Мандруємо стежиною здоров’я
Мета. Узагальнити знання дітей про людський організм та його можливості, про здоровий спосіб життя (спорт, фізкультура, загартування, їжа, фітотерапія, точковий масаж, нетрадиційні методи лікування); взаємини людини з природою; формувати навички особистої гігієни. Розвивати у дітей активну життєву позицію, бажання бути здоровим.
Обладнання. Карта, ілюстрації з зображенням зими та літа, таблиці з назвами видів спорту, фонозапис пісень, магнітофон.
Хід заняття
І. Організація початку заняття.
Діти, сьогодні нас запрошує до себе Стежина Здоров’я. Що ж це за стежина? На ній є зупинки, на яких ви будете гратися, читати та робити багато цікавих речей. Пройшовши Стежиною Здоров’я до кінця, виконавши всі завдання, ви зможете відповісти на запитання: як чинити, щоб менше хворіти.
А як рухатися по Стежині Здоров’я, підкаже ось ця карта. (Обговорюємо з дітьми послідовність маршруту.)
- Отже, рушаймо.
ІІ. Основна частина.
1. Зупинка „Моє тіло”
- Для того, щоб бути здоровим, треба знати своє тіло. А для цього вам треба пригадати загадки, які ви знаєте про своє тіло.
1) Горщик розумом багатий, сім дірочок у ньому видати. (Голова)
2) Один в роті, а не проковтнеш. (Язик)
3) Один говорить, двоє слухають, а двоє дивляться. (Рот, вуха, очі)
4) Живуть собі два брати, обидва Кіндрати, через гірку живуть, а зустрітися не можуть. (Очі)
5) У хлівці два ряди баранців і всі біленькі. (Зуби в роті)
6) Між двох вовників один горбочок. (Ніс)
7) Що то за штука, що день і ніч стука? (Серце)
8) У двох матерів по п’ять синів, у кожного своє ім’я. (Пальці на руці)
9) Ніхто не саджає, - самі ростуті, а порахувати не можна. (Волосся)
10) У щуки їх зовсім немає,
А білий гриб лиш одну має,
Курчатко – дві, а що з трьома?
Нехай кмітливий відгада!
А чорний жук їх має шість...
Що це таке, хто відповість? (Ноги)
- А які загадки знаєте ви? (Відповіді дітей)
- Молодці, багато загадок знаєте і правильно їх відгадуєте. А з чого ще складається наш організм, що є всередині, а його не видно? (Печінка, нирки, кістки, м’язи, мозок, шлунок...)
Хто керує нашим організмом? (Мозок)
Є багато речей навколо нас, які нагадують організм людини. Подивіться уважно на стіл. Уважно роздивіться і подумайте, чим ці предмети нагадують організм людини? (На столі лежать губка, соломинка у склянці з водою, годинник, насос, бінокль, м’ясорубка).
А зараз поглянте сюди. (На поличці лежить мило, гребінець, ножиці, губка). Як за допомогою цих предметів людина повинна стежити за чистотою свого тіла? (Розповіді дітей).
- А як треба ставитися до свого тіла? (Його треба берегти). Зараз перевіримо, чи знаєте ви, як його потрібно берегти.
- Як ви гадаєте, де легше дихати, у лісі чи у місті? Чому?
- Як треба правильно треба їсти? (Не переїдати, добре пережовувати їжу, не розмовляти під час їжі).
- Від чого виникає апетит? (Від апетитної їжі, після гри або праці).
- Чому для нашого організма корисна робота? (Щоб бути здоровим, не набирати зайву вагу).
Отже, для чого нам треба знати своє тіло? (Щоб бути здоровими).
2. Зупинка „Бруднульок і Плямок”.
Звучить пісня „Хлопчик Замазура”
1. Ген ромашка розцвіла – рано пораненьку.
На вітрах вона вдягла платтячко біленьке.
Ось так, ось так – так, платтячко біленьке. (2 р.)
2. Грицик бриличок підняв край стежини в полі,
Він росою вже скупав стеблини голі.
Ось так, ось так – так, стеблини голі. (2 р.)
3. У пухнатого кота також є турбота –
Лиже китичку хвоста, ну й важка робота.
Ось так, ось так – так, ну й важка робота. (2 р.)
4. Тільки хлопчик пізно встав, дивиться похмуро,
Умиватися не став, він же Замазура.
Ось так, ось так – так, він же Замазура. (2 р.)
- А Мийдодір не любить таких неохайних малят, тому він просив їм передати посилку з загадками і відгадками, зупинка стане чистою. Спробуємо?
1.Гарне я і запашне, роботяще змалку.
Люблять всі мене чомусь вдень і на світанку.
Кажуть, я даю красу і здоров’я й силу,
Чистоту у дім несу, звуть мене всі ... (Мило)
2. Я – невтомна трудівниця, мені вірять люди,
Хто зі мною поведеться – той здоровий буде.
Буде часто усміхатись білими зубами,
Мене знає вся малеча і бабусі, і мами.
Чистоту тримаю вдомі, справу знаю чітко,
Вам ім’я моє знайоме, бо зубна я ... (Щітка)
3. Я - м’якенька полотнинка, випрана дбайливо.
Не серветка, не хустинка, знаю своє діло.
Я до щічок, до голівки притулюсь ласкаво,
Я вберу всі краплинки з тіла після ванни.
Я не гість – хазяїн в домі, і лежати я не звик,
Вам ім’я моє відоме, пригадайте, я ... (Рушник)
4. Маю вигляд я і смак – можеш подивитись,
І без мене вам ніяк всім не обійтися:
Я не страва, не напій, та в роботі часто
З милом, щіткою дружу.
Ім’я моє... (Паста)
5. Ліг в кишеню і вартую.
Плаксі, реві та бруднулі
Витру вранці струмки сліз,
Не забуду і про ніс. (Носовичок)
6. Білих тридцять зубчиків для кучерів і чубчиків
По голівці ходять, волосся в порядок приводять.
(Гребінець)
7. – Василько, куди ти дивишся після вмивання,
Щоб дізнатися, чисте в тебе обличчя чи ні?
- На рушничок!
- Чи правильно відповів хлопчик? (Люстерко)
Ось ви і відгадали загадки Мийдодіра. Я знаю, що всім вам подобаються білі, здорові й міцні зуби, гарна посмішка, густе, красиве волосся, охайний, випраний і випрасуваний одяг. Але для цього треба щодня чистити зуби, вимиватися, розчісуватися, чистити взуття... І привчати себе до цього треба змалку. Заважати вам у цьому може лише лінь. Треба навчитися переборювати свої лінощі. Ось послухайте маленьке оповідання і подумайте: чи бувають ліниві охайними?
На вулиці
Іде дівчинка в школу. Бонтики чистенькі, платтячко випрасуване, черевички блищать. Поряд з нею – мама, несе її портфель. А позаду двоє хлопців ідуть, розмовляють.
- Дивись, яка охайна дівчинка. Аж глянути любо. Чистюля.
- І зовсім вона не чистюля!
- Це ж чому? – здивувався перший. Вона ж он яка чистенька!
- А тому, що все за неї мама робить. навіть портфель її до школи носить, я щодня бачу.
То як ви думаєте чи може бути лінивий охайним?
3. Фізкультхвилинка.
Ви, мабуть, втомилися? То ж давайте відпочинемо.
Я раненько прокидаюсь, біля ліжка потягаюсь.
Йду й водицею вмиваюсь, рушничком я утираюсь,
А тоді роблю зарядку, різні вправи по порядку.
1, 2, 3, 4 – проганяю лінь з квартири.
Хомка, Хомка, хом’ячок, посмугований бочок.
У Хомки гарна звичка є – Хомка рано устає
Прибирає двір і хатку почина робить зарядку:
Спершу тупає ногами, потім низько присідає,
Вгору лапки підіймає. 1, 2, 3, 4, 5 –
Хомка сильним хоче стати.
Уяви собі, що ти не боїшся висоти!
І крнильцями, а не руками помахай, лети до мами,
А тепер лети до тата і навчи його літати.
Довгий хвіст лисеняти, пишний хвіст у лисеняти.
Щоб той хвостик роздивитись, треба добре покрутитись.
Уяви, ти - веселе білченя, і стрибаєш по півдня
З килимка на килимок. Стриб (3 р.) та скок (3 р.)
4. Зупинка „Спортивна”.
- А для чого потрібно займатися спортом? (Відповіді дітей).
- Давайте пригадаємо, які види спорту ви знаєте.
- А тепер пограємо у гру „Чи знаєш ти”. Ви повинні прочитати назву виду спорту і поставити на поличку в залежності, літній це чи зимовий вид. (Діти читають по черзі і ставлять на поличку відповідно до зображеної на картинці пори року).
- А як ми привчаємось до спорту? (Фізкультурні заняття, ранкова гімнастика, фізкультурні хвилинки та ін.)
- Як загартовуємо свій організм? (Відповіді дітей)
- Діти, яким чином людина може сама себе лікувати? (Точковим масажем)
- Так, правильно. Ви його добре знаєте, давайте тільки пригадаємо. Я буду показувати точку, ви називаєте як вона допомогає:
брови – щоб не боліла голова і не втомлювались очі;
ніс – щоб дихалось краще, від нежиті;
козелок на вухах – для покращення слуху;
між вказівним і великим пальцем – покращує пам’ять, щоб добре спалось і не боліла голова;
кістка на грудях – щоб не зворіти і дихалось краще;
шия – щоб не боліло горло, дихалося краще.
- Молодці!
5. Зупинка „Режим дня”.
Наша подорож продовжується. Перед нами зупинка „Режим дня”. Діти цього міста завжди все встигають, вони завжди охайні та веселі. Жителі цього міста пропонують вам пограти в гру, яка називається „Десять правил”. Це ті правила, які ви маєте виконувати щодня. Хто уважний і хоче бути здоровим, той легко вгадає потрібне слово.
1) Як прокинувся – вставай, ліні волі ... (не давай).
2) Квіточку роса умила, а тебе умиє ... (мило).
3) І дивись, не барись, в школу швидко, швидко... (мчись).
4) Але й тут не поспішай, подивись спочатку,
Чи нічого не забув, чи в портфелі все в ... (порядку).
5) Не носи в кішені жуйки, крейду, яблука і булки,
Кнопки, цвяхи, сірники, а носи ... (носовички).
6) В школі, класі не брудни, сміття бачиш... (підніми).
7) Будь охайним завжди сам, уникай дірок і .... (плям).
8) Вдома близьким не груби, менших захищай... (завжди).
9) Знай: хороші сві оцінки, як плоди в саду на... (гілці).
10) Щоб тобою всі пишались, перехожі оглядались
Так роби, щоб люди звикли: ти в усьому завжди ... (приклад).
- Які б свої, можливо, правила ви ще добавили до цього ряду? (Відповіді дітей).
- Дуже добре. Рушаймо до наступної зупинки.
6. Зупинка „Мовна”
Читаємо: „У здоровому тілі - здоровий дух”.
- Чому на Стежині Здоров’я така незвичайна зупинка? Давайте розберемося. Є наше тіло і є „Я”. Наше тіло ви знаєте. А що таке „Я”? („Я”- те що я думаю, мої почуття, мої вчинки, це моя душа).
- Так, тому і кажуть, що без здоров’я духовного не може бути здоров’я фізичного. Діти, які слова додають здоров’я? (Добрі, ласкаві, ввічливі.)
- Пригадайте ввічливі слова. (Будь ласка, даруйте, вибачте, дякую, доброго ранку, до побачення, на добраніч, дозвольте, я ненавмисне та ін.)
Про ласкаві слова українська поетеса Тамара Коломієць написала вірш, який називається „Мова”. Хто його хоче прочитати?
Сію дитині в серденько ласку,
Сійся родися ніжне „будь ласка”,
Вдячне „спасибі”, „вибач” тремтливе,
Слово в серці, як зернятко в ниві,
„Доброго ранку” і „світлої днини” –
Щедро даруй ти людям, дитино.
Мова барвиста, мова багата,
Рідна і тепла, як батьківська хата.
Які ніжні, проникливі слова у цьому вірші!
За багато років народ склав безліч прислів’їв про слова. Хочете пограти у гру „Пригадай прислів’я”?
(Діти передають один одному паличку і пригадують прислів’я про слова).
Від теплого слова і лід тане.
Добре слово краще за цукор і мед.
Не кидай слова на вітер.
Умій сказати – умій і змовчати.
Давши слова – держись, а не давши – кріпись.
Слово не горобець, вилетить - не піймаєш.
Більше діла – менше слів.
Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.
Гостре словечко коле сердечко.
- Так, діти. А ще ласкаві і ввічливі слова називають чарівними. А сказані грубо, вони перестають бути чарівними. Ними можна зіпсувати ними настрій. От і ви пригадали прислів’я про те, що гостре словечко коле сердечко. І кожному образливо коли, звертаються грубо. Тож даруйте один одному і всім людям тільки добрі слова.
- Діти! Мова нерозривно пов’язана з піснею. Недарма в народі кажуть, що пісня – душа народу.
- Ось і ми зараз веселою піснею додамо здоров’я собі.
(Лунає пісня „Ой що ж то за шум учинився”).
Час рушати на останню зупинку.
7. Зупинка „Лісова галявина”
- Ось ми з вами і на лісовій галявині. Сідайте на килим умощуйтеся зручніше, закрийте очі і уявіть собі, що ми не тут, у залі, а в лісі, на сонячній галявині. Ласкаве сонечко дарує нам кожному по веселому промінчику – зайчику, який ніжно притуляється до грудей і випромінює тепло та світло. Навкруги ростуть гарні квіти, які чудово пахнуть, а навкруги них пурхають різноколірні метелики, джижчать лісові бджоли. Грайливий вітерець погойдує зелене листя дерев і дихає на вас свіжим повітрям лісів. Веселі пташки співають кожна свою пісню, ніби вітаються з вами.
(Звучить спів птахів, діти вдихають аромати запареної хвої).
- Подивіться! Як туту гарно! Як легко дихається! А чому? (В лісі чисте повітря)
- Вдихніть його з насолодою. А чому в лісі чисте повітря? (Рослини виділяють кисень яким дихають люди).
- Діти, як ви думаєте, чому в лісі багато запахів? (Багато рослин, кожна з яких виділяє свій аромат).
Серед розмаїття рослин є рослини, які називаються лікарськими, тому що вони лікують різні захворювання. Ось зараз і перевіримо, чи знаєте ви лікарські рослини.
Дидактична гра „Назви і розкажи”
(Діти знаходять рослину, називають її і розповідають, що вона лікує).
Деревій – спиняє носові кровотечі, лікує хвороби шлунка, вушка лікує, допомогає при головних болях;
звіробій – лікує шлунок;
подорожник – для лікування ран;
папороть – виганяє глистів;
суниця – заспокоює нерви.
- Діти, я хочу вам дещо розповісти про деревій. В народі кажуть, що це трава від 99 хвороб. Вона спиняє кровотечу, лікує застуду, животик, гоїть рани, опіки. Є таке прислів’я: „Як без борошна не можна спекти хліб, так без деревію не можна хвороби здолати”.
- Ви знаєте вірші про лікарські рослини, пригадайте їх.
1. Помандруйте в поле, в гай –
Трав і квітів там розмай.
І у цьому розмаїтті
Ви знайдете безліч ліків.
2. Як зустрінуться вам, друзі,
Запашні ромашки в лузі,
Не забудьте їм вклонитись,
Й пелюсток росою вмитись,
Бо ромашкові відвари –
То найкращі ліки-чари.
3. Коли хтось упав раптово,
Чи поранив руку, ногу –
Подорожник - всім дружок,
Прикладіть його листок.
4. З кропиви борщі й салати
Добрі можна зготувати.
Хоч жалюча кропива,
Та жаліє всіх вона.
5. Від застуди і від кашлю
Запитайте мікстуру краще:
З мати-й-мачухи відвар
Допоможе, друзі, вам.
6. Заболіли раптом зуби –
Є шалфей, кора із дуба.
А нема зеленки, йоду –
Чистотіл знайдіть в городі.
7. Валер’янки слізки-краплі
Заспокоять серце ваше.
А заварите лопух –
Вже волосся – мовби пух.
8. Скрізь: і влісі, і у лузі –
Знайдете надійних друзів.
Пам’ятайте, любі діти!
Час травичку пожаліти!
Роси зберегти медові –
Будете усі здорові.
- Молодці, гарні вірші розказали. Діти, багато що навколо нас створила неповторна природа, але і люди гарно працюють. Тому пропоную пограти у гру „Природа і людина”.
(Діти по колу передають паличку і спочатку називають те, що зроблено людиною, а потім те, що створено природою).
- Діти, ви зі своїми батьками не раз їздили в ліс. От і скажіть, що їстівне там.
(Гриби, ягоди, березовий сік, горіхи, лікарські рослини).
- Які їстівні гриби ви знаєте? (Білий, опеньки, боровики, маслюки, лисички, і т. д.).
- А отруйні? (Мухомор, біла поганка і т. д.).
- Які ягоди збирають у лісі? (Суниці, чорниці, брусниці, ожини, малини, шипшину).
- Для чого людям потрібна їжа? (Щоб рости, бути здоровим).
Так, але тільки правильне харчування додає здоров’я людині.
- Які страви потрібно вживати, щоб були міцні кістки? (Сир, страви з риби, горіхи).
- Щоб гарно бачили очі? (Молоко, сметана, морква).
- Щоб були міцними м’язи? (Салати з капусти, буряку).
- Щоб не хворіти на застуду? (Цибуля, часник).
- Правильно, але особливо важливе харчування у нашій Чорнобильській зоні. Пригадайте, як нам треба правильно харчуватися. (Більше їсти овочів, фруктів, пити соки, їсти багато яблук, а взимку – яблучне повидло; вбирає стронцій і посилює опір радіації морська капуста, чорноплідна горобина, морква (сира або тушкована з олією), обліпиха; часник і цибуля корисні при ослабленні організму).
- Діти, які настої лікують щитовидну залозу? (Коріні афру, подорожник, конвалія).
- Відвари? (Вівса, полуниці, чистотілу, липового цвіту, перцевої м’яти).
- Соки? (Капусти, картоплі, червоного буряка).
- Які трави нейтралізують радіацію? (Аір, кропива, льон, сонях, толокнянка, брусниця, мати-й-мачуха, безсмертник, бузина чорна, відвар плодоніжки вишні, суниця лісова, чорна смородина .)
- Діти, вчені на основі народних засобів розробили чарівний напій, який назвали „Карпатський чай”. Це трав’яний збір. Він зменшує вміст радіоактивного цезію. До його складу входить 11 трав, серед них: м’ята, кропива, череда, оман, звіробій, астрагал, квіт бузини, глоду, липи, плоди шипшини, корінь кульбаби. У нас є інші напої з лікарських трав та ягід. А з яких – відгадайте.
Дидактична гра „Відгадай за запахом”.
(Діти вдихають запах чаю липи, малини, калини, м’яти).
ІІІ. Заключна частина.
- Ось, діти і закінчилась наша подорож Стежиною Здоров’я. Тож давайте пригадаємо, на яких зупинках ми побували і що треба зробити для того, щоб менше хворіти.
1. Знати свій організм.
2. Займатися фізкультурою і спортом.
3. Обливатися холодною водою.
4. Бути духовно здоровими.
5. Використовувати лікарські трави.
6. Робити собі масаж.
7. Правильно харчуватися.
Бажаю вам запам’ятати ці правила і рости здоровими.