Розробка заняття з елементом тренінгу

Про матеріал

В наш час до професії військового ставлять великі вимоги. Особливо це відчувається саме зараз, коли в країні війна. Однак, це в свою чергу породжує проблеми у сфері професійної самореалізації, самоідентифікації військовослужбовців. Сьогодні складність самої професії військового не відповідає її низькому соціальному статусу, що призводить до внутрішнього конфлікту, заниженій самооцінці, що призводить до деструктивних форм самореалізації. Лише добровільне виконання професійної ролі, засноване на високих моральних якостях особистості військовослужбовця-професіонала, прийняття нею особливих моральних та правових вимог суспільства і держави забезпечить інтереси країни щодо її збройного захисту. Тому опираючись на вищесказане, мені як психологу, було цікаво провести заняття щодо розвитку змістовних характеристик «Я -концепції» - «Я такий, яким ви мене бачите» для військовослужбовців.

Перегляд файлу

Тренінгове заняття для військових

«Я такий, яким ви мене бачите»

присвячене Дню збройних сил України.

  1. Вступ. (повідомлення теми і мети заняття, ознайомлення учасників з організаційними особливостями роботи).

Психолог: Мужність, честь, сила і відвага — тільки кращі з кращих взяли присягу в лавах Збройних сил України. Ви готові стати на захист своєї Батьківщини, не втрачаючи жодної хвилини. У святковий день бажаю Вам спокійного мирного неба над головою, щасливого особистого життя і заслуженого підвищення по службі.

Час: 10 хв.

     В наш час професія  військового вимагає великих  вимог. Особливо це відчувається саме зараз, коли в країні війна,   висуваються підвищені вимоги до всіх військовослужбовців, що в свою чергу породжує проблеми у сфері професійної самореалізації, самоідентифікації. Сьогодні високі вимоги і складність самої професії військового не відповідають її низькому соціальному статусу, що призводить до внутрішнього конфлікту, заниженій самооцінці, що призводить до деструктивних форм самореалізації.

Лише добровільне виконання професійної ролі, засноване на високих моральних якостях особистості військовослужбовця-професіонала, прийняття нею особливих моральних та правових вимог суспільства і держави забезпечить інтереси країни щодо її збройного захисту.

Тому опираючись на вищесказане, мені як психологу, цікаво провести заняття щодо розвитку змістових характеристик «Я -концепції».

«Я-концепція» — цілісний, хоча й не позбавлений внутрішніх протиріч, образ власного Я, що виступає як установка щодо самого себе і який включає компоненти:

  • когнітивний — образ своїх якостей, здібностей, зовнішності, соціальної значущості тощо (самосвідомості);
  • емоційний — самоповага, самоприниження тощо;
  • оцінково-вольовий прагнення підвищити самооцінку, завоювати повагу тощо.

За своїм змістом «Я-концепція» може бути позитивною, негативною, амбівалентною.

Розрізняють також поняття "Я-реальне" та "Я-ідеальне", тобто те, якою людина є насправді і те, якою вона хоче бути. Якщо «Я - реальне» і «Я - ідеальне» не збігаються, у людини викликає невдоволення собою, розчарування, занижується самооцінка. В результаті чого вона може шукати нові способи поведінки, які дозволяють більш самоактуалізуватися.

  1. Вправа «Самопрезентація».

Час. 15 хв.

Мета : створення кращого комфортного середовища, виявлення учасників заняття про себе,  формування установки на значущість своєї особистості, створення умов для саморозкриття учасників тренінгового заняття.

Інструкція: пропоную вам – назвати прізвище, ім’я, по-батькові, та описати себе по першим літерам. Зробіть вибір асоціативної карти, яка може використана у якості «візитки», тобто представлення себе іншим.

Обговорення: учасники діляться враженнями, що нового вони узнали про інших.

  1. Вправа «Правила роботи групи»

 

Мета: прийняття правил роботи групи.

Час: 5 хв.

Хід вправи: тренер пропонує такі правила:

  • турбуватися про конфіденційність роботи;
  • прагнути бути активним учасником того, що відбувається;
  • прагнути слухати того, хто говорить, намагаючись не переривати;
  • не критикувати інших;
  • бути щирим, давати правдиву інформацію;
  •  мати право висловити думку з будь-якого питання;
  • висловлюватися тільки від свого імені і про те, що сприймається, відчувається, відбувається «тут і тепер»;
  • повідомляти про свої труднощі, що заважають участі в роботі групи;
  • не говорити про присутніх у третій особі.

 

  1. Вправа «Мозковий штурм».

Психолог: формування впевненості в собі - важлива частина особистісного зростання.

Інструкція: запропонувати учасникам відповісти що таке «бути впевненим»

Час: 15 хв.

Приклади.

Робити те, що хочеш, як хочеш і коли хочеш.

При порівнянні себе з іншими не допускати великого розриву.

Не хвилюватися надміру про те, що про тебе подумають інші.

Знати свої права і вміти їх відстоювати.

Бути наполегливим, домагаючись того, чого хочеш.

Вміти сказати «Ні», якщо немає бажання що-небудь робити.

Дозволяти собі помилятися, програвати з гідністю.

Вірити в себе і свої можливості.

Діяти впевнено, навіть якщо насправді хвилюєшся.

Не компенсувати невпевненість агресією.

Робити компліменти і з вдячністю їх приймати.

Радіти новим контактам і вміти підтримувати старі.

Психолог: тому сьогодні на нашому занятті, виконання  спеціальних психологічних  вправ, допоможуть вам засвоїти навички вірити в себе.

 

Розминка-привітання. Учнів 5 класу пісня «Свято».

Ніжний колектив жіночий хоче привітати
Наших гарних чоловіків з цим чудовим святом,
Тож приймайте, наші любі, гарні привітання,
І нехай здійсняться всі ваші бажання!

Щоби хліб попав у рота лише маслом вниз,
Щоб всередині вареник мав для вас сюрприз,
Щоби зранку ви вставали з вірної ноги,
Щоби вам не доводилось влазить у борги.

Не хворіти дуже часто і не сумувати,
Їсти ложками ікру, гарно висипатись,
І бажаєм у житті мужності й наснаги,
Оптимізму, романтизму, сили і відваги.

Щоб ніколи у житті втоми ви не знали,
Щоб на гарні добрі справи сили вистачало!

 

  1. Вправа «Малюнок музики».

Мета: творче самопредставлення себе групі, розвиток креативності.

Матеріали: аркуш паперу, олівці, запис мелодії.

Інструкція: сідайте зручно і слухайте музику. За моїм сигналом починайте малювати ті почуття, образи, символи, які ви відчуваєте під час прослуховування цієї музичної композиції. Кожен прагне виразити себе якомога повніше.

Музика звучить 3-5 хв. Після малюнки збираються і створюється виставка.

Обговорення: що допомогло вгадати автора малюнка? Кого не впізнали, чому? Чи змогли виразити почуття в малюнку? Чи добре ви знаєте один одного?

  1. Вправа "На якій я сходинці?"

Мета вправи: допомогти учасникам визначити рівень самооцінки
Учасникам роздається бланк з намальованою на ній драбинкою з 10 сходинок.

Інструкція: "Уявіть себе на тій сходинці, на якій, як ви вважаєте, зараз знаходитесь". 
Після того, як всі намалювали, психолог повідомляє ключ до цієї методики:
- 1-4 сходинка - занижена самооцінка
- 5-7 сходинка - самооцінка адекватна
- 8-10 сходинка - завищена самооцінка.

  1. Вправа «Грамота» .

Мета: підвищувати самооцінку учасникам заняття.

Інструкція:  зараз ви отримаєте  бланк грамоти і необхідно буде  написати похвальну грамоту собі, вказати, за що ви її отримує. Кожен учасник зачитує свої напрацювання.
Обговорення:
— Чи важко було писати грамоту собі?
— Якщо так, то чому?
— Чи сподобалася вам ця вправа?
Розминка - привітання танець «Сучасний».

  1. Вправа «Я пишаюся…»

Мета: розвинути почуття власної значущості, розвиток рефлексії.

Інструкція:

  • запишіть 5 моментів  свого життя, якими ви пишаєтесь;
  • оберіть в цьому списку одне найголовніше досягнення;
  • встаньте та повідомте всім, звертаючись «Я не хочу хвалитися, але… », і доповніть фразу своїм досягненням;
  • невербально продемонструйте свою гордість;

 

Обговорення: чи важко було виконувати вправу, що ви відчували, коли ділилися своїми досягненнями, в момент вашого виступу, що відчували інші?

  1. Вправа «Інвентаризація» . (під музику)

Мета: розвиток рефлексії, самовдосконалення.

Інструкція: кожен повинен подумати протягом 3 хвилин і записати:

  • 5 важливих моїх ролей;
  • 5 найдорожчих людей;
  • 5 вантажів, які я хочу скинути;
  • 5 моїх  актуальних почуттів;
  • 3 мої сокровенні мрії.

Після того, як буде написано, кожен зачитує список за пунктами

 Обговорення:  чи важко проводити інвентаризацію свого життя, які виникали почуття під час виконання завдання, які ваші наступні кроки, як ви будете самовдосконалюватися.

  1. Вправа «Без маски»

Мета: навчитися бути відвертими, зняти внутрішні страхи.

Психолог: Всі ми поспішаємо багато чого встигнути. Метушимося. Часом важливі (по справжньому) справи залишаються не завершеними. І ми падаємо духом, сердимося, шукаємо винних. При цьому часто забуваємо, які ми справжні, що для нас дорого і цінно.  Для цього треба бути чесним із самим собою. Перед вами лежать картки. Продовжіть фрази і закінчить речення, без підготовки, будьте щирими. Група оціную вашу щирість, якщо учасники згодні з вашою відповіддю- вони аплодують вам.
Обговорення: яку інформацію ви отримали з вправи, що було важко, хто вас більше здивував?
 

Ще в дитинстві я зрозумів (а) ... 
Мама вчила мене ... 
Перша зустріч з трудністю для мене сталася ... 
Моя (мій) подруга (друг) дитинства запам'яталася (запам'ятався) мені ... 
Мій перший успіх в житті це ... 
Сьогодні мені складно змиритися з ... 
Я люблю в людях ... 
Я засмучуюсь коли ... 
Сьогодні я вірю в ... 
Мені в мені подобається ... 
Я хочу, щоб у мене вийшло ... 
Найбільш значимі для мене люди це ... 
Я не хочу зустрічатися з ... 
День мого народження для мене це ... 
Я хочу, щоб мої діти ... 
Безвихідна ситуація для мене це коли ... 
Із задоволенням я роблю ... 
Смуток до мене приходить коли ... 
Бути другом (подругою) для мене значить ... 
Я ніколи не погоджуся з ... 
Людина, яка дуже вплинула на моє життя це ... 
Як, на вашу думку, про вас говорили б батько або мати (виберіть одного)
Як про вас міг сказати кращий друг (подруга) ... 
Мені знайоме гостре відчуття самотності. Пам'ятаю ... 
Мені дуже хочеться забути, що ... 
Одного разу мене налякало те, що ... 
Навіть близькі люди іноді не розуміють мене. Одного разу ... 
Пам'ятаю випадок, коли мені стало соромно. Я ...

Розминка.  Пісня «Солов’їна»

 

  1. Вправа «Вірші про себе»

Мета: формування позитивної самооцінки, почуття власної гідності, усвідомленню свого творчого потенціалу.

Час-20 хв.

Хід вправи

Тренер роздає учасникам текст – підказку « Вірші про себе» і пропонує заповнити пустоти. Для написання відводиться 10 хвилин. Потім пропонує бажаючим прочитати те, що у них вийшло.

Вірш про себе

Я______________________________________________________

( дві характерні для тебе риси)

Я хотів би знати_________________________________________

( те, що тебе цікавить)

Я чую__________________________________________________

( уявний звук)

Я хочу_________________________________________________

(реальне бажання)

Я______________________________________________________

( повтор першого рядка вірша)

Я уявляю собі___________________________________________

( те, що ти собі уявляєш)

Я відчуваю_____________________________________________

( що ти відчуваєш стосовно своїх уявних дій)

Я торкаюся рукою______________________________________

( те, що собі уявляєш)

Я турбуюся про_________________________________________

( те, що дійсно турбує)

Я плачу________________________________________________

(те, що тебе дуже засмучує)

Я______________________________________________________

(повтор першого рядка вірша)

Я знаю_________________________________________________

( істина, в якій ти впевнений)

Я стверджую____________________________________________

(те, у що ти віриш)

Я мрію_________________________________________________

( те, про що ти мрієш)

Я намагаюся____________________________________________

(те, що ти намагаєшся робити)

Я сподіваюсь___________________________________________

(те, на що ти дійсно сподіваєшся

Я______________________________________________________

(повтор першого рядка вірша)

  1. Вправа «Мішень».

Мета: Підведення підсумків заняття. Час: 5 хв.

Обладнання: шаблони  «мішень», кольорові олівці, фломастери.

Хід вправи: вам роздається  «мішень», яка ділиться на чотири сектори. У кожному з секторів записуються параметри для рефлексії групової взаємодії, діяльності, що відбулись. Наприклад, 1-й сектор — оцінка змісту; 2-й сектор — оцінка форми, методів взаємодії; 3-й сектор — оцінка діяльності ведучого; 4-й сектор — оцінка власної діяльності. Кожний учасник маркером або фломастером (ручкою, олівцем) чотири рази (по одному в кожний сектор) «стріляє» у мішень, роблячи мітку (крапку, «плюс» і т.д.). Мітка відповідає його оцінці результатів взаємодії, що відбулася. Якщо учасник дуже низько оцінює результати, то мітка ставиться їм в «молоко» або в поле «О» на мішені, якщо вище, то в поле «3». Якщо результати оцінюються дуже високо, то мітка ставиться в «яблучко», у поле «5» мішені. Після того як кожний учасник взаємодії «вистрілив» (поставив чотири мітки) у рефлексивну мішень, вона вивішується на загальний огляд і тренер організує її короткий аналіз Аналіз результатів дає підстави стверджувати, що розроблений та проведений тренінг сприяв розширенню знань учасників тренінгу з питань професійної ідентичності; поглибленню їх знань щодо передумов та компонентів професійного становлення та розвитку; розширенню системи уявлень учасників про власний образ Я.

Психолог: наше заняття підійшло до фінішу. Ми разом з вами впродовж спільної роботи виконала різні вправи та завдання, які у вас породжували різні думки, почуття. Ви заглибились не лише в свій внутрішній світ, але і світ своїх колег. Адже колективна думка  про кожного учасника нашого заняття  сприяла психологічній корекції самосприйняття, розвитку адекватної самооцінки.

На закінчення кожному з вас Бажаю:

  1. Мужності – змінити те, що можна змінити в собі;
  2. Смирення – прийняте те, що змінити неможливо;
  3. Розуму – щоб відрізнити одне від одного.

Ця мудрість повинна стати керівництвом дій до вашого щастя.

Пісня «Музика рідного дому.»

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
14 березня 2018
Переглядів
2511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку