Розробка заняття "Мандруємо стежиною здоров’я"

Про матеріал
Мета. Узагальнити знання дітей про людський організм та його можливості, про здоровий спосіб життя (спорт, фізкультура, загартування, їжа, фітотерапія, точковий масаж, нетрадиційні методи лікування); взаємини людини з природою; формувати навички особистої гігієни. Розвивати у дітей активну життєву позицію, бажання бути здоровим.
Перегляд файлу

Мандруємо стежиною здоров’я

Мета. Узагальнити знання дітей про людський організм та його можливості, про здоровий спосіб життя (спорт, фізкультура, загартування, їжа, фітотерапія, точковий масаж, нетрадиційні методи лікування); взаємини людини з природою; формувати навички особистої гігієни. Розвивати у дітей активну життєву позицію, бажання бути здоровим.

Обладнання. Карта, ілюстрації з зображенням зими та літа, таблиці з назвами видів спорту, фонозапис пісень, магнітофон.

 

Хід заняття

І. Організація початку заняття.

 Діти, сьогодні нас запрошує до себе Стежина Здоров’я.  Що ж це за стежина? На ній є зупинки, на яких ви будете гратися, читати та робити багато цікавих речей. Пройшовши Стежиною Здоров’я до кінця, виконавши всі завдання, ви зможете відповісти на запитання: як чинити, щоб менше хворіти.

 А як рухатися по Стежині Здоров’я, підкаже ось ця карта. (Обговорюємо з дітьми послідовність маршруту.)

- Отже, рушаймо.

 

ІІ. Основна частина.

  1. Зупинка „Моє тіло”

- Для того, щоб бути здоровим, треба знати своє тіло. А для цього вам треба пригадати загадки, які ви знаєте про своє тіло.

 

1) Горщик розумом багатий, сім дірочок у ньому видати. (Голова)

2) Один в роті, а не проковтнеш. (Язик)

3) Один говорить, двоє слухають, а двоє дивляться. (Рот, вуха, очі)

4) Живуть собі два брати, обидва Кіндрати, через гірку живуть, а зустрітися не можуть. (Очі)

5) У хлівці два ряди баранців і всі біленькі. (Зуби в роті)

6) Між двох вовників один горбочок. (Ніс)

7) Що то за штука, що день і ніч стука? (Серце)

8) У двох матерів по п’ять синів, у кожного своє ім’я. (Пальці на руці)

9) Ніхто не саджає, - самі ростуті, а порахувати не можна. (Волосся)

10) У щуки їх зовсім немає,

      А білий гриб лиш одну має,

      Курчатко – дві, а що з трьома?

      Нехай кмітливий відгада!

     А чорний жук їх має шість...

     Що це таке, хто відповість? (Ноги)

- А які загадки знаєте ви? (Відповіді дітей)

- Молодці, багато загадок знаєте і правильно їх відгадуєте. А з чого ще складається наш організм, що є всередині, а його не видно? (Печінка, нирки, кістки, м’язи, мозок, шлунок...)

Хто керує нашим організмом? (Мозок)

 Є багато речей навколо нас, які нагадують організм людини. Подивіться уважно на стіл. Уважно роздивіться і подумайте, чим ці предмети нагадують організм людини? (На столі лежать губка, соломинка у склянці з водою, годинник, насос, бінокль, м’ясорубка).

 А зараз поглянте сюди. (На поличці лежить мило, гребінець, ножиці, губка). Як за допомогою цих предметів людина повинна стежити за чистотою свого тіла? (Розповіді дітей).

 - А як треба ставитися до свого тіла? (Його треба берегти). Зараз перевіримо, чи знаєте ви, як його потрібно берегти.

 - Як ви гадаєте, де легше дихати, у лісі чи у місті? Чому?

 - Як треба правильно треба їсти? (Не переїдати, добре пережовувати їжу, не розмовляти під час їжі).

 - Від чого виникає апетит? (Від апетитної їжі, після гри або праці).

 - Чому для нашого організма корисна робота? (Щоб бути здоровим, не набирати зайву вагу).

 Отже, для чого нам треба знати своє тіло? (Щоб бути здоровими).

 

2. Зупинка „Бруднульок і Плямок”.

Звучить пісня „Хлопчик Замазура”

1. Ген ромашка розцвіла – рано пораненьку.

На вітрах вона вдягла платтячко біленьке.

Ось так, ось так – так, платтячко біленьке. (2 р.)

2. Грицик бриличок підняв край стежини в полі,

Він росою вже скупав стеблини голі.

Ось так, ось так – так, стеблини голі. (2 р.)

3. У пухнатого кота також є турбота –

Лиже китичку хвоста, ну й важка робота.

Ось так, ось так – так, ну й важка робота. (2 р.)

4. Тільки хлопчик пізно встав, дивиться похмуро,

Умиватися не став, він же Замазура.

Ось так, ось так – так, він же Замазура. (2 р.)

 

- А Мийдодір не любить таких неохайних малят, тому він просив їм передати посилку з загадками і відгадками, зупинка стане чистою. Спробуємо?

 

1.Гарне я і запашне, роботяще змалку.

Люблять всі мене чомусь вдень і на світанку.

Кажуть, я даю красу і здоров’я й силу,

Чистоту у дім несу, звуть мене всі ... (Мило)

2. Я – невтомна трудівниця, мені вірять     люди,

Хто зі мною поведеться – той здоровий   буде.

Буде часто усміхатись білими зубами,

Мене знає вся малеча і бабусі, і мами.

Чистоту тримаю вдомі, справу знаю чітко,

Вам ім’я моє знайоме, бо зубна я ... (Щітка)

3. Я - м’якенька полотнинка, випрана дбайливо.

Не серветка, не хустинка, знаю своє діло.

Я до щічок, до голівки притулюсь ласкаво,

Я вберу всі краплинки з тіла після ванни.

Я не гість – хазяїн в домі, і лежати я не звик,

Вам ім’я моє відоме, пригадайте, я ... (Рушник)

 

4. Маю вигляд я і смак – можеш подивитись,

І без мене вам ніяк всім не обійтися:

Я не страва, не напій, та в роботі часто

З милом, щіткою дружу.

Ім’я моє... (Паста)

5. Ліг в кишеню і вартую.

Плаксі, реві та бруднулі

Витру вранці струмки сліз,

Не забуду і про ніс. (Носовичок)

 

   6. Білих тридцять зубчиків для кучерів і чубчиків

   По голівці ходять, волосся в порядок приводять.

           (Гребінець)

7. – Василько, куди ти дивишся після вмивання,

Щоб дізнатися, чисте в тебе обличчя чи ні?

- На рушничок!

- Чи правильно відповів хлопчик? (Люстерко)

 

Ось ви і відгадали загадки Мийдодіра. Я знаю, що всім вам подобаються  білі, здорові й міцні зуби, гарна посмішка, густе, красиве волосся, охайний, випраний і випрасуваний одяг. Але для цього треба щодня чистити зуби, вимиватися, розчісуватися, чистити взуття... І привчати себе до цього треба змалку. Заважати вам у цьому може лише лінь. Треба навчитися переборювати свої лінощі. Ось послухайте маленьке оповідання і подумайте: чи бувають ліниві охайними?

На вулиці

  Іде дівчинка в школу. Бонтики чистенькі, платтячко випрасуване, черевички блищать. Поряд з нею – мама, несе її портфель. А позаду двоє хлопців ідуть, розмовляють.

- Дивись, яка охайна дівчинка. Аж глянути любо. Чистюля.

- І зовсім вона не чистюля!

- Це ж чому? – здивувався перший. Вона  ж он яка чистенька!

- А тому, що все за неї мама робить. навіть портфель її до школи носить, я щодня бачу.

То як ви думаєте чи може бути лінивий охайним?

3. Фізкультхвилинка.

Ви, мабуть, втомилися? То ж давайте відпочинемо.

Я раненько прокидаюсь, біля ліжка потягаюсь.

Йду й водицею вмиваюсь, рушничком я утираюсь,

А тоді роблю зарядку, різні вправи по порядку.

1, 2, 3, 4 – проганяю лінь з квартири.

Хомка, Хомка, хом’ячок, посмугований бочок.

У Хомки гарна звичка є – Хомка рано устає

Прибирає двір і хатку почина робить зарядку:

Спершу тупає ногами, потім низько присідає,

Вгору лапки підіймає. 1, 2, 3, 4, 5 –

Хомка сильним хоче стати.

Уяви собі, що ти не боїшся висоти!

І крнильцями, а не руками помахай, лети до мами,

А тепер лети до тата і навчи його літати.

Довгий хвіст лисеняти, пишний хвіст у лисеняти.

Щоб той хвостик роздивитись, треба добре покрутитись.

Уяви, ти  - веселе білченя, і стрибаєш по півдня

 З килимка на килимок. Стриб (3 р.) та скок (3 р.)

 

4. Зупинка „Спортивна”.

 - А для чого потрібно займатися спортом? (Відповіді дітей).

- Давайте пригадаємо, які види спорту ви знаєте.

- А тепер пограємо у гру „Чи знаєш ти”. Ви повинні прочитати назву виду спорту і поставити на поличку в залежності, літній це чи зимовий вид. (Діти читають по черзі і ставлять на поличку відповідно до зображеної на картинці пори року).

- А як ми привчаємось до спорту?  (Фізкультурні заняття, ранкова гімнастика, фізкультурні хвилинки та ін.)

- Як загартовуємо свій організм? (Відповіді дітей)

- Діти, яким чином людина може сама себе лікувати? (Точковим масажем)

- Так, правильно. Ви його добре знаєте, давайте тільки пригадаємо. Я буду показувати точку, ви називаєте як вона допомогає:

брови – щоб не боліла голова і не втомлювались очі;

ніс – щоб дихалось краще, від нежиті;

козелок на вухах – для покращення слуху;

між вказівним і великим пальцем – покращує пам’ять, щоб добре спалось і не боліла голова;

кістка на грудях – щоб не зворіти і дихалось краще;

шия – щоб не боліло горло, дихалося краще.

- Молодці!

5. Зупинка „Режим дня”.

Наша подорож продовжується. Перед нами зупинка „Режим дня”. Діти цього міста завжди все встигають, вони завжди охайні та веселі. Жителі  цього міста пропонують вам пограти в гру, яка називається „Десять правил”. Це ті правила, які ви маєте виконувати щодня. Хто уважний і хоче бути здоровим, той легко вгадає потрібне слово.

1) Як прокинувся – вставай, ліні волі ... (не давай).

2) Квіточку роса умила, а тебе умиє ... (мило).

3) І дивись, не барись, в школу швидко, швидко... (мчись).

4) Але й тут не поспішай, подивись спочатку,

Чи нічого не забув, чи в портфелі все в ... (порядку).

5) Не носи в кішені жуйки, крейду, яблука і булки,

Кнопки, цвяхи, сірники, а носи ... (носовички).

6) В школі, класі не брудни, сміття бачиш... (підніми).

7) Будь охайним завжди сам, уникай дірок і .... (плям).

8) Вдома близьким не груби, менших захищай... (завжди).

9) Знай: хороші сві оцінки, як плоди в саду на... (гілці).

10) Щоб тобою всі пишались, перехожі оглядались

Так роби, щоб люди звикли: ти в усьому завжди ... (приклад).

- Які б свої, можливо, правила ви ще добавили до цього ряду? (Відповіді дітей).

- Дуже добре. Рушаймо до наступної зупинки.

6. Зупинка „Мовна”

 Читаємо: „У здоровому тілі -  здоровий дух”.

- Чому на Стежині Здоров’я така незвичайна зупинка? Давайте розберемося. Є наше тіло і є „Я”. Наше тіло ви знаєте. А що таке „Я”?  („Я”- те що я думаю, мої почуття, мої вчинки, це моя душа).

 - Так, тому і кажуть, що без здоров’я духовного не може бути здоров’я фізичного. Діти, які слова додають здоров’я? (Добрі, ласкаві, ввічливі.)

- Пригадайте ввічливі слова. (Будь ласка, даруйте, вибачте, дякую, доброго ранку, до побачення, на добраніч, дозвольте, я ненавмисне та ін.)

 Про ласкаві слова українська поетеса Тамара Коломієць написала вірш, який називається „Мова”. Хто його хоче прочитати?

Сію дитині в серденько ласку,

Сійся родися ніжне „будь ласка”,

Вдячне „спасибі”, „вибач” тремтливе,

Слово в серці, як зернятко в ниві,

„Доброго ранку” і „світлої днини” –

Щедро даруй ти людям, дитино.

Мова барвиста, мова багата,

Рідна і тепла, як батьківська хата.

 Які ніжні, проникливі слова у цьому вірші!

 За багато років народ склав безліч прислів’їв  про слова. Хочете пограти у гру „Пригадай прислів’я”?

 (Діти передають один одному паличку і пригадують прислів’я про слова).

       Від теплого слова і лід тане.

Добре слово краще за цукор і мед.

       Не кидай слова на вітер.

Умій сказати – умій і змовчати.

    Давши слова – держись, а не давши – кріпись.

Слово не горобець, вилетить -  не піймаєш.

       Більше діла – менше слів.

Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.

      Гостре словечко коле сердечко.

 

- Так, діти. А ще ласкаві і ввічливі слова називають чарівними. А сказані грубо, вони перестають бути чарівними. Ними можна зіпсувати ними настрій. От і ви пригадали прислів’я про  те, що гостре словечко коле сердечко. І кожному образливо коли, звертаються грубо. Тож даруйте один одному і всім людям тільки добрі слова.

- Діти! Мова нерозривно пов’язана з піснею. Недарма в народі кажуть, що пісня – душа народу.

- Ось і ми зараз веселою піснею додамо здоров’я  собі.

(Лунає пісня „Ой що ж то за шум учинився”).

Час рушати на останню зупинку.

 

7. Зупинка „Лісова галявина”

 - Ось ми з вами і на лісовій галявині. Сідайте на килим умощуйтеся зручніше, закрийте очі і уявіть собі, що ми не тут, у залі, а в лісі, на сонячній галявині. Ласкаве сонечко дарує нам кожному по веселому промінчику – зайчику, який ніжно притуляється до грудей і випромінює тепло та світло. Навкруги ростуть гарні квіти, які чудово пахнуть, а навкруги них пурхають різноколірні метелики, джижчать лісові бджоли. Грайливий вітерець погойдує зелене листя дерев і дихає на вас свіжим повітрям лісів. Веселі пташки співають кожна свою пісню, ніби вітаються з вами.

(Звучить спів птахів, діти вдихають аромати запареної хвої).

- Подивіться! Як туту гарно! Як легко дихається! А чому? (В лісі чисте повітря)

 - Вдихніть його з насолодою. А чому в лісі чисте повітря? (Рослини виділяють кисень яким дихають люди).

- Діти, як ви думаєте,  чому в лісі багато запахів? (Багато рослин, кожна з яких виділяє свій аромат).

 Серед розмаїття рослин є рослини, які називаються лікарськими, тому що вони лікують різні захворювання. Ось зараз і перевіримо, чи знаєте ви лікарські рослини.

Дидактична гра „Назви і розкажи”

(Діти знаходять рослину, називають її і розповідають, що вона лікує).

Деревій – спиняє носові кровотечі, лікує хвороби шлунка,  вушка лікує,  допомогає при головних болях;

звіробій – лікує шлунок;

подорожник – для лікування ран;

папороть – виганяє глистів;

суниця – заспокоює нерви.

- Діти, я хочу вам дещо розповісти про деревій. В народі кажуть, що це трава від 99 хвороб. Вона спиняє кровотечу,  лікує застуду, животик, гоїть рани, опіки. Є таке прислів’я: „Як без борошна не можна спекти хліб, так без деревію не можна хвороби здолати”.

- Ви знаєте вірші про лікарські рослини, пригадайте їх.

1. Помандруйте в поле, в гай –

Трав і квітів там розмай.

І у цьому розмаїтті

Ви знайдете безліч ліків.

2. Як зустрінуться вам, друзі,

Запашні ромашки в лузі,

Не забудьте їм вклонитись,

Й пелюсток росою вмитись,

Бо ромашкові відвари –

То найкращі ліки-чари.

3. Коли хтось упав раптово,

Чи поранив руку, ногу –

Подорожник - всім дружок,

Прикладіть його листок.

4. З кропиви борщі й салати

Добрі можна зготувати.

Хоч жалюча кропива,

Та жаліє всіх вона.

5. Від застуди і від кашлю

Запитайте мікстуру краще:

З мати-й-мачухи відвар

Допоможе, друзі, вам.

6. Заболіли раптом зуби –

Є шалфей, кора із дуба.

А нема зеленки, йоду –

Чистотіл знайдіть в городі.

7. Валер’янки слізки-краплі

Заспокоять серце ваше.

А заварите лопух –

Вже волосся – мовби пух.

8. Скрізь: і влісі, і у лузі –

Знайдете надійних друзів.

Пам’ятайте, любі діти!

Час травичку пожаліти!

Роси зберегти медові –

Будете усі здорові.

- Молодці, гарні вірші розказали. Діти, багато що навколо нас створила неповторна природа, але і люди гарно працюють. Тому пропоную пограти у гру „Природа і людина”.

(Діти по колу передають паличку і спочатку називають те, що зроблено людиною, а потім те, що створено природою).

- Діти, ви зі своїми батьками не раз їздили в ліс. От і скажіть, що їстівне там.

(Гриби, ягоди, березовий сік, горіхи, лікарські рослини).

- Які їстівні гриби ви знаєте? (Білий, опеньки, боровики, маслюки, лисички, і т. д.).

- А отруйні? (Мухомор, біла поганка і т. д.).

- Які ягоди збирають у лісі? (Суниці, чорниці, брусниці, ожини, малини, шипшину).

- Для чого людям потрібна їжа? (Щоб рости, бути здоровим).

 Так, але тільки правильне харчування додає здоров’я людині.

- Які страви потрібно вживати, щоб були міцні кістки? (Сир, страви з риби, горіхи).

- Щоб гарно бачили очі? (Молоко, сметана, морква).

- Щоб були міцними м’язи? (Салати з капусти, буряку).

- Щоб не хворіти на застуду? (Цибуля, часник).

- Правильно, але особливо важливе харчування у нашій Чорнобильській зоні. Пригадайте, як нам треба правильно харчуватися. (Більше їсти овочів,  фруктів, пити соки, їсти багато яблук, а взимку – яблучне повидло; вбирає стронцій і посилює опір радіації морська капуста, чорноплідна горобина, морква (сира або тушкована з олією), обліпиха; часник і цибуля корисні при ослабленні організму).

- Діти, які настої лікують щитовидну залозу? (Коріні афру, подорожник, конвалія).

- Відвари? (Вівса, полуниці, чистотілу, липового цвіту, перцевої м’яти).

- Соки? (Капусти, картоплі, червоного буряка).

- Які трави нейтралізують радіацію? (Аір, кропива, льон, сонях, толокнянка, брусниця, мати-й-мачуха, безсмертник, бузина чорна, відвар плодоніжки вишні,  суниця лісова, чорна смородина .)

- Діти, вчені на основі народних засобів розробили чарівний напій, який назвали „Карпатський чай”. Це трав’яний збір. Він зменшує вміст радіоактивного цезію. До його складу входить 11 трав, серед них: м’ята, кропива, череда, оман, звіробій, астрагал, квіт бузини, глоду, липи, плоди шипшини, корінь кульбаби. У нас є інші напої з лікарських трав та ягід. А з яких – відгадайте.

 Дидактична гра „Відгадай за запахом”.

(Діти вдихають запах чаю липи, малини, калини, м’яти).

 

 

ІІІ. Заключна частина.

- Ось, діти і закінчилась наша подорож Стежиною Здоров’я. Тож давайте пригадаємо, на яких зупинках ми побували і що треба зробити для того, щоб менше хворіти.

1. Знати свій організм.

2. Займатися фізкультурою і спортом.

3. Обливатися холодною водою.

4. Бути духовно здоровими.

5. Використовувати лікарські трави.

6. Робити собі масаж.

7. Правильно харчуватися.

 Бажаю вам запам’ятати ці правила і рости здоровими.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку