клітинку незаповненою.
Питання складені відповідно до умовного ділення схильностей дитини на сім сфер:
1. математика і техніка (1-й стовпчик в аркуші відповідей);
2. гуманітарна сфера (2-й стовпчик);
3. художня діяльність;
4. фізкультура і спорт;
5. комунікативних інтересів;
6. природа і природознавство;
7. домашніх обов'язків, працю по самообслуговуванню.
Дана методика, окрім діагностичної функції, допоможе у вирішенні і корекційно-педагогічних завдань, отримані результати можуть бути дуже корисні як опорна схема для подальших спостережень за дитиною. З їх допомогою легко зробити розвиток дитини всебічним і гармонійним.
Обробка результатів
Порахуйте кількість плюсів і мінусів по вертикалі (плюс і мінус взаємно скорочуються). Домінування там, де більше плюсів. При підведенні підсумків і особливо при формулюванні виводів слід зробити поправку на об'єктивність випробовуваних. Необхідно враховувати також, що в обдарованої дитини інтереси у всіх сферах можуть бути однаково добре виражені, при цьому в ряду дітей може спостерігатися відсутність схильностей до яких-небудь сфер. В такому випадку слід вести мову про який-небудь певний тип спрямованості інтересів дитини.
Дана методика може активізувати роботу з батьками. Підштовхнути їх до вивчення інтересів і схильностей власних дітей, дати їм можливість, принаймні, задуматися над цією складною проблемою. Інтересним буде також зіставлення відповідей дітей та їх батьків. Це дозволить створити об'єктивнішу картину спрямованості інтересів дитини і виявить зони для коректувальної роботи як з дітьми, так і з їх батьками.
Анкета для учнів
1. Чи подобається вирішувати логічні завдання і завдання на кмітливість.
2. Чи подобається слухати або читати самостійно казки, розповіді, повісті.
3. Чи подобається співати, грати на музичних інструментах.
4. Чи подобається займатися фізкультурою та спортом.
5. Чи подобається разом з іншими дітьми грати в різні колективні ігри.
6. Чи подобається слухати або читати розповіді про природу.
7. Чи подобається робити що-небудь на кухні (мити посуд, допомагати готувати їжу).
8. Чи подобається грати з технічним конструктором.
9. Чи подобається вивчати іноземну мову, цікавитися і користуватися новими незнайомими словами.
10. Чи подобається самостійно малювати.
11. Чи подобається грати в спортивні, рухливі ігри.
12. Чи подобається керувати іграми.
13. Чи подобається ходити в ліс, на поле, спостерігати за рослинами, тваринами.
14. Чи подобається ходити в магазин за продуктами.
15. Чи подобається слухати або читати книги про техніку (машини космічні кораблі).
16. Чи подобається грати в ігри з відгадуванням слів (назв міст, тварин).
17. Чи подобається самостійно вигадувати історії, казки, розповіді.
18. Чи подобається дотримуватися режиму дня, робити зарядку вранці.
19. Чи подобається розмовляти з новими незнайомими людьми.
20. Чи подобається доглядати акваріум, рослини, домашніх тварин (кішку, собаку та ін.), птиць, допомагати їм, лікувати їх.
21. Чи подобається прибирати за собою книги, зошити, іграшки.
22. Чи подобається конструювати, малювати проекти літаків, кораблів.
23. Чи подобається знайомиться з історією (відвідувати історичні музеї).
24. Чи подобається самостійно без спонуки дорослих займатися різними видами художньої творчості.
25. Чи подобається читати або слухати книги про спорт, дивитися спортивні телепередачі.
26. Чи подобається пояснювати щось іншим дітям або дорослим людям (переконувати, сперечатися, доводити свою думку).
27. Чи подобається доглядати домашні рослини.
28. Чи подобається допомагати дорослим робити прибирання в квартирі (витирати пил, підмітати підлогу і т.д.).
29. Чи подобається займатися математикою в школі.
30. Чи подобається знайомитися з суспільними явищами і міжнародними подіями.
31. Чи подобається брати участь в постановці спектаклів.
32. Чи подобається займатися спортом в секціях і гуртках.
33. Чи подобається допомагати іншим людям.
34. Чи подобається працювати в саду, на городі, вирощувати рослини.
35. Чи подобається допомагати і самостійно шити, вишивати, прати.
Виховна година «Свідомий вибір професії – запорука успіху в житті»
Мета: Формувати в учнів уявлення про зміст і значення праці людей різних професій, про професії батьків, значення їхньої праці для інших людей; розкрити зв’язки між працею людей і ставленням до них; вчити аналізувати, узагальнювати; виховувати повагу до трудівників, ощадливість і бережливість до результатів праці дорослих, працелюбство.
Обладнання: малюнки людей різних професій, картки з словами
Хід заняття
1. Групова робота за темою «Найпотрібніші професії»
Класний керівник. Як ви думаєте, що буде, якщо всі молокозаводи світу раптом потроять випуск продукції і всі магазини будуть забиті молоком, сметаною, йогуртами і т. п.? (Ці продукти буде дуже важко продати, вони почнуть псуватися, пропадуть, а значить, пропаде чиясь праця, гроші, прибуток...)
Так само і на ринку праці. Якщо якихось фахівців випускають більше, ніж потрібно, вони не можуть знайти роботу, настає безробіття. Професія, спеціальність, кваліфікація - це те, що людина продає на ринку праці. Час від часу одні професії та спеціальності стають дуже потрібними, затребуваними, престижними, інші втрачають свої позиції, а треті взагалі відходять у минуле. Пропоную вам скласти списки таких професій. Для цього розділимося на групи.
Перша група буде складати список «модні професії».
Друга група - «Самі забуті професії».
Третя група - Професії, які завжди потрібні».
Четверта група - «найвідважніші професії».
(Вмикається музика, діти обговорюють, складають списки.)
Послухаємо, що у вас вийшло.
Орієнтовні списки професій:
Наймодніші: юрист, економіст, менеджер, топ-модель, телеведучий, веб-дизайнер, журналіст, програміст, автослюсар, нафтовик, пластичний хірург, президент, спікер, еколог і т. п.
Самі забуті: конюх, камердинер, ключник, лимар, сажотрус, бондар, ямщик і т. п.
Професії, які завжди потрібні: лікар, вчитель, двірник, будівельник, шофер (водій), перукар, міліціонер, пекар, тваринник, кухар, бухгалтер, слюсар-водопровідник і т. п.
Найвідважніші: пожежний, каскадер, моряк-підводник, льотчик-випробувач, космонавт, гірнорятувальник, автогонщик, сапер, шахтар, військовий і т. п.
Звичайно, тут ми перерахували не всі професії. Їх у світі близько 50 тис. Але, вибираючи собі спеціальність, ми орієнтуємося не на весь світ, а на те суспільство, яке нас оточує, на країну, в якій живемо.
Класний керівник. Один учений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він ставив їм запитання: «Чи задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючу відповідь: приблизно кожен третій (!) помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, обрав би іншу професію. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?
Зразки відповідей:
- «Тиснуть» батьки.
- Йдуть за модою.
- Нічого не знають про професії, яку обрали.
- Вибирають «за компанію».
- Не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії.
- Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.
- Наслідують героїв кіно і телесеріалів.
Класний керівник. Ви перерахували найпоширеніші причини помилок у виборі професії. Це тиск батьків, відсутність знань про обрану професію, гонитва за модою, переоцінка власних сил і здібностей. Але як же правильно вибрати професію?
2. Міні-лекція «Формула професії»
Класний керівник. Скажіть, будь ласка, що вийде, якщо довжину нашої класної кімнати помножити на ширину (пише на дошці: а х b=S)? (Площа класної кімнати.) Замініть математичні символи словами:
а – «хочу», b – «можу», S – «треба».
ХОЧУ х МОЖУ = ТРЕБА
Я відкрию вам секрет: вийде правильний вибір професії.
Фахівці з профорієнтації встановили, що правильним може бути тільки усвідомлений вибір професії.
Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:
- хочу, - це все, що мені подобається, до чого лежить душа;
- можу - це все, що мені по силах, здібностях;
- треба - це все, що потрібно для суспільства, країни.
Разом виходить формула усвідомленого вибору професії. Усвідомлений вибір - це такий вибір, при якому людина враховує і особисті устремління (хочу), і свої можливості (можу), і потреби суспільства в цій професії саме в даний момент (треба).
3. Творче завдання «Дари професій»
Діти отримують картки з різними словами (це можуть бути предметні
малюнки, наприклад: будинок, меблі, одяг, взуття, книга, молоко, пісня, танець, обручка, іграшка тощо). Кожен учень називає професії, завдяки яким люди можуть користуватися тими або іншими предметами, які зображені на картці. Наприклад: Молоко люди мають завдяки твариннику, ветеринару, доярці, продавцю тощо. Якщо хтось із дітей не може назвати професію, то йому допомагають всі інші.
Це завдання допоможе розкрити зв’язки між працею людей і ставленням до них.
Висновок. Нас оточує багато речей, що є необхідними для навчання, праці, відпочинку. Будь-яка річ — результат праці людей різних професій. Якщо ви бережете речі, то шануєте працю цих людей.
4. Професії мого роду
Проектні роботи учнів 9 класу «Професії моєї родини»
Мій дідусь
Мого дідуся звуть Лихобаба Іван
Микитович. Він навчався в середній школі в с.Скриня,потім в Рокитнянському тракторному училищі. Працював дальнобійником, проходив військову службу у Венгрії, брав участь у ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС.
Багато років дідусь працював в
м. Мерефа на заводі з виготовлення скла.
Для професії водія потрібні такі риси характеру: увага, терплячість, вміння ремонтувати машину, не пиячити.
Дідусь навчив і мене їздити на машині і стріляти з рушниці.
Дідусь радить мені бути військовим. Я підтримую його думку і, можливо, стану військовим.
Я дуже-дуже люблю свого дідуся.
Білобров Владислав, учень 9 класу
Професія моєї мами
Я хочу розповісти вам про свою маму Єрмоленко Тетяну Іванівну.
Моя мама навчалася в Охочанській середній школі, а потім в Харківському училищі легкої промисловості. Закінчивши його, мама стала працювати на швейній фабриці «Комунар».
Я вважаю, що ця професія дуже потрібна, адже швачки шиють людям різний одяг.
Люди цієї професії повинні бути дуже уважні, охайні, старанні, працьовиті. Саме такою і є моя мама.
Зараз мама - домогосподарка і має багато роботи вдома. Хоча мамі подобалася її робота, але мені вона радить вибрати більш сучасну професію і досягти більшого в житті.
Єрмоленко Юлія, учениця 9 класу
Професія моєї мами
Моя мама, Лаврунова Наталія Миколаївна, навчалася в середній школі с.Першотравневого. Потім мама отримала професію перукаря в коледжі обслуговування населення. Зараз мама працює молодшою медичною сестрою на станції швидкої допомоги в с.Таранівка. Для цієї роботи потрібні витривалість, врівноважений характер, терплячість. А підстригає мама вдома у вільний час.
Я пишаюсь не тільки мамою, а і всією своєю родиною. Я б хотів стати лікарем і допомагати людям.
Лаврунов Ярослав, учень 9 класу
Професія мого тата
Я хочу розповісти про свого тата Родіонова Максима Андрійовича.
Мій тато навчався в середній школі №87 міста Харкова, потім в професійно-технічному училищі залізничного транспор-ту №23 та в Харківському авіаційному інституті ім. Кожедуба.
Зараз мій тато працює адміністратором спортивного клубу. Тато розповів, що для цієї професії потрібні такі риси, як чесність, відповідальність,організованість, комуніка-бельність. Тато задоволений своєю роботою.
Я хотів би стати футболістом або програмістом.
Родіонов Владислав, учень 9 класу
Професії моєї родини
Моя мама, Бойко Тетяна Іванівна, закінчила Таранівську ЗОШ, а потім навчалася в Харківському кооперативному технікумі.
Так склалися обставини, що мама стала працювати в Харківському військовому шпиталі. На своєму робочому місці моя мама проявила себе як добросовісний і старанний працівник.
Пацієнти шпиталю цінують такі риси маминого характеру як співчуття до хворих, витримку, доброзичливість, спокійну вдачу.
Моя мама задоволена своєю роботою, але мені радить вчитися на ветеринара, тому що я вдома лікую хворих цуценят, кроликів, каченят.
Я дуже люблю і поважаю свою маму і завжди прислухаюся до її порад.
Бойко Тоня, учениця 9 класу
Моя мама
Моя мама, Щерба Тетяна Олександрівна, навчалася в нашій Таранівській школі, а потім закінчила Красноградське медичне училище.
Зараз мама працює медсестрою у шпиталі для ветеранів війни. Для цієї професії потрібно бути чесним, добрим, спокійним, доброзичливим до людей похилого віку та терплячим. Всі ці риси характеру є в моєї мами. Її шанують і поважають на роботі.
Я хотіла б стати кухарем, але мої рідні радять обрати професію медсестри, як у мами.
Зіміна Ліна, учениця 9 класу
Професія моєї мами
Моя мама, Перепелиця Марина Валеріївна, навчалася в Харківському технікумі залізничного транспорту. Зараз працює обліковцем у фермерському господарстві «Альянс».
Для цієї професії потрібні математичні знання, увага, відповідальність, вміння спілкуватися з оточуючими. Моя мама дуже добре справляється із своєю роботою.
Ця професія не дуже поширена, але потрібна у сільському господарстві. Мама своєю роботою задоволена, але мені не радить обрати таку професію.
Я б хотіла мати професію дизайнера.
Перепелиця Єлизавета, учениця 9 класу
Професія мого тата
Я хочу розповісти про свого батька, Усіченка Сергія Анатолійовича.
Мій тато навчався в Таранівській середній школі. Закінчивши школу, працював оператором станків з числовим програмовим управлінням на Харківському електроапаратному заводі. Потім тато проходив службу в Збройних Силах України.
Зараз тато працює в органах внутрішніх справ у підрозділі по боротьбі з організованою злочинністю. Я знаю, що ця робота небезпечна і важка. Але мій тато задоволений свою професією.
Мені подобається професія вчителя трудового навчання, але я ще не визначилася, ким хочу стати. Я думаю, що треба обирати професію, яка тобі подобається. Тоді ти будеш задоволений і щасливий.
Усіченко Діана, учениця 9 класу
Професії в моїй родини
Мій дідусь Пилипенко Микола Кимович закінчив Першотравневу середню школу та Бєлгородську технічну школу машиністів і працював машиністом тепловоза.
Моя бабуся Пилипенко Тетяна Вікторівна після закінчення Таранівської середньої школи працювала збірником електросхем на заводі.
Моя мама Олена Миколаївна закінчила Таранівську школу та професійно-технічне училище №44, де отримала професію швачки. Останнім часом мама працювала оператором компанії «Київстар».
Для будь-якої професії треба бути гарним спеціалістом, відповідальним та чесним.
Я хотів би стати водієм-дальнобійником.
Гаврилін Іларіон, учень 9 класу
Мій брат
Мого брата звуть Кислиця Максим Валерійович. Він навчався в Таранівській ЗОШ I – III ступенів. Навчався дуже добре і тому вступив до Харківського національного університету ім. Каразіна.
Брат вже майже 4 роки працює викладачем в цьому університеті. Для цієї професії треба мати дуже міцні знання, хорошу пам'ять, терплячість.
Я хотів би мати професію, пов’язану з фізикою. Я дуже люблю і знаю цей предмет.
Кислиця Денис, учень 9 класу
Професія моєї мами
Моя мама, Пономаренко Наталія Олександрівна, навчалася в нашій Таранівській школі, а потім закінчила Харківський педагогічний університет і стала вчителем історії, української мови та літератури.
Зараз мама працює флористом, продає живі квіти. Для цієї професії потрібні творча уява, комунікабельність, любов до прекрасного. Мама вміє підібрати букет для будь-якої святкової події.
Мама радить мені стати ветеринаром, бо я люблю тварин із задоволенням доглядаю за ними.
Пономаренко Юлія, учениця 9 класу
5. Гра «Поетичний вернісаж».
Фахи На ВСІ Смаки
… (Будівельник) новий дім
Збудував на радість всім.
…(Ветеринар) тварин лікує —
За здоров’ям їх слідкує.
Все знає… (Географ) про кулю земну,
Про гір висоту та морів глибину!
… (Диригент) керує хором,
Нам співати з ним
Не сором!
… (Електрику!) Електропраску
Відремонтуйте нам, будь ласка!
… (Кухар) запрошує
Всіх на обід.
Страви смачні —
Пообідати слід!
… (Лікар) уважно оглянув дитину,
Каже: «Потрібні тобі вітаміни!»
… (Тренер) спортсменів тренує сумлінно,
Про олімпійську турбується зміну!
… (Перукар) чаклує в перукарні —
Зачіски всім робить дуже гарні!
… (Токар) виточив із сталі
Всі потрібні нам деталі!
… (Футболіст)
Штрафний пробив —
У ворота м’яч влетів!
Крутиться коло
Гончарне невпинно.
Зробить... (Гончар) Гарний глечик із глини!
(К. Чурюмов. )
6. Інтерв’ю «Професії людей, які нас оточують»
Інтерв’ю «Професійний вибір»
Бібліотекар школи Зіміна Л.І. : «Якщо ви полюбляєте читати книги, прагнете бути обізнаними з новими виданнями, то пропоную обрати професію бібліотекаря, тим паче, що нині великий вибір електронних книг і будь – яка новинка для вас є доступною. Храм книги відкриє для вас двері, тільки зазирніть.»
Учитель української мови та літератури Хохрін Л.М. : «Звичайно, у вік комп’ютерних технологій ніхто не може відмовлятися від знання мови та літератури. Уявіть, що зникне Інтернет, то грамотно оформити будь – який документ зможе лише освічена людина, яка знає мову, вміє грамотно писати, володіє основами ділового мовлення. Культура людини – це її рівень грамотності, обізнаності, уміння виділяти основне, аналізувати, співставляти, робити висновки. Отже, хто прагне бути освіченою, комунікабельною людиною, яка володіє азами ораторського мистецтва, то слід обирати професію філологічно – гуманітарного профілю: учителя, журналіста, екскурсовода, коректора, редактора і т.п.»
Учитель біології Матасова Я.В. : «Людина і природа – поняття нероздільні. Любов до братів наших менших, до всього живого, що нас оточує, може бути дороговказом до обрання професії біолога, еколога, ветеринара, лісника, озеленювача, працівника зоопарку і т.п.»
Учитель інформатики Дудка В.В. : «Інформаційні технології – це наше сьогодення. Сьогоднішнє життя неможливо уявити без комп’ютера. Потяг до вивчення інформатики може дати поштовх до обрання професій пов’язаних з комп’ютерними технологіями. Ці професії є актуальними на сьогодні і працевлаштування не стане для вас проблемою.»
Кухар Петрук С.О. : «Якщо ви полюбляєте дивувати своїх рідних та близьких різноманітністю страв, вигадуєте власні салати, випічку, то перед вами дорога до кулінарних закладів. Ваша професія не тільки принесе вам задоволення, а й зробить кожен ваш день святом.»
Медсестра Бельова Л.В. : «Життя людини – найбільша цінність, тому охорона здоров’я - це одна із сфер, без якої людське життя уявити неможливо. Тому, хто має добре серце, уміє співчувати, здатний прийти на допомогу в критичний момент, а ще полюбляє і знає біологію, той може ступати в медичні заклади і обрати фах за покликанням.»
7. Рольова гра «Творчі майстри» (Конкурс на кращу зачіску)
8. Народна мудрість «Народ скаже, як зав’яже».
Праця людину годує, а лінь марнує.
Що посієш, те й пожнеш.
Маленька бджілка, а й та працює.
Землю прикрашає сонце, а людину — праця.
Дерево міцне корінням, а людина — трудовим горінням.
Роботящі руки гори вернуть.
Без діла сидіти — можна одуріти.
Без діла слабіє сила.
Без труда нема плода.
Була б лише охота — наладиться кожна робота.
Добрий початок — половина діла.
9. Творчий диктант «Відгадай»
1) — навчає і виховує учнів.
2) — лікує хворих.
3) — перевозить пасажирів.
4) — веде телепередачі.
5) — готує їжу.
(Диктор, лікар, водій, кухар, учитель)
1) — вирощують хліб.
2) — роблять наші вулиці чистими.
3) — сім раз відміряє, а раз відрізає.
4) — шиє і ремонтує взуття.
5) — висаджує і доглядає квіти.
(Двірники, квітникарка, хлібороби, чоботар, кравець).
7. Підсумок уроку.
— З якими професіями ми познайомилися на уроці?
— Яку користь дає кожна з цих професій?
— Люди яких професій дбають про вас?
— Як потрібно ставитись до результатів праці людей різних професій?
Учні 8 - 10 класів на екскурсії
в Центрі професійної технічної освіти №4
Засідання круглого столу «Що я знаю про професії» 9-Б клас