Тема. Загальнолюдські цінності в житті людини
Мета: формувати уявлення дітей про добро, вчити учнів аналізувати, оцінювати вчинки людей на основі життєвих ситуацій, уміння узагальнювати, робити висновки, пов’язувати виучуване з життям;
розвивати творчі здібності школярів–п’ятикласників, прагнення до самовдосконалення;
виховувати у дітей потяг наслідувати загальнолюдські цінності: бажання творити добро, бути милосердними, співчутливими.
Очікувані результати: діти усвідомлюють, що добро слід починати із себе, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про тих, хто потребує допомоги: добре ставиться до рідних і друзів; пробудити потяг до всього корисного, морального, бажання берегти людську гідність.
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: презентація, повітряна кулька, паперові білі птахи, намальована мапа, відеоматеріали, вислови на плакатах:
Інноваційні технології:
Технологія роботи в групах;
Технологія мовленнєвої творчості;
Технологія розвитку критичного мислення;
Технологія ігрового навчання;
Технологія створення ситуації успіху.
Методи: «Асоціативне гроно», образного бачення, «Прес»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вправа «Промінчики добра» (Створення атмосфери психологічного комфорту).
Добрий день, діти. Подивіться один на одного й усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
ІІ. Мотивація діяльності учнів
Вчитель. А тепер уявіть, що повітряна кулька – це людина. Кожна людина має наповнення – це внутрішній світ і «оболонку» - це зовнішність. Але ми бачимо тільки зовнішню сторону повітряної кулі, тобто зовнішність людини. Нам здається, що саме ця зовнішність і є головною. Однак кулька без внутрішнього вмісту, що надає форму і красу, не буде мати справжньої досконалості, вона так і залишиться ненадутим клаптиком.
Очікуваний висновок дітей: «Внутрішній світ людини, її душа важливіші за її зовнішній вигляд».
Вчитель. Кожен хоче бути зовні гарним. Але не потрібно забувати в той же час про свою душу. Дбаючи про матеріальне, не забувайте про духовність, загальнолюдські цінності.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Дорогі діти! Наш урок буде незвичайним. Особливим тому, що ми помандруємо у незвичайну подорож. Гадаю, що ви були у різних містах, можливо, країнах, де дізнавались багато цікавого, але ніхто ще ніколи не бував у містах, присвячених моральним категоріям: порядності, щирості, вірності, чесності, справедливості тощо.
– А якій категорії буде присвячене наше місто, ви дізнаєтесь, якщо відновите слово на слайді.
(? сердечність, душевність (синоніми); goodness (англ.), Не шукай красоти, а шукай ____(укр. прислів’я); чутливе, дружнє ставлення до людей (тлумачення); іменник, жіночий рід).
– Отже, ми мандруємо містом Доброти. Сподіваюся, що це незвичайне місто стане своєрідним містком між нашими душами та світом, бо ми поринемо з вами у світ добра, спробуємо поселити в наші сердечка часточку доброти, наповнити наш розум гарними думками про важливість добра в нашому житті.
ІV. Основний зміст уроку.
1. Слово вчителя.
– Доброта – це не просто одна з загальнолюдських цінностей, це вміння жити й радіти життю, це не слабкість, як зараз деякі вважають, а сила. Тож давайте спробуємо створити наше місто Доброти, щоб кожний міг знайти в ньому те, чого бракує: тепло, спілкування, співчуття. Зла людина поступово втрачає здатність по-справжньому радіти, сміятися, любити. І якщо з юних літ не привчитися тамувати в собі роздратування, злість, душа може скам’яніти.
(На фоні музики вчитель читає поезію Любові Забашти «Людина починається з добра»)
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА!
3. Навчально – творча діяльність учнів. Подорож вулицями міста
3.1. Метод «Асоціативне гроно» (перша вулиця Асоціативна).
А) Вчитель:
- Діти, з чим у вас асоціюється слово « добро»? ( Діти називають)
світло, радість, щастя краса,щирість,чистота
ДОБРО
підтримка, подяка, допомога батькам, стареньким, співчуття, милосердя
– Я теж хочу додати свою асоціацію. Це білий птах – символ духовної чистоти. І дати такого птаха кожному з вас (вчитель роздає фігурки білого паперового птаха кожному учню).
Б) Перегляд мультфільму (уривок). Вирішення пізнавального завдання за змістом побаченого
- Діти, я знаю, що ви дуже любите дивитись мультфільми. Ми зараз теж переглянемо мультфільм « Просто так».
– Кого ви побачили в мультфільмі?
– Яку проблему порушують автори-мультиплікатори? (допомога іншим, розрадити у скрутну хвилину тощо)
- Чому мультфільм має назву « Просто так»?
- Чи можете ви просто так зробити приємне своїм друзям і близьким?
- Який підсумок можна зробити після прогулянки цією вулицею?
(відповіді учнів)
3.2. Метод образного бачення (друга вулиця Театральна).
– Завітаємо на другу вулицю Театральну.
( Учні отримали випереджальне завдання: підготувати інсценізацію вірша
Лідії Компанієць «Татова порада»)
Відомий педагог В.О.Сухомлинський сказав: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».
Татова порада
Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука:
«А я провідав у лікарні свого товариша-дружка!
То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?»
Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
«Коли тебе в тяжку годину людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались».
Отже, треба менше говорити про добро, а постійно його робити. Прислухаймося до батьківських порад.
- Наша наступна зупинка – вулиця Життєва. Щоб пройти нею, треба проаналізувати життєві ситуації, щоб допомогти дітям вчинити правильно. Для цього попрацюємо в групах. А щоб поділитися на групи, пригадайте, якої пори року ви народилися. Ось у нас і утворилося 4 групи. Пам'ятайте про правила роботи в групі. Оберіть керівника.
Завдання для груп:
1. Андрійко не зробив домашю вправу. Він точно знає, що у портфелі в Оленки лежить зошит з виконаним домашнім завданням. І ось на перерві...
2. Сашко дуже поспішає додому , дорогою бачить стареньку бабусю, яка ледь несе важку сумку. І Сашко...
3. В автобусі сидять подруги, тоді як поруч стоїть жінка з маленькою дитиною на руках. Дівчатка...
4. Йдуть двоє хлопчиків вулицею і бачать, що одноліток – хуліган знущається з дівчинки: ображає її, говорить грубощі. Хлопці …
Вчитель:
- Я бачу, ви всі ростите добрими і чуйними дітками і завжди готові прийти на допомогу. Хочу підсумувати подорож цією вулицю словами з вірша:
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє. (О. Довгий)
3.4. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
3. 5. Гра «ТАК» чи «НІ». ( четверта вулиця Відкрите серце)
Вчитель:
- На цій вулиці ми відкриємо серденько добрими справами і будемо казати їм «так»,а якщо нам раптом зустрінуться погані вчинки, проженемо їх словом «ні». Я читатиму речення, а ви говоритимете «ТАК» чи «НІ».
1.На перерві з краю в край
Коридорами гасай,
Смикай всіх дівчат за коси
І ходи по партах босий. (Ні)
2. Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні)
3. А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так)
4. А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні)
5. А як обличчя всіх пісні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
6. А як пролунав дзвінок
Й побіжать всі на урок, -
Став зненацька їм підніжки,
Хто впаде – посмійся трішки. (Ні)
7. На уроках можеш спати,
Вченими не всім ставати.
На перервах бігай, грайся
Й ні до кого не вітайся. (Ні)
8. Старанна, лагідна дитина —
гордість кожної родини.
Між людьми завжди в пошані
ті, хто чемні та слухняні.
Бо слухняним діткам всюди
щиро раді добрі люди.
Друзі, незнайомці, рідні —
всі люб’язні та привітні. (Так)
9. Свої здібності і сили
Розвиваймо раз-у-раз
Щоб народу була втіха
І щоб користь була з нас. (Так)
10. Будем старших поважать,
Так нас вчать у школі.
А молодших – научать,
Ми тепер дорослі. (Так)
11. Ми всі діти українські,
Український славний рід,
Дбаймо, щоб про нас маленьких
Добра слава йшла у світ. (Так)
- Тепер я впевнена, що ви добре розумієте різницю між гарним і поганим.
V. Етап узагальнення й систематизації
Слово вчителя. Найбільше й найцінніше уміння людини - починати творити добро із себе. Бо добро починається з мене і тебе (вчитель вказує на себе та будь-кого з дітей), воно починається з кожного із нас. Давайте щодня намагатися робити добрі справи, щоб це увійшло в наше життя як потреба людини дихати.
- Наша подорож доходить кінця. і ось ми, дітки, опинилися на стежці Доброти.
Пропоную вам скласти Правила доброти.
( Діти вносять пропозиції, вчитель чи учень-помічник записує їх на дошці )
- Я згодна з вами. Молодці! Підсумуємо вами сказане і прочитаємо ще раз правила.
• Стався до людей так, як хочеш щоб вони ставилися до тебе.
Поважай інших.
• Допомагай слабким, беззахисним, стареньким.
• Кожна людина може помилитися – пробач.
Умій вибачатись, визнавати провину.
• Не заздри.
Будь добрим з іншими.
Будь ввічливим.
Цінуй своїх друзів.
Піклуйся про братів наших менших.
VІ. Підсумок уроку.
П’ята вулиця - Площа побажань
–Подивіться, скількома вулицями ми пройшли. Чи корисною була наша мандрівка?
– Залишилась остання вулиця - Площа побажань
На білих пташках, що лежать у вас на партах, напишіть добрі побажання.
(Самостійний запис учнями побажань)
- Прикріпимо наших пташок на мапу Міста Добра.
(Діти прикріплюють на дошці уявні своїх пташок. Вчитель допомагає)
- Вийшло місто, сповнене найгарнішими людськими цінностями. І це свідчить про те, що якщо всі люди будуть мати добрі серця, нести світлі побажання, то на планеті пануватимуть мир і добро. Світ врятує тільки добро. Пам’ятайте про це!!!
Твори добро та будь завжди привітна.
Дитино! Ти приходиш для добра.
Любов у серденьку хай сонцем квітне
Збагнути це тобі уже пора.
Звучить пісня «А я бажаю вам добра» на фоні відеокліпу
Список використаної літератури:
Використані ресурси ІНТЕРНЕТ: