Тренінг
Тема: Я і однокласники – ми є колектив.
Мета: Допомагати усвідомити цінність особистості, важливість колективу в житті людини; розвивати життєві навички толерантності; сприяти більш швидкому встановленню товариських відносин між підлітками.
Клас: 5
Обладнання та матеріали: папір та олівці, скринька з дзеркалом, роздатковий текстовий матеріал, різнокольорові паперові долоньки, аудіо записи веселої музики, дитячі кубики, кошик для сміття, кольоровий папір, презентація.
Форма проведення заходу : година спілкування з елементами тренінгу.
Хід заходу
(Учнів заздалегідь об’єднано в 4 групи)
Соціальний педагог: Діти! На вулиці холодно і непривітно, а в нашому класі тепло і затишно, бо ви - п’ятикласники зібралися разом, щоб провести годину спілкування. А який настрій у вас? У вас на партах є папір та кольорові олівці . Будь ласка, намалюйте сонечко за допомогою того олівця, колір якого відповідає вашому настрою: жовтий- веселий і радісний; червоний – тривожний; зелений – мрійливий; Синій – сумно; чорний – без настрою. Мабуть, ви всі хвилюєтеся. Сподіваюсь, що в процесі спілкування ваш настрій стане кращим.
Мета заняття:
Сьогодні ви працюватимете в групах, тому пригадаймо правила роботи в них:
– Якщо ви будете дотримуватись цих правил, то наше заняття буде обов’язково цікавим.
Соціальний педагог: А почнемо ми нашу роботу з однієї цікавої вправи. Станьмо в одне велике коло. (Учні утворюють коло). Скажіть, як ви розумієте значення слова «унікальний»? (Інший, не схожий не інших, неповторний). У мене в руках чарівна скринька. Зараз ви передаватимете її один одному. Той, хто одержує скриньку, повинен зазирнути всередину. Там, на дні, ви побачите найунікальнішу людину на землі. Посміхніться їй мовчки і передайте скриньку сусідові.
Звучить музика «Від усмішки хмурий день світліш»
Соціальний педагог: Хто ж ця унікальна й неповторна людина? (Відповіді учнів.)
Як же вам відповіла ця людина на вашу усмішку? (Відповіді учнів.)
Отже, кожен з вас – унікальна і неповторна людина. Як же нам треба ставитися до цієї унікальної та неповторної людини? Щоб відповісти на це запитання зробимо таку вправу.
Кожна група зараз отримає картку з висловлюваннями. Обговоріть зміст картки в групі та знайдіть свій коментар-висновок щодо поведінки учнів у класі.
Висловлювання для першої групи: «Як би садівникові не подобалися троянди, він не здатен змусити всі квітки у своєму саду стати подібними до них».
Висловлювання для другої групи: «На колір і смак товаришів всяк».
Висловлювання для третьої групи: «Будь тим, хто ти є, і роби те, що зможеш».
Висловлювання для четвертої групи: «У кожного свої недоліки».
Соціальний педагог: До слова запрошуємо спікерів.(Кожна група по черзі презентує результати своєї роботи).
Який висновок ми можемо зробити із цієї вправи?
Висновок учнів: Кожна людина унікальна і неповторна. Кожен з вас – унікальний та неповторний. Але ви на світі не одні. Вас оточують люди, з якими ви спілкуєтеся, відпочиваєте, навчаєтеся. І вам потрібно вчитися жити в колективі, зокрема в класному колективі. Тому ми повинні дбайливо, з любов’ю та повагою ставитися до себе й оточення, приймати себе й інших такими, як є, тобто ставитись до себе й інших толерантно.
Соціальний педагог:А тепер трішки розважимося. Кожному з вас я тільки що почепила на спину аркуші певного кольору. Об’єднайтеся в групи за кольором: зелені з одного боку, сині – з іншого. Отже, хто швидше створить команду: сині чи зелені? Приготувалися: раз, два, три! Перемогла команда….
(Діти об’єдналися в дві групи, лише один учень не ввійшов до жодної групи – у нього папірець білого кольору.)
Соціальний педагог: (запитує у «самотнього білого»).
– А чому ти залишився один?
– Що ти відчував, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?
– Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті?
– Чи схожі почуття ти переживав в цій ситуації?
Далі соціальний педагог пропонує запитання до учасників, які знайшли схожих на себе:
Який висновок ми можемо зробити із цієї вправи?
Висновок учнів: Важко бути самотньому. Тому важливо не відкидати людей, якщо вони чимось нам не подобаються, терпимо ставитись до кожної людини.
Соціальний педагог: Що ви уявляєте, коли чуєте слово»колектив»?
(Учні створюють асоціативний кущ до слова «колектив», підбирають синоніми)
Колектив: дружба, спільні захоплення, спільна праця, повага одне до одного, допомога, підтримка, друзі, спілкування, спільна мета.
Соціальний педагог: Які ж риси нам потрібні, щоб у колективі всім було затишно і комфортно? Спробуємо разом виробити риси колективізму. Зараз я вам роздам картки з надрукованими казками. Ваше завдання: зробити з казки висновок, який би перегукувався з темою нашого заняття.
(Учні виконують завдання.
Текст для першої групи: «Лебідь, рак і щука»
Текст для другої групи: «Ріпка»
Текст для третьої групи: «Маленька рибка і біб»
Текст для четвертої групи: «Ведмідь і павучок»
Висновки:
перша група: спільна мета,
друга група: взаємодопомога,
третя група: уміння спілкуватися,
четверта група: взаєморозуміння.
Соціальний педагог: А я підготувала вам свою казку.
Жила-була на світі сім’я. Вона була непроста. Налічувала понад сто чоловік, і усі були такі різні. Сім’я займала ціле село. Так і жили всією ріднею, всім селом. Ви запитаєте: «Хіба мало великих сімей на світі?» Але річ у тому, що сім’я була особлива. Мир і злагода панували в ній. В селі не було ні сварок, ні бійок.
Дійшов поговір про цю родину до самого владики країни. І вирішив він дізнатися, як селяни досягли такого ладу Прийшов до голови родини і сказав: «Розкажи, як ти досягаєш такої злагоди та миру в своїй сім’ї?» Той взяв аркуш і став писати. Писав довго, потім передав папірець владиці.
Як ви думаєте, які слова написав на аркуші голова родини?
(Відповіді учнів)
На ньому було написано три слова: «любов», «прощення», «терпіння». І в кінці аркуша: «сто разів любов», «сто разів прощення», і «сто разів терпіння». Прочитав владика, почухав за вухо і сказав:
І, подумавши, додав:
– І світу теж.
Отже, для того, щоб колектив був міцним, треба мати спільну мету, допомагати одне одному, розуміти одне одного, уміти спілкуватися, любити та прощати одне одного.
Наш клас – це маленька сім’я. Хотілося б, щоб в нашій сім’ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.
Тобто усім разом в колективі бути гарними друзями. (Учні сідають на місця).
Про важливість дружби говорили з давніх-давен. Утворіть і запишіть речення – прислів’я,
з’єднавши правильно ліву та праву частину.
Дружба та братство… |
…і вовків не боїться |
В нашій дружбі… |
…дорожче багатства |
Дружний табун… |
…і один за всіх |
Всі за одного… |
…мало меду наносить |
Одна бджола… |
…наша сила |
Хто не шукає дружби з ближнім… |
…той сам собі заклятий ворог |
Мета. Вчити висловлювати оцінні судження
– Чи завжди ви погоджуєтеся з думкою товариша?
– А чи бувають випадки, коли ви думаєте інакше?
– А погодитесь ви з моїми думками?
2.Мій друг дружить тільки зі мною. (ні)
3.Мій друг не може гратися з іншими, бо я ображуся. (ні)
4.Друг має бути сміливим і захищати мене. (ні)
5.Друг завжди робить те, що я хочу.(ні)
6.Друг завжди поруч зі мною.(та)
7.Друзі ніколи не сваряться.(ні)
8.Друг завжди допоможе в біді.(так)
9.Я не дружу з тими, хто негарний. (ні)
(Якщо думка дитини не збігається з думкою більшості, треба заслухати її думку.)
Соціальний педагог: Ви хочете щоб до вас гарно ставились, дружили з вами. А чи гарні ви друзі? Допоможе це з’ясувати тест «Чи гарний ти друг?»
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
а) скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її, порадившись з батьками;
в) відмовите, якщо є причина?
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий;
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим.
б) припините стосунки з другом; :
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
а) «переб’єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді».
б) «візьми їх, доставиш мені задоволення»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим»;
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
а) менш розумний, ніж ви;
б) більш розумний, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
а б в
1 2 3
Результати
21—З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15—20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
10—14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса — бар’єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.
Бачимо, наш клас не завжди можна вважати однією дружньою командою, не все у нас буває гладко, не завжди ви поводите себе як слід. Вам не вистачає уміння вислухати одне одного, терпіння та взаємної підтримки Необхідно зважити на це, спробувати змінити ситуацію на краще і розпочати робити це з себе вже сьогодні.
У кожного з нас у житті виникають різні ситуації, і кожен по своєму виходить із них. Давайте тепер спробуємо разом це зробити. Як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація 1
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, він почав вимагати від учня, який за нею прикріплений, пояснень: «Хто і коли це зробив?» Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зраджувати друга».
Вчитель попросив цього учня вимити парту.
Запитання: Як би ви вчинили на місці цього учня? Хто мав вимити парту?
Ситуація 2
Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля школи. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжкою в обличчя. Не з’ясувавши, хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла у бійку. Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту. Запитання: Як би ви вчинили на місці цього учня?
Ситуація 3
Твій друг не виконав домашнє завдання і просить зошита, щоб списати.
Запитання: Як би ви вчинили в цій ситуації? Чому?
Ситуація 4
Учениця відповідає біля дошки. Але варто дівчинці трошки замислитись, як однокласники відразу піднімають руки, щоб відповісти. Деякі з них висловлюють невдоволення і кепкують, що дівчинка „не знає відповіді на таке просте запитання”. Учениця, хвилюючись, починає плутатись і невдовзі зовсім збивається, на її очах виступають сльози.
Запитання: Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка, а як однокласники?
10.Вправа «Кошик для сміття»
Соціальний педагог:
– А які ж риси ускладнюють відносини в колективі?
(Учні називають: невпевненість у собі, пихатість, гордість, брехливість, злість, недовіра, підозрілість, коли в очі кажуть одне, а поза очі інше, коли доносять одне на одного)
Соціальний педагог:
– А тепер запишіть риси, які ускладнюють ваше життя на окремих аркушах, спробуйте найдужче їх зім’яти і викиньте ваші погані риси у кошик для сміття.
(Учні викидають папірці в кошик для сміття)
Вправа «Будинок»
Соціальний педагог:
– Ось ми і позбавились тих рис характеру, які заважають нам жити в колективі. І тепер наш клас – це великий дружний колектив, у якому діти вміють між собою спілкуватися, толерантні, допомагають один одному і мають спільну мету. Тож спробуємо щось зробити разом: з кубиків, які лежать на столі створимо будинок.
(Учні по черзі викладають кубики, будують дім)
Соціальний педагог:
– Цей будинок – символ нашого колективу. А що буде, якщо ми виймемо один із кубиків? (Будиночок завалиться)
– Який же висновок ми можемо зробити?
(Учні роблять висновок, що життя в колективі залежить від кожного).
Соціальний педагог:
– Так, життя в колективі залежить від кожного, і я впевнена, що кожен з вас має ті хороші риси характеру, які допоможуть створити міцний колектив однодумців.
Соціальний педагог:
– Діти, у вас на партах є долоньки. Посередині долоньки напишіть своє ім’я, а на пальцях свої найкращі риси характеру, які допомагають вам дружити, які мають бути у справжнього друга.. А допоможе вам в цьому інформаційна карта «Риси характеру».
Соціальний педагог:
Притча про цвяхи
Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться. У перший день він забив37 цвяхів. Згодомнавчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції,ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це.
Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.
Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько відповів: «ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося… Паркан уже ніколи не буде таким, як колись».
Якщо ви з кимось сваритеся й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани залишаються, незважаючи на те, скільки разів ви потім перепросите. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.
Не залишайте на своєму шляху дірок! Не забивайте цвяхів ворожнечі, непорозуміння, жорстокості в душі людей! Будьте толерантними!
Якщо ви протягом сьогоднішньої розмови відчули, що досі поводилися не так, як годиться справжньому товаришеві, і вирішили виправити свої помилки, то це плюс. Адже головне — вчасно усвідомити свою помилку, подивитися на себе критично і разом спробувати знайти шляхи подолання труднощів у спілкуванні.
Рефлексія.
Прийом»Незакінчені речення»
Пам’ятайте, майже все в людині призначене для себе: очі – дивитися, вуха – слухати, рот – приймати їжу, і тільки усмішка призначена для інших. Тож усміхайтеся частіше і світ навколо вас стане кращим. (Перегляд відеоролику про посмішку)
Хай на вашому життєвому шляху ніколи не зустрічаються грубість і лють вітру. Хай доброта і дружелюбність сонця, тепло і ніжність його променів завжди зігрівають і освітлюють вас. У кожного з ас є крапелька сонця. Геніальний Сократ вивів формулу: «У кожній людині є сонце, тільки дайте йому світити». Хай ваше сонце сяє яскраво, ясно і довго. Хай негаразди, невдачі, прикрощі не зможуть його згасити. Поділіться своїм світлом і теплом з оточенням.
Знову станьмо в коло та проголосимо девіз усіх дружніх колективів.
(П’ятикласники стають в коло, кладуть долоньку до долоньки і проголошують: «Один за всіх, і всі – за одного!»
Додаток 1
Ведмідь і павучок
(Українська народна казка)
Одного разу після довгої мандрівки по лісу Ведмідь заліз у cвій барліг й заснув. А коли прокинувся, то побачив, що по його лапі повзе Павучок.
– Що це ти собі надумав? По мені, ведмедеві, лазити?! – роздратовано закричав Ведмідь. Розсердився на павучка і хотів був його вбити. Що міг вдіяти маленький павучок проти такого велетня
– Даруйте, дядьку! Я більше не буду, – почав благати Павучок ведмедя. – Відпустіть, я Вам ще в пригоді стану!
– Чим же ти, дрібнота, можеш мені послужити? – здивувався старий Ведмідь. – Яка може бути з тебе поміч?
Але все-таки пожалів маленького і відпустив.
Через деякий час у ліс прийшли мисливці. Ходять, блукають у лісній гущавині, то в один бік, то в другий, а дичини нема. Хотіли вже повертатися, але несподівано натрапили на сліди Ведмедя.
—О,Миколо,дивись!Та то ж сліди!
— О, то мабуть ведмідь. То його сліди!
Отож мисливці почали за ним ганятися. Бідний ведмідь не знав куди подітися, щоб урятуватись від мисливців. Ось-ось виб’ється із сил. Аж раптом угледів під величезною скелею яму і скочив туди. Павучок це бачив і одразу про все здогадався.
Поліз скоренько до тієї ями і швидко-швидко обснував її густою павутиною. Потім став чекати, що буде далі. Посидів трохи, аж тут біжать мисливці. Прибігли й стали неподалік від скелі.
– А може наш бурмило сидить у тій ямі, що під скелею? – сказав один з мисливців.
– Та ні. Туди він не міг залізти – озвався другий мисливець. – Хіба не бачиш – там повно павутиння. Якби Ведмідь заліз туди, то павутиння порвав би, хіба не так?.
– Це правда! Це правда! Це правда! – підтвердили інші мисливці.
Постояли, покрутились та й пішли далі на пошуки. А старий бурмило сидить тихенько у тій ямі та від страху, ані живий, ані мертвий… Так злякався, бідолаха, що не смів навіть поворухнутись і сидів там довго-довго. Та врешті вирішив визирнути, подивитись, чи немає якоїсь небезпеки. Лізе ведмідь з тої ями і очам своїм не вірить. Яма поснована густим павутинням. А павучок гойдається на ньому і сміється.
– Бачите, дядьку! – озвався він до ведмедя – Якби не моє павутиння, то Вас давно не було б на світі. Ви мене тоді пожаліли то і я Вас пожалів. Як кажуть: «Старе добро не забувається!»
– Щиро тобі дякую, Павуче, що ти врятував мене від смерті, – відповів зі сльозами на очах старий ведмідь.
Відтоді Ведмідь ставився до Павучка з великою повагою і вдячністю.
Лебідь, рак та щука
(байка)
У товаристві лад — усяк тому радіє;
Дурне безладдя лихо діє,
І діло, як на гріх,
Не діло — тільки сміх.
Колись-то Лебідь, Рак та Щука
Приставить хуру узялись.
От троє разом запряглись,
Смикнули — катма ходу…
Що за морока? Що робить?
А й не велика, бачся, штука,—
Так Лебідь рветься підлетіть,
Рак упирається, а Щука тягне в воду.
Хто винен з них, хто ні — судить не нам,
Та тільки хура й досі там.
Ріпка
(Українська народна казка)
В одному чудесному селі жив коли давно-предавно чоловік, котрий мав жінку, внучку Марушку, собаку Жучку, кота Мурчика.
Коли наступила тепла весна, все навкруги зазеленіло, дід взяв лопату і пішов на грядки, скопав і посадив зернятко ріпки. Росла ріпка, росла, а дід за нею доглядав.
А коли прийшла золота осінь пішов дід ріпку рвати. Обійшов кругом неї, а вона така велика-превелика виросла, взяв дід за чуб ріпку тягне-тягне, а витягти не може. Пішов дід кликати бабу.
– Йди, поможи мені ріпку витягти!
Прийшла баба на город, взявся дід за ріпку, а баба за діда. Тягнуть-тягнуть, а витягти не можуть. Пішла баба кликати на допомогу внучку Марушку.
– А йди, онучко, не сиди, ріпку вирвати поможи!
Прийшла Марушка на допомогу. Взявся дід за ріпку. Баба за діда, внучка за бабу, тягнуть-тягнуть, а витягти ріпку не можуть. Пішла внучка кликати собачку Жучку.
– А йди, Жучко, та поможи нам витягти ріпку?
Прибігла собачка ріпку виривати. От взялися: дід за ріпку, баба за діда, внучка за бабу, Жучка за внучку. Тягнуть-тягнуть, а витягти не можуть. Побігла Жучка кликати кота Мурчика.
– А йди, Мурчику, та допоможи нам витягти ріпку!
Прибіг кіт, взявся за собачку, собачка за внучку, внучка за бабу, баба за діда, дід за ріпку. Тягнуть-тягнуть, а витягти не можуть. Пішов Мурчик кликати на допомогу мишку. Прибігла мишка, взялася за кота, кіт за собаку, собачка за внучку, внучка за бабу, баба за діда, дід за ріпку. Тягнуть-тягнуть, та як попадають, і ріпка зверху. А мишка плиг під ріпку і заховалася. От таку велику ріпку виростив дід у себе на городі.
І я там була, ту ріпку бачила, а хто не вірить, хай перевірить.
Маленька рибка і біб
(Українська народна казка)
Над берегом річки ріс біб, а в річці плавала маленька рибка. Побачила рибка боба, згадала, що слід привітатися та й сказала:
— Як ся маєш, старечий (бідняцький) хлібе?
Біб розсердився і не залишився в боргу, а відповів уїдливо:
— А як ти ся маєш, Розплюйхлібе?
Образилась маленька рибка і зі слізьми попливла до мами, пожалітися на дошкульні слова боба. Вислухала її мама і вирішила повчити доньку ввічливості.
Попливли вони двоє до берега річки, і звернулась старша рибка до боба
— Як ся маєш, Ситий Столе?
Тоді Біб усміхнувся і шанобливо відповів:
— Здоровенька була, Панський Столе!
Обернулася старша рибка до здивованої доньки і сказала:
— Як ти привіталася, так тобі і відповіли. Який «добридень», таке й «доброго здоров’я».
Додаток 2
«Як би садівникові не подобалися троянди, він не здатен змусити всі квітки у своєму саду стати подібними до них».
«На колір і смак товаришів брак».
«Будь тим, хто ти є, і роби те, що зможеш».
«У кожного свої недоліки».
Додаток 3
Ситуація 1
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, він почав вимагати від учня, який за нею прикріплений, пояснень: «Хто і коли це зробив?» Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зраджувати друга».
Вчитель попросив цього учня вимити парту.
Запитання:
Як би ви вчинили на місці цього учня?
Хто мав вимити парту?
Ситуація 2
Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля школи. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з’ясувавши, хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла у бійку.
Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.
Запитання:
Як би ви вчинили на місці цього учня?
Ситуація 3
Твій друг не виконав домашнє завдання і просить зошита, щоб списати.
Запитання:
Як би ви вчинили в цій ситуації?
Ситуація 4
Учениця відповідає біля дошки. Але варто дівчинці трошки замислитись, як однокласники відразу піднімають руки, щоб відповісти. Деякі з них висловлюють невдоволення і кепкують, що дівчинка „не знає відповіді на таке просте запитання”. Учениця, хвилюючись, починає плутатись і невдовзі зовсім збивається, на її очах виступають сльози.
Запитання:
Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка, учитель і однокласники?