Розробка завдань із використанням методу «Шість капелюшків» за твором Паоло Коельо «Алхімік»

Про матеріал
Метод «Шість капелюшків» – це рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з шести незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки. Даний матеріал за твором Паоло Коельо «Алхімік» допоможе розвивати критичне мислення учнів, виховувати повагу до духовних цінностей людства.
Перегляд файлу

 

Розробка завдань із використанням методу «Шість капелюхів» за твором Паоло Коельо «Алхімік»

Метод «Шість капелюхів» – це рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з шести незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.

Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом із творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.

Що ж символізує колір кожного з шести «капелюхів»?

Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень  чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри.

 

Білий   капелюх – інформація, факти, цифри.

Чорний   капелюх критика, негативні аспекти ситуації ( найгірше, найнеприємніше в цій ситуації).

Жовтий   капелюх – оптимістичні, позитивні сторони, вміння побачити добре в ситуації, яка розглядається.

Червоний  капелюх – емоції, почуття, відчуття.

Зелений капелюх творче креативне мислення, пошук альтернатив, генерація ідей.

Синій   капелюх – підбиття підсумків дискусії, життєвий урок, що з неї випливає.

Алгоритм роботи:

Клас поділяється  на шість  груп. Кожна команда буде представляти капелюх певного кольору і має, спираючись на певний тип мислення, дотримуватися відповідного підходу до аналізу предмету дискусії.

Оголошується   проблемне питання уроку та надається час на підготовчий  етап командного виступу.

Проблемне питання:

«Чи може людина сама обирати собі долю…?»

(« Ніколи не відмовляйся від своєї мрії»)

                            

  Шлях «сліпого», фанатичного                      шлях духовного зростання,

 наслідування  когось для                                самовдосконалення

 здійснення власної мрії  

 

Вислови Пауло Коельо:

  • Коли ми намагаємося стати кращими, все навколо нас також кращає.
  • Ми звикли помічати ближнє, але не істинне.
  • Лише одна річ заважає здійсненню мрії — страх перед поразкою.
  • Не треба боятися невідомого, бо ми можемо здобути все, що захочемо.
  • Якщо ти чогось хочеш, весь Всесвіт сприятиме тому, щоб бажання твоє збулося.
  • Там, де нас чекають, ми завжди опиняємося вчасно.
  • Секрет життя в тім, щоб сім разів упасти. Але вісім разів піднятися.

Завдання  для  груп

Білий  капелюх (інформація, факти, цифри).

  1. Визначити  жанр твору.
  2. Вказати  час  написання роману.
  3. Назвати  риси постмодернізму у творі.
  4. Згадати  визначення   слова «притча».
  5. Пояснити суть слова «алхімія».
  6. Пояснити термін  «істина».

Чорний капелюх (негатив)

  1. Яку плату називають циганка і Мелхіседек? Що вона означає?
  2. Чи варто обіцяти те, чим ще не володієш? Чи не ризикуєш ти у такому випадку самим правом на володіння?
  3. Чи варто було Сантьяго вирушати у небезпечну подорож, щоб кінець кінцем повернутися на попереднє місце?
  4. «Усе у світі має свою ціну»  - так стверджує герой твору. Висловіть власну думку стосовно такого твердження.
  5. Знайдіть слова, які найбільш яскраво характеризують погляди на життя головного героя. Про що він думає весь час ? Підтвердіть текстом.
  6. Пункт відправлення Сантьяго в мандрівку — зруйнована церква. Що вона символізує?

Червоний капелюх (почуття, емоції)

  1. Що у творі символізує чорний кришталь?
  2. Що зрозумів юнак при зустрічі з Фатьмою?
  3. Що таке любов за розумінням Сантьяго?
  4. Чи може людина бути щасливою без почуття любові?
  5. Один із афоризмів твору - «Ніколи не відмовляйся від своєї мрії». Як би  ви доповнили  його.
  6. Складіть діаманту (або сенкан) «Алхімік» – «істина життя» за схемою:

1) «Алхімік»;

2) означення (два прикметники);

3) дія (три дієслова або дієприкметники);

4) асоціації (чотири іменники  асоціативного ряду);

5) дія (три дієслова або дієприкметники);

6) означення (два прикметники);

7) істина життя.

Зелений капелюх (креатив)

  1. Прокоментуйте висловлювання  «У кожного своє Особисте  призначення в житті, і через це людина живе у світі...»
  2. Що символізують Провідник каравану та Пустеля?
  3. Сформулюйте життєве кредо людини.

Жовтий капелюх (позитив)

1) Складіть асоціативне гроно до слова «людина».

2) Яку роль у творі відіграє Алхімік?

3) Де Алхімік порадив Сантьяго шукати скарби?

4)       Де, на вашу думку, може заплакати серце людини?

5) Якими епізодами твору підтверджується факт, що герой прагне вибороти свою долю наперекір волі вищих сил ?

6) Чому саме з ризниці виросло дерево, під яким знайшов скарби Сантьяго?

 

Синій капелюх (висновки)

  1. Висловіть власну думку стосовно проблемного питання «Чи може людина сама обирати собі долю…»
  2. Підведемо підсумки.

 

           

         

docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
2056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку