Методична розробка з української літерату з'ясовує роль і місце Миколи Куліша у літературному процесі та виявляє його співпрацю з режисером новатором Л.Курбасом.Заняття розкриває здатність студентів до науково- пошукової роботи через вивчення літератури, підготовки презинтацій, ментальних карт, ребусів, усних повідомлень тощо.
ВСП «Технолого-економічний фаховий коледж Білоцерківського національного аграрного університету»
Відкрите заняття
з української літератури на тему:
«Модерна драматургія. Розвиток національного театру 20-30-і р. ХХ ст.
Микола Куліш. Основне про життєвий і творчий шлях.
Співпраця з театром Л. Курбаса.»
Викладач української мови та літератури
Дука Н.О.
Група В-21
Рекомендовано. Циклова комісія
гуманітарних та соціальних дисциплін
Протокол №4 від 22.11.2022року
Голова ц/к Н.П. Бондар
Біла Церква 2022р
План заняття.
Навчальна дисципліна: Українська література.
Тема заняття: «Модерна драматургія. Розвиток національного театру 20-30-их рр. ХХ ст. Микола Куліш. Основне про життєвий і творчий шлях. Зв’язок з театром Л. Курбаса.».
Мета –формувати компетентності:
Предметні:
Ключові:
Міжпредметні зв’язки.
1.Українська мова: Лексика і фразеологія.
2. Українська література. «Театр корифеїв». Розвиток драматургії.
І. Карпенко – Карий – творець реалістичного народного театру. Леся Українка – автор європеїзованої філософської драматургії.
3.Історія України. Суспільно-історичні процеси в Україні періоду визвольних змагань 1918-20р.ХХст.
Україна у складі тоталітарної імперії Союзу радянських соціалістичних республік.
4. Культурологія. Театральне мистецтво в Україні кінця ХІХ- першої половини ХХ століття.
5. Зарубіжна література. Західноєвропейська драматургія: Шекспір, Мольєр, Шіллер та інші.
Забезпечення.
Портрет письменника М. Куліша, ментальні карти, тексти творів. Демонстраційний матеріал: мультимедійні презентації на теми: «Український театр початку ХХ ст», «Лесь Курбас – видатний діяч українського театру», «Життєвий і творчий шлях М. Куліша», фрагмент вистави «Мина Мазайло», вікторина «З історії українського театру й драматургії», ребус, меми.
Джерела:
Основна література:
1.Авраменко О. Українська література: Підручник для 11 кл. закладів загальної середньої освіти –К.: Грамота,2019, с.115-131.
2. Семенюк Г.[та. Ін.] за заг. Ред. Г. Семенюка. – Харків: Сиция,2012, с.144-158.
3.Борзенко О. Українська література. Хрестоматія – довідник- Харків: Ранок,2017, с.132-158.
Додаткова література:
1.Лавріненко Ю. Микола Куліш. В кн. Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. у трьох книгах – К.: Рось,1994, кн.2, с.623-626.
2. Баранова Л. Формування предметних компетентностей на уроках української мови та літератури як необхідна умова розвитку індивідуальності учня, УМЛШ, 2022 №1с.21-31.
3.Рєпін.В. Лесь Курбас у Білій Церкві, г «Юр’ївська земля»- 1999р.
4.Антонович Д. Український театр. Лекції за редакцією Д. Антоновича- В кн. Українська культура – К.: Либідь,1993, с.443-472.
Інформаційні ресурси:
Хід і основний зміст заняття.
І. Організація навчальної діяльності.
до нього
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні наша розмова торкнеться драматургії і театру. Оскільки драматичний твір створюється саме для того, щоб глядач побачив його на сцені у багатокомпонентному виконанні, то цілком природньою є необхідність говорити не тільки про творчість письменника - драматурга, а й віддати належне тим діячам, що втілювали задум автора на сцені.
Отже, запрошую вас поринути своїми спогадами у час, коли був створений
І український професійний театр, щоб підготуватися до сприйняття нового матеріалу.
До вашої уваги відеовікторина на тему «Театр корифеїв -
І український професійний театр. Пригадай ці імена!» Слайд №1
Очікувані відповіді
ІІІ. Оголошення теми і мети заняття Мотивація навчальної діяльності.
Викладач: Пройшов час, відбулись зміни у суспільному житті, з’явились нові теми і цілком інші способи зображення. Драматургія стала іншою. Яку назву вона отримала у 20ст? Прошу поміркувати над цим питанням, а відповідь ви знайдете, розгадавши ребус.
До вашої уваги ребус, в якому зашифровано тему нашого заняття.
Очікувана відповідь:
Модерна драматургія. Слайд№2
Так, справді про модерну драматургію і піде мова на занятті. Ми маємо на меті розглянути досягнення українських драматургів і їхню тісну співпрацю з діячами театрального мистецтва. Період українізації, про який ви знаєте з курсу історії України, помітно позначився на красному письменстві і театральному житті. Нам важливо з’ясувати, в чому полягало оновлення і національне себевиявлення драматургії і театру в ті часи, щоб ліпше розуміти процеси, які відбуваються в літературі та мистецтві нині.
ІV. Виклад нового матеріалу.
Спочатку послухаємо результати дослідження студентів на тему «Розвиток театру в 20-30х р.р. ХХст». До вашої уваги презентація, підготовлена вашими товаришами на цю тему.
План повідомлення і презентації – супроводу.
Викладач: Модерний театр в Україні Слайд №4
виникає завдяки бурхливій і невтомній, талановитій і експериментаторській діяльності Леся Курбаса. Хто ж він такий, в чому полягає секрет його творчості?
До вашої уваги повідомлення і презентація групи студентів на тему: «Видатний діяч українського театру Лесь Курбас».
Викладач: Для нас, мешканців Білої Церкви, цікавим є той факт, що наше місто у 1920 - 23рр. стало зручним місцем для репетицій і постановок театру «Кийдрамте».
Повідомлення студента: «Театр і Біла Церква»
Тут, у Білій Церкві, в далекі 20-і сформувалась аматорська трупа, яка працювала за настановами режисера-новатора Леся Курбаса. Як засвідчив актор театру ім.Панаса Саксаганського Заслужений актор України Володимир Рєпін, 28 січня 1923р. вже почала діяти в Білій Церкві 3-я театральна студія, яка налічувала понад 50 акторів. Рєпіну роповідали актори-ветерани, що Лесь Курбас був дуже популярною персоною в місті особливо завдяки тому, що розглядав театр як «трибуну, за допомогою якої театр впливає на розум і серця глядачів, спрямовуючи їх на вдосконалення дійсності». Зараз у нашому місті працює Київський академічний обласний музично-драматичний театр ім. Панаса Саксаганського.
Викладач:
Серед вистав, які ставив у нашому місті Лесь Курбас, були твори не відомого ще драматурга, але автора з явно новаторським підходом до осмислення тодішнього життя, наслідків революційних змагань, облаштування мирного життя…. Ідеться про драматурга Миколу Куліша. Саме про нього, його життєвий шлях і творчі пошуки в галузі драматургії наша наступна розповідь.
До вашої уваги дослідження життєвого шляху і творчих устремлінь драматурга – новатора Миколи Гуровича Куліша (1892 – 1937), презентація і ментальна карта, яку підготували ваші товариші.
Слайд№5
Викладач:
Зупинимось на характеристиці творчого здобутку драматурга
Миколи Куліша. Письменник мав досить короткий період для Слайд№6
творчості-1926-33р.р, але це був і особливо критичний період, оскільки в цей час влада все грізніше підступала до митців, що згодом переходить на відверті гоніння, репресії і фізичне їх знищення, а для більшої частини населення України відбувається геноцид. адже в муках від голоду загинуло понад 10,5 млн. українців. Але повернімось до театру. Літературознавець
Ю. Лавріненко наголосив на тому, що аби дати «театральні шедеври, повносилі духом і протестом молодого відродження, Куліш і його театральний учитель і побратим Курбас мусили іти в останні контратаки на вірну смерть».
терплять голод; шукаючи виходу, вирішують вилучити дорогоцінності з церкви і, продавши їх, купити хліба. Сільські багатії намагаються їм протистояти, і все ж перемагають комнезамівці.
Як зазначає професор Ольга Слоньовська, М. Куліш цією п’єсою «увірвався в літературне й театральне життя України». Слід додати, що режисер Харківського драматичного театру ім. І. Франка Гнат Юра, готуючи прем’єру вистави, не пішов за текстом, а замінив кінцівку з трагічної на оптимістичну. Внесені зміни не сподобались авторові, оскільки комнезамівці з нікчем, невдах, ледарів - сліпих інструментів влади перетворились на людей нової доби, рятівників села, яке страждає від голоду.
Кулішеве несприйняття такого режисерського рішення пояснюється відсутністю життєвої правди у постановці його твору.
І все ж, як зазначає О. Слоньовська, « на тлі примітивних п’єс 20х років зоря Куліша – драматурга засяяла особливо яскраво».
Наступні твори М. Куліша ставляться на сцені у постановці режисера Леся Курбаса. Критики визначили кілька найбільш яскравих творів. Про них піде мова далі.
Куліш спрямовує цей твір проти 10-річної політики Москви щодо України, викриває методи творення нової держави через духовне руйнування і фізичне знищення людини.
Глядача у цій виставі захоплювало гостре відчуття суспільного моменту, надзвичайне звучання Кулішевого слова, особливий ритм, поєднання комічного з трагічним у зображенні божевілля головного героя, за чим була прихована сувора правда тодішнього життя.
…«Патетичну сонату» не побачили глядачі у постановці Курбаса - була заборонена…Лише після перекладу її російською п’єсу зміг поставити режисер О. Таїров у Москві. Це був тріумф, хоча незабаром і там її заборонили. Але німецький письменник Фрідріх Вольф, що бачив виставу в Москві, переклав твір М.Куліша на німецьку мову і опублікував. зазначивши, що у світовій літературі цей твір можна поставити поруч з найвидатнішими, якими є «Фауст Гете і «Пер Ґюнт» Ібсена.
«Патетична соната» - свідчення високого мистецтва модерної драматургії. Завдяки поєднанню різних виражальних засобів: слова, звуків, музики, кольорів, ліній М. Куліш наголошує на важливості вирішення долі українця в ході національно-визвольної боротьби.
застосовано іронію і сарказм, гротеск і деструкцію, шарж і карикатуру. Літературознавець Ю. Лавріненко, відзначаючи витончену сатиру
М.Куліша, говорить: »Діалоги, репліки діють «мов шаблі». Багатство
мови надзвичайне. Багатогранне Кулішеве слово раз у раз розривається, мов бомба, зрушуючи дію на сцені, регіт на залі.»*
Справді, читаючи п’єсу, ви помітите низку прикладів застосунку сатиричних прийомів і засобів, як картина радянського типу зборів, примітивного уроку, пустопорожньої балаканини про зміну прізвища тощо. Переконайтесь в цьому самі.
Перегляд фрагменту з кіновистави «Мина Мазайло» Слайд№12
Які ж проблеми ставить автор сатиричної комедії «Мина Мазайло»?
Насамперед- це проблема малоросійства, адже головний герой вважає, що саме його українське прізвище є для нього перешкодою у житті, такої думки дотримуються і його дружина Лина і дочка Рина; по-друге, проблема повзучого і живучого російського шовінізму, що виплескується з уст і поведінки Мотрони Розторгуєвої; по-третє, автор не обходить стороною начебто позитивного дядька Тараса, такого собі «націоналіста уенерівського типу. не здатного іти до кінця, захищати свою українську ідентичність»; по-четверте, М. Куліш піднімає проблему духовного інфантилізму комсомольської молоді, отруєної більшовицькою ідеологією.
Таким чином, автор показав катастрофічне становище української мови і фіктивність національної незалежності, «велику шкоду малоросійства, утвердження меншовартості українців, згубної недостатності української молоді і шкідливого для українців. але авторитетного для влади поширення ідей вищості всього російського.
Маємо розуміти. що «Мина Мазайло» - це ще й філософський твір про трагікомедійність життя, комедійний трагізм людських доль, непрості людські характери, силу кохання та вічний поклик до свого роду, стержня, який тримає людину вертикально і не дає підкоритись жодним обивательським чи національно упередженим впливам, чи так твердо політично підкріпленій шовіністичній зверхності.
Крім глибокого ідейного і політичного змісту, критики відзначають високу художню значимість твору М.Куліша. Про це свідчить висловлювання Ю. Шереха, який зазначив, що «Мина Мазайло» - це саме той твір, завдяки якому «…український театр дістав свою найкращу комедію, може, свою єдину комедію. Якщо властивістю комедії вважати легкість. грайливість, ритмічність. грацію на підложжі глибокого, але тільки натякненого змісту».
Вже тоді М. Куліш поставив принципове питання: «Хто ми - нація, чи лише частина московії?». Тому й зрозуміло, чому твір був заборонений, а драматург разом з режисером були заарештовані і страчені.
…..Сьогодні йде війна за нашу ідентичність. Боротьба українського народу за свободу триває. У відповідь окупантам скажемо словами колишнього потенційного претендента на здобуття Нобелівської премії Івана Багряного: «Ми є. Були. І будем ми. Й Вітчизна наша з нами».
І на тлі нинішніх подій комедія М. Куліша «Мина Мазайло» продовжує боротьбу за українство.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань
Робота в групах. Обговорення питань, над якими працювали групи до і в ході заняття. . Оголошення висновків. Слайд №13
І гр. Український театр у 20-30-і роки.
Очікувана відповідь:
Після революції всі театри України перебувають під наглядом більшовицької влади в них ставлять ідеологічні агітки та твори на актуальні революційні теми. У 20-х роках відбувається пожвавлення театрального життя. У цей час театр розвивається у двох напрямах:
1) традиційний реалістичний - Харківський драматичний театр ім. І.Франка. а з 1926р.- Київський драматичний театр ім.І.Франка – режисер Гнат Юра;
2) модерний – спочатку «Молодий театр». згодом «Кийдрамте».
З 1926р- це Харківський театр «Березіль» - організатором і режисером цього театру. що мав різні назви, був Лесь Курбас.
Висновок: М.Куліш знайшов свого режисера в особі Л.Курбаса. і таким чином ця співдружність дозволила продовжити традиції І. Карпенка-Карого- творця української класичної драми та Лесі Українки, що проклала місток до європейської драматургії, і створити модерну драму українського відродження, в якій гостро постали як вселюдські проблеми, так і національні.
ІІ гр. Микола Куліш як драматург – новатор, представник Розстріляного відродження.
Очікувана відповідь:
М. Куліш – автор 14 п’єс. Про його талант драматурга промовисто сказав Лесь Танюк: « Талант брав у Кулішеві гору – він єдиний диктував йому шлях до вічності, хоча то був шлях через Голгофу». Ми дізнались,що через рік після успішної прем’єри була зупинена українізація і знято з репертуару «Мину Мазайла». Куліш став не бажаним автором. А незабаром його засудили на 10 років заслання і розстріляли…
Його творчі здобутки ґрунтуються на глибокому життєвому досвіді і талановитому мистецькому змалюванні життєвої правди. Великий успіх драматурга відбувся ще й завдяки творчій співдружності з режисером Лесем Курбасом.
ІІІ гр. Творчі досягнення М. Куліша
Очікувана відповідь:
Твори М.Куліша засвідчили про новий напрям в розвитку українського мистецтва 20 ст. Його новаторство в літературі очевидне.
З одного боку – це глибоке проникнення в суть суспільних процесів, а з іншого – застосування прийомів модерністського зображення, серед яких багатство мови, ритм, поєднання комічного з трагічним, використання музики, кольорів, символів тощо.
Особливо публіці подобались сцени з використанням різних засобів сатири: іронії. Сарказму.. Гротеску. Шаржу. Карикатури.
Не даремно про п’єсу «говорило ціле місто – в трамваях, на вулицях, на базарі». як засвідчив письменник Ю.Смолич.
ІV гр. Головне спрямування творів драматурга.
Очікувана відповідь:
Ю. Шерех дав таку характеристику творчості драматурга М.Куліша; «Темою Кулішевої творчості було ставання людини… Куліш поніс її чесно.» У центрі уваги письменника - українська дійсність, в якій, на жаль , багато недоліків, що призводить до людських втрат, пригнічення особистості, формування покручів. Глибина зображення вражає, тому й справедливо. що його ім’я ставлять поруч з іменами видатних європейських драматургів, як Г.Ібсен. Б.Шоу. Б.Брехт. Тому український письменник Ю. Смолич назвав М.Куліша талантом світового масштабу
VІ. Підбиття підсумків заняття.
Слайд №15
Виконайте завдання.
1.Установіть відповідність
Стильовий напрям Автор
етнографічна п’єса.
до модернізму.
3. Філософський європейського зразка В М. Куліш
твір.
4. Модерна драма. Г В. Винниченко
Д Квітка –Основ’яненко
2.Установіть відповідність
Назва твору Автор
Д В. Винниченко
3.Виберіть одну правильну відповідь
Микола Куліш знайшов однодумців серед режисерів в особі:
А Миколи Садовського
Б Гната Юри
В Леся Курбаса
Г Амвросія Бучми
VІІ. Виставлення оцінок, коментар.
VІІІ. Дом. завдання. За підручником с.115-12,завдання2,5,7. Виписати цитати для характеристики персонажів.
ІХ. Рефлексія: Меми до твору «Мина Мазайло»
(демонстрація студентських мемів) Слайд №15