Розробка заняття з української літератури

Про матеріал

Методична розробка з української літерату з'ясовує роль і місце Миколи Куліша у літературному процесі та виявляє його співпрацю з режисером новатором Л.Курбасом.Заняття розкриває здатність студентів до науково- пошукової роботи через вивчення літератури, підготовки презинтацій, ментальних карт, ребусів, усних повідомлень тощо.

Перегляд файлу

ВСП «Технолого-економічний фаховий коледж Білоцерківського національного аграрного університету»

 

 

Відкрите заняття

з української літератури на тему:

 

«Модерна драматургія. Розвиток національного театру 20-30-і р. ХХ ст.

Микола Куліш. Основне про життєвий і творчий шлях.

Співпраця з театром Л. Курбаса.»

 Викладач української мови та літератури

 

Дука Н.О.

Група В-21

 

 

 

 

 

                                                      Рекомендовано. Циклова комісія

гуманітарних та соціальних дисциплін

                                                         Протокол №4 від 22.11.2022року

                                                            Голова ц/к                    Н.П. Бондар

 

 

 

 

Біла Церква 2022р

 

План заняття.

Навчальна дисципліна: Українська література.

Тема заняття: «Модерна драматургія. Розвиток національного театру 20-30-их рр. ХХ ст. Микола Куліш. Основне про життєвий і творчий шлях. Зв’язок з театром Л. Курбаса.».

Мета –формувати компетентності:

Предметні:

  • повторити і поглибити знання здобувачів освіти про українську драматургію;
  • з’ясувати тяглість традицій української літератури у розвитку драматургії;
  • презентувати віхи життя і творчості Миколи Куліша;
  • проаналізувати новаторські принципи та прийоми модерної драматургії письменника;
  • визначити місце і роль творчої співпраці драматурга М. Куліша і режисера Л. Курбаса;
  • розвивати дослідницькі, комунікативні, творчі навички, життєві компетенції студентів;
  • удосконалювати уміння і навички ідейно- художнього аналізу драматичного твору, вміння узагальнювати вивчене і робити висновки про місце і значення літературних явищ;
  • розвивати навички зв’язного усного мовлення.

 

Ключові:

  • уміння вчитись: навички пізнавальної діяльності та причинного мислення;
  • комунікативну: навички дослідження джерел з метою донесення інформації  до інших;
  • інформаційну: уміння знаходити необхідну інформацію і подавати її через інші форми спілкування ( ребус, презентація, мем, тощо);
  • загальнокультурну: виявляти театральні інтереси, особливості культурного життя рідного краю;
  • творчі: поглиблювати естетичний смак, здатність інтерпретувати зображене в літературному творі через мистецьке виконання.

 

 

Міжпредметні зв’язки.

1.Українська мова: Лексика і фразеологія.

2. Українська література. «Театр корифеїв». Розвиток драматургії.

І. Карпенко – Карий – творець реалістичного народного театру. Леся Українка – автор європеїзованої філософської драматургії.

3.Історія України. Суспільно-історичні процеси в Україні періоду визвольних змагань 1918-20р.ХХст.

Україна у складі тоталітарної імперії Союзу радянських соціалістичних республік.

4. Культурологія. Театральне мистецтво в Україні кінця ХІХ- першої половини ХХ століття.

5. Зарубіжна література. Західноєвропейська драматургія: Шекспір, Мольєр, Шіллер та інші.

Забезпечення.

Портрет письменника М. Куліша, ментальні карти, тексти творів. Демонстраційний матеріал: мультимедійні презентації на теми:  «Український театр початку ХХ ст», «Лесь Курбас – видатний діяч українського театру», «Життєвий і творчий шлях М. Куліша», фрагмент вистави «Мина Мазайло», вікторина «З історії українського театру й драматургії», ребус, меми.

Джерела:

Основна література:

1.Авраменко О. Українська література: Підручник для 11 кл. закладів загальної середньої освіти –К.: Грамота,2019, с.115-131.

2. Семенюк Г.[та. Ін.] за заг. Ред. Г. Семенюка. – Харків: Сиция,2012, с.144-158.

3.Борзенко О. Українська література. Хрестоматія – довідник- Харків: Ранок,2017, с.132-158.

Додаткова література:

1.Лавріненко Ю. Микола Куліш. В кн. Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. у трьох книгах – К.: Рось,1994, кн.2, с.623-626.

2. Баранова Л. Формування предметних компетентностей на уроках української мови та літератури як необхідна умова розвитку індивідуальності учня, УМЛШ, 2022 №1с.21-31.

3.Рєпін.В. Лесь Курбас у Білій Церкві, г «Юр’ївська земля»- 1999р.

4.Антонович Д. Український театр. Лекції за редакцією Д. Антоновича- В кн. Українська культура – К.: Либідь,1993, с.443-472.

 

 

Інформаційні ресурси:

  1.               https://ukrclassic.com.ua/katalog/k/kulish-mikola/328-mikola-kulish-biografiya
  2.               https://zubrila.com/
  3.               https://ukrclassic.com.ua/katalog/k/kulish-mikola/2481-znachennya-tvorchosti-m-kulisha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід і основний зміст заняття.

І. Організація навчальної діяльності.

  •                 Перевірка явки студентів на заняття та готовності                  

до нього                                                                           

  •                   Побажання успішної роботи на занятті.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні наша розмова торкнеться драматургії і театру. Оскільки драматичний твір створюється саме для того, щоб глядач побачив його на сцені у багатокомпонентному виконанні, то цілком природньою є необхідність говорити не  тільки про творчість письменника - драматурга, а й віддати належне тим діячам, що втілювали задум автора на сцені.

Отже, запрошую вас поринути своїми спогадами у час, коли був створений

І український професійний театр, щоб  підготуватися до сприйняття нового матеріалу.

До вашої уваги відеовікторина на тему «Театр корифеїв  -                                             

ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ТЕАТР Письменник Акторка Актор Актор, режисер, співак Письменник Актор Композитор І український професійний театр.  Пригадай  ці імена!»                                                  Слайд №1

Очікувані відповіді

  1.               Марко Лукич Кропивницький - театральний режисер і актор, засновник українського професійного театру, 1882, Єлисаветград (м.Кропивницький)
  2.               Михайло Старицький – український письменник, театральний і культурний діяч, один із фундаторів українського професійного театру.
  3.               Іван Карпенко Карий - Іван Тобілевич – драматург, актор.
  4.               Марія Заньковецька – провідна актриса Театру корифеїв.
  5.               Микола Садовський (Тобілевич) - провідний актор Театру корифеїв.
  6.               Микола Лисенко – композитор, автор музики до опер та оперет, які ставили актори Театру корифеїв.
  7.               «Сцена - мій кумир, театр - священний храм для мене». Кому належать ці слова? (І.Карпенку –Карому)

 

ІІІ. Оголошення теми і мети заняття                                             Мотивація навчальної діяльності.

Викладач: Пройшов час, відбулись зміни у суспільному житті, з’явились нові теми і цілком інші способи зображення. Драматургія стала іншою. Яку назву вона отримала у 20ст? Прошу поміркувати над цим питанням, а відповідь ви знайдете, розгадавши ребус.

 До вашої уваги ребус, в якому зашифровано тему нашого заняття.

Очікувана відповідь:

Модерна драматургія.                                                                    Слайд№2                                                                     

Так, справді про модерну драматургію і піде мова на занятті. Ми маємо на меті розглянути досягнення українських драматургів і їхню тісну співпрацю з діячами театрального мистецтва. Період українізації, про який ви знаєте з курсу історії України, помітно позначився на красному письменстві і театральному житті. Нам важливо з’ясувати, в чому полягало оновлення і національне себевиявлення драматургії і театру в ті часи, щоб ліпше розуміти процеси, які відбуваються в літературі та мистецтві нині.

ІV. Виклад нового матеріалу.

Спочатку послухаємо результати дослідження студентів на  тему     «Розвиток театру в 20-30х р.р. ХХст». До вашої уваги презентація, підготовлена вашими товаришами на цю тему.

План повідомлення  і презентації – супроводу.

  1.               Соціально - політичні події, що вплинули на формування українського театру у цей період.                                                                                                                                                                   
  2.               Професійні театри в Україні.                      Слайд №3                                                            
  3.               Видатні актори і режисери.
  4.               Два напрями театрального мистецтва.                                                          

Викладач: Модерний театр в Україні    Слайд №4                                                           

виникає завдяки бурхливій і невтомній, талановитій і  експериментаторській діяльності Леся Курбаса. Хто ж він такий, в чому полягає секрет його творчості?

 До вашої уваги  повідомлення і презентація групи студентів  на тему: «Видатний діяч українського театру Лесь Курбас».

Викладач: Для нас, мешканців Білої Церкви, цікавим є той факт, що наше місто у 1920 - 23рр. стало  зручним місцем для репетицій і постановок театру «Кийдрамте».

 

Повідомлення студента: «Театр і Біла Церква»                                   

                                     

« Березіль », що готували п єсу « Маклена Грасса », М . Куліша на гастролях у Грузії . 1933 р . Тут, у Білій Церкві, в далекі 20-і сформувалась аматорська трупа, яка працювала за настановами режисера-новатора Леся Курбаса. Як засвідчив актор театру ім.Панаса Саксаганського Заслужений актор України Володимир Рєпін, 28 січня 1923р.  вже почала діяти в Білій Церкві 3-я театральна студія, яка налічувала понад 50 акторів. Рєпіну роповідали актори-ветерани, що Лесь Курбас  був дуже популярною персоною в місті особливо завдяки тому, що розглядав театр як «трибуну, за допомогою якої театр впливає на розум і серця глядачів, спрямовуючи їх на вдосконалення дійсності». Зараз у нашому місті працює Київський академічний обласний музично-драматичний театр ім. Панаса Саксаганського.

 

Викладач:

Серед вистав, які ставив у нашому місті Лесь Курбас, були твори не відомого ще драматурга, але автора з явно новаторським підходом до осмислення тодішнього життя, наслідків революційних змагань, облаштування мирного життя…. Ідеться про драматурга Миколу Куліша. Саме про нього, його життєвий шлях і творчі пошуки в галузі драматургії наша наступна розповідь.

МИКОЛА ГУРОВИЧ КУЛІШ Підготувала студентка групи В - 21 Федорусова Олена Куліш Микола Гурович — ВікіпедіяДо вашої уваги дослідження життєвого шляху і творчих устремлінь драматурга – новатора Миколи Гуровича Куліша  (1892 – 1937), презентація і ментальна карта, яку підготували ваші товариші.                                                                              

     Слайд№5

Викладач:

Зупинимось на характеристиці творчого здобутку драматурга                                 

Миколи Куліша. Письменник мав досить короткий період для    Слайд№6

творчості-1926-33р.р, але це був і особливо критичний період, оскільки в цей час влада все грізніше підступала до митців, що згодом переходить на відверті гоніння, репресії і фізичне їх знищення, а для більшої частини населення України відбувається геноцид. адже в  муках від голоду загинуло понад 10,5 млн. українців. Але повернімось до театру. Літературознавець

Ю. Лавріненко наголосив на  тому, що аби  дати «театральні шедеври, повносилі духом і протестом молодого відродження, Куліш і його театральний учитель і побратим  Курбас мусили іти в останні контратаки на вірну смерть».

  1.               Перший  драматичний твір М. Куліша – «97», написаний у 1924р. на   матеріалі голоду 1921-23р.р. на Херсонщині. 97 селян- незаможників

терплять голод; шукаючи виходу, вирішують вилучити дорогоцінності з церкви і, продавши їх, купити хліба. Сільські багатії намагаються їм протистояти,  і все ж перемагають комнезамівці.

   Як зазначає професор Ольга Слоньовська, М. Куліш цією п’єсою «увірвався в літературне й театральне життя України». Слід додати, що режисер Харківського драматичного театру ім. І. Франка Гнат Юра, готуючи прем’єру вистави, не пішов за текстом, а замінив кінцівку з трагічної на оптимістичну. Внесені зміни не сподобались авторові, оскільки  комнезамівці з нікчем, невдах, ледарів - сліпих інструментів влади перетворились на людей нової доби, рятівників села, яке страждає від голоду.

Кулішеве несприйняття такого режисерського рішення пояснюється відсутністю життєвої правди у постановці його твору.

Народний Малахій. Маклена Ґраса (Скарби)І все ж, як зазначає О. Слоньовська, « на тлі примітивних п’єс 20х років зоря Куліша – драматурга засяяла особливо яскраво».

Наступні твори М. Куліша ставляться на сцені у постановці  режисера Леся Курбаса. Критики визначили кілька найбільш яскравих творів. Про них піде мова далі.

  1.     Драма «Народний Малахій» (1927) розкрила справжню суть   «голубої далі соціалізму», виявила глибокі рани і проблеми зґвалтованого життя українців. Головний герой твору Малахій Стаканчик – провінційний поштовий чиновник, сліпо повіривши у російську пропаганду, прозріває, бо починає розуміти, що прекрасна конституція цієї держави базується на тюрмах, божевільнях і шинках.

  Куліш спрямовує цей твір проти 10-річної політики Москви щодо України, викриває методи творення нової держави через духовне руйнування і фізичне знищення людини. Паперова «97. Вибрані п'єси», автора Микола Куліш– фото №1Паперова «97. Вибрані п'єси», автора Микола Куліш– фото №1

Глядача у цій виставі захоплювало гостре відчуття суспільного моменту, надзвичайне звучання Кулішевого слова, особливий ритм, поєднання комічного з трагічним у зображенні божевілля головного героя, за чим була прихована сувора правда тодішнього життя.

  1.               Твір «Патетична соната» - це своєрідне продовження «Народного     Малахія». Добрий і наївний герой Ступай - Ступаненко ще не до кінця розуміє своє місце у відстоюванні інтересів українців, але промовисто звучать його слова: « ніч така велика, як Росія, а Росія, як ніч – не видно й не чути нашої України». Зате погляди батька чітко уточнює його дочка Марина: «хоч ярмо червоним стане, а ярмом не перестане», для неї найкращим спільником є той, в кого зброя по - вкраїнському говорить». Марина грає «Патетичну сонату» Бетховена, яка звучить і пророчо, і заклично. Є тут і герої, які невпинно виступають за Росію:    « … Росія вистоїть і перестоїть, яку завгодно революцію. Росія! Земля Русская!» Але впевнено відстоює свої ідеї Марина: «Своєї держави я хочу… я тая Чайка, що літала над Жовтими Водами, об дороги козацькії билась щоліта і б’ється у кожному козацькому серцеві…»
  2.               Паперова «Микола Куліш. Вибрані твори. Маклена Граса. Мина Мазайло. Патетична соната», автора Микола Куліш– фото №1Паперова «Микола Куліш. Вибрані твори. Маклена Граса. Мина Мазайло. Патетична соната», автора Микола Куліш– фото №1

…«Патетичну сонату» не побачили глядачі у постановці Курбаса - була заборонена…Лише  після перекладу її російською п’єсу зміг поставити режисер О. Таїров у Москві. Це був тріумф, хоча незабаром і там її заборонили. Але німецький письменник Фрідріх Вольф, що бачив виставу в Москві, переклав твір М.Куліша на німецьку мову і опублікував. зазначивши, що у світовій літературі цей твір можна поставити поруч з найвидатнішими, якими є «Фауст Гете і «Пер Ґюнт» Ібсена.

«Патетична соната» - свідчення високого мистецтва модерної драматургії. Завдяки поєднанню різних виражальних засобів: слова, звуків, музики, кольорів, ліній  М. Куліш наголошує на важливості вирішення долі українця в ході національно-визвольної боротьби.

  1.               Ще один твір М. Куліша - «Маклена Ґраса» (1930). Драма відносить  нас  до Польщі. Оскільки висвітлювати життя України – це наражати твори на заборону, драматург піднімає важливі проблеми українців через призму подій у Варшаві. Економічна криза однаково зачепила і поляків, і українців. Збанкрутілий маклер Зброжек виявляє демонське бажання отримати посмертну страхову суму. Для цього він звертається з вигідною, на його думку, пропозицією до 10-річної дівчинки Маклени, яка вболіває за хворого батька – робітника: за невеликі гроші вбити його самого. Щоб порятувати батька, Маклена погоджується. Має відбутися гра демона з янголом, якій раптом перешкоджає світла сила пропащого поета Падури…. Коли представники влади, НКВС  прийшли на попередній перегляд вистави, вони зрозуміли її підтекст: Маклена- це український народ, збанкрутілий Зброжек- вони самі, а поет Падура - це автор, який дає зрозуміти суть речей не в Польщі, а в Україні. Як ви розумієте, підготовлена вистава була заборонена.
  2.               Більш детально ми розглядаємо твір М. Куліша «Мина Мазайло», написаний у  1929р., в якому розкрито лицемірну суть московської політики

застосовано іронію і сарказм, гротеск і деструкцію, шарж і карикатуру. Літературознавець Ю. Лавріненко, відзначаючи витончену сатиру

М.Куліша, говорить:  »Діалоги, репліки діють «мов шаблі». Багатство

мови надзвичайне. Багатогранне Кулішеве слово раз у раз розривається, мов бомба, зрушуючи дію на сцені, регіт на залі.»*

 Справді, читаючи п’єсу, ви помітите низку прикладів застосунку сатиричних прийомів і засобів, як картина радянського типу зборів, примітивного уроку, пустопорожньої балаканини про зміну прізвища тощо. Переконайтесь в цьому самі.

Перегляд фрагменту з кіновистави «Мина Мазайло»                 СлаСвіт через культуру: Життєва і творча доля Миколи Куліша: до 125-річчя від  дня народженняйд№12                  

Які ж проблеми ставить автор сатиричної комедії «Мина Мазайло»?

Насамперед- це проблема малоросійства, адже головний герой вважає, що саме його українське прізвище є для нього перешкодою у житті, такої думки дотримуються і його дружина Лина і дочка Рина; по-друге, проблема повзучого і живучого російського шовінізму, що виплескується з уст і поведінки Мотрони Розторгуєвої; по-третє, автор не обходить стороною начебто позитивного дядька Тараса, такого собі «націоналіста  уенерівського типу.  не здатного іти до кінця, захищати свою українську ідентичність»; по-четверте, М. Куліш піднімає проблему духовного інфантилізму комсомольської молоді, отруєної більшовицькою ідеологією.

Таким чином, автор показав катастрофічне становище української мови і фіктивність національної незалежності, «велику шкоду малоросійства, утвердження меншовартості українців,  згубної недостатності української молоді і шкідливого для українців. але авторитетного  для влади поширення ідей вищості всього російського.

Маємо розуміти. що  «Мина Мазайло» - це ще й філософський твір про трагікомедійність життя, комедійний трагізм людських доль, непрості людські характери, силу кохання та вічний поклик до свого роду, стержня, який тримає людину вертикально  і не дає підкоритись жодним обивательським чи національно упередженим впливам, чи так твердо політично підкріпленій шовіністичній зверхності.

Крім глибокого ідейного і політичного  змісту, критики відзначають високу художню значимість твору М.Куліша. Про це свідчить  висловлювання Ю. Шереха,  який зазначив, що  «Мина Мазайло» - це саме той твір, завдяки якому  «…український театр дістав свою найкращу комедію, може, свою єдину комедію. Якщо властивістю комедії вважати легкість. грайливість, ритмічність. грацію на підложжі глибокого, але тільки натякненого змісту».

     Вже тоді  М. Куліш поставив принципове питання: «Хто ми - нація, чи лише частина московії?». Тому й зрозуміло, чому твір був заборонений, а драматург разом з режисером були заарештовані і страчені.

       …..Сьогодні йде війна за нашу ідентичність. Боротьба українського народу за свободу триває. У відповідь окупантам скажемо словами колишнього потенційного претендента на здобуття Нобелівської премії Івана Багряного: «Ми є. Були. І будем ми. Й Вітчизна наша з нами».

І на тлі нинішніх подій комедія М. Куліша «Мина Мазайло» продовжує боротьбу за українство.

V. Узагальнення і систематизація отриманих знань                                                         

Робота в групах.  Обговорення  питань, над якими працювали групи до і в ході заняття. . Оголошення висновків.                                                                          Слайд №13                                                                                                                                                                                                                                                              

 І гр.  Український театр у 20-30-і роки.

Очікувана відповідь:

Після революції всі театри України  перебувають під наглядом більшовицької влади в них ставлять ідеологічні агітки та твори на актуальні революційні теми. У 20-х роках відбувається пожвавлення театрального життя. У цей час театр розвивається у двох напрямах:

1) традиційний реалістичний  - Харківський драматичний театр ім. І.Франка. а з 1926р.- Київський драматичний театр ім.І.Франка – режисер Гнат Юра; 

2) модерний –  спочатку «Молодий театр». згодом «Кийдрамте».

 З 1926р- це Харківський театр «Березіль»  -  організатором і режисером цього театру. що мав різні назви,  був Лесь Курбас.

Висновок: М.Куліш знайшов свого режисера в особі Л.Курбаса.  і таким чином ця співдружність дозволила продовжити традиції І. Карпенка-Карого- творця української класичної драми та Лесі Українки, що проклала місток до європейської драматургії, і створити модерну драму українського відродження, в якій гостро постали як вселюдські проблеми, так і національні. 

 

ІІ гр. Микола Куліш як драматург – новатор, представник Розстріляного відродження.

Очікувана відповідь:

М. Куліш – автор 14 п’єс. Про його талант драматурга промовисто сказав Лесь Танюк: « Талант брав у Кулішеві гору – він єдиний диктував йому шлях до вічності, хоча то був шлях  через  Голгофу». Ми дізнались,що  через рік після успішної прем’єри була зупинена українізація і знято з репертуару «Мину Мазайла». Куліш став не бажаним автором. А незабаром його засудили на 10 років заслання і розстріляли…

Його творчі здобутки ґрунтуються на глибокому життєвому досвіді і талановитому мистецькому змалюванні життєвої правди. Великий успіх драматурга відбувся ще й завдяки творчій співдружності з режисером Лесем Курбасом.

 

 

 

 

ІІІ гр. Творчі досягнення М. Куліша

Очікувана відповідь:

Твори М.Куліша засвідчили про новий напрям в розвитку українського мистецтва 20 ст. Його новаторство в літературі очевидне.

З одного боку – це глибоке проникнення в суть суспільних процесів,  а з іншого – застосування прийомів модерністського зображення, серед яких багатство мови, ритм, поєднання комічного з трагічним, використання музики, кольорів, символів тощо.

Особливо публіці подобались сцени з використанням різних засобів сатири: іронії. Сарказму.. Гротеску. Шаржу. Карикатури.

 Не даремно  про п’єсу  «говорило ціле місто – в трамваях, на вулицях, на базарі». як засвідчив  письменник Ю.Смолич.

 

ІV гр. Головне спрямування творів драматурга.

Очікувана відповідь:

Ю. Шерех дав таку характеристику творчості драматурга М.Куліша; «Темою Кулішевої творчості було ставання людини… Куліш поніс її чесно.» У  центрі уваги письменника -  українська дійсність, в якій, на жаль , багато недоліків, що призводить до людських втрат, пригнічення особистості, формування покручів. Глибина зображення вражає, тому й справедливо. що його ім’я ставлять поруч з іменами видатних європейських драматургів, як Г.Ібсен. Б.Шоу. Б.Брехт. Тому український письменник Ю. Смолич назвав М.Куліша талантом світового масштабу

VІ. Підбиття підсумків заняття.                                                                      

                                                                                                                 Слайд №15

Виконайте завдання.

1.Установіть відповідність

Стильовий напрям                                                        Автор

  1. Реалістична народна                                           А Леся Українка

етнографічна п’єса.

  1. Перехід від критичного реалізму                      Б І. Карпенко-Карий

до модернізму.

3. Філософський європейського зразка                  В М. Куліш

твір.

4. Модерна драма.                                                     Г В. Винниченко

                                                                              Д Квітка –Основ’яненко

 

2.Установіть відповідність

Назва твору                                                                          Автор

  1. «Бояриня»                                                        А М. Куліш
  2.  «Мина Мазайло»                                            Б І. Карпенко-Карий
  3.  «Мартин Боруля»                                           В Панас Мирний
  4.  «Гріх»                                                              Г Леся Українка

                                                                          Д В. Винниченко

 

3.Виберіть одну правильну відповідь

Микола Куліш знайшов однодумців серед режисерів в особі:

А Миколи Садовського

Б Гната Юри

В Леся Курбаса

Г Амвросія Бучми

VІІ. Виставлення оцінок, коментар.                                                               

VІІІ. Дом. завдання. За підручником с.115-12,завдання2,5,7.  Виписати цитати для характеристики персонажів.                                                                                                         

ІХ. Рефлексія: Меми до твору «Мина Мазайло»                                             

 (демонстрація  студентських мемів)                                                         Слайд №15

 

 

docx
Додав(-ла)
Дука Неля
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку